R. Pikon, Finance: Alenka Bratušek ima škarje

3

Leto 2014 je leto, ko bomo zelo konkretno dobivali račune za slabo delo slovenskih vlad od začetka krize in pred njo. Govorim o raznih podražitvah, vsak mesec vas bo lahko kaj udarilo. Dražja vinjeta vas je že, davek na nepremičnine vas bo ravno, ko se boste pripravljali na poletni dopust. Ves čas krize že plačujete čedalje višje cene avtomobilskih energentov, lani se je povišal tudi DDV. Če vam je delodajalec medtem še znižal plačo, živite res precej slabše kot pred krizo.

Zakaj je prišlo do tega, da za storitve, ki jih dobite od države, plačujete vse več? Je povsem logično. Zato, ker se manjša število tistih, ki polnijo proračun. Ker se z dohodnino pobere čedalje manj davkov (nižje plače in manj plač), je bilo treba davke povišati in uvesti nove, kot je nepremičninski. Vse manj denarja ljudem torej ostane za hrano, avtomobile, računalnike, obleke in podobno, kar pomeni vse manj posla za podjetja, ki to prodajajo, s tem pa seveda spet manj pobranih davkov in težje uravnavanje proračuna. Pobranega denarja je čedalje manj, državna poraba enaka, obresti za dolgove pa vse večje. Tako ne gre dolgo. Vlada bi državno porabo lahko zmanjšala.

Poglejmo to na primeru Agencije za komunikacijska omrežja in storitve RS (AKOS, nekdaj so se imenovali APEK). Agencija bo zdaj zaposlila več kot deset ljudi za regulacijo – med drugim bodo pregledovali, ali je minutaža oglasov na televiziji in radiu večja, kot jo dovoli zakon, ali so vsebine, neprimerne za otroke, pravilno označene in podobno. AKOS to že počne in mora početi, poleg vseh drugih stvari, ki jih počne (nadzor omrežij, podeljevanje frekvenc telekomunikacijskim operaterjem in podobno). Tega ne more niti »outsourcati«, saj lahko to počne le AKOS. Pa bi morda majhno specializirano zasebno podjetje to počelo za manj denarja in državo stalo manj. Zgolj zakon bi bilo treba spremeniti. To je sicer droben primer, a nazorno kaže na neučinkovitost Slovenije.

Lahko bi tudi končno upravljanje in gradnjo avtocest prenesli na zunanje izvajalce. Za avtocesto Gruškovje-Draženci bomo plačali 16 milijonov evrov za kilometer, to je pet milijonov evrov več od povprečja. Ne bi bilo smiselno, da to avtocesto gradi koncesionar in zasluži s cestninami? Če bi v upravljanje oddali celotno avtocestno omrežje za 20 let, bi bila država rešena vseh stroškov, povezanih z avtocestami za prihodnjih 20 let.

Več lahko preberete na Financah


3 KOMENTARJI

  1. Zakaj ni zdravorazumske gospodarske logike?

    Zakaj samo dražiti državne stroške, ko pa zdrava pamet veleva, da se ti morajo zmanjševati na vseh področjih, kolikor je le možno.

    Ali sploh ima vlada načrt zmanjševanja državnih stroškov?

    Kako bi ga bilo zanimivo spremljati, če ga uresničuje.

    Očitno ga nima zato, da ni mogoče reči, da ga ne uresničuje.

  2. Naslov, ja. Vsebina pa nikakor. Kakšna vsemogočnost “outsourcinga”? Le odkdaj neki. Že sedaj imamo kup nekih koncesij, ki so že celo nemoralne, če smem. Na primer, reševalne postaje. Vsakič ko nekoga povozi avto, ima nek gospod 100€ dobička. Meni se želodec obrača.
    Glede avtocest, kdo pravi da jih je treba privatizirat? Zakaj? To je tipični državni monopol. Morda tunele, kot v Avstriji. Avtoceste in železnice morajo delati z izgubo: ker predstavljajo temelj gospodarstva. To ni neki cvet podjetništva, ki služi denar, ampak je temelj, da ljudje sploh lahko delajo!

Comments are closed.