Slovenija – nova Silicijeva dolina

26

Slovenija ima med vsemi članicami EU najvišji odstotek mladih, vključenih v terciarno izobraževanje. To kažejo podatki raziskave Izobraževanje v Sloveniji 2012, po kateri bi se lahko slepili, da pri nas nastaja nova Silicijeva dolina, a več kot jasno je, da je sistem terciarnega izobraževanja v Sloveniji docela izrojen in je postal cokla v razvoju.

Statistično zmagoslavje …

Statistični urad RS je v aprilu izdal publikacijo Izobraževanje v Sloveniji, v kateri predstavlja sistem izobraževanja in usposabljanja v Sloveniji s poudarkom na pregledu stanja pri uresničevanju ključnih strateških ciljev iz dokumenta Izobraževanje in usposabljanje 2020. Med vsemi obravnavanimi parametri je Slovenija nekje v širšem povprečju, »zmagala« pa je le v eni kategoriji, in sicer v kategoriji vključenosti prebivalstva od 19. do 24. leta v terciarni izobraževalni sistem. V študijskem letu 2010/11 je bilo v terciarno izobraževanje vključenih skoraj 50 % te skupine prebivalcev, medtem ko je v EU-27 povprečje zgolj 30 %. V tej kategoriji smo kot za šalo pometli z vso konkurenco, blizu sta nam le Poljska in Litva, medtem ko smo »brezperspektivne« države kot Nemčija in Avstrija dobesedno deklasirali; tam je ta delež celo pod 25 %. Ob tem bi človek lahko vzhičeno pričakoval, da se bo v Sloveniji zdaj zdaj pričel silovit tehnološki preboj, ki nas bo izstrelil med najbolj razvite svetovne družbe. A naše ambicije so še drznejše, saj Nacionalni program visokega šolstva predvideva, da se bo ta delež do leta 2020 dvignil celo na 75 %.

… in porazna realnost

A ob branju raziskave kaj kmalu sledi bridka streznitev, saj nekaj strani kasneje študija ugotavlja, da v Sloveniji mladi z dokončano višjo ali visoko šolo v zadnjih letih najtežje najdejo zaposlitev in da je delež brezposelnih in delovno neaktivnih v Sloveniji največji prav v tej skupini.

No, pravzaprav niti ni potrebno poznati izsledkov te raziskave, saj je več kot evidentno, da se je slovenski terciarni izobraževalni sistem docela izrodil in da ta deviacija ne koristi nikomur, razen nekaterim zaposlenim na visokošolskih zavodih in študentskim servisom. Nekdaj je to ustrezalo tudi politiki, ki je z ekspanzijo visokošolskega sistema izvajala socialni korektiv, a ta položaj je postal preprosto nevzdržen in je začel uničevati celotno družbo. V ključnih letih, ko bi mladi morali dobiti znanje za nadaljnjo poklicno pot ali se že vključiti na trg dela, študirajo na številnih neperspektivnih programih, kjer ni niti najmanjše možnosti, da bi dobili zaposlitev. Po končanem študiju se upravičeno jezijo na državo, saj jih ta dobesedno »nateguje«, ker podpira in financira takšne programe! S svojo diplomo mladi ne najdejo ustrezne zaposlitve in so prisiljeni opravljati le razna nekvalificirana dela.

Glavne rak rane terciarnega izobraževanja je nazorno opredelil nekdanji minister za visoko šolstvo Jure Zupan na četrtkovi okrogli mizi Zbora za republiko. Pri tem je izpostavil število razpisnih mest na univerzah. V letošnjem študijskem letu je namreč razpisanih kar 24.000 mest, v generaciji pa se je rodilo 30.000 ljudi!? Če bi sledili evropskim standardom, bi morali razpisati 12.000 mest. Kot drugo težavo je izpostavil povsem neuravnoteženo razmerje med strokami, med naravoslovjem in družboslovjem, v številu diplomantov. V Nemčiji, na Finskem in Češkem je to približno 1 : 2 (v korist družboslovja), v Sloveniji pa razmerje znaša med 10 in 13 : 1!? Kot tretji problem pa prikaže še propadlo bolonjsko reformo. Piko na i pri anamnezi slovenskega izobraževalnega sistema je dodal rektor ljubljanske univerze Stanislav Pejovnik, ko je kot enega ključnih problemov izpostavil povsem uničeno srednje strokovno šolstvo.

»To je napad na razum in mišljenje«

Sedanja vlada je ob varčevalnih ukrepih napovedala znižanje sredstev za financiranje univerz ter zahtevala tudi znižanje razpisnih mest na družboslovju. A takoj se je pričel krčevit upor in so se slišale znane borbene parole Država ne želi intelektualcev, To je napad na razum in mišljenje … V duhu teh borcev za »svobodo mišljenja in razuma« imam »pronicljiv in ambiciozen« predlog. Država naj z zakonom določi, da se mora vsak državljan enkrat mesečno samoplačniško oglasiti na politološki oz. sociološki ordinacijo, kjer bo dobil ustrezne inštrukcije iz političnih ved, vsaka krajevna skupnost mora odpreti samoplačniške ordinacije za socialna vprašanja, kamor bi se morali vsaj enkrat mesečno oglasiti vsi krajani, da bi razreševali razne meddružinske in psihološke probleme, vsa podjetja z več kot 50 zaposlenimi bi morala zaposliti zgodovinarja, da bi pisal kroniko podjetja, število zaposlenih na npr. Mirovnem inštitutu pa naj se vsaj podeseteri, da bi lahko izvajali razne prepotrebne študije (npr. feministične študije o celinski Afriki, kar bi bil velik prispevek k razvoju te celine). S tem bi država zaposlila na deset tisoče brezposelnih diplomantov družboslovja, dosegli bi strateški cilj Nacionalnega programa visokega šolstva, model pa bi gotovo kopirale vse napredne države in postali bi vodilna sila v svetu.

Naj se sliši še tako izrabljeno, a trenutno svetovno gospodarsko krizo bi morali izkoristili in odpraviti deviacije slovenskega izobraževalnega sistema, drugače bomo kot družba sicer kmalu dosegli vse strateške cilje, a pri tem obubožali. Bomo pa imeli zato najbolj izobražene natakarje in prodajalce v hipermarketih v Evropi.

Vir: Slovenski izobraževali sistem, Izobraževanje v Sloveniji 2012, Nacionalni program visokega šolstva

Foto: Wikipedia

 


26 KOMENTARJI

  1. Strašen nesporazum: res je, da je sedanji “tercialni” poraz “razuma in mišljenja”, da terja nujne spremembe in to ne v bolonjsko smer …. AMPAK zmanjševanje denarja za ta sektor je pa spet napad na razum in mišljenje!

    Sedeče je pa samo moj občutek:
    Srednje šolstvo je dobilo strašen negativni pospešek, ko je sloviti Gaber spustil v gimnazije skoraj polovico otrok. Zadnjo milostno brco pa je srednje šolstvo dobilo z glavarino. Sedaj je šola uspešna (to je ekonomsko preživi), če vpiše čim več dijakov in če jih tudi konča čim več. In taki otroci gredo v “tercialni sektor”.

  2. To je dejstvo – imamo preveč študentov družboslovnih in humanističnih ved, premalo pa študentov naravoslovnih in tehničnih ved. To je velikanska razvojna cokla, kajti danes je znanje še pomembnejši razvojni dejavnik od dela in kapitala! Število vpisnih mest na suficitarnih programih bi bilo treba drastično zmanjšat (najmanj za polovico).

    Predvsem pa bi morala država takoj prenehat financirat dve katoliški Teološki fakulteti; kot prvo je to v nasprotju z načelom ločenosti države in verskih skupnosti. Kot drugo pa je to družboslovno-humanistični študij, ki je, kot rečeno, suficitaren.

    • To o financiranju katoliških šol je čisto vaše mišljenje. Moje pa je, da MORA financirati ( v okviru zdrave pameti) tako kotoliško kot muslimansko kot ateistično šolo. Starši pa se morajo sami odločiti, v katero šolo naj otroka vpišejo.

      Sedaj pa — gremo na referendum?

      • Ne, ni res. Država mora financirat javne šole. Te nikogar ne diskriminirajo, prav tako pa nikogar ne privilegirajo. Kdor hoče imet zasebno šolo, naj jo tudi sam plačuje oz. naj plačuje za svoje otroke.

        • JANKO, tvoja beseda proti moji.

          Zahtevam, da država finacira katoliške šole najmanj v dosedanjkem obesgu.

          Katoliške šole in vrtci so najboljše šole in vrtci v državi.

          • JANKO, pošteno mi povej, so bili mar lenuhi, dangubice, potepuhi, falirani dijaki in študentje in druga sodrga znastveniki, ko so z ruskih step prinesli k nam Marks – Stalin – Titov ebangelij?

          • ZEMLJEPIS: spostovani Mefisto, Rusija prakticno nima step. Stepe ima Azija. To pa so drzave Kazahstan, Uzbekiston, Mongolija, Turkmenija,… Toliko o ze tolikokrat vasih navedbah o Ruskih stepah.
            Poleg tega, v Stepah se nikoli ni ne razvil, ne pestoval komunizem.
            Vi stepe seveda nikoli videli niste!
            Tam so pastirji ziveli nenako v komunizmu ali fevdalizmu.
            Stotine kilometrob valovite pokrajine in ena sama pastirska JURTA!

        • To je laž. Diskriminirajo vse, ki bi si želeli drugačno šolo. Država mora financirati vse enako kot državne šole, kajti vsi plačujemo davke.

    • Ko Janku uspe povedati kaj pametnega (prvi odstavek)mora usekati še kakšno bedarijo zraven. Še ni slišal, da se število duhovnikov v sloveniji drastično zmenjšuje (toliko o suficitarnosti)?
      Verjetno bi spoštovani gospod Janko predlagal zraven še izgon apostolskega nuncija?

    • Janko, najbolš, da imate “ločeni” od Cerkve tudi svoja stranišča! Vaš “drek” je popolnoma demoraliziral Slovence!

    • JANKO, ko govoriš o ločenosti Cerkve od države, spet napletaš o nečem, o čemer nimaš pojma.

    • Mogoče pa bi veljalo razmisliti o tem, da bi država vsakemu otroku namenila enako vsoto denarja za njegovo izobraževanje – naj ga da staršem, ti pa naj z njim plačajo izobraževanje, kakršno si za otroka izberejo… Dosedanji sistem zagotovo diskriminira določene skupine otrok oz. staršev: tistih, ki ne obiskujejo vrtca, glasbenih šol, ne nazadnje tudi tistih, ki hodijo v zasebne šole…

  3. PRJATLI: treba je dodati, da je kar 80% Slovencev, ki zakljucujejo srednje in visoke sole, po mednarodni analzi, FUNKCIONALNO nepismenih! V tem smo na prvem mestu v Evropi!
    To pa je zalostna slika realnosti.

  4. Študentom vavčerje v roke pa naj sami odločijo, kje se bodo šolali in kaj bo vsebina šolanja. Po petih letih pa predložijo diplomo tistemu, ki jim je dal vavčer. Drugače se začne odplačevanje vavčerja.

  5. KAKŠNA SILICIJEVA , GLINASTA DOLINA ! Imamo kadre za pečenje gline in izdelavo glinastih črpakov , čeprav jih nihče več ne uporablja ! Švicarji so si prišli gor , jim je prišlo na um , da v tehničnih šolah , fakultetah ni dobro , da še naprej poučujejo , se učijo o delovanju parnih strojev , lokomotiv , da je to v teh časih velikega napredka , brez smisla ! KAJ PA PRI NAS ??!!

    • Kardel je pamet pokradel, zato ni več kovačev, mizarjev, pekov, zidarjev, krojačev …!

  6. SLOVENIJA vzhodna ŠVICA , je bila od komunistov sproducirana raca , za njihovo čast in samohvalo !
    Vso prednost , ki smo jo imeli v tehničnem in siceršnjem smislu smo izgubili ! Komunajzerji so pač najslabša varianta kapitalista , lastnika posebno za delavca !

    ZIDAR , ČERNIGOJ , PAVČEK , ŠROTEKI , ŠKOBERNE , TOVŠAČKA , NOVAKOVA – PRIMORJE , MUSAR , prokurist PODLESNIK , PA TUDI JANKOVIĆ IN SINOVCI itd…

  7. To ni nič novega. In kaj je Jure Zupan (razen takrat planiranega in kasneje preprečenega združevanja Fakultete za uporabne DRUŽBENE študije. Fakultete za podiplomski HUMANISTIČNI študij in Evropske PRAVNE fakultete v NOVO Univerzo) v zvezi s to problematiko naredil kot pristojni minister v letih 2004-2007 (takrat ga je zamenjala še toliko slabša Mojca)…

    • Gregor je pravzaprav izboril večji delež proračunske pogače in ustavil norost z Jambrekovo univerzo. REs pa je delal oslarije v drugi polovici kratkega mandata (binarnost, NAKVIS…). Tako, da je bil približno enako slab.

          • RX170, ti samo m i s l i š, da je bilo to v Igorjevi pristojnosti, jaz pa
            v e m, da ni imel teh kompetenc.

            V Pahorjevi vladi je bilo sploh v navadi, da so si ministri in drugi funkcionarji sproti izmišljali pristojnosti.

  8. TUDI RX 170 , mora kdaj pa kdaj popustiti ! DEVETINPOL miljona evrov šolskega investicijskega denarja za STOŽICE , medtem so pa po šolah padali stropovi po učencih ! To je tudi LUKŠIĆEVA zgodba !

    • Aha! Gregor je financiral svoje firme, Igor pa Zoranove spomenike. Sedaj Janez šolnikom niža plače, da bo ta denar dobil nazaj. Pravzaprav ima čisto prav, kazen mora biti!

Comments are closed.