Temna stran razumevanja tragedije v Parizu

28
494

vojna zvezdMesec dni pred premiero sedmega dela Vojne zvezd so vojaki Islamske države sejali smrt med razvedrila iščočimi Parižani. Z napadom v največjem mestu Evropske unije so storilci pokazali, da so dobro pripravljeni in da lahko udarijo, kadar hočejo in kjer hočejo. Kaj želijo doseči in kako naj se človek odzove na teror?

Strategija teroristov je znana: zasejati strah in sprožiti nasilno reakcijo. Terorist nima nič proti svoji žrtvi. Ta je zanj zgolj sredstvo, ki izzove reakcijo: bodisi preplašenost in podreditev bodisi odpor in konflikt. Vendar se perverznost terorizma ne konča s tem, da nas postavi pred ti dve slabi alternativi. Veliko bolj tragično je spoznanje, da obe koristita terorističnemu strategu. Njegov cilj ni dobiti te ali one bitke, ampak sejati negotovost, nasilje in uničenje. Terorizem je asimetričen, en fanatičen terorist lahko ustrahuje milijon ljudi.

Fanatizma ni mogoče premagati

Država lahko premaga drugo državo, ne more pa zmagati v boju proti fanatizmu. Aleksander Veliki, Anglija, Sovjetska zveza, Združene države Amerike so ena za drugo bankrotirale v zakotnem Afganistanu in malo manj zakotnem Iraku. Edina razumna strategija boja proti fanatizmu je, da se mu izogneš. Če se mu že ne moreš izogniti, se vsaj ne pusti sprovocirati, da se ti ne zgodi to, kar se je omenjenim velesilam, in se ne spremeniš v policijsko državo. V vsakem primeru pa prisluhni legitimnim zahtevam odtujenega dela prebivalstva, med katerim se fanatiki uspešno skrivajo.

Slovenci imamo s terorjem, žal, bogate izkušnje, a ne kaže, da smo se pripravljeni učiti na njih. Citiram Kardelja v izvirnem jeziku: “Kod nekih drugova postoji bojazan od represalija, od uništavanja sela i ljudi … U ratu se ne smijemo plašiti uništavanja čitavih sela. Teror će bezuvjetno dovesti do oružane akcije. Treba izazvati njihovu akciju.”*

Metoda terorista je nasilje, uničenje, smrt, iz katerih nastaneta utopični novi svet oziroma kruto streznjenje. Kardelj in boljševistični revolucionarji leta 1942 okupatorja niso napadali zato, da bi ga premagali – za kaj takega so bili preveč razumni. Ne, napadli so ga zato, da bi se okupator znesel nad njihovimi ljudmi, nad Hrvati in Slovenci, v upanju, da bodo v nastali zmedi in brezupu prevzeli oblast. Neposredno nasilje je za terorista zgolj detonator, ki sproži verižno reakcijo uničenja. (Večine Slovencev spomeniki Kardelju in Kidriču ne motijo, zato se bojim, da nas prej ali slej čaka grenak popravni izpit.)

Kriviti žrtev za njeno usodo

Ne manjka glasov, ki krivdo za pokol pripisujejo Francozom. To ni težko: njihov laicizem je lahko nestrpen do religije (spomnimo se samo na Charlie Hebdo). Njihova kolonialna politika je pustila nezaceljene rane tako v Afriki in na Bližnjem vzhodu kot v predmestjih Pariza.

Drugi krivijo muslimane kar počez, da se upirajo civilizaciji in modernizaciji, da so primitivni in nasilni. Ali pa opozarjajo na desetletja dolgo trpljenje muslimanov in Arabcev, na mesta, kjer enako nekrive žrtve štejejo ne v stotinah, ampak v stotisočih. Vse to drži. Nič od tega ne more upravičiti terorizma in ga še manj dokončno razložiti.

Življenje je skrivnost, ki je ne boste dokončno razumeli

Ko se je v začetku našega štetja v zakotni Palestini podrl stolp in pod seboj pokopal večje število nič krivih meščanov, se je hitro razširilo mnenje, da so ti ljudje pač morali biti večji grešniki od onih, ki so nesrečo preživeli. Se pravi, da so si na neki način zaslužili svojo nesrečno usodo.

Napaka, jih je poučil Jezus.

Prvič, vseh nesreč in tragedij ni mogoče razumsko razložiti. Sprijaznite se s tem: življenje je skrivnost, ki je nikoli ne boste dokončno razumeli.

Drugič, ko iščete razloge za tragedijo, tega ne počnete iz ljubezni do resnice, niti ne iz nedolžne radovednosti, pač pa zato, ker vas je strah. Zato želite razložiti nesrečo ali najti krivca, ker ne morete sprejeti temeljnega dejstva: izredno ranljivi ste, nad življenjem imate zelo malo nadzora.

Zato: ne sprašujte se, s čim so si nesrečni Palestinci (ali Parižani) zaslužili takšen konec, zamislite se raje nad lastno ranljivostjo in krhkostjo ter se vprašajte, kako se boste izognili podobnemu koncu. Konkretno: ne prepustite se paranoji, obenem pa poskrbite za boljšo gradnjo in nadzor.

Kako pridemo do totalitarne policijske države

Vrnimo se k Vojni zvezd, tej simpatični mitološko-teološko-psihološki enolončnici, ki pripoveduje o boju med dobrim in zlim. Zanimivo in za nas pomembno je razumevanje zlega. Človek postane ranljiv za zlo takrat, kadar se prepusti strahu, jezi, sovraštvu, poželenju. Ta čustva mu zameglijo pogled in pripeljejo do tega, da se življenjska sila vesoljstva v njem izmaliči v svoje nasprotje: uničenje in smrt.

Lucas je s tem zadel bistvo filozofij, mitologij in religij (vključno z njihovimi modernimi oblikami psihoanalizo in marksizmom): zlo izhaja iz poželenja, strahu, zavisti, sovraštva.

Adam in Eva sta imela ves svet, le ena jablana jima je bila prepovedana. Morala sta imeti tudi to jablano, ne zato, ker bi jo potrebovala, ampak zato, ker nista imela zadosti. Nista sprejela omejitev, nista prenesla, da bi bila manj kot Bog. Težnja po popolnem nadzoru nad kriminalom privede do najvišje oblike kriminala: totalitarne policijske države.

Prilivanje olja na ogenj

Temna stran nas bo želela prepričati, da je treba vzeti stvari v svoje roke, kaznovati storilce, okrepiti policijo in vojsko, stopnjevati bombardiranje na Srednjem vzhodu in v severni Afriki, se ograditi z neprepustnim zidom. V uho nam bo šepetala obljube o popolni družbi, v kateri ni kriminala, kjer se nam ne bo treba ničesar bati.

Če ji bomo prisluhnili in šli v vojno (mimogrede, to so že storili naši bratranci na drugi strani Atlantika, lahko bi se kaj naučili iz njihove izkušnje), bomo le prilili olje na ogenj. Zlo namreč ni uvoženo od zunaj. Za vsakega kriminalca, ki k nam pride iz Afganistana ali Sirije, najdemo deset kriminalcev med nami. Še več: z vsakim nasilnim dejanjem je več nasilja na svetu.

Kako je Anakin Skywalker postal Darth Vader

Anakin Skywalker ni mogel sprejeti smrti svoje mame. Strah ga je bilo, da bo umrla njegova ljuba. Želja, da bi imel nadzor nad življenjem in smrtjo, ga je spremenila v Dartha Vaderja, tirana in morilca. Mame seveda ni dobil nazaj in tudi ljubo je izgubil. Ostal je sam, hermetično zaprt v črni oklep – pol človek, pol stroj. Ustrašil se je nočne more.

Nasedel je temačnemu zapeljivcu in njegovim praznim obljubam o nesmrtnosti, o življenju brez težav. Na koncu je z lastnimi rokami uničil tisto, kar je želel ohraniti. Tragična usoda človeka – in kulture! –, ki ne sprejme svojih meja.

*Pri nekaterih tovariših obstaja strah pred represijo, pred uničevanjem vasi in ljudi … V vojni se ne smemo bati uničevanja celih vasi. Teror bo brezpogojno privedel do oboroženih akcij. Potrebno je izzvati njihovo akcijo.

28 KOMENTARJI

  1. Dobro razmišljanje.

    Ne strinjam se, da so napadalci dobro pripravljeni. Na kriminalnem trgu dobijo orožje in eksploziv, potem pa gredo v množico neoboroženih civilov.

    Pri branju mi je postalo bolj jasno, da ni osnovni problem islam. Osnovni problem je socialna država, ki dela razvajene in prezaščitene robote in psihopate.

    Vsi ti teroristi niso bili verniki islama. Bili pa so subvencioniranci socialne države in hkrati mali psihopatski kriminalci. Všeč jim je bila določena, nasilna, zlorabljevalska razlaga islama, ki je predvsem podobna komunistični, fašistični, naprednjaški, ateistični GRADNJI NEBES NA ZEMLJI.

    Ti teroristi seveda največ škode povzročijo islamu, ki se ne zna braniti in distancirati, kar kaže, da je nerazvitih.

    • pavel: “… ni osnovni problem islam. …Vsi ti teroristi niso bili verniki islama. Bili pa so subvencioniranci socialne države in hkrati mali psihopatski kriminalci.”
      =========================

      Vsaj za organizatorja je znano, da v svojem življenju ni bil žrtev pomanjkanja in težkega življenja. Očitno so ga vodili “višji” cilji.
      Verniki očitno radi, ob takih očitno versko vzročno fanatičnih dejanjih, potisnete vero v drug plan in iščete “krivca” drugje.

  2. v začetku našega štetja
    ======
    najprej, tole je pa neokusno, da ne rečem kaj več.

    Življenje ni film. Vredu je filozofsko razgljabljati o stvareh, toda ko gre za vprašanja življenja in smrti, dejansko, ne filozofsko, potem mora filozof utihniti.
    Takrat spregovorijo vladarji.

    • Kateri vladarji?

      Edini vladar, ki si zares zasluži ta naziv je Bog. Ali sprejmi to ali pa boš enkrat zelo razočaran.

  3. vsekakor je potreben razumen pristop na katerega opozarja avtor.

    Razumen pristop zahteva od skrajno liberalnega sveta razumne poteze, da se prepreči nepotrebno izzivanje fanatikov, ki ne marajo zahodne nemoralne blodnje: splav, mamila, igralništvo, finančno anarhijo, ki se skriva za tajnostjo osebnih podatkov in ki spodbuja nevrednotno družbo, nesonaravno življenje in nespoštobvanje naravnih, stvartstvenih zakonitosti in vrednot, nesprejemanje kulturnih drugačnosti v drugih okoljih…

  4. kot tudi ne anarhijo, ki ne potrebuje razumnih kontrol pri prestopov evropskih meja itd…

    Ljudje rabijo občutek in kontrolo, da ne smejo početi vse kar se jim zahoče, pa to škodi njim in skupnosti.

    Moralo propadanje Evrope je dovolj zgovoren dokaz, da so potrebne spremembe

  5. Nujni so dvojni ukrepi:

    – ukrepi za vrednoten dvig Evrope
    – in drugi ukrepi, ki bodo onemogočili skrajneže.

  6. Zgolj pripomba, da Adamu ni Evi ni bila prepovedana jablana, vsaj sveto pismo ne omenja jablane ampak drevo spoznanja dobrega in zlega.

    Sicer pa so mi te misli blizu. Ohranjati notranji mir. To bi moral biti cilj vsakega človeka.

  7. Absolutno se ne strinjam s takim defetističnim razmišljanjem. Teroriste z orožjem, voljne ubijanja in teroristične države naj bi kar pustili pri miru, ali kaj? Jim pustili, naj nadaljujejo z morilskimi pohodi, če jih je taka volja?

    Če za kaj, potem prav za ta namen in take primere imamo državni represivni aparat, oborožene policijske in vojaške enote, specialce, enote za posredovanje, obveščevalce itd. Zato, da se ljudi in režime, ki sejejo smrt, ustavi. Včasih pač ne gre drugače kot s fizično silo.

    Kako bi Hitlerja in nacije drugače zlomili kot s fizično silo, z vojsko in orožjem? Kako neki? Menda pater ne bo rekel celo, da je bilo narobe, da so jih zlomili?

    Represivno ukrepanje proti teroristom in proti takšni očitno teroristični tvorbi kot je ISIS/ ISIL je stvar zdravega razuma. Opletanje s Kardeljem pri tem v smislu odvračanja lahko vzbuja dvom, kam je razum pri avtorju odtaval …

    • IF,ali najdeš v priloženem tekstu kakšno podobnost z islamskimi skrajneži:

      Moše Pijade v temnejši uniformi zraven Josipa Broza – Tita
      “Zato je potrebna tolikšna množica brezdomcev, da bodo ti postali večina v državi. Zato moramo požigati. Streljali bomo in se umikali. Nemci nas ne bodo našli in bodo iz maščevalnosti požigali vasi. Po tem bodo vaščani, ki bodo ostali brez strehe sami prišli k nam in mi bomo na ta način postali gospodarji razmer. Tisti, ki nimajo ne hiše, ne zemlje, ne živali, se nam bodo hitro pridružili, ko jim obljubimo veliki rop. Težje bo s tistimi, ki imajo vsaj kakšno posest. Te bomo navezali nase s predavanji, gledališkimi predstavami in drugo propagando. Tako bomo postopoma obredli vse kraje. Vaščan, ki ima polja in živino, delavec, ki prejema plačo in ima kruh, je za nas brez vrednosti. Mi moramo iz njih narediti brezdomce, proletarce. Samo nesrečniki postanejo komunisti. Zato moramo ustvariti nesrečo in množice spraviti v obup. Mi smo smrtni sovražniki vsake blaginje, reda in miru.”

      Isto velja za opletanje s kardeljem!

  8. Seveda, dokaz kako je potrebno ohranjati notranji mir in se ne odzivati na nasilje so Tibetanci….kolikor jih je sploh še ostalo.

  9. Pavel Preberi si tale zapis, za širšo sliko pa še prejšnjo objavo istega blogerja.
    irsicmitja.blogspot.si
    Niso vsi muslimani teroristi, so pa vsi teroristi muslimani.

  10. Ne vem zakaj mi posta ne objavi niti me ne opozori kaj je z njim narobe poiskušam še petič, brez linka:

    Pavel preberi si vsaj zadnji zapis na blogu ,, Life, the universe and stupidity,,

  11. “Drugič, ko iščete razloge za tragedijo, tega ne počnete iz ljubezni do resnice, niti ne iz nedolžne radovednosti, pač pa zato, ker vas je strah.”

    Fabrice Hadjadj je v intervjuju za Famille Chrétienne zadel bistvo, ko pravi da nam ne gre za mir, gre nam zato, da nas pustijo pri miru. Nismo več graditelji miru v smislu blagrov. Strah nas je, da bi nam kdo kalil naš mir, ko smo se ogradili od vseh problemov tega sveta te družbe. Naš modus videndi ” pustite me pri miru” velja vsesplošno.
    Terorizem je samo ena od oblik kriminalitete, ki raste na tem humusu trgovine z drogami, ljudmi, prostitucijo, orožjem, modernim suženstvom… Terorizem se napaja iz njega in teroristi svojo nasilno kriminalno početje lahko v slafistični ideologiji posvetijo. Na ta vzporedni kriminalni svet sodobne družbe smo se navadili, kajti ne kali našega miru. Našega miru nam ne kali niti nepravna država, ki doleti posameznika, ne problem števila splavljenih otrok, ne poslanstvo družine, ne korupcija politike. Za nas je važno da nas pustijo pri miru. Sedej nas je kar na enkrat strah , da bi ker nas je nekdo sposoben zmotiti v naši odtujenosti.
    Dokler ne postanemo aktivni graditelji mira, ki se spopade z vsemi niansami tega vzporednega sveta, do takrat se borcem ISIS-a ni bati, da bi število njihovih borec presahnil ali, da bi jim zmanjkalo denarja in podpornikov.

    • Nikamor ne pelje najtežje kriminalce odvezovati odgovornosti za lastna, pri polni zavesti storjena kriminalna dejanja. In vse razlagati z družbenimi problemi, problemi medčloveških odnosov ipd. To počenja del levičarske ideologije, v tej meri, da pogosto storilca v svojih ideoloških akrobacijah spremenijo v lik žrtve razmer in odnosov.

      Kriminal je kriminal in umor je umor. Ne vemo, kako je z vestjo storilca in kako je med njim in Bogom, ampak v profanem svetu živimo znotraj države in zakonov. Morilci morajo v skladu z njimi odgovarjati za svoja dejanja.

      Kar pomeni tudi teroristi. Politični umori so tudi umori, naj skrajna levica to jasno, zdravorazumsko dejstvo še tako postavlja pod vprašaj. Mogoče bi se tu lahko nekateri vprašali, odkod take skrajno levičarske ideje ( glede teroristov) v njihovi (pod)zavesti.

      • Pri samorefleksiji ne gre za opravičevanje storilcev. Samorefleksija je na mestu. Čeprav v tem primeru ni ničesar. Kot recimo pri “satiri” Charlie Hebdo.
        V tem primeru gre za pravo vojno taktiko, da se usmeri sovraštvo proti migrantom. Nahujskati obračun s teh pol milijona ljudi bi pomenilo začeti pravo vojno znotraj Evrope.
        In pri tem se ISISu sploh ne bi bilo treba niti boriti.

        • Ta prenos emocij s teroristov na migrante se mi zdi skrajno butast. Nevreden nekoga, ki je star več kot 15 let.

          To je tako kot da bi kdo zaradi Edvarda Kardelja ali Metoda Trobca zasovražil vse Slovence.

          • Hm … to se lahko bere, da se enači sistemsko (državno) teptanje človekovih pravic z morilskimi izpadi posameznika.

          • Vsekakor oba dva odražata slovensko indentiteto. Odnos do žensk in odnos do naroda. Eden je bil psihopat, drugi pa je hlapčeval Beogradu. Večina umorov in pobojev se pri nas zgodi na domačem dvorišču. Torej je Metod predstavnik tega.
            Še vedno pa nam vladajo janičarji, ki jim je več do migrantov kot do lastnih ljudi.

          • Ne IF, zaradi diktatorja in komunističnih teroristov,sovraži v naši Sloveniji,Slovenec Slovenca!
            Prav zaradi edvarda kardelja,borisa kidriča,mihe marinka,vide
            tomšič itd,vseh ” federativnih ljudskih jugoslovanskih” zločincev nima smisla naštevati,pred katerimi so bežali ljudje smrti v naročje!Begunski centri so bili takrat prolog za množične umore in to ne samo Slovencev,ampak ljudi različnih narodov in narodnosti!
            Izreza iz govora ksenofoba Pijadeja,nisem napisal brez razloga! Postopki in način “narodnoosvobodilne borbe”po pijadeju,je bil
            praktično enaka zgodba,kot satanski hitlerjev projekt za izvajanje genocida!

  12. Zanimivo je ko se teologi lotijo vojaških vprašanj. Potem na podlagi svojega videnja razlagajo svetu kako je prav in kaj ni. Ni se mogoče boriti proti fanatizmu.
    Kakšna je bila Japonska pred koncem druge svetovne vojne.
    Kdo so bili kamikaze menda ne dobrodelneži.Kakšna je razlika med pilotom samomorilcem, ki se zabije v ladjo ali človekom, ki se razstreli med množico—nobena. In te fanatike se je na hitro umirilo. Seveda tudi danes se to da, problem je samo nafta.

    • Je mala razlika. Kamikaze so bili poslušni cesarju, ki je bil dosegljiv po pošti, tile teroristi pa sploh ne veš komu so poslušni, če sploh so.
      Kamikaze so se s kapitulacijo umirili, tile pa kapitulacije niso sposobni. Fanatiki.

Comments are closed.

Prijava

Za komentiranje se prijavite