S tokratnim četverčkom se “malo mešano” na naš parket vrača tretjič

5
936

Izvolitev za mandatarja, ki jo je omogočila mešana koalicija, je za Janšo velik osebni uspeh in pomeni zanj in za SDS tudi prihod iz političnega predpekla zadnjih let. Mandat za novega predsednika vlade sicer ni tako trden kot leta 2004, ko si ga je priboril s suvereno relativno zmago na volitvah, a je precej močnejši kot leta 2012, ko je vlado sestavil kot nepričakovan volilni osmoljenec. O tem priča tudi torkovo glasovanje v parlamentu, ko je Janša dobil šest glasov manj kot pred šestnajstimi leti, vendar enega več kot pred osmimi. A kar je bolj povedno, je, da se vsem v opoziciji, kot že leta 2004, ni zdelo modro glasovati proti njemu.

Tvegal bom oceno, da sta SDS in Janez Janša danes kljub temu ali prav zaradi tega v boljšem položaju, kot sta bila takoj po volitvah. To ni samo posledica dejstva, da se je Janša po letu 2012 še enkrat izkazal kot izrazit “comeback kid”, saj je v tretje postal premier, potem ko je že marsikaj kazalo na njegov počasni zaton. Pomembneje je, da nastopa svoj mandat v senci kaotičnega brodoloma Šarčeve vlade, ki ga je njen kapitan v precejšnji meri zapečatil kar sam. Spomin nanj bo kabinet njegovega naslednika vsaj za nekaj časa verjetno opremil z določeno zalogo zaupanja.

Vsem v opoziciji se ni zdelo modro glasovati proti Janši

Če bi Janši namreč uspelo koalicijo zlepiti takoj po volitvah, bi bil tradicionalni slovenski antijanšizem bistveno bolj pri moči kot danes. Zdaj smemo domnevati, da je vsaj pri povprečnem volivcu slika približno taka: dosedanja vladajoča opcija je po volitvah zbobnala skupaj vse, kar leze in gre, da bi preprečila Janšev premierski vzpon, ker pa se je njen eksperiment s političnim novincem na čelu sfižil, sta zdaj po logiki stvari na vrsti Janša in SDS.

Navedeno antijanšizmu ne glede na to, da novi premier seveda ne bo kar naenkrat postal princ ljudskih src, odvzema dobršen del vsaj od leta 2013 samoumevne podlage. Mandat za novega predsednika vlade sicer ni tako trden kot leta 2004, ko si ga je priboril s suvereno relativno zmago na volitvah, a je precej močnejši kot leta 2012, ko je vlado sestavil kot (nepričakovan) volilni osmoljenec. O tem priča tudi torkovo glasovanje v parlamentu. Janša je dobil šest glasov manj kot pred šestnajstimi leti, vendar enega več kot pred osmimi. A kar je bolj povedno, je, da se vsem v opoziciji, kot že leta 2004, ni zdelo modro glasovati proti njemu.

S tokratnim četverčkom se koalicija “malo mešano” na naš parket vrača tretjič

Omenjena izvolitev je za Janšo nedvomno velik osebni uspeh in pomeni zanj in njegovo stranko tudi prihod iz političnega predpekla zadnjih let. Vendar bi bilo zgrešeno, če bi ob tem spregledal, da jo je omogočila izrazito mešana koalicija. Takšne koalicije slovenska parlamentarna zgodovina že pozna iz preteklosti. Zaradi njih je kot mojster koalicijske kombinatorike v devetdesetih letih prejšnjega stoletja zaslovel Janez Drnovšek in njegove vlade so s časovnim odmikanjem rade pridobile skoraj svetniški sij. Drugo obdobje izrazite mešane koalicije je bila druga Janševa vlada med letoma 2012 in 2013. S tokratnim četverčkom se “malo mešano” na naš parket vrača tretjič.

Vse dosedanje predhodnice tretje Janševe vlade so imele veliko lepotno napako. Največja koalicijska stranka je rada zadušila svoje partnerje. Zaradi (predolge) španovije z Drnovškom so bili hude shujševalne kure deležni krščanski demokrati in za njimi Slovenska ljudska stranka. Vprašanje je, ali bi se danes sploh pogovarjali o Janši kot ključnem igralcu, če se to ne bi zgodilo. Vendar se partnerji niti v Janševih koalicijah niso počutili preveč doma. Vsaj javna neopaznost Nove Slovenije v Janševi prvi vladi je bila med letoma 2004 in 2008 tolikšna, da je začasno ostala brez parlamentarnega zastopstva, kar je porodilo zamero, ki se do danes ni polegla. Izrazito težavno je bilo razmerje med SDS in Virantovo listo štiri leta pozneje, čeprav je bil prispevek Virantovih k Janševemu drugemu mandatarskemu kronanju znaten. S tem, ko so nato tlakovali pot še Alenki Bratušek, so sicer potopili sami sebe.

Ali bodo vsi štirje partnerji “živi in zdravi” pričakali naslednje volitve

Zato za srednjeročno usodo nove koalicije ni pomembno le, ali bodo ljudje spričo njenega delovanja opazili razliko med njo in manjšinsko Šarčevo posadko. Pomembno je tudi, da vsi štirje partnerji “živi in zdravi” pričakajo naslednje volitve. Morda bo stvar nekoliko lažja kot pri prejšnjih poskusih “malega mešanega”, ker se nekako že na začetku nakazuje enakopravnejši odnos med obema vodjema najmočnejših strank, med Janezom Janšo in Zdravkom Počivalškom. Lojzetu Peterletu tega ravnotežja ni uspelo vzpostaviti ob Janezu Drnovšku. Marjan Podobnik se je za kaj takega sicer trudil, a je imel za seboj v glavnem kadrovsko šibko in v veliki meri na hitro nabrano druščino. V ideološko sicer enobarvni koaliciji Boruta Pahorja je bila osnovna težava drugje. Zlasti pri največjem parterju socialnih demokratov, pri Zaresu, so bili prepričani, da je Pahor zgolj premier na preklic, ki so ga mobilizirali, da porazi Janšo, v resnici pa naj bi vodilna vloga pripadala njim.

Zgledov, kako mešana koalicija ne bi smela delovati, če naj jo vsi člani “preživijo”, je torej dovolj. Ali bo zgodovina tokrat kaj manj slaba učiteljica kot običajno, pa bo vidno sorazmerno kmalu.
_______________
Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.

5 KOMENTARJI

  1. Če bi ta vlada nastopila mandat v ‘normalnih in mirnih’ časih, bi bila deležna stalnih obstreljevanj z vseh ‘anti-J’ topov. Sindikati bi se ‘zbudili’, ulica (‘samoiniciativno’) ‘zgodila’, apokaliptične napovedi (o razkroju države in njenih socialnih sistemov) ‘prerokovale’ … Kdo ve, kako bi ‘raja’ ‘kupovala’ take novice? Tolikokrat je že ‘padla na ledu’, pa se kaj malo naučila od tega …
    Toda današnji časi so vse kaj drugega kot ‘normalni in mirni’. Že podedovani notranji problemi in značilno ‘slovenske’ okoliščine bi na okope priklicale raznorazne borce za ohranjanje ‘tekovin’ ne-vem-česa, ko bi vlada začela (komaj) razmišljati in nakazovati prepotrebne reze in (nepriljubljene) ukrepe, ki bi (dolgoročno) pomagali pri vlečenju našega voza iz blata.

    Tokrat pa nastopa svoj mandat v izrazito neugodnih zunanjih, od nje neodvisnih okoliščinah (virus z nepredvidljivimi ekonomskimi (negativnimi) posledicami in sodobni ‘turški’ vpadi – če izpustim tistega z ‘najdaljšo brado’: demografski primanjkljaj, ki kaže (in še bolj bo) svoje zobe na mnoge načine), ki njeno delo še dodatno delajo izredno zapleteno in jo ‘obsojajo’ na stalno kritizerstvo ‘neodvisnih’.
    A doslej se je pokazalo, kako ‘pametni’ znajo biti tisti (‘generali’), ki so imeli priložnost kaj narediti, pa so zgolj poglabljali ‘blatni dol’, ko so s praznimi besedami in občasnimi ‘bonbončki’ predvsem ‘farbali folk’, ohranjali socialni mir (in večali naš skupni dolg) in svoj položaj. A kar je pri tem (zame) zanimivo (in hkrati postavlja pod vprašaj mentalne in kognitivne sposobnosti volilnega telesa): kako si sploh drznejo ‘odpreti usta in soliti pamet drugim’ ter pri tem ostati (medijsko in politično) ‘živi’!?

    Dokler se vsak od prebivalcev ne bo zavedal, da je država naša skupna ‘družina’ in zatorej skupna skrb in odgovornost (ne pa ‘teta iz Amerike’) ter svoja pričakovanja in dejavnosti temu prilagodil (da bi bilo VSEM – in ne samo MENI – čim bolje), bomo capljali v krogu ali celo spirali navzdol. Z Janšo ali brez njega.

  2. Bi se lahko strinjal in mi ni najbolj vsec obvladovanje slovenske politike s strani druzboslovja. K sreci sicer kaze, da Fdv in dominantni mediji vsaj za nekaj casa ne bojo narekovali slovenske politike. ( Pricakujeno jih lahko prej v drzi popadljive opozicije.) Upam, da tudi kapital ne.

    Sicer pa na glavno tezo avtorja moja pripomba, da to ni nic novega in tipicno slovenskega. Manjsi partnerji v koalicijskih vladah zelo pogosto izgubljajo podporo, redko pridobivajo.

  3. Lahko razpravljamo o Janši in koalicijskih partnerjih v bodoči vladi, a ne pozabimo, da je v Republiki Sloveniji ta hip še vedno na oblasti nekompetentni komedijant!

    V naši neposredni bližini, v sosednji Italiji vladajo krizne razmere zaradi neobvladljivega širjenja okužb s koronavirusom Covid19. V takih razmerah si predsednik italijanske vlade, Giuseppe Conte, že več tednov ni privoščil prostega vikenda. Vsak dan se redno pojavlja v poročilih italijanske državne televizije RAI in v drugih medijih, kjer kot prvi med najodgovornejšimi politiki v državi obvešča prebivalce Italije o tekočem dogajanju v državi in o vladnih kriznih ukrepih.
    Obvešča jih sredi noči, kadar je potrebno. “Mi assumo la responsabilità politica delle decisioni che vengono prese… Ce la faremo,”* je po sprejetju sklepa o omejitvi gibanja 16-ih milijonov ljudi v 14 italijanskih provincah, na tiskovki iz Palače Chigi, ob drugi uri ponoči, zagotovil premier Conte. Ko je sinoči razglasil omejitev gibanja na celotnem italijanskem ozemlju, je ponovil znano poanto: “Sono pienamente consapevole della gravità e della responsabilità…. Non possiamo permetterci di abbassare la guardia. E’ il momento della responsabilità e tutti l’abbiamo.”**

    Medtem pa si v Sloveniji nekompetentni komedijant, ki je s svojim odstopom sprožil izredne politične razmere, neženirano jemlje proste dneve in na tiskovne konference pošilja ostale, podobno nekompetentne ljudi, kot je sam, npr. ministra, ki se na zdravstveni sistem in protiepidemične ukrepe spozna kot zajec na boben.

    Slovenija bi v kriznih okoliščinah čimprej potrebovala polno opravilno vlado. A povzročitelj politične krize se raje posveča pospešenemu razdeljevanju vladnih služb! Na razpisih z zgolj tridnevnim (!!!) rokom prijave se pod komedijantovo odstopljeno vlado, v poslednjih trenutkih na hitro delijo zaposlitve “preverjenim” kadrom na delovnih mestih, povezanih s predsedovanjem Slovenije EU in v drugih vladnih službah s pogodbami za nedoločen čas.

    A kar je še slabše od tega: v razmerah, ki zaradi učinkovitosti terjajo odločno in dosledno ukrepanje, si je komedijant privoščil ozmerjati slovenske zdravnike, da sejejo paniko, ker so njega in slovensko javnost obvestili o dejstvih, da niso dobili ne ustreznih navodil ne zaščitnih sredstev in niti niso imeli ustrezno izoliranih prostorov za učinkovito ukrepanje proti širjenju okužb s Covid19!

    Kadarkoli se je v zadnjih tednih nekompetentni komedijant pojavil na tv ekranih, so bili njegovi nastopi popolnoma neodgovorni, njegove izjave neprepričljive in resnično bi bilo bolje, da se sploh ne bi oglašal!

    Predsednik opozicijske SDS je že 22. februarja pozval vlado k sklicu Sveta za nacionalno varnost, o Janševem pozivu je poročala celo STA.
    Nekompetentni komedijant je raje klobasal o politizaciji. Potreboval je 16 dni, da je včeraj končno opravil krizni posvet z vsemi političnimi deležniki ter se s poklapanimi uhlji pojavil na tiskovni konferenci skupaj z Janšo. Komedijantu je bilo nerodno, saj je moral javno požreti ves svoj zarečeni kruh o nesodelovanju z Janšo.

    Brez pritiskov opozicije bi bržkone še nadalje zmerjal zdravnike, da širijo paniko, čeprav so nekateri izmed teh medtem že začeli razširjati koronavirus Covid19!
     
    Bojan Brezigar, ki osebno spremlja zadeve v Italiji, seznanjen pa je tudi z razmerami v Sloveniji, piše:
     
    https://www.vecer.com/pogled-izza-meje-italije-ni-zgrabila-panika-odgovoren-je-njihov-pristop-h-koronavirusu-v-sloveniji-pa-10138884

    Pomnimo: ta hip je v Republiki Sloveniji še vedno na oblasti komedijant. Svoj odstop je oznanil v ključnem trenutku, ko se je smrtonosni koronavirus začel širiti po svetu in bi že zaradi tega Slovenija nujno potrebovala normalno delujočo vlado. Za svoj odstop je komedijant okrivil vse koalicijske in nadkoalicijske partnerje, razen sebe!

    Zato zapišimo v zgodovino za bodoče rodove: norost je na politične funkcije voliti ljudi, ki niso sposobni nositi politične in osebne odgovornosti za lastne odločitve in lastna dejanja!

    —————————————
    * “Osebno prevzemam politično odgovornost za sprejete odločitve… Zmogli bomo.”  Giuseppe Conte, italijanski premier, marec 2020

    ^^”Popolnoma se zavedam teže razmer in odgovornosti… Ne moremo si dovoliti zmanjšanja zaščitnih ukrepov. Sedanji trenutek terja odgovornost in to od vseh nas.”

  4. Se povsem strinjam, Vanja. Malo je manjkalo, da se ne bi v podcenjevanju pandemicne krize Sarec kar po komedijantsko in z zasmehovanjem lotil problema. V smislu, kaksen cirkus delajo zaradi ene gripice. Njegov zdravstveni minister nic bolje. Slovenija je s to vlado slabo pripravljena in pozno reagira ter improvizira iz dneva v dan. Nobenih jasnih navodil in usmeritev stroki, pripravljenih kapacitet diagnostike in intenzivne obravnave, celo zascitnih sredstev zanje ne. Kaj sele za prebivalstvo. Zascitnih mask ni dobiti nikjer, so jih pa poslali na Kitajsko.

    Dvojec Jansa Gantar tu nedvomno obeta mnogo bolj kompetentno vodenje. Te vec kot resne krize.

    Me je pa tu razocaral Casnik. Ki ne objavi enega samega clanka na to temo. Prezvekuje pa non stop ene in iste teme. Ne nepomembne. A ta hip pac mnogo manj pomembne. In se povedano je bilo o njih skoraj vse, kar je povedati.

    Korona bo v prihodnjih mesecih, lahko pa tudi dlje, zal najpomembnejsa tema slovenske vlade. Ta “mala gripica”, kot se se vedno mnogi lahkomiselno igrackajo.

Prijava

Za komentiranje se prijavite