Poslovni motiv Fraporta boljše jamstvo povezanosti Slovenije s svetom kot»leteči cirkus« Alenke Bratušek

Ustanoviti državnega prevoznika ali povezanost Slovenije prepustiti trgu
Ustanoviti državnega prevoznika ali povezanost Slovenije prepustiti trgu.

Ko sem v enem od prejšnjih prispevkov opozoril, da je velika verjetnost, da bo ukinitev (nacionalizacija) dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja in centralizacija financiranja zdravstva v enem državnem zavodu sleherniku zmanjšala dostopnost do zdravstvenih storitev, so mi nekateri ugovarjali, češ: privatizirali smo Adrio Airways, pa je propadla.

Med financiranjem slovenskega zdravstva in propadom nacionalnega letalskega prevoznika sicer obstaja analogija, a ne taka, kakršno bi si želeli zagovorniki državnega socializma. Vsaka dejavnost, kjer prihodki od prodaje dlje časa ne pokrivajo izdatkov za tekoče poslovanje in za nujno potrebne investicije, je obsojena na propadanje in propad. Zasebni lastniki v primerjavi z državo pogosteje uspešno prestrukturirajo podjetje in uskladijo izdatke s prihodki, a v zelo zavoženih primerih tudi zasebnikom spodleti. Še posebej, če so zasebni lastniki neizkušeni in finančno tako šibki, da kratkoročnih stroškov prestrukturiranja ne zmorejo pokriti.

Zagovorniki porabe proračunskega denarja za letalsko povezanost Slovenije s svetom ugodne učinke ponazarjajo le z anekdotami

Po propadu Adrie Airways bi nas radi nekateri prepričali, da se mora na področju letalskih prevozov pojaviti državno podjetje kot ponudnik letalskih prevozov ali da mora država subvencionirati lete v poslovno nezanimive destinacije. Letalske linije, ki za prevoznika sicer niso dobičkonosne, naj bi ustvarjale toliko koristnih stranskih učinkov, da bi bila poraba davkoplačevalskega denarja za delovanje nove družbe in/ali za subvencioniranje upravičena. Kolikšne naj bi bile te ugodne stranske koristi državnega posredovanja s številkami, ni še nihče izkazal. Zagovorniki porabe proračunskega denarja za letalsko povezanost Slovenije s svetom ugodne učinke ponazarjajo le z anekdotami. Dodatne koristi za narodno gospodarstvo od letalskih potovanj prinašajo potniki: turisti, ki pridejo v Slovenijo, ter gospodarstveniki, ki potujejo v Slovenijo in iz nje. Če je takih potnikov dovolj, bodo tuje letalske družbe ustrezne prevoze zagotovile. To se že dogaja.

Za povezanost s svetom je bolj kot domača letalska družba pomembna razvita infrastruktura, to je moderno in prometno dobro povezano letališče. K sreči je Evropska komisija prisilila slovensko vlado, da proda tudi letališče, in tu je imela država bolj srečno roko, saj je kupec Fraport najmočnejše evropsko podjetje v panogi. Fraport sicer večinsko obvladuje dežela Hessen, a družba kotira na borzi in se obnaša kot normalna delniška družba, katere glavni cilj je dobiček. Poslovni motiv Fraporta, da ima v Sloveniji uspešno naložbo, je mnogo boljše jamstvo povezanosti Slovenije s svetom kot pa »leteči cirkus« Alenke Bratušek in Zdravka Počivalška.