Stane Granda, Cerkev in politika: Antikomunizem ne bo dovolj

Foto: Marko Jerina.
Foto: Marko Jerina.

Na 7. Pogovornem večeru Foruma za dialog med vero in kulturo so »o temnem oceanu razmerja med Cerkvijo in politiko«, kot se je v uvodu izrazil Milan Knep, predsednik Foruma, razpravljali Ivan Oman, dr. Stane Granda in Franci Kek, ki je v zadnjem trenutku nastopil zaradi opravičene odsotnosti dr. Aleša Mavra. Pogovor je moderiral dr. David Movrin in pričel z vprašanjem, kje smo kristjani v politiki grešili v zadnjih desetletjih. Ivan Oman ugotavlja, da so kristjani v politiki počeli velike neumnosti. Danes pa izpostavlja vlogo cerkvene hierarhije, ki ne upošteva popolnoma liberalne miselnosti med ljudmi v Sloveniji. Zato se pred vsakimi volitvami ustraši izjav uradne Cerkve, ki po njegovem prinesejo le nižjo volilno udeležbo. Največ škode pa je bilo letos s podporo SDS, s čimer so le pospešili prepir med pomladniki. Cerkev bi se morala zavedati, da tako kot pred letom 1941 ne bo nikoli več, meni Oman, in izključno v slovenskih razmerah ohranjati popolnoma nevtralen odnos do strank.

Stane Granda se je v tem strinjal in spomnil na projekte, kot je bil evharistični kongres, ki po njegovem sodijo v zgodovino. Pravi, da se motimo, če mislimo, da ima Cerkev danes velik vpliv v družbi, vendar se mora vendarle oglašati prav ob socialnih vprašanjih, vsakič, ko se postavlja kapital pred človeka. Granda je prepričan, da je danes odlična priložnost, da se Cerkev opredeli do socialnih vprašanj in zavrne skrajni liberalni kapitalizem. Zanj je značilen primer zamujene priložnosti dejstvo, da danes levica jemlje katolištvu lastno zadružništvo pod svoje okrilje.

Franci Kek vidi delovanje Cerkve v odnosu do politike v dveh smereh. Ena smer išče zaslombo v politiki (kjer je v isto pozicijo postavil delovanje škofa Grmiča v bivšem sistemu in današnje delovanje Ivana Štuheca in Janeza Juhanta), medtem ko druga smer misli, da je bolje, če je politika do Cerkve nevtralna. Kritičen je bil do cerkvene podpore SDS, od katere naj bi imela korist le ta stranka.

Pri vprašanju o povezovanju Cerkve pri nas predvsem z desnimi strankami, je Oman najprej opozoril na porušena razmerja levica – desnica v Sloveniji, pri čemer gre ločnica po lastništvu kapitala. Izvor katastrofe je po Omanu v ustavljanju desnice (ki je imela v tistem času skupaj le 25%) in levici, ki je v paktu s komunisti, zrušila krščanskega demokrata. Desnica je bila ustavljena in še danes ne zna reagirati, medtem ko levici uspeva z novimi obrazi, če pa se kaj zalomi, nastopijo vstajniki. Ivan Oman še meni, da nam ne bo uspelo prebujati Slovenije, če ne bomo ponudili ustrezne alternative, ki je zdaj ni.

Stane Granda je poudaril, da je bila levica vedno antiklerikalna, ni bila pa protiverska, medtem ko v današnji levici opaža sledi totalitarizma. Totalitarna levica pri nas onemogoča demokratično levico in je do nje še bolj sovražna kot do klerikalizma, pri čemer je spomnil na obračun s Pučnikom. Franci Kek se je vprašal, zakaj Cerkev ne naredi koraka proti levici, na kateri niso vsi sovražni oz. nekooperativni, medtem ko se tudi na desnici dogaja širjenje sovraštva. Ob tem je Granda opozoril, da je za vsak dialog potrebno osnovno medsebojno spoštovanje in osnovna raven zaupanja, česar pri nas ni. Kot primer je navedel stalno prisotno norčevanje iz vere, ki je protiustavno, a kar traja. Prav tako se po njegovem mnenju poskuša v medijih ustvariti vtis, da je finančni zlom Mariborske nadškofije vzrok za ekonomski potop Slovenije. Oman se je strinjal, da najbrž nikjer drugod po Evropi ni tolikšnega sovraštva do krščanstva kot pri nas. Težavo vidi tudi v šibkem podjetniškem sloju in neobstoječi katoliški eliti, ker zaradi pomanjkanja kvalitete že pri verouku »ustvarjamo ateistke«.

Ob zaključku večera je sledila debata z vprašanji in komentarji iz občinstva, pri čemer je z izvajanjem izstopal prof. Janko Kos, ki je opozoril na ambivalenten odnos Cerkve tako do kapitalizma kot do socializma. Tako se je slovenska Cerkev dolgo nagibala v smeri socializma, tako Krek kot Ušeničnik, ki bi bil pripravljen sprejeti predvojni socializem, če bi se ta odpovedal ateizmu. Stane Granda je še zaključil, da dokler desnica ne bo okrepila svojega socialnega nauka, ne bo napredka, saj le antikomunizem ne bo dovolj.

_______________
Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.