Spored 52. Tedna slovenske drame bogat in raznolik

1
Foto: Maša Pirc

Med 27. marcem in 8. aprilom bo v Prešernovem gledališču v Kranju potekal 52. Teden slovenske drame. V tekmovalnem in spremljevalnem programu se bo zvrstilo 15 predstav, v dodatnem programu pa deset dogodkov, med njimi dva koncerta in predstava, namenjena mlajšemu občinstvu. Znani so tudi nominiranci za nagrado Slavka Gruma 2022.

Poleg tekmovalnih predstav bodo pripravili strokovni posvet dramatikov in režiserjev, bralne uprizoritve in program za mlade

Na trgu ob Prešernovem gledališču lahko vidimo del sporeda. (Foto: Maša Pirc)

Kot so sporočili iz PGK, si bo v tekmovalnem programu letošnjega 52. TSD mogoče ogledati osem vrhunskih uprizoritev, v spremljevalnem pa pet. »Dodatni program smo oblikovali na temeljih premislekov o sedanjosti in prihodnosti slovenske dramatike. K sodelovanju smo znova povabili vse ključne gradnike razumevanja slovenske dramatike in gledališča,« je povedal direktor PGK Jure Novak in dodal: »Ponosen sem, da naš festival v svoji raznolikosti in vključevalnosti razgrinja bogastvo slovenske žive kulture in umetnosti. In ponosen, da vsakič znova umesti Prešernovo gledališče in s tem Kranj v samo jedro slovenskega in evropskega gledališča.«

Ob gledališču so razporedili še drugi del dram, ki bodo na sporedu. (Foto: Maša Pirc)

Tako z Združenjem dramskih umetnikov Slovenije in Društvom gledaliških režiserjev pripravljajo strokovni posvet dramatikov in režiserjev o podpori slovenski dramatiki, z Društvom gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije pa okroglo mizo o usodah mladih dramatičark in dramatikov z naslovom Infiltracija na sceno.
AGRFT bo predstavil bralne uprizoritve kratkih dramskih del študentov, z AGRFT in Slovenskim gledališkim inštitutom pa organizirajo tudi tradicionalni dan nominirancev; branja bodo pospremili z dramaturškimi uvidi v posamezna dela. Z Mednarodnim gledališkim inštitutom (ITI) se bodo posvetili promociji lani izdanih prevodov zbranih dram Ivana Cankarja v angleščino; z mednarodnimi gosti bodo govorili o interpretaciji njegovih del v drugih kulturah, poseben dogodek pa bo posvečen uprizarjanju slovenske dramatike v Izraelu.
Posvetili se bodo tudi novim knjižnim izdajam dramatike, med drugim novim prevodom v bolgarščino, Simoni Semenič, Blažu Lukanu in Tomažu Lapajnetu Deklevi.
Napovedujejo tudi program za mlade, tj. predstavo Kozlovska sodba v Višnji gori iz SLG Celje, ter dva koncertno-gledališka dogodka, in sicer Piaf, Edith Piaf Vesne Pernarčič ter Senca tvojga psa Branka Završana.

Žirija je za nagrado Slavka Gruma nominirala štiri dela

Prav tako je delo že opravila žirija za podelitev nagrade Slavka Gruma in nagrade za mladega dramatika, ki so jo sestavljali Vesna Jevnikar (predsednica), Tomaž Toporišič in Jakob Ribič. Natečaj je bil drugič izpeljan po spremenjenih pogojih in izhodiščih, po katerih lahko sodelujejo samo neobjavljena in neuprizorjena besedila. Žirija s tem ni zadovoljna, saj zaradi tega pravila niso mogla sodelovati na natečaju nekatera kakovostna nova slovenska dramska dela. Bili pa so zadovoljni z dramskimi besedili, ki so jih dobili v branje.
Žirija je soglasno izbrala štiri nominiranke ali nominirance, hkrati pa več celovitih besedil mladih dramatičark in dramatikov, ki obravnavajo relevantne, sveže teme, pri tem je marsikomu uspelo izumiti edinstven jezik dramskega, postdramskega in dramskega po postdramskem. Zvrstno so ta besedila raznolika, včasih tudi hibridna, sveža, z nekaj še ne čisto razrešenimi dilemami na ravni sižeja in fabule. Včasih so za uprizarjanje izziv, a večinoma izziv, ki lahko prinese tudi gledališke presežke, tako užitek branja kot užitek gledanja.

Dela so zelo različna, vsa pa odsevajo sedanjost z vsemi odtenki

Žirija je letos prebrala osemintrideset besedil, med njimi devetindvajset prispelih na natečaj za nagrado Slavka Gruma, in nominirala štiri besedila:

Jera Ivanc: logocentrična komedija za sedem punc o delcih, revoluciji in gledališču
Aljoša Lovrić Krapež: Weltschmertz
Katarina Morano: Usedline
Urša Majcen: Zgodba o bakrenem kralju

Vsa štiri dela se ukvarjajo s sedanjostjo, a vsako ima drugače pristop. Sedem punc iz logocentrične komedije … Jere Ivanc so igralke, ki v času pandemije skrbijo za gledališče. Na ravni narativnega okvira se pojavlja prispodoba ženske, ki ji je naloženo, da dežura, varuje, skrbi in neguje, poanta pa je, da namesto tega stvari vzame v svoje roke, jih uporabi sebi v prid in napravi spremembo.
Igra Weltschmerz je postavljena v blokovsko naselje. Trinajst dramskih likov, razpršenih v sedem stanovanj, prihaja v različne interakcije, ki izrišejo mikro socialno okolje pripadnikov različnih spolov, starostnih skupin, etničnega izvora, izobrazbe.
V drami Usedline avtorice Katarine Morano se družina zbere po mamini smrti, da pospravi stanovanje in ga pripravi za prodajo, pri tem pa se znajdejo pred nalogo, ki je težja, kot se zdi na prvi pogled.
Svet drame Urše Majcen Zgodba o bakrenem kralju, ki ga ubeseduje v sublimirani govorici poezije, je prazen in brez smisla. Metafora kralja v tej pesniški igri se izkaže kot metafora za sodobni svet.

Kdo bo prejel letošnjo nagrado Slavka Gruma ter nagrado za mladega dramatika/dramatičarko, bomo izvedeli 8. aprila 2022, ko bo na sporedu sklepna slovesnost 52. Tedna slovenske drame.

 

1 komentar

  1. Največja DTAMA je v tem, da se v Sloveniji in Rusiji preveč profesorjev in sploh izobražencev ne zaveda, da smo notranje okupirani od komunistične ideologije in njenih bogatih botrov parazitov.
    V Sloveniji ne vidim možnosti katarze, toda v Rusiji se bodo kimalu tega zavedali, ko bo drastično padel standard in takrat se bo premikalo. Najprej bo padel utin, potem pa bo šlo napšrej, čeprav leta in mogoče desetletja, ampak Rusiji je usojena povezava z EU in ZDA ali pa jo bo Kitajska vtaknila v žep!!!
    Pustinovci, to preberite, kajti čas je za post ali uničenje drave!!!

Comments are closed.