Slišim, da odpirajo waldorfsko šolo

30

waldorfskaPočitniški dnevi se prevešajo v drugo polovico. Misel na šolo se bo tako začela vračati, z njo seveda obvezne skrbi o vsem, kar naši otroci potrebujejo za nemoteno šolanje. A običajno se te misli ob tem tudi ustavijo. Skrb za materialno podlago šolanja je velika in morda tudi zato večkrat zmanjka intelektualnega razmisleka o tem, v kakšno šolo pošiljamo otroke. Kristjani smo se skoraj brez besed sprijaznili s tem, da se v šoli ne sme vzgajati. Hkrati pa smo priče razcvetu vsemogočih varljivih programov, ki jim ljudje, tudi kristjani, slepo zaupajo. Kajti, ponovno moram izpostaviti, človek ni le fizično, je tudi duhovno in duševno bitje in za svoj obstoj potrebuje rast na vseh treh ravneh. Zato njegova bit vztrajno išče potešitev na vseh treh ravneh.

Torej – vzgoja, vrtec, šola. Ali lahko kristjani vpišemo svoje otroke v kakršno koli šolo ali vrtec? Ali jih lahko (brez nevarnosti za njihov celovit razvoj) vpišemo v waldorfski vrtec in šolo? Ne.

Tu sem naredila premor, ker verjamem, da je marsikdo zajel sapo in so ga preplavila močna, predvidevam da kar negativna čustva. Waldorfska pedagogika se namreč večini ljudi, ki želijo ubežati rutini ali celo tehnokraciji državnih šol in vrtcev, ki naj ne bi več vzgajali, zdi zelo privlačna in sprejemljiva. Z doktrino, da mora država poskrbeti samo za nekatera področja človekovega obstoja, in da v to področje gotovo ne sodi vzgoja, je v predšolskem in šolskem prostoru nastala praznina, ki jo marsikdo občuti kot pomanjkanje. In v to vrzel se je spretno vrinila ideja o drugačni šoli, o šoli, ki naj bi temeljila na spoštovanju otrokove individualnosti. V Razvid izvajalcev javno veljavnih programov vzgoje in izobraževanja v Sloveniji je trenutno vpisanih 20 veljavnih programov vrtcev in osnovnih šol, ki temeljijo na waldorfski pedagogiki.

Waldorfsko šolo je ustanovil dr. Rudolf Steiner, avstrijski eklektik, teozof, ki je verjel v reinkarnacijo in ki je imel poseben pogled na človeka. Na svojih spiritističnih seansah in knjigah je predstavljal svoje delo, nadčutno spoznanje, antropozofsko medicino, evritmijo kot posebno obliko joge in seveda waldorfsko šolo, v kateri se otroke izobražuje z vidika spiritualnih znanosti. Njegova antropologija je ezoterijsko okultno dojemanje človeka. Steiner trdi, da je zemlja prešla skozi tri obdobja, poimenovana starodavni Saturn, starodavno Sonce in starodavni Mesec.

Steiner v svojih delih razlaga, da je bil Kristus prisoten od začetka sveta in da je prešel v telo Jezusa iz Nazareta v njegovih poslednjih treh letih življenja. Tako pojmovanje Jezusa Kristusa gotovo ni v skladu s Svetim Pismom, kristjane ne vodi v Cerkev ampak v nadkonfesionalno krščanstvo, ki ga zagovarja New Age. Njegov Kristus nima nobene povezave z osebo Jezusa Kristusa v katoliški Cerkvi!

Waldorfska šola skrbi za celotno vzgojo otrok v Steinerjevem duhu, v njegovi filozofiji in svetovnem nazoru. Njegov svetovni nazor je zasnovan na objavah, ki jih je Steiner prejel od nebesnih entitet. Steiner se tako oddalji od krščanstva in se približa vzhodnim monističnim svetovnim nazorom in izključuje krščansko pojmovanje Božje transcendence. Waldorfska pedagogika meče v isti koš poganstvo in krščanstvo, saj je za Steinerja krščanstvo samo izpolnitev predkrščanskih duhovnih iskanj.

Steinerjev svetovni nazor, ki je temelj waldorfske pedagogike, torej temelji na antropozofiji, ki je psevdoznanost in kot religija označuje psevdokrščanstvo.

V razmislek: Ali bomo katoličani res sodelovali pri odpiranju take šole in naše otroke vpisali vanjo? Mar si ne bi raje prizadevali, da ustanovimo čim več katoliških vrtcev in šol, ne pa šol, ki se nam zdijo imenitne zaradi svojega tuje-jezičnega imena! In – kdor ima ušesa, naj posluša, kdor ima oči, naj vidi! Odgovorno krščanstvo v današnjem času zahteva, da se o novostih pozanimamo in podučimo.

_______________
Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.


30 KOMENTARJI

  1. “Ali lahko kristjani vpišemo svoje otroke v kakršno koli šolo ali vrtec?”

    Seveda. Sicer pa … če jih vpisujemo v komunistične šole, zakaj pa jih ne bi v waldorfsko šolo? Trdim, da je waldorfska šola svetlobna leta pred komunističnimi šolami!

    Sicer pa vprašajmo Društvo katoliških pedagogov, kako recimo poučujejo zgodovino pa podobne predmete.

    • Sam sem imel maturo iz zgodovine kot obvezni predmet. Vendar je bila zgodovina na maturi zreducirana na zgodovino NOB. Pa še to je bilo zreducirano na sedem ofenziv, ki smo se jih morali naučiti.

      Ja, tako je to šlo v komunistični šoli.

      Moji štirje otroci so imeli možnost hoditi v katoliško gimnazijo. Ali si lahko predstavljate kaj so se tam učili? Isto zgodovino, kot sem se jo jaz učil v gimnaziji. Domov pa so prinesli nekaj ocvirkov, ki so se mi zdeli zanimivi. Naj enega navedem:

      M. Luter ne nabil svoje teze na vrata cerkve v Wittenbergu zato, ker je bila tam oglasna deska, ne pa zato, da bi cerkvi demonstrativno pokazal svoje teze. Cerkev in univerza sta bili vsaka na svoji strani ceste. Cerkvena vrata pa so uporabljali za oglasno desko, saj so študentje redno hodili tam mimo.

      Tudi dandanes se cerkvena vrata pogosto uporabljajo za enake namene, kajne?

    • Izbira manjšega zla.

      Dobro se je zavedati, da so javne socialistične šole najslabša možna šola v družbi. Tu redko najdete normalnega učitelja, še veliko težje ravnatelja. Ki pa sta tako na udaru socialističnega kolektiva (drhal) “učiteljev” in “učencev”

  2. Sem ateist. A sem si želel, da bi moja hčerka hodila v waldorski vrtec. In tudi pozneje v osnovno šolo. Ne dvomim, da je avtorica članka korektno predstavila glavno korenino, iz katere je rasla waldorfska pedagogika. A vanjo so pritekli številni "pritoki" in zdaj so v šoli drugačni poudarki. 😉

    In še nekaj. Če si želimo zgraditi novo šolo, ki bo spet vzgajala, si moramo naliti čistega vina. Nismo vsi katoliki. Moj pomislek pri "koaliciji z vami" je, da bi vi na prvem koraku prodali vzgojo v osnovni šoli za obvezen verouk. Kar pa meni dvakrat ne ustreza. Razen tega si različni ljudje vzgojo različno predstavljamo. Jaz recimo takole:

    http://www.pravapeticija.com/za_prevetritev_vzgojnih_in_izobraevalnih_predmetov

    • prodali vzgojo v osnovni šoli za obvezen verouk.
      ==================
      S tabo bi se še dalo o čem razpravljat, če en bi streljal takšnih neumnosti. Ne moreš prodati vzgoje za verouk, ker je to eno in isto. In paše skupaj. Verouk hočemo zaradi vzgoje. Ne more šola imeti verouka in sicer ne vzgajati.

      Torej, kaj naj ti rečem. Kaj je narobe s Kristusom? Komunisti so tajili Kristusa na vsakem koraku, odvračali ljudi stran, celo otrokom so ga tajili. Vendar noben niti najhujši komunistični diktator ni preklel Kristusa. Noben ni imel toliko jajc. Ker edino prek njega imamo svobodo priti mimo roke krivičnega oblastnika. In to bi lahko kaj dalo misliti tudi tebi.

      • Verjetno je mislil skrajneže. Nismo vsi verniki za verouk v državne šole. Če bi jaz svojo šolo postavil, bi imel oba predmeta. Celo hrvaški duhovnik mi je pojamral, da je bil zakon Uvajanja verouka v državne šole zgrešen.

        Bistvo je, da je šola trg ponudb, pluralno. znanjeznanje in vrednote so kapital, šole podjetja. Naj ima vsakdo možnost izbrati najboljšo in jo plačati z vavčerjem.

        • Tudi prav. Naj bo obvezni izbirni predmet. Najbrž je res problem, če dobiš kup nezainteresiranih otrok pri pouku in glupih staršev zraven.
          Hrvatom pa želim uspeh, da bi jim uspelo prekriti to debelo plast komunističnega pepela revolucionarne Jugoslavije.
          V Sloveniji pa še naprej kraljujejo sleparji.

  3. Podpiram.

    Ne čudim se zakaj monopolistični državno socialistični šolski in vrtčevski sistem dopusti take praznoverje šole, katoliške pa premza. Morda se v članku čuti nadčloveškost v ideji: samo katoliške so dobre ali najboljše.

    Naj imajo presrani kaviar socialisti kot elitna nadstavba socialističnega močvirja svojo waldorfsko šolo.

    To so malomeščani, ki so bili še včeraj proletarci in lumpenproletarci, generacijo prej pa bajtarski kmetavzarji na katere je socializem zagrabil podkožno: do kosti in hrbtenjače. Imajo ga zapečenega v centrih za strah v malih možganih.

    Socialisti so del gnosticizma. Nove religije praznoverju, ezoterike, čistega blaženja ali sanjarjenja z drogami ali brez…

  4. Glede katoliških šol, pa trdim da Cerkev nima denarja graditi šole. Sploh ne bolj množično. Dokler cerkev trdi, da ustanavlja zasebne šole, dotlej jih mora z lastnim denarjem. In torej šol ne bo.
    Naša cerkev tako nima ne šol, ne bolnic, nič razen zakristij. In tako naj tudi bo. Dokler je škofu Cerkev zasebna, dokler škof misli da ima škofijo v lasti, naj pa še gradi, če ima s čem. Privatnik pa tak. Naj vzame kredit. Sigurno ga bo dobil!

    • To vprašanje ste že enkrat odprli:

      ČE VAS PRAVILNO RAZUMEM (prosim popravite me, če se motim):

      Katoliške OŠ, srednje šole in gimnazije, bi morale biti pravnoformalno ustanovljene s strani katoliških oseb javnega prava (katoliških društev), ki pa ne bi bile škofije. Zato, ker sedaj imamo škofijske šole in ne katoliške?

      Kar se tiče denarnega vložka: če Vas pravilno razumem gre za to, da so sredstva za izgradnjo prostorov, opreme in doplačila za izvajanje kurikuluma v bistvu (kljub temu, da jih zbira škofija) zbrana s strani katoliških laikov in so last posameznih oseb. In, da je riskantno, če se ta denar prenaša na škofijo in se jo s tem (kot pravno osebo) obremeni – morebitni dolgovi itd.

      Mogoče Vam je Vam in ostalim znan primer gradnje Škofijske Gimnazije Vipava? Tam je sicer spet šlo za denar vernikov ampak po mojih informacijah je bil plus v tem, da se je zbiranje sredstev zastavilo dolgoročno (in tudi samo izgradnjo šole) tako, da škofija Koper NI VZELA KREDITA in je bila sama gimnazija narejena BREZ KREDITA. Ker so ljudje založili toliko denarja oziroma se je tako načrtovalo zbiranje sredstev. Lahko kdo to potrdi?

      (btw. tako razmišljanje mi je blizu – dolgoročno zbiranje in gradnja in poslovanje praktično brez kreditov)

      • Prav nič me ni treba vikat. 🙂
        Vsekakor, Cerkev povsod po svetu ustanavlja javne šole, javne bolnišnice, itd. Ne more ustanavljati zasebnih, ker sama ni zasebna ustanova.
        Investitorji so lahko razni skladi, lahko je država, lahko je tudi skupina zasebnikov. Ne vidim pa da bi bila investitor Cerkev, oziroma pri nas kar škofije. Skratka da bi se obnašala tako kot se drugod po svetu. Nikakor ne vidim razloga da Cerkev v Sloveniji deluje unikatno, na način ki ga nikjer drugje ne vidimo. Končno je to tudi brez vsakršnih rezultatov. Dve tri šole, nobene bolnišnice, niti enega hostla…. Kako je to mogoče?

        • Aha potem se pravilno razumeva.

          Ja verjetno je to bila napaka. Takrat po osamosvojitvi je del cerkvene hierarhije nove čase razumel v stilu, da bodo oni narekovali laikom v katoliškem “taboru”, kako se bo delalo. In so prevzeli posvetne zadeve (in obenem opustili duhovno trdnost).

          No ja, za naprej bi se to dalo popraviti seveda.

          Recimo v župnijah bi morali laiki prevzeti vodenje financ in gospodarskih odborov in vsega načrtovanja, ki paše zraven. S tem bi navsezadnje tudi razbremenili duhovnika in mu s tem omogočili, da se bolje posveti pastoralnemu, duhovnemu delu in sledi Resnici.

          Kar se tiče razširjenosti šolstva. Na to temo sem govoril tudi z nekaterimi duhovniki s tega področja. Dejstvo je, da je katoliških ustanov premalo – tudi če procent katolikov obračamo po % navzdol. Navsezadnje jih ima še BiH več kot Slovenija. Ampak trenutno ni sredstev, da bi se gradile nove.

          Zdaj tu duhovniki niso pomislili na možnost, da bi šolo vodilo katoliško društvo in ne škofija. Tako bi se dalo zbrati kakšen denar in po mojem narediti še kakšno šolo.

          Sam pa bi podpiral tudi izgradnjo še kakšnega katoliškega doma za ostarele in predvsem kakšno katoliško negovalno bolnišnico.

  5. Waldorfska pedagogika zame predstavlja izziv. V waldorfski šoli močno poudarjajo delo na medsebojnih odnosih. Tako delo je še kako potrebno v sodobni družbi, kjer odnose krojita telefon in računalnik. Vendar zame to ni dovolj, da bi otroka vpisal na tako šolo. Za izgradnjo odnosov je v prvi vrsti odgovorna družina, šola je lahko le dopolnilo.

    V waldorfski šoli tudi močno poudarjajo ročne spretnosti. Lepo. Doma sam marsikaj postorim in razne spretnosti in ideje mi včasih pridejo prav.

    V valdorfski šoli se učijo veliko stvari (recimo več jezikov), vendar zaradi količine trpi kvaliteta. Preverjeno! Ni časa za poglobljeno spoznavanje snovi.

    In končno waldorfske službe ne obstajajo!

    Nekdo, ki je končal waldorfsko šolo je lahko odličen sogovornik, saj se na vsako stvar malo spozna. Dopoldne, ko je partner v službi pa se lahko zaposli z različnimi ročnimi deli, da mu ni dolgčas.

    • “vendar zaradi količine trpi kvaliteta. Preverjeno! Ni časa za poglobljeno spoznavanje snovi.”

      To pa ni samo značilnost Waldorfske šole. Tu pa lahko najdete vso slovensko šolo!

      • Ne, značilnost državnih šol je, da gredo v prevelike podrobnosti, pri nekaterih predmetih sem se držal za glavo. Recimo, pri zemljepisu so morali pokazati mejo, do kam na sever uspevata krompir ali ječmen, ipd. Pri slovenščini so v osnovni šoli jemali 12 sklanjatev, v gimnaziji so jih imeli pa samo 7.

        V waldorfski šoli pa odpirajo zelo veliko različnih tem, ki pa jih obdelajo zelo površno. Velik poudarek je na umetnosti in ročnih spretnostih. s tem samo po sebi ni nič narobe, le dvomim, da lahko človek v sodobni družbi preživi od umetnosti in/ali rokodelstva.

        Pri vseh šolah pa pogrešam sintetično znanje. Razmišljanje o naučenem in kakšne nove ideje lahko potegnem iz naučenega.

        • Še vedno vztrajam pri svojem mnenju in vaš primer jemljem kot potrditev mojega mnenja. Ker gre za preveč podrobnosti, jih otrok obvlada le tako, da jih da v kratkotrajni spomin. Klic iz spomina je pa najnižji nivo znanja. Po tednu dni večina otrok pozabi naučeno.

          • He he, očitno se strinjava drug z drugim. 🙂

            Saj to trdim tudi jaz v tretjem odstavku. Le izražava se različno.

  6. Janez, da te še bolj “razočaram” v zvezi z wittenberškimi vrati, navajam citat iz Zgodovine Cerkve, Družina, Ljubljana 1994:

    Luther je “izdelal seznam svojih pomislekov glede zlorab iz instructio summaria (priročnik za pridigarje)in ga 31. okotbra 1517 v obliki tez poslal mainškemu nadškofu in svojemu ordinariju, brandenburšemu škofu. Mainškemu volilnemu knezu je priložil traktat o odpustkih in teze, ki jih je sestavil. Šele čez štirinajst dni je teze pokazal še nekaterim svojim prijateljem. Eden od njih je teze prevedel v nemščino in jih dal natisniti. Tako so postale predmet javnih teoloških razprav. Sočasni zgodovinski viri ne vedo ničesar o tem, da bi Luther svoje teze nabil na vrata dvorne in univerzitetne cerkve v Wittenbergu. Tudi Luther sam tega ni nikoli trdil. Legenda o tej protestni gesti se je pojavila šele po Luthrovi smrti.” (Zgodovina Cerkve 3, str. 57-58)
    V opombi avtor pojasni, da je E. Iserloch v delu Luthers Thesenanschlag. Tatsache oder Legende, Wiesbaden 1962, dokončno dokazal, da Luther ni nabil tez na vrata Wittenberške cerkve.

    Da se vrnem k pravi temi. Škofijska gimnazija je dala sinu in hčerki veliko znanja. Verjetno so ju celo preveč “šponali”, zato šole nimata v najlepšem spominu in je mlajši sestri nista priporočila. Kar pa zadeva vzgojo, nimam občutka, da bi uspeli nadgraditi tisto bistveno, kar sem od cerkvene ustanove pričakoval. Tudi jaz se sprašujem, kje so generacije, v katere je bilo vloženo toliko truda in tudi sredstev? Menim, da bi morali opraviti kritično analizo in narediti popravljalne ukrepe. Se opravičujem, če so jih že in zastavili v kakšnem detajlu na novo in boljše.

    Valdorfska šola, naj bo za tiste, ki jo želijo. Za cerkvene gimnazije pa odločen “da”, vendar z novim premislekom, da bodo res dale nekaj več kot le temeljito znanje. Morda bo pa kdo presenetil z odkrito in kritično analizo uspešnosti. Dosedaj so po mojem mnenju “šefi” ustanoviteljev kot noji tiščali glavo v pesek.

    • Moje mnenje:
      Cerkvene gimnazije niso krščanske šole. So elitne gimnazije, na katerih učijo kristjani.

    • Poznam to verzijo, in tudi to, da Luter ni želel odcepitve temveč reformirati cerkev od znotraj. Vendar se zaradi nespretnosti ali pa zaradi nagajanja niso uspeli dogovoriti. V smislu, kaj nas bodo to Nemci učili, mi v Rimu že vemo saj smo Petrovi nasledniki.

      • Tu jaz dajem primerjavo s svetim Frančiškom iz Assisija. On je začel živeti natančno po Evangeliju ter nato prišel k papežu, da mu potrdi, da živi Bogu všečno življenje. Ni prišel z zahtevo: “Spremenite se!”

  7. Iz waldorfske šole prihajajo ljudje, kateri nimajo pojma o življenju. Za vse mora nekdo drug rihtati.
    Se pa strinjam, v šole uvesti verouk kot izbirni predmet in dovoliti čim več zasebnih šol.

    • Leti to na: “Mar si ne bi raje prizadevali, da ustanovimo čim več katoliških vrtcev in šol, ne pa šol, ki se nam zdijo imenitne zaradi svojega tuje-jezičnega imena!”???

      Ker, vsaj jaz tako mislim, kristjani ne ustanavljajo waldorfske šole.

      • Pojasnilo.
        Ime Waldorf izvira iz imena tovarne Waldorf Astorija, prva šola je bila namenjena delavskim otokom, finančno je ustanovitev podprl lastnik tovarne.

  8. Moja osebna izkušnja waldorfske šole je povsem drugačna od mnenja gospe Vadnjal.
    Ne vem kakšen smisel ima vnašati nezaupanje in razdor v že tako krhke in majhne iniciative zasebnega in alternativnega šolstva v Sloveniji.
    Ta pedagogika prinaša veliko dobrega tako kristjanom kot nekristjanom.
    Uspehi otrok so tako kot na vsaki šoli rezultat resnega dela.

    • S tem mnenjem bi se pa kar strinjal.

      Kljub temu, da je ozadje – ki je predstavljeno v članku – izjemno problematično gre tu za ‘timing’ in ‘strategijo’. In glavni problem je ta, da pri nas še te borne zametke privat šolstva hočejo uničiti, da bi iz njega spet naredili javno šolstvo, ki bo pralo možgane v skladu s socialistično ideologijo.
      Torej v teh razmerah je potrebno tudi waldorfsko šolo podpreti.

      Je pa nekaj drugega res: levi sekularni opinion makerji se čez privat walfdorsko šolo niso pritoževali, pritoževali so se samo čez privat katoliško šolstvo.

      Btw. kako je pa glede home-schoolinga v Sloveniji? To mislim, da je pri nas ilegalno? Kot tudi praktično po celi EU?

      • Šolanje na domu je legalno tudi po slovenski zakonodaji, odvisno je od želje in potrebe staršev. Opažamo pa, da otroci sami želijo hoditi v šolo, tako kot, ostali, vendar običajno v ničemer ne zaostajajo za vrstniki.

Comments are closed.