Prepad med starši in vrtcem/šolo

4
244
"Meje. Nikoli jih nisem videl od blizu. Menda pa obstajajo v glava h nekaterih ljudi." Thor Heyerdahl
“Meje. Nikoli jih nisem videl od blizu. Menda pa obstajajo v glava
h nekaterih ljudi.” Thor Heyerdahl

Obstaja gromozanski prepad med starši in vzgojno izobraževalnimi institucijami. Zid je zgrajen. Težko prehodna meja je postavljena. Nekaj te meje je tudi formalno zarisane, a večina je v glavah – v glavah učiteljev, vzgojiteljev, ravnateljev in seveda tudi v glavah staršev.

 

Kako se kaže ta prepad?

Veliko staršev ne čuti posebne potrebe, da bi vstopali v šolo in vrtec s kakšnim drugim namenom, kot s tem, da tja pripeljejo otroka in pridejo ponj. Obstaja določen delež staršev, ki imajo pod kontrolo vse, kar se otroku dogaja v ustanovi in zelo pogosto, pri učiteljih preverjajo, kaj se je zgodilo, zakaj se je nekaj zgodilo in podobno. Takšni starši so v očeh učiteljev in vzgojiteljev pogosto tečni. Pogosto je rečeno, da posegajo v pedagogovo strokovnost in avtonomijo.

Po drugi strani pa danes šole in vrtci pripravljajo precej dejavnosti, kamor vabijo starše. Posebej v decembrskem času je veliko delavnic za starše in otroke, da o različnih nastopih niti ne govorimo. V teh primerih lahko slišimo komentarje staršev:”Kaj si vse izmišljajo. A mislijo, da imamo čas le za to?”

Oboje kaže na obstoj zgoraj omenjenega prepada. Starši imajo interes in imajo pravico, da se zanimajo, kaj se z njegovim otrokom dogaja v vzgojno-izobraževalni ustanovi. Imajo dolžnost, da si prizadevajo za kakovost dela te ustanove. Formalno jo celo upravljajo preko predstavnikov v svetu zavoda. In marsikdo bi rekel, da je to dovolj. Obstaja določen način preko sveta staršev in sveta zavoda, da starši sodelujejo v delo šole ali vrtca. In res obstaja, a ne odgovarja n vse možne izzive. Če gre za posameznega otroka, njegove potrebe in skrb njegovih staršev, ni svet staršev prva možnost za soočanje s temi potrebami. Obstaja druge poti – nekatere zelo preprosto človeške: beseda, vprašanje pogovor. Pogosto pa je porušeno temeljno zaupanje, da starš želi le pogovor, da ga stvari zanimajo in da lahko s preprostim pogovorom marsikaj razjasnimo.

Obstajajo tudi starši, ki ne poznajo svojega otroka in ga na vsak način zagovarjajo ter ob tem delujejo zelo napadalno, ne da bi si prizadevali seznaniti se z dejstvi. In takšni starši so lahko zelo neprijetni za kakovostno delo v šoli.

Iz posameznega na splošno

Ne moremo pa iz posameznih primerov z gotovostjo sklepati na splošno ali zaradi posameznega nezadovoljstva vreči v isti koš vse starše ali vse učitelje. Dogaja se tudi, da zaradi posameznega nezadovoljstva in nestrinjanja ustanova neke dejavnosti raje sploh ne počen več. To je seveda škoda. V precej vrtcih in šolah sem doživel, da se jasno zavedajo, kaj želijo doseči, to jasno sporočajo staršem in večina prej omenjenih problemov odpade. Dobra, jasna in odprta komunikacija je eden od temeljev za premoščanje prepada med starši in šolami ali vrtci. Pogovoru je treba dati mesto, ga umestiti v strukturao. To pa seveda lahko bistveno lažje naredi ustanova kot pa starši.

Starši – strokovnjaki

A da se ne bi ustavljali le pri problemih. Starši so tudi strokovnjaki na posameznih področjih. Nekatere od teh stvari počnejo ljubiteljsko, druge profesionalno. Vse pa so stvari, ki lahko obogatijo delo vrtca in šole. Precej staršev je to pripravljeno deliti in prinašati v ustanove. A pogosto ne vedo, če sploh lahko. Ne vedo, kje bi se “prijavili”.Pogosto tudi čutijo, da je to nezaželeno vmešavanje v avtonomijo vzgojiteljev, učiteljev, ustanove. Lahko tudi je. A veliko staršev bi lahko prineslo v ustanovo zelo kakovostne dejavnosti in vsebine, ki bi nadgradile vzgojno izobraževalni proces. Veliko bi jih to naredilo z veseljem.

Potrebujejo kanala, preko katerega lahko vstopajo. Potrebujejo gotovost, da je to sploh mogoče in še več, da je to v ustanovi zaželeno in dobrodošlo.

V nekaterih vrtcih, povabijo starše, da ob praznovanju rojstnega dneva njihovih otrok pridejo zraven in nekaj pripravijo za vse otroke v skupini. Drugod so zopet starši povabljeni, da kdaj pridejo v skupino, kje rje njihov otrok, kaj preberejo, se preprosto igrajo ali pripravijo posebno dejavnost. In s tem imajo zelo dobre izkušnje.

Potrebno je priznati, da gre to sodelovanje v vrtcih precej bolje kot v šolah. Morda tudi zaradi vsakodnevnega stika, morda zaradi večje svobode glede samih dejavnosti v vrtcih.

Gradnje mostov

Prepad pa seveda obstaja. Pot za premoščanje je le ena. Zgraditi most preko pogovorov, sodelovanje, skupnih odločitev in načrtovanja. Gre za spreminjanje kulture. In to vedno vzbuja nelagodje. Kdo naj začne s tem? Začne lahko kdorkoli: starši, učitelji, vzgojitelji, ravnatelj, svet zavoda. Najhitreje lahko most nad prepadom zgradi proces, ki ga začne sam ustanova. Gre pravzaprav za strateško odločitev ustanove, ki odpre prostor sodelovanja in dialoga. V tem procesu pedagoški delavci in starši skupaj iščejo možnosti sodelovanja in postavljajo jasne vstopne točke, ki to sodelovanje omogočajo. Če dozori odločitev za neko sodelovanje, potem morajo vsi vedeti, da je to sodelovanje res možno in zaželeno ter kako in kje objavljati povpraševanja in ponudbe za določene oblike sodelovanja.

_______________
Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.


4 KOMENTARJI

  1. Opisani problemi niso rešljivi dokler bodo v Sloveniji otroški vrtci javne ustanove in vzgojitelji ter ostalo osebje v vrtcih javni uslužbenci. Občinski uradniki, ki vrtce upravljajo, so prav tako javni uslužbenci in krog je sklenjen. Skozi ta zid javnih uslužbencev ne moreš prodreti.
    Ko skušaš ustanoviti vrtec, ti postavijo tisoč zahtev, kako bi moral ta vrtec funkcionirati. Če pa greš pogledat, kako funkcionirajo javni vrtci pa vidiš, da teh zahtev ne spoštuje nobeden javni vrtec.
    Avtor prispevka gleda na dogajanje v javnih vrtcih idealistično. Pozablja, da vsak predlog staršev otrok povzroči motnjo v ustaljenem ritmu delovanja vrtca. Ko jim kak starš predlaga kakšno izboljšavo ali pomoč, v vrtcu, zaposleni javni uslužbenci takoj “zavpijejo”, kaj si mislijo starši, da motijo njihov “dnevni red”.
    Ko bodo javni uslužbenci v vrtcih postali vzgojitelji otrok, se bo to spremenilo. Na boljše!
    Enako se dogaja v šolah. Zato iz naših šol prihajajo “umski invalidi”!

  2. V Sloveniji obstaja kar nekaj zelo kakovostnih javnih vrtcev in tudi šol. In v teh delajo zelo dobro in to, da so vzgojitelji in učitelji javni uslužbenci ne nobena oviri za kakovost. O tem sem se prepričal na svoje oči. Precej je tudi zasebnih vrtcev in gotovo je potrebno izpolniti precej pogojev, a to morajo izpolniti tudi javni vrtci.
    Mislim, da moj pogled ni idealističen. Izhaja iz obiskov približno pedesetih slovenskih vrtcev, izkušnje vrtca preko lastnih otrok in izkušenj staršev, ki imajo otroke v drugih vrtcih in se z njimi pogovarjam. Trdim, da je pri sodelovanju vrtcev in staršev veliko rezerve in veliko priložnosti. sodelovanje in spuščanje staršev v te ustanove je nekaj, kar ni običajno. Vrtci lahko delajo zelo dobro, a meje glede staršev so lahko zelo močne.
    Nisem pa v tem prispevku govoril na splošno o kakovosti vrtcev. Govoril sem le o prepadu med vrtci in starši. In da ne bo pomote veliko je res pravih vzgojiteljev in veliko ravnateljev gleda široko na potrebe otrok.
    Podobno velja tudi za šole. Res pa je, da so vrtci v splošnem bolj fleksibilni in bolj ustvarjalni, kar se tiče sodelovanja s starši in tudi sicer.

    • Seveda je ovira. Dokler so javni uslužbenci zavezani k zastrupljanju otrok, verskem zaničevanju, oblastni indoktrinaciji, ne morejo vzgajati otrok kot je treba, ampak jim predvsem uničujejo intelekt in jih vzgajajo za bodoče sužnje. Sicer posebnega formalnega sodelovanja staršev niti ne štejem za potrebno, neformalnega bi pa lahko bilo več. A seveda ne v velikih skupinah.

      • Tukaj se moram strinjati z avtorjem. Tudi moja izkušnja je, da obstajajo dobri vrtci/šole s primerno komunikacijo in trudom za dobro otrok. Je pa to v veliki meri odvisno od vodstva vrtca/šole. Sam sem npr. opazil, da se je v našem kraju delovanje šole na tem področju po zamenjavi ravnatelja bistveno spremenilo na bolje. Čeprav že prej (tudi v pogovoru z drugimi straši) nisem imel velikih pripomb na delovanje šole.

Comments are closed.

Prijava

Za komentiranje se prijavite