Vrh gore naj bo brez vsega

58

Križ, molilne zastavice in Aljaževi stolpkiNa vrhu Storžiča stoji masiven križ, ki je opremljen s tibetanskimi molilnimi zastavicami. Pojma nimam kaj naj bi to pomenilo. Mi kristjani ne molimo s pomočjo zastavic. Morda se bo kmalu na gori pojavil še kakšen simbol …

Na nekaterih vrhovih (na primer na Travniku (2265 m) in na Olševi, pravzaprav na stranskem vrhu Olševe – na Oblem kamnu 1883 m) pa sem opazil tudi majhne miniaturne Aljaževe stolpke, ki jih postavlja Slovenski gorniški klub SKALA.

Sam menim, da je postavljanje kakršnih koli simbolov na vrhove gora skrunjenje vrhov in vnašanje nepotrebnih elementov v naravo. Po moje na vrhu gora ne sme stati prav nič. Celo škatla za vpisno knjigo in žig ne. Preprostost naj se v gorah ohrani do maksimuma. Kaj menite vi?

Foto: Aleš Čerin

58 KOMENTARJI

  1. Vpisna knjiga in žig mora biti v koči, ne pa na vrhovih??? Kaj pa naj tam počne? Teli “stolpki” so pa naše razumevanje sveta. Mi smo s tem “osvojili” državo. Povsem narobe, a dopovej ti to komu.

  2. No, jaz se ne bi zaletaval v nobeno smer. Z mero vnašati (počlovečeno) svetost v krajino ni nič narobe (če že vnašamo toliko urbanega nesakralnega). Moti me brutalnost in objestnost, takorekoč simbolni totalitarizem, s katerim nekateri to počno. Simbolna inflacija. Ljudje ne bodo nič bolj verni, če bo na vsakem koraku križ – zaradi sodobnih družbenih refleksov prej obratno.
    Hribi zbujajo vero s svojo naravno lepoto in ni ravno nujno, da se temu pridružujejo religiozna znamenja. Ampak včasih je pa lepo. Lepo je, če za takim znamenjem stoji zgodba, usoda, zgodovina. Če pa tega ni, če je le poskus idološke dominacije, take ali drugačne, pa je tako obeležje svetoskrunstvo. Ampak najprej, preden sodimo, je prav, da vsakemu takemu spomeniku damo “credo”, da ga je nekdo postavil iz iskrene vere in globokega osebnega doživetja.
    Glede vpisnih knjig – mislim, da so tam zaradi varnosti, tu ne bi bil fundamentalist.
    Aleš, v tvojem pisanju slutim nekaj meščanske “religije neokrnjene narave”. Ideologije, ki malikuje neokrnjenost neurbanega okolja in brez naravnih ozirov to forsira do konca. Nekako prosto po J.J. Rosseauju. Vzorčni primer je naš TNP, ki prebivalcem – in turistom – skorajda onemogoča normalno funkcioniranje. Ideologija funkcionira nekako takole: mi živimo v urbanem okolju, ki nam ustreza za večino časa. Občasno pa nam zapaše iti v čisto prvinsko naravo, kjer se spočijemo od mestnega hrupa in njegovih nezdravih komponent; kjer spet najdemo stik s seboj, s svojim telesom, z naporom, s stvarstvom, s čutenjem. Seveda smo potem skrajno alergični, če se v tem našem “prvinskem okolju” znajdejo kakšne sledi civilizacije in urbanega. Kdo je vendar lahko tako hudoben, da mi z gnusobo civilizacije omadežuje moj košček raja, moj rezervat narave? Pri tem pa pozabljam, da sem sam urban človek, v prvinskem okolju vsekakor tujek. In predvsem pozabljam, da tudi v takšnem okolju lahko živijo ljudje. Živijo BISTVENO bolj v stiku z naravo kot jaz, ki sem samo njen občasni obiskovalec, ki mi ta služi takorekoč samo zato, da v svoji urbanosti ne znorim in se ne razčlovečim. Tega so me naučili moji bratranci, ko sem jaz prišel k njim s svojo skavtsko in gorniško mentaliteto. Oni grejo v hrib delat, jaz pa praznit glavo. Oni so tu doma, jaz pa gost. Ne vem, s kakšno pravico jim smem soliti pamet, kako naj živijo. Ali imam res pravico od njih zahtevati, da svoj domači ambient oblikujejo tako, da bo ustrezal meni kot občasnemu obiskovalcu, ki tam pušča (vsaj mentalne) smeti, ne pa njim kot domačinom, ki s to zemljo živijo. Oboževanje “prvinske narave” zna biti včasih prav patetično sprenevedanje in beg, takorekoč shizofreno početje. Otročja sanjaška drža ki pravzaprav ne služi drugemu, kot da se lahko še naprej sprenevedam v zvezi z razčlovečenostjo in shizofrenostjo svojega urbanega načina življenja.
    Vem, da je tale razmislek kar zelo zahteven, ker postavlja pod vprašaj cel kup sedanjih “modernih” praks. Ampak moj namen je bolj njihovo razčiščenje. Do konca pa v tej misli še nisem prišel … Zanekrat vem samo to, in me boli, da sem kot mestni človek nepopravljivo iztrgan iz narave. Nobena romantika, nobeno hribovstvo, niti skavtstvo, ne more tega rešiti, je le obliž na rano.

    • Jernej, prav vse podpišem. Tudi to kar leti na moj račun. Izjemno lepo si ubesedil, kar sem sam izrazil zelo na kratko z dvema fotografijama in tudi precej nerazumljivo. Morda zato tudi precej provokativno. Hvala!

      • se podpisem pod naslov…brez vsega, torej tudi brez kriza, ce pa koga motijo molilne zastavice pa naj si prebere kaj o ustavnih pravicah; veroizpovedi so enakopravne in vsled tega imajo zastavice enako pravico biti tam kot kriz, od kje torej t.i. kristjanom pravica do privatizacije gorskih vrhov?
        pa brez zamere ampak fundamentalizem vseh barv me pac moti 🙂
        lp denis

  3. Jaz pa vem, da se na vseh hribih doma, predvsem pa v naši okolici (ITA, AUT, SWI, HRV, GER, FRA,…) nekaj najde. Predvsem križi, zvončki, kipci Marije ipd. Menim, da je to pač del naše kulture, kulturne krajine in zgodovinske tradicije. Če je tako, potem naj tako ostane tudi še naprej. Tudi kakšno novo obeležje (pa čeprav je to znamenje vere in/ali upanja) ni prav nič sporno. Saj ljudem vendar vrača vero in/ali upanje, kar danes nesporno potrebujemo. In, če se je tako delalo že 200 let, se tako lahko dela tudi danes in v bodoče. Ne škodi prav ničemur in nikomur in prav nikogar ne žali.

    Moteča pa je netolerantnost, vedno enih in istih slovenskih “vsevedov”, do kakršnegakoli znamenja vere ali/in upanja. Ampak bi tudi to nekako razumel, pa istočasno od njih ni nobene besede oz. glasu nasprotovanja napisom z imeni znanega političnega diktatorja čez cele hribe, spornim političnim simbolom na domala vsakem koraku ipd. Drugod v našem širšem kulturno zgodovinskem okolju temu pač ni tako, in imajo ljudje verjetno zato tudi med seboj več tolerance in razumevanja.

      • Aljažev stolp že dolgo ni zavetje. Je simbol, tako kot križ. In prav je, da stoji na vrhu simbol naše zgodovine, tako Slovenske (Aljažev stolp) kot krščanske (križ). Oboje je del naše zgodovine, zgodovine naših prednikov. Govoriti o tem, da ima v naših krajih budističen simbol enako mesto kot krščanski je pa veliko sprenevedanje. Dejstvo pač je, da je naša zgodovine povezana s krščanstvom. In to velje ne glede na to, ali smo mi sedaj katoliki, budisti ali ateisti. Zgodovinska desjtva so pač taka.

  4. Moti vas križ na gori?
    Avstrijci imajo povsod po gorah in hribčkih križe, nikjer pa smeti in so vsi zadovoljni.
    V zaostali Sloveniji pa vas motijo križi, ki jih ni veliko, smeti pa povsod. Na vrhovih je čik pri čiku. Ko sem mlademu avstrijcu rekla, da pri njih ni ne smeti in ne čikov po hribih, mi je odgovoril, da to v hribe ne sodi.
    Vi pa mislite, da križ ne sodi na goro, smeti pa vas očitno ne motijo in jih sprejemate?

    • joj joj joj
      Smeti nihče ni omenjal zaradi samoumevnosti, ne zaradi navušenja nad njimi. 😉
      Žal se tudi v tej debati kaže, da mnogi (še) niso presegli “kulturnobojne” mentalitete mi-oni. Pač Aleš poskuša konstruktivno razmišljati. Sam k temu pristavljam lonček, da je danes navzočnost religioznih znamenj, če niso dovolj domišljena (in včasih prefrigana) bolj spodbuda k sovraštvu in živčnosti kot pa k miru, ljubezni in zaupanju Bogu!

    • Sam nisem zapisal, da me moti križ na gori. Vidim pa, da je že ovešen s tibetanskimi zastavicami. Nič se ne bi čudil, če bi se pojavil še kakšen simbol na njem. Sam podpišem komentar pJerneja, kar se tiče pojavljanja urbanega v naravnem okolju. Priznam tudi, da sem precej nagnjen v smeri “manj je več” kar se železja in podobne navlake v gorah tiče.

      Smeti me zelo motijo in jih velikokrat tudi odnašam – pa ne samo svoje. Ne vem, kje ste zasledili, da me smeti ne motijo. Tudi mi se izjemno popravljamo kar se smeti v gorah tiče – precej manj jih je kot pred leti – in tudi nisem prepričan v tako brezmadežnost sosedov.

      • Ja, pač bo potrebno sprejeti da s(m)o Slovenci ne samo kristjani, ampak tudi drugih ver. Krščastvo se tudi mora naučiti sobivati z verniki drugih ver, brez da jih stigmatizira ali kako drugače zaničuje.

          • Hm… Katoliška verzija krščanstva in islam sta kot rak, ki se širita in zraven pobijata vse kar je različno od njiju.

            Z njima sobivati je teško, delni odgovor za krščanstvo sta dala renesansa in kasnejša sekularizacija. Se pa katolištvo procesu sekularizacije vedno na vse kriplje upira, medtem ko se pri islamu ta proces šele začenja. Do skladnega sobivanja bo še dolga pot.

          • Tipično Nikovsko.

            Če se kristjan kaj obregne ob nasprotnike krščanstva, je ožigosan za nestrpneža.

            V obratni smeri pa takoj izbruha svojo nestrpnost in sovraštvo.

            Nik seveda niti ve ne, kaj sekularizacija je.

  5. Tisti, ki gredo v gore, potrebujejo močno vero, če hočejo priti na vrh in da se obvarujejo nesreče.

    Prepričan sem, da prave gornike križ ne moti, pa tudi ne tibetanska zastavica ne, ker le izpričuje, da živi v sožitju s križem.

    • Tisit ki gre v gore potrebuje znanje, vztrajnost in previdnost.

      Mene ne moti kaj je postavljeno na vrhu gore, vsaj dokler se da vse povrnit v prvotno stanje. Najhujše so smeti, ne samo ker kazijo naravo, ampak ker kažejo tudi na kulturo obiskovalcev.

    • Kako sožitje? Tibetanske zastavice so samo odraz zmedenosti ubogega naroda, ki spet drvi v temo poganstva.

      • Tale komentar zgoraj je primer netolerance do drugih religij, ki sem ga mislil zgoraj, v tem primeru s poniževalnimi termini za vere, ki ne izvirajo iz semitske, pač pa v tem primeru iz indoevropske zgodovine (tibetanski budizem).

        • Nik, ti si primer netolerance do kristjanov.

          Kdor pravi, da je krščanstvo rak, pač ni toleraanten in ti nisi toleranten.

          • Morda res malo groba primerjava.

            Ampak analogija ustreza, samo poglej kaj se je zgodilo z originalnimi evropskimi religijami od takrat, ko je krščanstvo postalo državna vera, pa do današnjih dni.

            Namesto, da bi se le-te normalno razvijale, rastle in se po potrebi spreminjale v skladu z aktualnimi problemi, jih je bilo potrebno zaničevati in iztrebiti.

            Evropski verski zemljevid postaja normalen šele zadnjih sto let, ko počasi popušča krščanska absolutistična kontrola nad vprašanji religije.

    • Kladivo vam zagotovo lahko pride prav, da zabijete kakšen razrahljan klin, s srpom pa si nad gozdno mejo ne morete kaj dosti pomagati.

  6. …kmalu pride čas , ko bodo verniki skrivali in tajili svojo vero , ……in to zgolj zaradi sramu , ko bodo ugotovili , da je verovanje neumnost ……………..nekateri , pa bodo počakali , njih bo vere osvobodila evolucija

  7. Gašper Modic Gašper! Če je kaj spornega v Sloveniji so predvsem sporni simboli kolaboracije in verskih fanatikov. Osevtlejeni z močnimi reflektorji. Zanimivo, da te moti npr napis na Sabotinu ne moti te pa na sosednji Skalnici kjer je kar cel vrh pozidan in ponoči osvetljen kot da bodo tam Marsovci pristajali!

  8. Križ vrh gore, naj si bo naše, avstrijske ali katerekoli, je predvsem znak primitivizma in nasilja. Za dežurne klerikalce poudarjam, da ne mislim, da je križ znak primitivizma, primitivizem ga je postavil vrh gore. Enako bi veljalo za katerikoli ideološki ali verski simbol, razen v primerih, da je za tem kaka prepričljiva, zgodovinsko utemeljena zgodba. Križ vrh gore je popolnoma na ravni pasje dvignjene noge, ki oznanja – to je moj teritorij. To je v tem primeru vsa njegova simbolika, dejansko gre celo za degradacijo križa kot verskega simbola. To je simbolika nasilja, ki pravi – slovenski državljani smo kristjani ali pa bi morali biti. Tak simbol v današnjih časih lahko govori samo to, da je nekristjan ali nevernik odpadnik od naroda. Še večje nasilje in primitivizem je posvetitev naroda Mariji. Križ je vsaj simbol tudi evangeličanov, pravoslavnih in raznih krščanskih ločin, Marije pa evangeličani ne častijo na ta način. Ta posvetitev jasno nagovarja prekmurske evangeličane – niste pravi Slovenci, spreobrnite se ali odidite.

    Tako pojmovanje naroda kot ga kažejo ti simboli in dejanja, je izrazito predmoderno in primitivno, kot je predmoderna in zaostal slovenska katoliška cerkev. Ni se treba čudit, da je prva na svetu po odstavljenih škofih.

    • Gospod Tone,
      če ne bi svojem besedilu Avstrijcem govorili, kako naj živijo, bi bili kar strpni. Oni so oni in ne mi ter očitno vidijo v križu kaj več, kot pasje zaznavanje ozemlja.

        • Zame je kriz na vrhu gore simbol zahvale za lepote Bozjega stvarstva, kar gore gotovo so. Ne vem, od kje Vam gornje interpretacije. Ali imate vse nas kristjane za vandale oz. za tako napadalne, da nas morate neprestano drzati v lisicah, sicer bi unicili vse, kar ni po nasi volji?
          Krizi so tudi drugod po Evropi po gorah, pa mi ni znano, da bi se kdo tako razburjal kot pri nas. Kot da bi bili mi katolicani v lastni domovini ves cas privilegirani! Res je, da smo bili delezni nestetih krivic. Sedaj pa se nam podtika se nasilje.

          • Vase trditve, da je primitivizem postavil kriz na vrh gore, pac ne morem jemati kot lepo razlago. Se manj tistega, da je na ravni pasje dvignjene noge.
            Bolj se mi zdi Vasa razlaga kot primitivno poucevanje nekoga, ki meni, da je “pojedel” vse vedenje tega sveta, pa mora svoje mnenje podajati takim bolj butastim. Da ne govorim o toleranci in zmoznosti sobivanja tudi z drugace mislecimi, ki je pac ni (ste se morda razburili ali oglasili tudi, ko je slo za spomenike revolucije?) Ob tem se pri nas vedno zanemarja dejstvo, da vsa nasa (evropska) kultura ze stoletja stoji na krscanskih temeljih. Torej porusimo vse krscanske zgradbe, ustanove, krize itd. Potem bomo cisti – takorekoc “tabula rasa”.

          • Moje mnenje o temi članka vas ne zanima, samo uživate v nepotrebni užaljenosti.

            Evropska kultura stoji na krščanskih temeljih, pa tudi na rimskem pravu, grški demokraciji, arabski matematiki, keltski tehnologiji obdelovanja železa itd. S tem, da se je samo prva uveljavila vsaj deloma tudi z nasiljem.

          • Sploh nisem uzaljen in ob tem ne uzivam. Pozdravljam vsako posteno diskusijo. Opazam pa veliko nestrpnost do vsega, kar je povezano s krscanstvom. In to jasno razumem kot posledico komunizma (spet smo pri tej temi…)in njegovega sovrastva do vere in verujocih.
            Upam in verjamem, da tisti, ki tako tezko prenasajo vse, kar je povezano s katolisko vero, niso osebno doziveli krivic, ki bi jim jih povzrocali katolicani.

          • Tudi človek predstavlja lepoto stvarstva, zato naj ima vsak na čelu tetoviran križ!

            Pa je na programu spet nestrpnost. Tone je lepo povedal kaj si misli o križih in ostalih objektih na vrhu gore.

            Kako pa naj ateisti slavimo lepoto gora, če nam jo pa kazijo razne konstrukcije?

          • Ne vem, kaj vas ovira pri castitvi lepote stvarstva in ne vem, kako zdrzite ob pogledu na vse cerkve, kapelice itd. Sklepam, da tudi v tujino ne hodite (morda na druge kontinente), saj so tudi tam cerkve in krizi. Pa se ljudje v glavnem nimajo s tem nobenih problemov, kakrsne vidijo nekateri neverujoci pri nas…

    • In kaj je tako spornega pri Mariji, da bi bila simbol delitve? Marija ima pri katoličanih velik pomen, ampak zakaj bi nekdo zaradi nje preganjal evangeličane?

      • Zato, ker je ves narod posvečen Mariji, evangeličanov pa nihče ni vprašal, če se strinjajo. In mene imajo tudi za izvržek.

        • In najbolj manipuliraš ti, ko problematiziraš te križe in jih potem prikazuješ v skrajno negativni luči.

          • Najprej se pozanimaj, kaj beseda manipulirati soloh pomeni. Jaz sem samo povedal svoje mnenje.
            Ali imamo zdaj cerkev namesto Centralnega komiteja, ki je bil nedotakljiv za vsako kritiko?

          • Ne. Nimamo Cerkve namesto centralnega komiteja.

            Vem pa, da tvoje obreganje ob vse, kar diši po krščanstvu ne izhaja iz racionalnih razlogov, ampak iz golega sovraštva.

        • Ah, Tone je pač stari komunist, ki mu življenje polzi iz rok, velike ideje pa se sesuvajo v nič. Strašno je ko človek ugotovi da je vse življenje dal v nič.
          “Kaj ti pomaga, če ves svet pridobiš, svoje življenje pa pogubiš.”

          • Mojga resnega in odgovornega razmišljanja s pobožnimi vzdihljaji ne boste spravili s sveta.

            Kdo je stari komunist bi se dalo razpravlat. Glede na način pisanja in mišljenja je verjetnost, da ste stari (spreobrnjeni) komunist vi.

  9. Mojga resnega in odgovornega razmišljanja s pobožnimi vzdihljaji ne boste spravili s sveta.

    Kdo je stari komunist bi se dalo razpravlat. Glede na način pisanja in mišljenja je verjetnost, da ste stari (spreobrnjeni) komunist vi.

  10. Ne morem verjeti, da se ljudje ob tako nesmiselnem predlogu lahko tako opluvajo in natrosijo toliko nesmisla.
    A.M.Slomšek je zapisal:”Bodi v svoji besedi resničen, v dejanju pravičen, skrbi več dobrega storiti, kakor govoriti”.
    Torej oba predmeta na fotografiji imata svojo zgodovinsko funkcionalnost:
    – križ je bil antična mučilna naprava in ker je bil z njim križan božji sin Kristus, ki je vstal od mrtvih, je postal znamenje in simbol življenja.
    -Aljažev stolpič za vpisno knjigo na vrhovih je posnetek Aljaževega stolpa, ki je bil namenjen za zavetrje in razgledovanje- torej za varovanje. V tem smislu je stolpič lepa simbolna forma za hranjenje vpisne knjige, ki ima svojo varovalno in spominsko funkcijo.
    Oba predmeta kot taka imata svoje mesto na vrhovih gora in ne moreta biti moteča za nikogar. Še fotografiji sta lepi in povedni.
    Da zaključim z Slomškovo Pohvalo svetemu križu:
    “O križ na visoko postavljen, zastava premage si nam! Visoko nam bodi pozdravljen, zaupanje naše si nam.
    Zastonj krivoverci trušijo in škripajo s svojmi zobmi:kristjani le k tebi hitijo,Slovencev zaupanje si.
    Hudobni se tebe bojijo in vrag te od nekdaj črti; pa verni se te veselijo: brez križa zveličanja ni !

Comments are closed.