Nova vlada mora prekiniti negativno selekcijo zadnjih vlad

Slaba popotnica novi vladi bi bila, če bi Nova Slovenija sledila medijskim sirenam v nekakšen sredinski trojček (SMC, Desus, NSI), ki da bi se edini lahko zoperstavil bavbavu SDS. NSI mora v pogajanjih o novi vladi nastopiti kot samostojna stranka, ki pa ne bo pridobila prav nobenega glasu s poudarjanjem svoje distance do SDS, kvečjemu katerega izgubila.

Po splošnem prepričanju strici iz ozadja niso vedeli oz. vnaprej odobrili odstopa premierja Šarca. Morda je pa on sam začutil, da funkciji preprosto ni kos. Že od konca LDS je jasno, da levica ne uspe najti kredibilnega in kompetentnega voditelja in to očitno tudi Marjan Šarec ni več. V iskanju take osebe so kriteriji za člane vlade v zadnjem desetletju padli pri nas tako zelo nizko, da se nam danes člani nekdanjih Drnovškovih in Pahorjeve vlade zdijo sicer še vedno politično nesprejemljivi in njihovi dosežki vprašljivi, a so prave zvezde v primerjavi s trenutnim naborom ministrov.

Marjan Šarec je svojo vlado zgradil na demoniziranju Janše. Je prvak SDS ravnal prav, ko po zadnjih volitvah ni prepustil premierskega mesta komu drugemu v svojih vrstah? Če sodimo po tem, kako Janša spet postaja sprejemljiv (resda za nova voditelja SMC in Desus), potem je odgovor pritrdilen.

Toda zakaj bi globoka država pristala na to, da Janša prevzame krmilo za dve leti? In zakaj bi ga bil on pripravljen prevzeti?

Etablirani mediji precenjujejo željo Janeza Janše po predsedovanju EU

Morda centri tranzicijske moči ocenjujejo, da ni prav nič narobe, če se vlado Janeza Janše zaposli z nadležnim predsedovanjem EU (in pripravo nanjo!), ki doma veliko ne prinaša. Mislim, da etablirani mediji daleč precenjujejo željo Janeza Janše po vnovični vlogi pri predsedovanju EU, saj se je medtem zaradi nove pogodbe o EU vloga države, ki predseduje, precej zmanjšala. SDS, zaposlena s predsedovanjem, bi se tako težje posvetila realnim problemom te države, ki jih, mimogrede, tudi SMC in Desus seveda nista pripravljeni (in zmožni) sami reševati.

Zakaj je smiselna nova koalicija

Govorimo na prvem mestu o zdravstvu (korupcija in pomanjkanje konkurence), obrambi (oborožene sile brez omembe vrednega prispevka k Zavezništvu) in pravosodju (šibka pravna država). Govorimo pa seveda tudi o še naprej neugodnem gospodarskem okolju, o zdrsu slovenske zunanje politike v mednarodno irelevantnost (neuspešno uveljavljanje arbitražne odločbe je le posledica tega), o nesposobnosti države na infrastrukturnem področju (drugi tir, karavanški predor).

Govorimo o neodzivanju države na negativna demografska gibanja: po podatkih EK je prav Slovenija na vrhu lestvice držav EU, kjer bo zaradi staranja prebivalstva prišlo do leta 2040 do najvišjega dviga socialnih izdatkov – ti naj bi znašali skoraj 5% BDP. Govorimo tudi o nazadovanju slovenskih osnovnošolcev v primerjalnih testih med vrstniki v državah OECD – po zadnji študiji PISA so sicer naši osnovnošolci še vedno nadpovprečni pri bralni, matematični in naravoslovni pismenosti, a podpovprečni pri motiviranosti, želji po branju in občutku sprejetosti v šoli. Medtem se šolska politika ukvarja z vsiljevanjem levičarske ideološke agende in z inkvizicijo nad peščico zasebnih šol… (Poučen je bil nastop Dušana Merca v zadnji Tarči!)

Prav nič dejanskega država ne naredi glede skokovitega naraščanja porabe električne energije (vetrnim elektrarnam, ki baje plašijo ptice se ljudje upirajo kot v času strahu pred železnico; nove hidroelektrarne tudi niso po godu zelenim dušebrižnikom; nov JEK bomo težko zgradili, če nam še karavanški predor povzroča take težave), zapreti bo treba TEŠ6, kjer je maslo razporejeno po več glavah…

Na levi ni etabliranega in kompetentnega partnerja za veliko koalicijo

SMC se bori za obstoj, veliko bolje ne kaže Desusu, poslanci pa imajo na splošno raje cel mandat. Za povrh si je vodja SMC za vsak primer pripravil državni turistični holding. Prav presenetljivo je, kako te poteze – za katero bi težko rekli, da spada pod mandat vlade v odstopu – nihče ne problematizira.

Kot rečeno, dve leti bo, ob nalogi predsedovanja EU, malo časa za kak resen premik. Vsebinsko bi se lahko nova koalicija zedinila o eni, dveh temah. Bi SDS in NSI morda lahko postavili v tem času vsaj kakšne dobre nastavke za naslednji, polni mandat? Orožarna tranzicijske levice ima sindikate in medije … Težava je namreč še naprej na levi: tam ni etabliranega in kompetentnega partnerja, s katerim bi bilo moč skleniti veliko koalicijo za premik Slovenije naprej. To bi lahko bil SD (ki pa tega noče) ali neka resnična naslednica LDS (ki je ni).

Ne glede na to ima prevzem vladnega krmila za SDS in NSI smisel, če bi prispeval k pomiritvi in zaupanju med tema dvema strankama, prvaku SDS pa omogočila, da energijo usmeri v delo za državo (kar je že dokazal) in manj v spogledovanje z Orbanom (kar bi znalo biti problematično v času predsedovanja) ter v občasni pretirani cinizem, ki postaja celo med Janši naklonjenimi ljudmi zelo moteča osebnostna značilnost prvaka SDS.

Nova vlada mora prekiniti negativno selekcijo zadnjih vlad in za ministre predlagati osebnosti

Morda bi takšna vlada bila tudi priložnost za Nova Slovenija, da se emancipira z SDS – in to ne z nedoraslim kritiziranjem Janše ali pa s premalo utemeljeno politiko sredinskosti. Emancipacijo in sredinskost bo NSI dosegla le kot kredibilna nišna stranka visokih načel, ki se je že dokazala s prepričljivim programom na področju gospodarstva in zdravstva. Morda bi se sedaj morala lotiti še šolstva.

Vsekakor bi Nova Slovenija zadela žebljico na glavico, če bi Janši za vlado predlagala imena kot so Janez Šušteršič, Žiga Turk, Verica Trstenjak.

Opravičujem se jim, če tako operiram z njihovimi imeni – to je zgolj znak mojega spoštovanja do redkih glasov razuma in profesionalnih kvalitet. Nova vlada mora prekiniti negativno selekcijo zadnjih vlad in za ministre predlagati osebnosti.

Slaba popotnica novi vladi bi bila, če bi Nova Slovenija sledila medijskim sirenam v nekakšen sredinski trojček (SMC, Desus, NSI), ki da bi se edini lahko zoperstavil bavbavu SDS. Nova Slovenija mora v pogajanjih o novi vladi nastopiti kot samostojna stranka, ki pa ne bo pridobila prav nobenega glasu s poudarjanjem svoje distance do SDS, kvečjemu katerega izgubila.