Preimenovanje krajevnih imen se ni obneslo

41
Župnijska cerkev v župniji Št. Peter - Otočec. Slika je simbolična.

Nova komunistična oblast je na Dolenjskem že junija leta 1954  na množičnih zborih volivcev sprejela vrsto predlogov o preimenovanju krajev in naselij. Vse sprejete predloge je potrdil Izvršni svet LRS, sredi julija 1954 pa so sklepe začeli uresničevati z označevanjem na terenu. Tako so Uršna sela preimenovali v Vršna sela, Št. Jošt pri Stopičah v Rakovo, Plemberk v Razglednik, Št. Jurij pri Mirni Peči so preimenovali v Rožnik, Štatenberg pri Trebelnem so spremenili v Raduljo, Rihpovec v Lipovec, Štrauberg pri Trški gori v Veliki vrh na Dolenjskem in Št. Peter v Otočec ob Krki, kar je še danes. Navedene predloge so utemeljili s tem, da stara imena krajev nimajo nič skupnega z novo socialistično družbeno stvarnostjo. Kot da se je življenje in zgodovina po letu 1945 začela pisati povsem na novo!

Foto: Wikipedia

41 KOMENTARJI

  1. Sam se ne strinjam s temi preimenovanji, toda navsezadnje lahko rečem tudi, da se ravno tako ne strinjam z vrnitvijo starega imena, če so se prebivalci navadili na novega. Nekaj takega se je zgodilo pred leti v Vipavskem Križu, ko se je nekdo od domačinov spomnil, da je treba vrniti ime “Sv. Križ”. Vse lepo in prav, toda s to zadevo je izzval upor prebivalcev, nastal je spor, ki je kraju zelo škodoval. Nazadnje pa se je ljudska volja izkazala na referendumu, kjer se je krepka večina prebivalcev izrekla za ime Vipavski Križ. Dilem je bilo s tem konec, nekateri pa se s tem vseeno niso sprijaznili. Ta primer sem omenil zato, ker imam tam neke znance, ki so tudi sami nasprotovali vrnitvi starega imena, ker to potegne za seboj veliko administrativnih stroškov, pa tudi zapletov. Povedali so mi tudi, kako so bili razočarani nad početjem nekaterih krajanov, ki so hoteli na vsak način vsiliti spremembo, ki večini ljudi ni bila všeč. Še slabše so ravnali kot komunisti po vojni!

  2. Ma ne mi rečt. O ti, ta boljši komunisti.
    Seveda je treba vrniti stara imena nazaj. Ne zato ker so stara, ampak ker so običajno imela tudi kak pomen. Vipavski križ? Kaj je to? Ime brez veze. Prebivalci brez identitete. Upor prebivalcev pa so seveda organizirali rdeči agitatorji kot si sam, janez.

  3. Takšni so bili časi, rečejo komunisti, mi pa “tako so ga sr..li ” !
    SV. VID na PLANINI , 560 let stara pra-fara, sedaj ŠENTVID ! Da je to vsaj tako, je preprečil mamin brat , saj so ga borci hoteli preimenovati v TALČEVO ! Da, da, v neumnostih so bili neprekosljivi !

  4. Janez, se spominjam tiste neumnosti glede Vipavskega Križa … pa tako lepo jim je razložil Pavle Merkú: da se kraj ne imenuje po nikakršnem križu, ampak po križišču. 😉

  5. V Novem mestu so hoteli porušiti kapiteljsko cerkev in zgraditi monumentalen spomenik revoluciji – za to nimam pisanoh virov, sklicujem se na ustne spomine nekaterih ljudi, ki so vedeli za to noro idejo. No, k sreči se je našel nekdo, ki je to neumnost preprečil, menda jih je prepričal, da zdaj še ni čas, ker da nimajo prave tehnike za rušenje take stavbe. Potem pa jih je vnema minila in cerkev tako še stoji. Podobni argumenti pa se niso obnesli pri gradnji Doma JLA, kjer so za to porušili nek star objekt. Ko se je pritožil nek arhitekt, so mu takoj rekli: “Znači ti si protiv JLA in protiv Jugoslavije!” Takrat je sprevidel, da je bolje, če je takoj tiho. Dom so zgradili.

    Zanimivo je, da se je zdajšnji Glavni trg v Novem mestu imenoval kar ‘Glavni trg’ oziroma Hauptplatz, v stari Jugoslaviji Kraljeviča in kasneje Kralja Petra (morda ne točno takšna ubeseditev), po vojni pa so ge imenovali spet Glavni trg.

    Preimenovali so Boga in pol, zdaj pa je res težko preimenovati stvari v stara imena. Ni razlog le administrativne narava, pač pa, po mojem, predvsem strah večine ljudi pred vračanjem v klerikalne čase – ali pa celo sovraštvo do katoliške cerkve. Tako mislim jaz.

  6. I, potem pa Novo mesto, dragi Janez Gorenc, nemudoma preimenujmo nazaj v Rudolfovo. Maribor pa v Marpurk. 😉

  7. Ccc, slabo poznate našo zgodovino! Ga nimamo v kaj preimenovati nazaj, saj je bilo ime Novo mesto vedno v vzporedni uporabi. Če pa hočete Rudolfovo, pa si prosim kupite CD! Če bi pa radi nazaj staro ime spodnještajerske prestolnice, pa pojdite v Kidričevo – ali bi raje rekli Strnišče, morda Šterntal, celo Sternthal? – in vprašajte tamkajšnje duhove – nekaj tisoč jih tava po ozemlju, kjer je nekoč kraljevalo taborišče -, če bi želeli nazaj ime Marburg. Za Marprek pa bo dovolj, če vprašate nemirne duše na Taboru.

  8. Žalibog, tovariš Janez, nekaj telepatije že obvladam, z duhovi zaenkrat še ne znam komunicirati. Morda pa se kedaj tudi spiritizma polotim. 😉
    No, vidite, sami ste ugotovili, da sta ponekod vzporedno obstajali dve imeni, pa da je uradno ime včasih drugačno od ljudskega, pa imena se popačijo … in tako naprej. Kaj pa pravite na to, naj o morebitnem preimenovanju (nazaj ali naprej) – ker bojda v demokraciji živimo – z večino odločijo prebivalci dotičnega kraja, ne pa nekakšni župniki ali zbor lokalnih tercijalk? 😉

  9. “Preimenovali so Boga in pol, zdaj pa je res težko preimenovati stvari v stara imena. Ni razlog le administrativne narava, pač pa, po mojem, predvsem strah večine ljudi pred vračanjem v klerikalne čase – ali pa celo sovraštvo do katoliške cerkve. Tako mislim jaz.”

    Glede na sloves in preteklo delovanje katoliške cerkve previdnost vsekakor ni odveč – še bolje je restriktivno omejevanje negativnih vplivov v smislu strožje implementacije 7. člena ustave.

  10. CC, seveda se strinjam, tako kot vi, da lahko o preimenovanju ali proti njemu odločajo le prebivalci naselja – če se tako odločijo. Če se odločijo, da tega ne bodo dovolili, imajo vso pravico do referenduma in lahko tako preimenovanje zavrnejo. Blizu mojega domovanja so hoteli preimenovati eno Cesto brigad, pa se je s podpisi uprl učitelj na osnovni šoli – pa ne zaradi administrativnih zadev – in preimenovanja ni bilo. Če pa so tiho, pomeni, da se strinjajo, ali pa da jih je preveč strah, da bi kaj rekli. Če nekdo preimenuje naselja na silo ali celo s povzročanjem strahu med ljudmi, čutim do njega le gnus in prezir – tako kot vi, CC. Vidite, na isti valovni dolžini sva glede tega. Nasilno preimenovanje naselij je zavrženo dejanje.

  11. Kaj bi vi, rx? Harmonijo med državo in katoličani v smislu ‘harmonije’ med muslimansko državo in kristjani?

  12. Spoštovani Janez, nikakor ne. Med državo in katoličani (muslimani budisti, scientologi, pripadniki cerkve leteče špageste pošasti in kar je še podobnih verskih skupin) mora biti popolnoma enaka harmonija v mejah 7. člena ustave, ki naj bo čimbolj restriktivno razumljen. Zgodovina nas uči, da je tako bolje, saj kakor hitro pride do mešanja religije s posvetnimi stvarmi, se zadeva konča dokaj slabo za nekatere.

  13. No, menim, da je bila ločitev cerkve od države prvenstveno mišljena kot ločitev države od cerkve, torej naj se država ne vtika v cerkvene zadeve. Če imate cerkev letečih špagetov, če imajo po Sloveniji tisoče svetišč in mnogo vernikov, imajo seveda enako težo kot kaka druga cerkev z podobnim številom vernikov in podobnim premoženjem. Če pa jih ima samo nekaj promilov neke druge cerkve, potem najbrž ne boste pričakovali, da bosta imeli enako težo, ali pač? Kar pa se tiče restriktivnosti, bi bil sam zelo za restrikcije države. Mislim, da so v zgodovini državni aparat v raznih oblikah naredili mnogo več gorja svojim podanikom kot pa verske inštitucije.

  14. Pa smo spet pri državi in cerkvi, provokatorji so uspešno na delu 🙂
    Kaj pa je ovira, da se Kidričevo ne preimenuje nazaj v Strnišče? RKC po mojem.

  15. Janez, država se v cerkve mora vmešati oziroma jih lahko po trenutnem verskem zakonu celo prepove, mv kolikor krši zakonodajo. Saj mendane bi hotel, da številni cerkveni primeri pedofilije in ostalih rabot (npr. http://www.slovenskenovice.si/crni-scenarij/na-tujem/v-cerkvenem-zavetiscu-zloraba-dusevno-prizadetih-otrok.html) ostganejo nekaznovani?

    Kar se pa tiče teže verskih skupnostih je zaenkrat tako, da manjše očitno napravijo manj škode kot velike (ne poznam primera, da bi Jehova priča požgala ginekološko kliniko ali pa se z letalom zaletela v stolpnico).

    Spoštovani Tomy, kar se Kidričevega/Strnišla/Šterntala tiče, je to stvar, ki jo kaže prepustiti prebivalcem, mar ne? Ali pa tako opevana ljudska volja tukaj ne velja več (kot sem že povprašal nekega nadobudnega pisca zgoraj).

  16. Aja pa še to spoštovani Tomy, debato o cerkvi je pričel spoštovani kolega Janez Gorenc in ne moja malenkost, mar ne?

  17. Spoštovani rx,
    Tako, kot so se prebivalci Strnišča svobodno odločili za preimenovanje v Kidričevo, kajneda?

  18. Aja, pa še to,
    Janez gorenc je omenjal rušenje stavbe, ki je bila cerkev, prvi, ki je omenjal cerkev kot organizacijo, je bil (veliko presenečenje): rx170
    Še natančen citat:
    “Glede na sloves in preteklo delovanje katoliške cerkve previdnost vsekakor ni odveč …”

  19. Spet površno berete, dragi Tomy. Rx je odgovoril na tole: “Preimenovali so Boga in pol, zdaj pa je res težko preimenovati stvari v stara imena. Ni razlog le administrativne narava, pač pa, po mojem, predvsem strah večine ljudi pred vračanjem v klerikalne čase – ali pa celo sovraštvo do katoliške cerkve. Tako mislim jaz.”

  20. Spoštovani Tomy, kot Vam je povedal kolega Carlos, prvi je katoliško cerkev kot organizacijo očitno mislil cenjeni tovariš Janez Gorenc.

    Glede Kidričevega: tisti prebivalci, ki se res niso svobodno odločili za preimenovanje v Kidričevo so danes večinoma pokojni; ampak saj menda danes živečim prebivalcem ne želite odrekati pravice, da se izrečejo o krajevnem imenu (kot je to storila komunistična oblast). Vendar pa kolikor poznam lokalno sceno, to vprašanje niti nikoli ni bilo na dnevnem redu.

  21. Spoštovani rx, ne, ne želim, da bi storilci kazinvih dejanj iz cerkvenih ALI KATERIHKOLI DRUGIH KROGOV ostali nekaznovani. KAznovati jih je treba, in to tako po svojih sodiščih, če jih imajo (denimo katoliška cerkev) kot tudi po državnih. Poznam primer katoliškega duhovnika v ZDA (John Corapi), ki je bilo zelo uspešen in vpliven pridigar, pa ga je bivša sodelavka obtožila spolnega nadlegovanja (gre za odraslo osebo) in zasvojenosti s kokainom (preden je postal duhovnik je bil že zasvojen), cerkvene oblasti pa so mu takoj odvzela vsa pooblastila, ki pritičejo duhovniku, brez da bi čakali na sojenje ali pa celo preiskavo. Za komunistične zločince, ja, tudi za tiste, ki so nasilno preimenovali kraj, ker “stara imena krajev nimajo nič skupnega z novo socialistično družbeno stvarnostjo”, kaj šele počeli kake večje nečednosti.

    Tako, za 10 dni se poslavljam. Lepo se imejte vsi skupaj, ostanite zdravi.

  22. Spoštovani Janez, kot veste pa v številnih drugih primerih ni bilo tako ampak je prišlo do prestavljanja osumljencev v druge župnije, itd.

  23. Spoštiovani RX,

    res je bilo tako, kot pravite, venar se je to nehalo z izbruhom pedofilskega škandala v Bostonu, mislim, da je bilo. Od tedaj je bilo te prakse konec. Posledica tega je, da je cerkev tako prestrašena, da panično reagira na vsak namig o spolnem ali drugem nadlegovanjem in ‘razrešuje’ (ni najboljši izraz, vem) duhovnike le na podlagi ovadbe. Lep primer je prej omenjeni John Corapi.

  24. Glede omenjanja cerkve – zgleda potrebujem očala, se opravičujem, prvi res ni omenjal cerkve rx. To še ne pomeni, da ni razpihal, al ne bi v to smer nadaljeval.
    Glede Kidričevega: A res misliš, da so tam sami navdušenci nad Kidričem. Mislim, da je posredi stara Slovenska ohrnost: raje živim v mestu z imenom “Driska”, kot da bi moral plačati za novo osebno.
    Sicer pa je kraj povsem pravoveren – že ime je pravo, občinska uprava ima sedež na ulici Borisa Kraigherja, osnovna šola pa je tudi posvečena nosilcu imena kraja. Me zanima kaj bi bilo, če bi vse stroške preimenovanja (ampak res VSE stroške) nosila država.

  25. “: A res misliš, da so tam sami navdušenci nad Kidričem. Mislim, da je posredi stara Slovenska ohrnost: raje živim v mestu z imenom “Driska”, kot da bi moral plačati za novo osebno.”

    Ti, tega jaz sicer ne bi vedel (čeprav so pred kratkim odkrili spomenik Borisu Kidriču na dvorišču tovarne Talum) vendar mi ni niti znano, da bi kadarkoli sploh to vprašanje prišlo na dnevni red, pa živim precej blizu; mi je pa osebno vseeno – če se Kidričani na referendumu odločijo, da se imenujejo Šterntal, Strnišče ali magari Šumarija (popularno jih namreč prebivalci sosednjih vasi kličejo šumarji – ker Kidričevo obdaja gozd) :).

  26. CARLOS, po vodenju VELENJA sodeč, bi se to moralo nazaj preimenovati v “Titovo Velenje” in iskati vzor pri JANKOVIĆU !

  27. “Sicer pa je kraj povsem pravoveren – že ime je pravo, občinska uprava ima sedež na ulici Borisa Kraigherja, osnovna šola pa je tudi posvečena nosilcu imena kraja. Me zanima kaj bi bilo, če bi vse stroške preimenovanja (ampak res VSE stroške) nosila država.”

    Tomy, kaj pa, če bi samo zamenjali imena, kot so Kidrič, Kraigher in ostalo z nekimi drugimi, denimo Rožman, Ehrlich, Žebot? Bi se tudi takrat bunil?

    Navsezadnje, Kidrič je bil predsednik prve slovenske vlade in se mi ne zdi sporno poimenovanje po njem.

  28. MI, Nemška manjšina HOČEMO, da se vsa mesta in vasi, ki so jih kultivirali in ustvarili naši predniki, spet označijo DVOJEZIČNO!!!!
    Ko boste to izpolnili, boste imali pravico zahtevati od Avstrijcev isto!

  29. Bolje nekaj , kot nič.

    Sicer sem pa proti dvojezičnosti.

    Krajem naj se vrnejo le stara imena, ki jih še vedno uporablja pokorjeno ljudstvo.

  30. Ko si bogaboječi farani zaželijo, da bi njihovi fari vrnili staro ime, se brž oglasijo dežurni rdeči dušebrižniki in jih prestrašijo s stroški za nove osebne izkaznice, potne liste…

    Ko se bomo odcepili od balkanske rdeče Ljubljane in se priključili Avstriji ali Bavarski, bomo spet lahko uživali v starih, lepih in domačnih krajevnih imenih.

  31. “Ko boste to izpolnili, boste imali pravico zahtevati od Avstrijcev isto!”

    Od Avstrijcev to zahtevajo mednarodne pogodbe, nemška manjšina pa v Sloveniji nima statusa avtohtone manjšine in ga več ne more in ne sme imeti.

  32. rx170: IN GA BO IMELA IN GA BO MORALA IMETI! So habe ich gedacht!!!
    Naši predniki so kultivirali to deželo!
    Naši predniki in prijatelji v orožju, so se borili za Trento in Kransko!
    Panslovanski zagovnanci pa so to deželo uničili! Skoro uničili!

  33. RX170, spet govoriš na pamet.

    Pri nas svizec ne more zaviti čokolade.

    Če je čokolada, ni papirja.

    Če je papir, ni čokolade.

    Če sta papir in čokolada, pa ni svizca.

Comments are closed.