Trening odločitev med prav in narobe

10

Damon Horowitz je profesor filozofije in podjetnik. Pred časom se je pridružil Googlu kot njihov “hišni” filozof. Poslušal sem njegov govor na TED dogodku, kjer poudari moč, ki jo imajo (pri Googlu) v rokah, ker so pač sposobni zajemati tako velike količine osebnih podatkov o posameznikih.

Mož se ukvarja z mislijo kako to moč izrabiti za “prav”, govori o pomenu moralnega operacijskega sistema, ki bi nas v vsakodnevnih odločitvah vodil v prave izbire med “prav in narobe”. Ljudi, ki gradijo tehnologijo, naj bi vodil skozi razmišljanje kaj naj naredijo s tehnologijo. Grozljivo pa je, ugotavlja profesor, da ljudje mnogo več (in raje) razmišljamo o tehnologiji sami, kot o moralnem operacijskem sistemu, ki naj bi to tehnologijo vodil. Predvsem zato, pravi profesor, ker moralni operacijski sistem zahteva razmišljanje. To pa ni lahko.

Nič ne more razmisliti o etičnih vprašanih namesto nas ljudi. Etike ne moremo prenesti v stroj, ki bi se med prav in narobe odločal namesto nas. Mi ljudje in samo ljudje – lahko in tudi – moramo razmišljati, vendar kot izpelje iz misli Hannah Arendt (“Večine zla na tem svetu ne povzročijo ljudje, ki bi izbrali zlo, pač pa mali ljudje (Hannah jim v filmu pravi “Nobodies”), ki so se odtrgali od svoje človeške narave in ne razmišljajo.”), se nam ne da. Ker je razmišljanje neprijetno, težko. Vendar kljub temu – pravi profesor – mora vsakdo v vsakodnevnih situacijah vaditi razmišljanje.

Šolanje in vzgoja kot odvajanje od razmišljanja

Koliko pa smo deležni vaj razmišljanja – tu nimam v mislim razmišljanja o matematičnih in fizikalnih, pač pa o etičnih “orehih” – v naših šolah? Tudi predmeti kot je filozofija, so bili v mojih časih pač drugorazredni pouk. Učili smo se pač o življenjepisih slavnih filozofov. No, pri predmetu Samoupravljanje s temelji marksizma smo dali pač večji poudarek filozofski misli Marxa in Engelsa. Bojim se, da tudi sedaj ni nič drugače.

Šolanje je postalo prostor “filanja” s podatki in le redki profesorji – vsaka čast izjemam! – naredijo odmik v smeri zahteve po samostojnem razmišljanju. Ker je to težko. Ker pri razmišljujočem mladem človeku ne morem imeti vse pod kontrolo.

Kaj pa starši? Ali v tistem precej kratkem obdobju vzgoje otrokom sploh omogočimo samostojne razmisleke o odločitvah med prav in narobe? Ali ne usmerimo raje svojih otrok v vse mogoče krožke, klavirje, treninge, …? Morda zato, ker se nam ni ljubi “bosti” (ker je tudi za nas starše razmišljanje težko) z zoprnimi etičnimi vprašanji svojih najstnikov in raje “špilamo” taksiste in jih prevažamo od ene do druge dejavnosti? Še največ vzgoje za odločanja med prav in narobe sem videl med skavti.

Razmisliti bo treba. Volitve so pred nami.

Prav mogoče je, da bodo v kratkem v Sloveniji spet volitve. Ko bomo morali državljani uporabiti svoj moralni operacijski sistem in se odločiti. Najverjetneje ga večina sploh ne bo uporabila. Kar nekako “modno” je protestirati proti celotni politični eliti tako, da ne narediš nobenega razmisleka, nobene odločitve (razen one, da ne greš na volišče) in prepustiš odločitve sodržavljanom.

Profesor Horowitz je na koncu predavanja ljudi povabil naj razmislijo o zadnjem primeru, ko so se morali odločiti med prav in narobe, ko so se spraševali: “Kaj bi moral storiti?”. Povabil jih je k razmisleku o tem, kako so pravzaprav prišli do odločitve. Kaj jim je pomagalo pri odločitvi? To, pravi, je prvi korak k sprejemanju odgovornosti za moč, ki leži v naših rokah, a se jo – tudi zaradi vzgoje – pravzaprav ne zavedamo.

Drugi korak pa je ta, da še nekomu razložite, kakšna je bila vaša pot do odločitve. Vendar – predlaga Horowitz – poiskati je treba človeka, ki je drugačen od vas (naravoslovec, slikar, pisatelj, glasbenik, duhovnik, nekdo, ki je drugačnega političnega prepričanja, …), ki ima drugačen način razmišljanja kot vi. Skupaj bosta iskala in se odločala med prav in narobe. To ponavljajte.

En od treningov so torej lahko že bližajoče volitve …

Foto: TED

10 KOMENTARJI

  1. Odličen prispevek! Pred nekaj dnevi sem pisal o “malih ljudeh” in se popolnoma strinjam z Arendtovo, da je poleg vsega dobrega, ki ga lahko naredi anonimni posameznik, pri njem lahko tudi začetek vsega hudega, kar se zgodi na svetu.
    Kar se pa tiče same filozofije. V Sloveniji že obstaja predmet Filozofija za otroke. Obstajajo učbeniki za zadnjo triletko osnovne šole. Program je prirejen po ameriškem, kjer je Matthew Lipman začel s tem projektom. Tako za 9. razred obstaja učbenik “Marko in raziskovanje družbe” (Ljubljana: Krtina 2005), ki obravnava etična področja. Škoda samo, da se ta predmet izvaja samo na nekaterih osnovnih šolah.

  2. Očitno brez volitev ne bo napredka. Po padcu Pahorjeve vlade smo mislili, da je problem le v nesodelovanju družbenih partnerjev.

    Danes smo pa prišli do spoznanja, da je problem globlji. Da brez upoštevanja narvnih življenjskih vrednot ne bo šlo (resnicoljubja, pravičnosti, poštenosti, odgovornosti, solidarnosti).

    Dodatno so nas v to prepričali izidi volitev na Avstrijskem Koroškem in izidi referundma v Švici, o katerem poročajo današnji mediji. Švicarji so z referendumom prepovedali odpravnine vsem mnenedžerjem v delniških družbah. Ne glede, če so državne ali zasebne.

    Torej se je začelo razmišljati drugače. Logika očitno deluje. Nemogoče je, da siromak z nekaj EVRI reši državo, bogatin pa še naprej žanje nezasluženo.

    Vendar bi se moralo nadaljevati z vrnitvijo denarja, ki je odšel v tujino in še kaj.Zdrava pamet in naravne vrednote nas opominjajo, da ima vse svojo mero. Prava mera je tista, ki nam pove: to pa ni več stimulacija, ampak njeno nasprotje, ki ima za posledico razkroj pozitivnih vrednot v skupnosti.

    Švicarji nas učijo, da referendumi niso slabi, če gre za pomembno vprašanje od katerega je odvisna duhovna rast drućžbe.

  3. Dokler se ne bo spremenilo izhodišče za duhovno prenovo družbe, tudi ne bo pozitivnih sprememb v izobraževalnih procesih.

  4. Zakaj veljajo za malega človeka stroga pravila in red, za tistega, ki ima ogromen vpliv na usodo družbe in države, pa ne. Logika in zdrava pamet pa nam veleva, da naj bi bilo ne le enako, ampak celo strožje za tistega, ki ima večji vpliv.

  5. Moram reči, da čeprav TED ponudi vedno zelo poučne konfrence, sem z določenim nelagodjem pristopil k poslušanju tega predavanja. Google kot pispodoba tehnološkega razvoja in morala me asocirata na posthumano ero tehnokracije. Seveda je predanje zelo atraktivnoin privlačno. Pasti ne opazimo, ker ponuja razmislek in pomoč.
    V bistvu pa popolnoma zaobide temeljno stanje človeške odločitve med dobrim in slabim, to je: moralne odločitve se sprejemajo v bolečini ,krču , ob njih doživljamo vso krhkost in negotovost. Tu pa kriterij moralna odločiteve (to je iskanje dobrega) dobro vklučuje tudi: ne-bolečino, ne-krhkost, sigurnost.

    Stanje lasne nemoči, krhkosti je temlej človekove vertikalnosti.

    Tehnokraicja negira človekovo vertikalnost, človeške odločitve postanejo nedramatične, človek postane absolutno horizontalno bitje. Vso negotovost, iskaje presežnega, mu nadomsti google s svojo nezmotljivostjo.

    O tej tehnokraciji ,kot eni od poti posthumanizma odlično diskutiralta Fabric Fandjadj in Jean-Claude Guillebaud: http://www.youtube.com/watch?v=CUoin6KDpPs.

  6. Odločitev med prav in narobe ???

    Se ne strinjam. Bistvo življenja so odločitve med “prav” in “fajn”. Odločitev, da neko stvar narediš, ker je prav, čeprav ni fajn.

  7. En od treningov so lahko tudi bližajoče volitve …
    Volitve so rešitev!
    Za razrešitev globoke politične vladne krize so praviloma rešitev volitve, a ne vsake.
    Kdo pravzaprav ogroža slovensko demokracijo, razvoj države prava? O tej grožnji se sprašujejo mnogi. Mogoče pa demokracijo in razvoj države prava najbolj ogrožajo kar s pomočjo partitokracije, ne pa po volji ljudstva, vedno doslej izvoljeni poslanci in takšna oblast sama ? Menim, da! Zato je potrebno zamenjati način izbora politične elite.
    Skrajni čas je že za proporcionalni volilni sistem s preferenčnim glasom volivca, tako kot volimo evropske poslance, če ne celo večinski volilni sistem, da dobimo končno pravo demokratično oblast po izbiri ljudstva, kot veleva tudi Ustava. Partitokracija je potomka oblasti partije, opozarja tudi dr. France Bučar. Večina parlamentarnih strank najmanj zadnje dve leti že obeta, spremenili bomo način izbire političnih elit, volilni sistem za DZ RS.
    Pred kratkim je tudi Janez Janša to izpostavil kot rešitev za blokade delovanja vlade, politike, države. Ali so vsi liderji strank zopet to počeli s figo v žepu? Upam, da ne!?
    Na potezi je torej vsa aktualna politika, tudi SDS in Janez Janša, da oblast preda ljudstvu!
    Slovenija je vredna demokracije in volitev po meri ljudstva, koraka do države prava!
    Volitve so rešitev!
    Za razrešitev globoke politične vladne krize so praviloma rešitev volitve, a ne vsake.
    Kdo pravzaprav ogroža slovensko demokracijo, razvoj države prava? O tej grožnji se sprašujejo mnogi. Mogoče pa demokracijo in razvoj države prava najbolj ogrožajo kar s pomočjo partitokracije, ne pa po volji ljudstva, vedno doslej izvoljeni poslanci in takšna oblast sama ? Menim, da! Zato je potrebno zamenjati način izbora politične elite.
    Skrajni čas je že za proporcionalni volilni sistem s preferenčnim glasom volivca, tako kot volimo evropske poslance, če ne celo večinski volilni sistem, da dobimo končno pravo demokratično oblast po izbiri ljudstva, kot veleva tudi Ustava. Partitokracija je potomka oblasti partije, opozarja tudi dr. France Bučar. Večina parlamentarnih strank najmanj zadnje dve leti že obeta, spremenili bomo način izbire političnih elit, volilni sistem za DZ RS.
    Pred kratkim je tudi Janez Janša to izpostavil kot rešitev za blokade delovanja vlade, politike, države. Ali so vsi liderji strank zopet to počeli s figo v žepu? Upam, da ne!?
    Na potezi je torej vsa aktualna politika, tudi SDS in Janez Janša, da oblast preda ljudstvu!
    Slovenija je vredna demokracije in volitev po meri ljudstva, koraka do države prava!

  8. Spostovani Mihic: v vasem kratkem komentarju, ki je scela beden, kot so bedni vsi vasi komentarji, torej v vasem bednem komentarju, kar dvakrat pozvate Janeza Janso, da oblast preda ljudstvu!
    1. Ne vem, sedaj mosrda ze vidite bele miske, morda zivite v paralelnem svetu, moda pa ste kar v rfealnem svetu ali brez pameti ali pa hudobni po srcu.
    2. Ali vi veste kaksen sistem demokacije imamo v Sloveniji. NE. VI POJMA NIMATE, vsaj kar izhaja iz vasega poziva!
    3. NAJ ZIVI JANEZ JANSA IN NJEMU PODOBNI, KAR NAS SE JE, DA BO TA DEZELA SPET SLOVENSKA, NE PA PLEN ROPARJEV IN SRBSKIH MREZ!

  9. Dejstvo je, da ima JJ velike zasluge za Slovenijo. Dosegel jih je s svojimi pozitivnimi in negativnimi lastnostmi, ki njegove levicarske sovraznike kot tudi desnicarske in cerkvene sopotnike pogosto moti. Zato zasluzi in je edino pametno, da mu opozicija in pozicija to prizna in osebne zoprnosti velikodusno spregledajo. Saj niso z njim poroceni. JJ je neke vrste “Terminator” (mislim na film) in taksne ljudje so dragoceni, ker nimajo strahu in prenesejo veliko vec kot navadni utilitarist (smrtniki). Ce bo kdo upanal to gospodarsko krizo in ljudske vstajnike, JJ jih bo

Comments are closed.