Utopija polnih hladilnikov

8
473
Utopija polnih hladilnikov: »Počivaj zdaj, duša moja!«
Utopija polnih hladilnikov: »Počivaj zdaj, duša moja!«

Blagostanje in porabniški način življenja sta med vzroki odklona od Boga. Polni hladilniki, ki so s seboj prinesli občutek, da Bog ni več potreben, so ustvarili tudi utopijo, da se nam nima več kaj hudega zgoditi; da bo šlo samo še na boljše; da se ne rabimo več naprezati – kakor da je zlo končno premagano.

Pater Branko Cestnik je v soboto, 17. marca 2018, na zborovanju gibanja Prebudimo Slovenijo, ki so mu dali delovni naslov Spet na razpotju, spregovoril o apatiji v slovenski družbi. V uvodnem delu predavanja je slikovito prikazal, da apatičnost vodi v pomanjkanje soudeležbe in kontrole s strani množice, dovoljuje razrast samopašnosti in koruptivnost elit. Izpostavil je, da se apatični človek lahko hitro in iracionalno spreobrne v divjega človeka, nasilnega, drogiranega od neke nove fašistične ali komunistične ideje. Zato apatičnost ni dobra, saj kristjana poškoduje od znotraj. Cestnik to prikaže z naslednjimi besedami: »Učlovečeni Kristus nam bo vse bolj tuj. Ker je On učlovečen, mi pa ne.«

Prav zato je potrebno poznati razloge, ki so nas privedli v današnje stanje apatičnosti. V nadaljevanju prispevka nas pater Cestnik podrobneje seznani, kako naj posamezniki in celotna družba izstopimo iz današnjega stanja apatičnost. Tu na prvem mestu omenja občo duhovno spreobrnjenje od porabniškega lagodja.

Da je blagostanje lahko duhovna past, pove že Peta Mojzesova knjiga, v odlomku, ki ga katoliški obrednik predvideva za blagoslov stanovanj in hiš: »Ko boš jedel do sitega, zidal lepe hiše in v njih prebival, ko se ti bo množilo govedo in drobnica, množilo srebro in zlato in vse tvoje imetje, glej, da se tvoje srce ne prevzame in ne pozabiš Gospoda, svojega Boga, ki te je izpeljal iz egiptovske dežele, iz hiše sužnosti.« Nauk: Blagostanje je lahko vir napuha. Napuh pa se kaže kot spoznavna motnja. Napuhnjen človek ne vidi realnega stanja. To je eno. Drugo je, da lahko blagostanje človeku odvzame pozitivno življenjsko napetost. »Duša, veliko dobrin imaš, shranjenih za vrsto let. Počivaj, jej, pij in bodi dobre volje,« pravi bogataš v Lukovem evangeliju (Lk 12).

Blagostanje in potrošniški način življenja

Blagostanje je postalo tudi eden izmed vzrokov odklona od Boga. Augusto del Noce, italijanski zgodovinar in filozof, je že sredi šestdesetih prejšnjega stoletja uvidel, da ne toliko s komunizmom, pač pa šele z družbo blagostanja (società del benessere) in porabniškim načinom življenja nastopi prva zares a-religiozna družba v zgodovini Zahoda. K temu dodajmo: polni hladilniki s seboj niso prinesli samo občutka, da Bog ni več potreben, temveč tudi utopijo, da se nam nima več kaj hudega zgoditi; da bo šlo samo še na boljše; da se ne rabimo več naprezati – kakor da je zlo končno premagano.

Na varljivost lagodnega življenja opozarja tudi grška mitologija. Pesnik Hesiod povzema mit o stvarjenju človeškega rodu. Bogovi najprej ustvarijo zlati rod. Slednji živi v harmoniji med delom in užitkom, je ustvarjalen in napreduje. Zlatemu sledi srebrni rod. Ta se že usede na ustvarjeno bogastvo. Ta rod podaljšuje svojo mladost do stotega leta, pravi Hesiod. Do stotega leta živi pri starših. Po stotem letu pa se hitro postara in umre. Rod je mehkužen, len, ne spoštuje ne starejših ne bogov. Slednji so nad njim razočarani, zato ustvarijo bronasti rod. Ta je surov, divji. Vrhovno pravilo bronastega človeka je zakon močnejšega. Nauk: ležernost in mehkužnost lahko uničita družbo in pripravita pot novemu fašizmu oz. novemu revolucionarnemu nasilju, kar sem omenil maloprej.

Blagostanje seveda ni greh, nosi pa s seboj kar nekaj skušnjav in pasti. Poleg duhovne deformacije je tu tudi padec v apatičnost za družbeno dogajanje oz. opcija za »smisel življenja je ležanje na plaži, z možgani na off«, kot poje ona pesem skupine Zmelkoow, ki jo radi pojejo devetošolci na valeti. Ko danes npr. govorimo o korupciji, tajkunih, nedelovanju pravnih in nadzornih sistemov, vedimo: vse to je bilo možno, ker smo imeli »možgane na off« in ker smo spali na obljubi neprestane gospodarske rasti.

Ohranimo polne hladilnike, a odstranimo utopijo, ki nam jo narekujejo

Gilbert Keith Chesterton je nekje zapisal, da je izvirni greh je najbolj razvidna teološka resnica. Anton Trstenjak pa je enkrat v osemdesetih na nekem predavanju dejal, da je socializem naredil preprosto napako: podcenjeval je izvirni greh. Kaj hočemo reči? Blagostanje ne odpravlja človekovega nagnjenja k zlu. Nobenega družbenega sistema ni, ki ga ne bi mogla skvariti pohlep in tatvina. Naši polni hladilniki ne pomenijo, da smo boljši ljudje. Ohranimo polne hladilnike, a odstranimo utopijo, ki nam jo narekujejo. Hvala Bogu za polne hladilnike, a varujmo se moralne deformacije, ki zaveje iz njih, ko jih odpremo. Otroke, mladino, vse ljudi je torej treba spodbujati k duhovni in moralni čuječnosti, ki sta podlaga za družbeno in politično čuječnost. Zlo je vedno na delu – spati ne smemo! To je velika smernica za premagovanje družbene apatičnost. Podobna je duhovnemu spreobrnjenju in tudi zahteva duhovno spreobrnjenje, o kakršnem piše papež Frančišek v okrožnici Laudato si’, ko nas nagovarja k »ekološkemu spreobrnjenju«.

8 KOMENTARJI

  1. Oh , Cestnik , Cestnik , polni hladilniki , lepo vas prosim bodite resni in ne pišite neumnosti ! Katera je ta neka nova fašistična ideja in iz katerih ust prihaja ? Vaše poslanstvo g . Cestnik je drugje , ljudje naj le polnijo hladilnike , saj nihče ne ve kaj jih / nas / čaka ! Polni hladilnik še ne pomeni , da si se uklonil izvirnemu grehu ! Skrbne matere in dobri očetje polnijo shrambe in hladilnike , skrbno in preudarno iz strahu pred prihodnostjo ki lahko prinese marsikaj ! Nevarni so tisti , ki na račun skrbnih in siromašnih ljudi polnijo svoje denarnice ! Ali ste na to kdaj pomislili ? Deformacije duha zagotovo ne izhajajo iz hladilnikov , deformacijam so lahko vzrok prazni hladilniki nesrečnežev , ki živijo iz rok v usta z mizernimi dohodki in pokojninami ! Vaša primerjava in ugotovitev , da je poln hladilnik v tesni povezavi s skušnjavo in utopičnim razmišljanjem ,mislim, da je povod za apatičnost drugje , ne v hladilnikih , ki so večinoma bolj prazni kot polni ! Ali bi radi dopovedali ljudem , ki se oskrbijo z osnovnimi življenskimi dobrinami izvirni greh , ki ste ga vključili v vaš traktat , vaše razmišljanje po mojem mnenju ne daje nobene vzpodbude ljudem , ki morda hladilnika ne premorejo ! Za kruh in vodo in skromno vsakodnevno oskrbo , če je sploh možna , jih praktično ne potrebujejo ! Na vašem mestu bi se vprašal ali so zamrzovalne skrinje še vedno polne rdečih knjižic , moj odgovor je , nič več , prastrah revolucionarjev in zagnanih levičarjev pred resnico je popustil , čeprav se zna zgoditi , da bodo nekoč ponovil postopek , upam ,da se to ne bo več zgodilo , pri tem mislim na bronaste ljudi , ki ste jih omenjali v vašem prispevku !

    Lep dan še naprej g . Cestnik in Bog naj vam ga požegna !
    Tudi moj pokojni brat je bil tabornik , v ujetniškem taborišču, lahko bi celo rekl , da je bil skavt !
    Ko sva šla po vojni in po njegovem posvečenju v duhovnika na obisk k starim staršem , sva se izogibala srečanj , kajti vse je bilo mogoče , bila sva “gozdovnika”, vendar tega kasneje ni nikoli omenjal ! V nacistični armadi se je prisilno znašel ko je bil star dobrih 17 let in se kasneje znašel v
    ruskem taborišču vojnih ujetnikov !

    Andrej Briški , s polnim hladilnikom dobrih misli , nikoli ne veš kdaj bodo prišle prav , morda po volitvah ? !

  2. g. Andrej, polni hladilniki so sinonim za blagostanje, ki je tekom let poskrbelo za uspavanje. Kar mislim da je poanta tega prispevka.
    Mišljeno seveda duhovno uspavanje!

  3. Gospod Briški, z vsem spoštovanjem do Vaših prispevkov menim, da članka niste pozorno prebrali, saj B. Cestnik piše: “Ohranimo polne hladilnike, a odstranimo utopijo, ki nam jo narekujejo”.
    Njegova zadnja prispevka sta vredna pozornosti: Predvsem tisti, ki analizira apatičnost. Ob apatičnosti bi se morali bolj ustaviti in iskati izvirne pristope.

  4. Gospa Veronika , vsak razume pisanje g. Cestnika na svoj način , poln hladilnik ni nekaj , kar bi lahko povzročilo utopijo družbe , da lahko , če bi jih socialno ogroženim ljudem polnila tovarišija , ki nam vlada , kar je seveda nemogoče , saj imajo s svojimi “hladilniki” preveč opraviti , polnijo jih namreč na račun tistih , ki jih ne morejo polniti , ker jim to onemogoča prav utopična ideologija rdečuhov , ki nas že več kot sedemdeset let vleče za ušesa , bolj konkretno za ja….ca ! Morda bi bila misel na drugačno , ljudem prijazno varianto-obliko utopije od sedanje , slovencem v možgane vraščene komunistične utopije , ki jo je g . Cestnik izpregledal hote , ali nehote ! Utopija v kateri živimo ima s “hladilnikom” g . Cestnika malo opraviti , upam vsaj ! Ali ste pozabili gospa Veronika
    kakšno utopijo je širil tov . Karel in ljudje še kar čakajo nanjo pred praznimi hladilniki ! Verjemite
    Veronika , da je problem utopična družba v kateri živimo že od “osvoboditve” dalje , takrat še ni bilo hladilnikov , hlajenje “vročih glav” se je izvajalo v breznih in na mooriščih ! Bili so in so še polni
    žrtev obrednega utrjevanja utopije !

    Andrej Briški

  5. Človek ne more verjeti, ko bere tole. Zdaj pa že duhovnike motijo polni hladilniki. Imam prijatelja duhovnika, ki je tudi pridigal o potrošništvu pa ne vem čem še. Zakaj enkrat torej uradna Cerkev ne objavi zneska, koliko evrov je meja na kristjana, ki ga uvršča med bogatenje in potrošništvo.. Pa če si dovolim malce sarkazma dajte še napisatk kako velik hladilnik označuje potrošništvo.
    Če gospod Cestnik misli, da so slovenske cerkve prazne zaradi polnih hladilnikov se zelo moti. Ljudi tudi kristjane od “cerkve” odvrača ravno takšno pisanje in govorjenje, kot ga je uporabil v tem članku. Marsikatera družina ima prazen hladilnik, in živi na robu preživetja.. Zanima me koliko duhovnikov, razmišlja, kaj bodo dali v lonec za kosilo. Kako bodo preživeli do konca meseca… Mogoče bi bilo bolje, če bi pisali o polnih hladilnikih finančnih malvezracij mariborske škofije… Mogoče bi bilo bolje, da bi javno vprašali, bivšega ordinarija in njegovega ekonoma, ali razmišljata kako bosta povrnila škodo, ki sta jo naredila z svojim nevestnim ravnanjem pri gospodarstvu… Ampak tega ne bomo dočakali… zakaj pa tako sami veste..

    • Vsaj Štuhecovo knjigo preberi, potem pa trapaj. KDO BO PA UČITELJEM POVRNIL ŠKODO, KI SO MNOGI DAJALI CERTIFIKATE NEKIM ZDRUŽBAM IN IMELI OD TEGA NIČ! Človeku se prav zasmili takle naivno-zlobni vernik postotalitranih prostih spisov ljudi, ki sebe imenujejo novinarje.

Comments are closed.

Prijava

Za komentiranje se prijavite