O etiki v politiki kot o iztrošeni devizi in o vladi, ki ne vlada

10
316

ifimesMednarodni inštitut za bližnjevzhodne in balkanske študije (IFIMES) je pripravil okroglo mizo Morala, etika in politika, na kateri so sodelovali Janez Juhant, Peter Frankl, Dejan Steinbuch in Sebastjan Jeretič, medtem ko se je Goran Klemenčič zaradi neodložljivih obveznosti opravičil.

Uvodoma je Janez Juhant izpostavil eno od teoretskih izhodišč, da sta si etika in politika v nasprotju. Etika namreč – tako kot filozofija – spoznava dobro z mišljenjem, medtem ko politika interese uresničuje s silo. Do nedavnega je bil očutek, da poskuša politika vendarle tehnično uresničevati dobre namene, danes pa po mnenju Juhanta prihaja do nasprotja temu, še posebej v tranzicijskih državah. Juhant se je dotaknil tudi begunske krize, kjer opaža neusklajenost ljudi in politike glede tega vprašanja in ugotavlja, da smo za uveljavljanje življenja ‘prisiljeni’ v dialog. Večkrat je poudaril tudi vlogo lustracije, k ideji katere se pri nas vedno znova vračamo.

Peter Frankl se je spomnil na čase socializma, kjer je bila vrednota “da se znajdeš”. Takrat je bilo to nelegalno, a legitimno, danes pa v primeru Mramorjevih dodatkov to ni več legitimno. Na volitvah je bil izvoljen Miro Cerar, “mojster etike”, ki po mnenju Frankla govori eno, dela pa tudi drugo in s tem kaže na ostanke mentalnih vzorcev iz socializma. Kapitalizem so nato pri nas speljali izbranci v spregi s politiko – Frankl pojav imenuje menedžersko samoupravljanje – kar bodo davkoplačevalci še dolgo plačevali. Cena v višini petih milijard evrov se lahko vidi v sanaciji bank, še naprej pa se tovrsten pojav dopušča v turizmu. Čeprav se kršitve odkrivajo, do epilogov ne pride, ker pri tistih, ki bi morali doseči epilog, ni volje oz. ni sposobnosti.

Dejan Steinbuch trdi, da pri nas ni več institucionalne politike, saj so v zadnjih dveh letih ‘gospodje’ pokazali svoj pravi obraz in ne glede na vse izvajajo svoje interese. Na zadnjih volitvah je zmagala ideja etike, Miro Cerar je obljubljal, da bo etika osvojila družbeni prostor. Ker je obljuba ostala neuresničena, je ta deviza iztrošena in na naslednjih volitvah bo po mnenju Steinbucha zmagalo vse kaj drugega kot etika. Čiščenje državnih podjetij, izgon tujih menedžerjev, polastitev SDH in zaključek v NLB – vse to se dogaja, ker v SMC z etiko ne mislijo resno in ker vlada pravzaprav ne vlada, pravi Steinbuch. Ima pa občutek, da bo enkrat pokrovko odneslo, saj je v vseh mikrosistemih v Sloveniji vzorec polaščanja isti. Pri tem Steinbuch vidi pomembno vlogo medijev pri ohranjanju profesionalne drže, da ne bi pozivali ljudi na ulice, čeprav ga to kdaj zamika.

Sebastjan Jeretič je izpostavil, da smo na zadnjih volitvah v Sloveniji iskali moralno avtoriteto in ji naložili, da ‘počisti’ v državnih podjetjih. Ampak vlada je operativno nesposobna, saj smo politiki najprej ‘polomili kolena, zdaj pa prosimo, da teče’, pravi Jeretič. Šibka politika je nemočna ob ugrabljanju države, odprto pa ostaja vprašanje ali vrh vlade ostaja moralno čist ali pa pri tem početju sodeluje. Jeretič je ob zmagi SMC pričakoval vsaj ureditev pravnih aktov, ampak je bilo to zaradi popolne neizkušenosti novih obrazov nemogoče. Drug dejavnik pa je psihološki, saj instant politiki niso vajeni trde kritke, hkrati pa so prepričani, da delajo dobro, saj nimajo izkušenj, da bi primerjali rezultate svojega dela. Slišal je že, da so v vladi prepričani, da mediji proti njim izvajajo gonjo in da se vodilni obrožajo predvsem s tistimi, ki njihovim idejam dovolj hitro kimajo. Kritika in že dvom sta nezaželena. Politiki naivno verjamejo predstavnikom omrežij, za kar Jeretič vidi razlog v krizi voditeljstva. Zaradi erozije voditeljstva se podzemlju omogoča neetično delovanje.

10 KOMENTARJI

  1. Slovenija ni balkanska država ampak srednjeevropska in alpska država, zato me čudi, da smo uvrščeni med balkanske študije.

    Mogoče zato, ker smo se v minulem obdobju navzeli precej balkanske miselnosti, ki nas vrednotno vleč navzdol.

    Sicer pa je splošno znano, kako sta Tito in Stalin obvladala navidezno prijaznosz in etičnost v javnosti, zadaj pa so se dogajale grdobije.

    Nekaj tega je še ostalo.

  2. še enkrat:

    Slovenija je po geografskih in kulturnih značilnostih srednjeevropska in alpska država, kar se tudi učijo naši učenci v šolah pri geografiji.

    Tudi Evropa to upošteva v njenih pravnih aktih.

    Toda nekateri se vztrajno trudijo, da bi te naravne zakonitosti in vrednote nasilno spremenili.

  3. Etika in vrednote nemorejo biti vodilo delovanja. Dejanja so vezana na realnost življenja. Dejanja se morajo šele izkazati kot etična, ne pa da jih nekdo vnaprej razglaša za etična. Zato je govorjenje o vrednotah vnaprej, pred dejanji, navadno moraliziranje.

    • Krščanski pogled na to zadevo:
      Čisto vsak natanko ve, kaj je dobro, kaj je slabo. Vnaprej! Potem pa nastopi svoboda odločanja.

      • Niti slučajno to ni krščanski pogled. Kristjani ne bi bili grešniki, če bi bilo tako. To je hlinjenje.

        • Gospod Zdravko,
          slabši ste od komunistov. Neko prepričanje vsiljujete kot krščansko razmišljanje – ponovno! Ste podtaknjenec, kajne?

          Torej! Vsak človek je grešnik! On tudi vsak kristjan je zato grešnik. Tudi svetniki so bili grešniki. Tudi papeži so grešniki. To je tudi krščansko učenje.

  4. Vendar je koristno, da so meje pozitivnega in negativnega delovanja in ravnanja, v splošnem pogledu, vnaprej znane.

  5. Ali boljše: da so razlike med pozitivnim in negativnim ravnanjem vnaprej znane.

    Sicer se zgodi, da ljudje slepo verjamejo vladi, ker nimajo izostrenega občutka, kakšno ravnanje pomeni napredek in kakšno nazadovanje.

  6. Torej je pomembno, kako ostriti občutek za agumentirano zavedanje ali vlada deluje v korist napredka slovenske skupnosti ali v njeno škodo.

  7. Gre za dvojno argumentirano prepričevalnost:

    – na eni strani vlade do volivcev oz. državljanov

    – na drugi strani opozicije do vlade in do državljanov.

    Poleg tega pa se še pojavlja aktivna civilna družba s svojo argumentirano prepričevalnostjo.

    Idealno je, da zmaga tisti, ki ima boljše argumente, ki temeljijo na resnici in poštenem pristopu.

Comments are closed.

Prijava

Za komentiranje se prijavite