Slovenski razkol pomaga razumeti partizanski poboj Cerkljanov

7

Nikdar v življenju si nisem mislil, da me bo kdaj kaka knjiga tako predramila, kot me je Slovenski razkol. Vendar se tudi to zgodi. Zgodbe o tem, kako je moja recenzija nastala in o odzivu nanjo, tega si pa niti v najbolj norih sanjah nisem predstavljal. Vendar sem danes zelo vesel, ker mi je nekdo pomagal pritisniti tipko »pošlji«, da sem ta zapis poslal dr. Jožetu Možini.

Slovenski razkol prebudil željo, da je Jože Možina prišel v partizansko Cerkno

Verjetno se g. Možina ne bo nikoli zavedal, kaj je v meni vse sprožil s svojo pohvalo. Bil sem resnično ganjen in prevzet. Ne, nikoli si sploh nisem predstavljal, da bom govoril z njim, ker se mi je zdel (in je še) zvezda tv-ekranov. Njegovi dokumentarci so pri meni zmeraj naleteli na odziv, saj sem se po vsakem spraševal, o njem razmišljal, v meni so pustili globok pečat. Ne nazadnje, čeprav nisem bil na Madagaskarju, sem bil ravno v ta dokumentarec najbolj čustveno vpet. Na pol jokal sem, ko sem zagledal njo, ki sem jo čakal in dočakal. Pa oddaji Intervju in Pričevalci, ki odstirajo zablode našega naroda v preteklosti in trpljenje teh, ki so bili žal drugačni. In navsezadnje, kdo neki sem jaz, ki bi mu Jože Možina posvetil pet minut?

Vendar se je kljub moji nejeveri vse razvilo ravno v nasprotno smer. Knjiga Slovenski razkol, ki me je predramila, je v meni sprožila samozavest in klic, da je dovolj spanja. Prebudil sem se v smislu, da sem se aktivno politično profiliral. Da sem, četudi za nekoga še bolj čuden, postal še bolj jasen v svojih stališčih. Želim si, da se svet okoli mene zbudi; da, covid-19 je prišel in bo tudi odšel. Še in še bi lahko našteval. Toda želja, da bi nekega dne v Cerkno pripeljal samega Jožeta Možino, je v meni tlela od prvega dne, ko sem knjigo prebral. Sicer se sedaj ne spomnim, kdaj točno sem ga povabil k nam, vendar vem, kako zelo vesel sem bil, ko je pristal na to.

Slovenski razkol pomaga razumeti partizanski poboj Cerkljanov med drugo svetovno vojno

Verjetno se nisem v polnosti zavedal, kaj to pomeni: Jože Možina in partizansko mesto Cerkno. Nekako ne gre skupaj, vendar je pri meni odmevalo ravno drugače: da je še kako potreben temu kraju. Tri leta in pol sem kot oskrbnik delal v Bolnici Franji, simbolu humanosti v tistih norih časih med drugo svetovno vojno. Za vedno bom hvaležen vsem, ki so mi takrat rešili življenjsko eksistenco. Pa vendar, ko se danes oziram nazaj, ugotavljam, da nikoli nisem bil tako z srcem v službi. Tako kot danes me je že takrat preganjala tragedija v Cerknem, ko so partizanske sile pobile 14 nedolžnih Cerkljanov pa še dva cerkljanska duhovnika, kaplana. Nikoli nisem mogel razumeti tega grozodejstva, vendar mi je ravno knjiga Slovenski razkol začela pri tem pomagati. Da ne smem soditi, temveč razumeti okoliščine in dejanja ljudi, ki so se odločali, kot so se. Nič nisem imel z vojno, pa vendar me je zmeraj tako motil napis na osrednjem spomeniku v Cerknem, ki je pravil, da so »domači izdajalci« krivi za smrt 47 nedolžnih slušateljev partijske šole, ki je bila med vojno v Cerknem. In še danes, po toliko letih, imajo ZZB komemoracijo v njihov spomin.

O mrtvih nič slabega, vendar me njihova vztrajnost nagovarja. Moti me pa danes ta pasivnost nas vseh, tudi kristjanov, ki ne zmoremo imeti na Lajšah osrednje slovesnosti z mašo in vsem, kar spada zraven. Kje je tista zagretost iz 90. let, ko je bila na Lajšah slovesna maša z vsemi visokimi gosti in govorniki, ki so nam polagali na dušo, da naj tega ne pozabimo, da naj nam bo resnica sveta. Zaradi tega in še mnogo drugega je bil Jože Možina klican v Cerkno.

Možinovo predavanje v Cerknem je bilo balzam za ranjene duše

Organizacije tega obiska, sem se lotil sam s pomočjo žene, ki vidi širše kot moški in intuitivno spozna, kaj vse je še treba storiti. Uvodni govor sem spremenil najmanj 20-krat, ker se je spotoma spreminjal. Vendar je bil govor še najmanj; v življenju se z novinarjem, ki ga občudujem, nisem nikoli niti videl. Vendar sta me stisk roke in jasen pogled razbremenila bremena, ki sem si ga naložil.

Zelo dobro obiskano predavanje, ki ga je z pomočjo zgodovinarja Renata Podbersiča ml. imel dr. Jože Možina, je dobilo potrditev, da smo imeli v Cerknem literarno kulturni presežek zadnjih 30 let. Odzivi in pogovori z ljudmi po predavanju pa so me nekoliko vrgli, saj nisem vedel niti čutil, da je bolečina zaradi dogodkov še zmeraj tako huda. Da je še ogromno neraziskanega. Da pa je to predavanje delovalo kot nekakšen balzam za ranjeno dušo, ki je potrebovalo pravega sogovornika. Ko sem videl, kako zelo si je vsak človek želel samo spregovoriti z g. Možino in kako veseli so bili podpisa knjige, ki so jo kupili, se je trud poplačal in izplačal.

Danes sem zelo zadovoljen, pomirjen in jasnih misli. Vem, da smo za Cerkno naredili nekaj tako velikega, da bo čas pokazal svoje. Želim si le, da ga nis(m)o zadnjič videli v naših krajih. Vem namreč, da ima še veliko povedati.

7 KOMENTARJI

  1. Zadeva se bo premaknila na bolje, ko bomo začeli maševati po moriščih v zadoščenje umorjenih duš. Seveda pa maše ne smejo darovati duhovniki, ki so to samo po nazivu. Pravzaprav je ne morejo, maše takih duhovnikov padejo v prazno.

  2. »[…] Nikoli nisem mogel razumeti tega grozodejstva, vendar mi je ravno knjiga Slovenski razkol začela pri tem pomagati. Da ne smem soditi, temveč razumeti okoliščine in dejanja ljudi, ki so se odločali, kot so se. […] Odzivi in pogovori z ljudmi po predavanju pa so me nekoliko vrgli, saj nisem vedel niti čutil, da je bolečina zaradi dogodkov še zmeraj tako huda. Da je še ogromno neraziskanega. […]«

    ====

    Dober prispevek in knjiga.

    Naslovna, ugledna knjiga se posebej zgoščeno in listinsko ter pričevanjsko poglobljeno osredinja v utemeljeno osvetljevanje razkola skupnosti slovenskega naroda in njegove državnosti zaradi totalnega in oboroženega udara slovenskih prokomunistov vanju. Posebej zgoščeno in utemeljeno se osredinja v pereče, ozko časovno obdobje tozadevnega razkola, in sicer še posebej med letoma 1941 in 1945. S tem se je treba v skupnosti tega naroda in države pristno soočiti ter problem razrešiti. Zadevna razkolna vsebina ni vezana le na v naslovni, ugledni knjigi še posebej zgoščeno in poglobljeno utemeljevano pereče, ozko časovno obdobje. Zadevna razkolna vsebina je vezana na širše časovno obdobje. Obdobje zadevnega razkola je širše tako v časovni smeri nazaj, kakor v smeri naprej. S tem, da ni mogoče pristno utemeljiti morebitne domneve o časovnem pretrganju zadevne razkolne rdeče niti do danes.

    Problem velikega razkola slovenskega naroda in njegove državnosti je širši ne le časovno, temveč tudi po vsebini. V tej skupnosti ne gre po vsebini le za en, torej zadevni razkol zaradi nikoli pretrgane rdeče niti slovenskega prokomunizma. Temveč je, kot se mestoma zdi ob uvidu v pojavno stvarnost, razkolov še več. Osnovna točka povezovanja slovenskega naroda in države v skupnost je povezovanje o tem, kaj je temeljno globinsko vrednotno prav in kaj ne – ta osnovno pravna točka je vrhovno poenoteno zapisana v slovenski ustavi. Ta osnovna točka povezovanja celotne skupnosti naroda in njegove državnosti je, kot se mestoma zdi ob uvidu v pojavno stvarnost, negirana na številnih ravneh te skupnosti. Kaže, da je v indoktrinacijskem jedru številnih delnih skupnosti tega naroda in države razkol glede osnovne točke povezovanja o tem, kaj je temeljno globinsko vrednotno prav in kaj ne. Takšne okoliščine pa sprožajo obraten proces povezovanju. In sicer sprožajo proces razkola celotne skupnosti na vseh ravneh, kar kaže na problem velikega razkola tega naroda in njegove državnosti.

  3. Ker so se v kritičnih trenutkih naše zgodovine uradni zagovorniki Absolutne Morale napačno odločili, je tako, kot pač je.

    Sedaj Stvarnik rešuje le posamiznike. Mislim, da je pogoj rešitve vsakodnevni Rožni venec. Pika in AMEN!

  4. Kdor si noče zatiskati oči in želi poznati pravo resnico o zadnjih stotih letih zgodovine našega naroda, se tej knjigi ne more izogniti.

Comments are closed.