Tino Mamić: Odprto pismo Vladi RS

vladaSpoštovani prvi in vsi drugi ministri in ministrice,

Po rojstvu mojega otroka sem tri dni porabil, da sem uredil birokratske stvari v povezavi z rojstvom. Roko na srce, istočasno sem urejal tudi uvoz avtomobila, saj je avto postal premajhen. Ker sem ob enakem dogodku, rojstvu sina, v Luksemburgu pred leti vse skupaj opravil v nekaj minutah, pa čeprav je bilo treba zadeve opraviti v francoščini, sem o tem javno spregovoril. Tvitnil pravzaprav.

Zanimivo, da se mi je oglasilo precej ljudi, ki so podali drugačne izkušnje. Tega sem bil vesel. Ni mi bil pa všeč podton nekaterih, ki so namigovali, da sem polpismen ali vsaj nespreten. Pa tudi če bi bil. Država je tista, ki mora zakonodajo prilagoditi tudi zadnjemu nepismenemu svinjskemu pastirju. Tako je dejala slavna cesarica Marija Terezija. Sam sem prepričan, da mora tudi Republika Slovenija svojo zakonodajo prilagoditi zadnjemu priseljencu, ki se slovenščine šele uči. Bodisi zato, da bo šplačal davke bodisi zato, da bo dobil od države kakšen prispevek, da vzgaja bodoče davkoplačevalce. Namenoma izpuščam vse socialne floskule o pravičnosti – verjetno se vsakemu svita, zakaj.

Vesel pa sem bil še enega tvita. Namreč tistega od Vlade. S prijaznim vabilom, če jim bom opisal »kalvarijo«, ko jo bom končal.

Seveda bi o tem lahko napisal pravo študijo, vključno s konkretnimi predlogi, kako stvari popraviti. A žal za kaj takega nimam časa, saj morava s soprogo preživet sedemčlansko družino in nimav ravno časa, da bi vladi v prostem času pisala študije o (ne)učinkovitosti javne uprave. Posebej tudi zato, ker imam izkušnjo, kaj se zgodi, ko predlagaš vladi na portalu, namenjenemu prav pobudam državljanov. Moj prvi in zadnji predlog so namreč v komentarjih zbombardirali komentatorji, ki so sicer javni uslužbenci. Takega posmehovanja pa si državljan, pa če poda še tako nestrokoven predlog, ne zasluži. Osebno pa tudi toliko dam nase, da ne bom tratil časa pri debatiranju o javni upravi z javnimi uslužbenci, ki to počno v delovnem času.

Vsaki slovenski vladi želim vse najboljše. Pa naj bo katerekoli barve in naj jo vodi kdorkoli. Zato bom postavil par vprašanj, ki bodo pokazala, zakaj sem opravilno sposobni državljan za birokracijo ob rojstvu otroka porabil tri dni. To bo tudi Vladi dovolj, če bo hotela kaj narediti. V to sicer ne verjamem, ker ima aktualna vlada birokratizem v genih, a presenečenja so vedno možna.

In sedaj vprašanja.

Zakaj ima vsak upravna enota svoj tip obrazcev za prijavo stalnega in začasnega bivališča?

Zakaj imajo upravne enote različne urnike in ne enotnih po vsej državi?

Zakaj je urnik UE Koper tako napisan, da ob četrtkih, ko uradnih ur ni, vedno pride nekaj ljudi in ostane z dolgim nosom? Vratar jim namreč razloži, da si niso dobro prebrali na internetu.

Zakaj je za vpis začasnega bivališča v svojem stanovanju treba dodati soglasje vseh solastnikov?

Zakaj je pri vpisu stalnega bivališča na matičnem uradu treba za potrdilo o lastništvu iti v drugo pisarno, plačati takso in se nato vrniti v prvo pisarno, kjer se postopek nadaljuje? Ali ni v dobi interneta to norčevanje iz državljanov in tratenje tako denarja državljanov kot časa uslužbencev?

Zakaj je treba za homologacijo avtomobila, ki traja pet minut, poleg nekaj klikov na računalniku, plačati skoraj stotaka? Ali ni to v nasprotju z duhom zakonodaje EU, kjer ni meja in kjer je prost trg ljudi in dobrin? Oziroma, zakaj avtomobilu iz Nemčije, ki ga je naredil Volkswagen, skladnost ugotavlja uradnica brez vsake tehnične izobrazbe v pisarni zakotnega servisa za tehnične preglede?

Zakaj je treba za odmero davka na motorna vozila čakati več dni, čeprav bi postopek lahko naredili v nekaj minutah? Zakaj tako delo opravljata kar dva človeka v enem finančnem uradu?

Zakaj je treba osebno iti na ZZZS in prijaviti otroka, da potem dobi zdravstveno izkaznico? V dobi interneta bi to lahko z enim e-mailom rešil matičar, mar ne?

Zakaj je treba na obrazcih, kjer je matična številka, posebej dopisovati še datum rojstva? Le-ta je namreč že zabeležen v sami številki, če kdo tega ne ve.

Zakaj ima vsak Center za socialno delo svoj tip obrazcev?

Zakaj novo odločbo o otroškem dodatku, za katero si zaprosil preko E-uprave, dobiš po navadni pošti, priporočeno, da moraš včasih še osebno na pošto?

Zakaj se občinske nagrade ob rojstvu otroka med občinami tako zelo razlikujejo v višini?

Zakaj se občinske nagrade ob rojstvu otroka imenujejo »pomoč«?

Zakaj ima vsak občina svoje obrazce in zakaj mora človek vlogo sam nesti na občino, če pa bi to lahko psotal avtomatizem z enim mailom matičarja?

Zakaj so navodila za pridobitev določenih pravic na državnih portalih napisane v tako zapletenem jeziku?

Zakaj so državni obrazci tako napisani, da se tudi visoko izobražen človek, ki se s pisanjem ukvarja profesionalno, večkrat zmoti?

Zakaj mnogi državni obrazci niso na spletu objavljeni v obliki, ki onemogoča vpisovanje na računalniku (nekakšen zaklenjeni pdf)?

Vprašanj imam še precej, a me malo čas priganja, saj se moram lotiti davčnih obveznosti za ta mesec, kar mi bo vzelo kar precej časa zaradi očetovskega dopusta.

Vse dobro Vam želim, spoštovani ministri, če mogoče to res prebirate.

S spoštovanjem,
državljan Tino Mamić