R. Čakš, blog: Zora somraka zaupanja vredne Vlade

9

Za nami je teden triumfa Alenke Bratušek in njene vlade, prvega in verjetno edinega v mandatu. Vendar glavni sponzorji tega »uspeha«, državljani Slovenije, od njega žal ne bodo imeli kaj dosti. No, račun zanj bodo po priporočeni pošti prejeli kmalu po novem letu. A to ni skalilo prešernega razpoloženja lagodno-sproščene ministrske ekipe, ki ji za triumfalni foto-termin ni bilo težko čakati vse do zore naslednjega dne.

Po starodavni šarlatanski praksi je namreč vladarica na sončni vzhod vezala zaupnico v potrditev sebe in svoje vlade. V stoletjih preverjeni recept, ki so ga za utrjevanje svoje čarovniške karme prakticirali že majevski vrači, ko so sredi belega dne za trenutek ugasnili sonce, je za zavajanje preprostega ljudstva uporaben še danes. Sončni mrk ali sončni vzhod, oboje pride prav, če je raja le dovolj naivna.

Blažev žegen na sprejeti proračun je dopoldne istega dne prišel še iz prestolnice EU, ki je v izogib novemu porazu njene politike – še eni državi v programu pomoči – pripravljena prikimati še takšnim proračunskim pravljicam. Finančnemu ministru Čuferju je potrebno priznati, da vrhovni finančni akt države na papirju zgleda povsem dostojno; kar za dobre pol milijarde povečuje dohodke in krepko zmanjšuje proračunski primanjkljaj. A kaj ko zunaj vlade ni ekonomista, ki bi mu pripisal kakršnokoli realno vrednost. Rebalans napovedujejo že za prvi del prihajajočega leta.

Kljub temu, da leva vlada glavno breme zahtevane konsolidacije javnih financ nalaga desni volilni bazi, pa ima hud problem s svojimi volivci. Tem bruseljski blagoslov prej kot kompliment pomeni simptom pretiranega klanjanja zunanjemu gospodarju, na kar pa so naši levičarji alergični od nekdaj.

No, kadar so na oblasti, so načela njihovih voditeljev izredno raztegljiv pojem. Poglejte samo mirovnika in borca za demilitarizacijo Romana Jakiča; nekoč glavni nasprotnik Slovenske vojske in vstopa Slovenije v NATO, danes kot obrambni minister oblečen v vojaško uniformo nasmejan v razkošnem Falconu leti v Afganistan, na mednarodnih konferencah pa predava o svetli prihodnosti tega čezatlantskega obrambnega zavezništva. Nazoren primer »kaviar levičarstva« za v učbenike političnega oportunizma.

Ob takšnih ekscesih je bes po srcu in nazoru iskrenih pripadnikov levičarske misli lahko razumeti. Prav zato imajo novo nastajajoče skrajno levičarske stranke kljub vsej spregledljivi populistični folklori svoj potencial, da premešajo karte na domači politični sceni.

Sploh zato, ker vsej krizi levičarske paradigme navkljub slovenska desnica tega ni sposobna materializirati v svoj politični triumf. Prav groteskno je, da po takšnih oblastniških fiaskih, kot si jih zadnja leta dovoljuje leva politična garnitura, desničarji na volitvah ne morejo pobrati relativne zmage. Glavna ovira temu je retro-radikalna strategija (zaenkrat še) največje desničarske stranke, ki je ujetnica oblatene karizme njenega večnega voditelja. Sicer se prerazporejanje moči dogaja tudi na desnici, a za kakšne tektonske spremembe je potreben čas.

Prav zato je bolj ali manj jasno, da bo aktualna vlada na oblasti zdržala do konca mandata, saj predčasne volitve v tem trenutku res nikomur niso v interesu. Ne koalicijskim niti opozicijskim strankam, kaj šele poslancem, svoj čas za politično formiranje potrebujejo vstajniki, mainstream medijem je pomembno zgolj, da ne vlada Janša, kot hudič križa pa se nove politične nestabilnosti v Sloveniji boji EU.

Do volilnega oktobra 2015 se bodo tako bolj ali manj odvijale parcialne bitke za evropske in lokalne stolčke, ključen pa bo boj za interpretacijo, kdo je Slovenijo potisnil v naročje neizogibne evropske pomoči.

Več: blog Kam greš?


9 KOMENTARJI

  1. Oja, je za dodati.

    “Nobena politična garnitura namreč ni pripravljena nase prevzeti bremena zaprosila za pomoč evropske Trojke, tudi za ceno zadolževanja po izjemno visokih obrestnih merah.”
    ===========

    V tem tekstu so dvomljive, če se izrazim prizanesljivo, trditve:

    #1 Za trojko sploh ni potrebno zaprositi pač pa bi lahko ta vlada ubrala drugo pot. Namesto, da se je zadolžila pri neznanem (tajnem) investitorju bi lahko zaprosila za pomoč preko EMS-ja, torej za najem kredita po precej nižji obrestni meri. Namesto po 4,7% po cca med 1,5% – 2%.
    Tega ta vlada ni naredila, ker bi morala pač sprejeti nekatere ukrepe za zmanjševanje porabe, kar bi pomenilo npr. znižanje plač v javnem sektorju. S tem dejanjem je ta vlada pokazala, da se bo pripravljena zadolževati po kakršnikoli visoki obrestni meri dokler jim bo kdo hotel posojati, ne glede na to kako škodo bo s tem povzročila državi.

    #2 To zadnje zadolževanje je škandalozno, saj je vlada raje izbrala dražji način

    #3 Janševa vlada tega ukrepa ni mogla uporabiti (zaprosilo za pomoč EMS), ker takrat to še ni bilo možno.

    #4 Trditi, da “nobena politična garnitura ni pripravljena nase prevzeti bremena zaprosila za pomoč evropske Trojke” kaže na to, da pisec ne loči med pojmoma Troja in EMS.

    … in sem prepričan, da bi Šušteršič (torej Janševa vlada) naredila točno to (zaprosila za pomoč preko EMS). S tem bi ubila dve muhi na en mah. Prva: Dobila posojilo pod precej ugodnejšimi pogoji in drugo: otresla bi se pritiska sindikatov, ker bi imela vlada zaslombo v zahtevi iz programa EMS. Kaj bi bilo lepšega, dotolči sindikate, kateri stalno izsiljujejo vse vlade, in končno znižati javno-sektorski prenapihnjen balon. Davki pa bi se lahko celo znižali, (npr. nepremičninski davek bi bil lhko precej nižji) kar bi pripomoglo gospodarski rasti.

    Potrebno je jasno povedati ljudem, da ta vlada noče izbrati znosnejšega zadolževanja zato ker želi ohranjati svojo volilno bazo v javnem sektorju in s tem brez potrebe prekomerno povečuje zadolženost države!!!

  2. Izgleda, da smo s to vlado dobili prave naslednike bivše vladajoče LDS, arogantne, nesramne, domišljave in še nesposobne povrhu.

    Poslanci vladajoče koalicije 16 ur nesramno napadajo opozicijske poslance, ker ti nasprotujejo visokemu nepremičninskemu davku in predlaganemu proračunu, katerega upravičeno smatrajo za nerealnega.

    “Pet minut” po sprejetju proračuna pa se izkaže, da so se potihoma zadolžili za 1,5 milijardo. Kaj ko bi s sejo kar nadaljevali z rebalansmom proračuna.

    In na kakšen način so se zadolžili?

    Kot nam je vlada sporočila so v skupnem dogovoru s kupcem slovenskih 3-letnih obveznic sklenili, da kupec ostane neimenovan. Ravno te dni, ko je DURS preganjal prodajalke krizantem in vulkanizerje in ko vlada izvaja propagando s parolo:

    “Vklopi razum, zahtevaj račun”

    … nam vlada sporoči, da so se zadolžili pri neznanemu vlagatelju, za 1,5 milijardo in da naj nas nič ne briga komu so naredili dober posel. Celo Hrvaška se zadolžuje ceneje s triletnimi obveznicami.

    Zaenkrat še nisem našel nikogar (in verjetno ne obstaja), ki bi se zadolžil po tako visoki obrestni meri za 3 letne obveznice:

    Obrestna mera za triletne obveznice:
    ZRN 0.25
    Au 0.35
    Španija 1.78
    HR 4.05
    Si 4.7

    Tukaj pa je primer Danske:

    http://www.nationalbanken.dk/C1256BE9004FE797/0/885E37EAA091C3D2C1257B550033C206/$file/Meddelelse_UK_2013.pdf

    Davkoplačevalci imamo pravico izvedeti pri komu se je vlada zadolžila za davkoplačevalski denar!
    Prvi, ki bi se moral oglasiti je KPK, ki je zopet popolnoma tiho.

    Vlado obtožujem da se gre mafijske posle, verjetno se je zadolžila kar pri “svojih”, pri kapitalu, ki je v teh letih iudbomafija prečrpala iz Slovenije.

  3. —CITAT: “#4 Trditi, da “nobena politična garnitura ni pripravljena nase prevzeti bremena zaprosila za pomoč evropske Trojke” kaže na to, da pisec ne loči med pojmoma Trojka in EMS.”

    Avtor zelo dobro loči med pojmoma Trojka in EMS, a na nivoju konotacije v javnosti gre za eno in isti efekt in to tako negativen, da si ga nobena vlada ne upa sprejeti, kar je point odstavka.
    Sicer pa Jiože P. Damijan piše, da v zakulisju forme v bistvu velja EMS=trojka http://damijan.org/2013/09/26/je-esm-boljsi-od-trojke/

    • Lahko sprejmem, in sem verjel da avtor (torej vi?) pozna razliko, to sem napisal, ker me je zbodla avtorjeva površnost. Pa sem si rekel, ne bom ugibal ali ve ali ne ve (ker verjeti še ne pomeni biti 100% prepričan), bom kar napisal, da ne pozna razlike.

      Poznam ta članek od JPD-ja in sem ga prebral takoj, ko je nastal na njegovem blogu, tako da sedaj, ko vidim, da poznate ta članek, vem (in ne verjamem), da poznate razliko.

      Ja, zmotil sem se v vrstnem redu zadnjih dveh kratic (Stability Mechanism in ne Mechanism of Stability) torej ESM je pravilno in ne EMS. Ker gre za precej novo stvar se bom še kdaj zmotil.

      http://www.esm.europa.eu/#

      ESM naj bi imel trenutno 700 milijard na “zalogi”.

      Počasi se bomo morali odvaditi na Trojko.

      Razlika pač obstaja, pri ESM-u ni zraven mednarodnega sklada (IMF), v bistvu gre za “Dvojko” (Evropska komisija in ta sklad). 🙂

      Jasno pa je, da bodo zahteve ostale (kar sem tudi poudaril v svojem komentarju), ker denar pod ugodnejšimi pogoji ne bo posojen brez zahtev.

      Ker je ESM v nastajanju se stvari hitro spreminjajo zato je članek od Damijana napisan pred 2 meseci odraz takratnega stanja. Sedanje stanje, čeprav samo 2 meseca pozneje, se kaže po manj rigoroznih zahtevah kot takrat.

      To pa je Damijan napisal v svojem članku: “Zakaj so ocene Bruslja tako blage?”

      http://damijan.org/2013/11/15/zakaj-so-ocene-bruslja-tako-blage/

      … in dodal (končal z):”Končno je pamet našla pot tudi do Bruslja.”

      Ta njegov članek kaže da JPD rad pada v protislovja, posebej takrat ko ne nastopa zgolj kot ekonomist ampak tudi kot delno politik. Tu zagovarja blago obliko zategovanja, v članku izpred dveh let: “Kako smo se zadolževali” pa da jasno vedeti, da se z blagimi ukrepi zmanjševanje javnega dolga lahko vleče desetletja dolgo.

      http://damijan.org/2011/06/01/kako-smo-z-zadolzevanjem-v-treh-letih-pojedli-dve-desetletji/#more-24438

      Naj mi sedaj JPD pove kako se bomo z blagimi ukrepi izvlekli. Blagi ukrepi bi pomenili v bistvu majhne reze v javni sektor in vzdrževanje visokih davkov kar posledično pomeni gospodarsko padanje ali v najboljšem primeru stagnacijo.
      Npr. če se bi načrt vlade uresničil (kar je iluzorno) naj bi proračunski primanjkljaj v 2 letih padel pod 3%. To bi pomenilo, da bi bili še vedno vsako leto za milijardo prekratki, javni dolg pa se bi povečal še za cca 2 dodatni milijardi. Obresti na dolgove pa bi znašale čez 1,2 milijarde.

      In sedaj se tudi ne moremo več hvaliti in tolažiti, da smo malo zadolženi, s tem zadnjim zadolževanjem smo presegli maastrichtsktske kriterije (60% javnega dolga glede na BDP).

      Torej, če bi dosegli to kar Bratuškova proglaša za uspeh in rešitev Slovenije bi imeli konec leta 2015 za cca 24 milijard javnega dolga, vsako nadaljnje leto vračilo obresti na ta dolg v višini cca 1,3 milijarde in proračunski deficit cca 840 milijonov, ki povečal tudi javni dolg in obrest na njega.

      Ne bo šlo z nežnimi ukrepi, hudo bo.

  4. Tole je napisal Karel Lipnik na Financah:

    “Tudi če nočemo tujega nadzora in nočemo programa, kot ga zahteva denimo ESM, je za Slovenijo nujno, da izvede vse, kar ta program zahteva. Temu se ne bomo izognili in cena te sanacije se z vsakim dnem zvišuje.”
    =============

    Bravo! Tole se mi zdi bistveno iz tega članka.

    Kako se že pravi?: “Nije teško kad se mora”, in mi rabimo nadzor, ker se bomo drugače spet najmanj naslednjih 10 let sprenevedali in odlašali.

    In kar se ve, da je nujno narediti bi bilo potrebno narediti že sedaj, oz. pri naslednjem nameravanem zadolževanju. Namesto zadolževanja pri neznanem vlagatelju, na znanem kraju in na znan način, bi se moralo zaprositi za pomoč preko ESM-ja. In sprejeti vse obveznosti, ki iz tega sledijo!

    Vlada pa se je odločila drugače in nam s tem dala vedeti, da se nameravajo zadolževati po še tako visoki obrestni meri, samo da jim ne bo potrebno sprejeti obveznosti, ki bi sicer sledile zahtevam iz programa ESM, to je rezov v porabo in javni sektor.

    Včeraj je v Odmevih Damijan dejal, da je bilo to zadnje zadolževanje pametna poteza????!!

    Naj Damijan in tisti, ki zagovarjajo ta dražji način, razliko poravnajo iz svojega žepa!

    Z našim denarjem se igrajo kot da bi šlo za igro Monopoly.

    Torej lahko že sedaj začnemo seštevati koliko škode bo naredila ta vlada in kolikokrat bo Damijan pohvalil take poteze.

    (ta komentar sem podal na Financah, kjer sem pod drugim imenom)

  5. Bratušek: “Želeli smo pokazati, da so finančni trgi še vedno odprti za Slovenijo”
    ===================

    Samo zato, ker želi Bratuškova in njena arogantna ekipa blefirati finančne trge, češ da smo boljši kot smo v resnici, nas bo to stalo cca med 130 do 150 milijonov več kot sicer (odvisno od tega po kakšni obrestni meri bi dobili denar iz ESM).

    Samo ta njena “želja” nas bo stala skoraj toliko kot si obetajo dobiti od nepremičninskega davka v enem letu.

    Kaj ko bi še to povedala ljudem!

  6. Dosedaj še nismo imeli predsednika vlade, ki bi tako brez sramu lagal ljudem v obraz. V TV Odmevih, 18.11.2013 je novinarka spraševala Bratuškovo.
    Na vprašanje novinarke je predsednica odgovorila tako, da je v prvem stavku navedla, da ESM sklad še ne deluje in ga zato Slovenija še ni mogla uporabiti.
    Čez nekaj stavkov (ne da bi jo novinarka prekinjala, torej v monologu njenega odgovora), pa je navedla, da je Španija uporabila ta sklad za reševanje svojih bank.
    Po njenem torej ESM za Slovenijo še ne deluje za Španijo pa že.

    Takole je izgledalo (dobesedno), vmesni trije stavki odgovora niso napisani, ker glede te laži niso pomembni:

    Rosvita Pesek: “Opozicijski prvak Janez Janša se je oglasil minuli konec tedna in povedal, da se v t.i. ESM skladu denar dobi po 1,5% do 2 % , medtem ko se je minister Čufer zadolžil po 4,8%. Zakaj se tudi Slovenija ne zadolžuje pri tem skladu, ki ima znatno nižje obrestne mere?

    Alenka Bratušek: “Zato, ker prvič ta sklad še ne deluje tako, da bi se Slovenija lahko v tem skladu zadolžila …

    …, tudi Španijo si lahko pogledamo, ki si je sposodila denar v okviru mehanizma samo za bančni del, …”

Comments are closed.