Udarec nazaj in spirala zla

Škofjeloški pasijon: Samson v boju s Filistejci, foto: Branko Cestnik.
Škofjeloški pasijon: Samson v boju s Filistejci, foto: Branko Cestnik.

Udarec nazaj je nekaj povsem naravnega. Če opazujemo domače mačke pri obrambi svoje jedi, vidimo, kako hitro zna prva udariti nazaj drugo, če ji hoče slednja kaj na silo vzeti. S tem, ko udari nazaj, prepreči okoriščanje na njen račun. Z udarcem nazaj vzpostavi mejo in ravnovesje.

Udarec nazaj je vračunan v medčloveške odnose. Maščevanje posamezniku, ki ga lahko družba izvede preko organov pregona in pravosodja, vzbuja strah. Marsikakšno zlo je preprečeno, ker se hudobneži bojijo povračilnih udarcev. Če pa hudobijo vendarle zagrešijo, prizadeti in vsi ostali zahtevamo, da so sojeni in kaznovani. Zahtevamo, da država v imenu nas zada povračilni udarec. Državo, ki zna ustrezno kaznovati hudodelce, ki torej na svoj način poskrbi za pravičnost po načelu „oko za oko, zob za zob“, imenujemo pravna.

Je potemtakem Jezus utopični anarhist? Je mirovniški sanjač? Guru nenasilja? Pravi namreč: „Ne upirajte se hudobnežu, ampak če te kdo udari po desnem licu, mu nastavi še levo.“ Bodimo stvarni: če družba hudobneža ne bo udarila nazaj, bo hudobnež še bolj razhajal in povzročal trpljenje vsem okrog sebe. Kaj torej hoče povedati Jezus?

Jezusova skrb je pravzaprav zelo preprosta. Hudobiji, sovraštvu in nasilju ne smemo dovoliti, da se širi kot infekcija. Hudobija, sovraštvo in nasilje imajo namreč neko kvarno socialno logiko: skačejo iz osebe na osebo in popačijo tudi do včeraj dobre duše. Po logiki spirale.

Po tej logiki je hudobije in nasilja z vsako nepravilno reakcijo nanj več in več. Udarec nazaj, čeprav zapisan v živalsko in človeško naravo, je prepogosto prvi korak, da tudi sami stopimo na pogubno pot sovraštva in zamer. Jezus nas svari, da v udarcu nazaj prepoznamo zanke skušnjavca in da v spiralo zla ne vstopimo.

Besedilo je bilo objavljeno februarja 2014 v reviji Magnificat. Branko Cestnik je teolog, filozof, pater klaretinec, skavt in bloger. Sodeluje pri pastoralni refleksiji Cerkve na Slovenskem.

_______________
Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.