O abstraktnosti (judovske) etike

20

Precej rado se kašnemu mislecu zapiše, da se ima zahodna kultura veliko zahvaliti grški filozofski etiki. In zdi se mi, da je ta podstavka precej točna. Vsaj v primerih, ko avtor s poudarjanjem grškega načrtno negira vplive judovskega. V razmerah, ki vladajo v dandanašnjem zelenem koščku Evrope, se takšnim “znanstvenim” stališčem ne čudim(o). Ker prisegajo na razum in na to, kar je otipljivo, je njihova sodba nujno  – le kako bi drugače –, podvržena in izhaja iz vidnega in otipljivega; iz dejstva revščine, iz krivic kratenja človeških pravic in dostojanstva, iz sramote izkoriščanja … Če imajo misleci s sklicevanjem na dediščino grške filozofske etike v mislih prav ta dejstva, potem ima “grška filozofska etika /…/ eno samo pomanjkljivost. Namreč to, da so njeni filozofi sicer sanjali o obstoju Boga in nesmrtnosti duše, konkretna stiska bližnjega pa jim je bila kaj malo mar …

Dobrota je več kot religija

V kolikor bi kot enega izmed nosilcev zahodne etike priznali judovski temelj, bi se znašli v precejšnjem precepu. Preprosto zaradi tega, ker ga, če se ozremo naokrog, ni mogoče opaziti. Z znanstvenega vidika torej ne obstaja. Zdi se namreč, da je moderni “etiki” mnogo mar za le svoje “bogove”, ki obstajajo in ostajajo na papirju, bolj malo pa za človeka in njegovo konkretnost. Od kod neki naj bi človek črpal motiv za pomoč stiske bližnjega?

Prav nasprotno veje iz judovske talmudske etike. Motiv dovzetnosti za bližnjega ni v bogovšečnosti ad hoc, temveč v pravični družbi oz. človeku samemu (seveda kot Božji podobi). Klemen Klun v nekem pisanju odlično zapiše: “Dobrota je več kot religija, stiska bližnjega pa bolj glasna od vsake liturgije. Ne prenese abstrakcij, mistike ali metafizike, ampak ostaja v zavezi s površino, z elementarnostjo pogleda, s prosečimi dlanmi, praznimi shrambami, solzami, krvjo in goloto. Vsaka prava ontologija se dogaja tostran … kjer filozofski konstrukti še niso načeli plemenitosti prakse. Judovska etika ni akademsko, ampak praktično vprašanje.” Judovska etika kljub abstraktnemu izvoru (monoteističnega Boga) ostaja na zemlji.

Egoizem z mero

Če se razumemo: ne skrajnost (ki se nujno izrodi ali ostaja zgolj iluzija), temveč zmernost je pot, ki jo uči judovska etika. Nobene težave namreč ne vidi v »egoizmu z mero«, če se smem tako izraziti (in aplicirati hkratni na Časnikov slogan). Talmudska etika ne uči razmetavanja in brezumnega deljenja lastnine za “višje namene”. Največ petina imovine se sme razdeliti v namene dobrodelnosti. Več od tega predstavlja obraten efekt. Gospodar mora najprej nahraniti lačna usta svoje hiše, nato pridejo na vrsto vsi ostali: “Prej, kot mestne siromake je dolžan nasititi svoje ostarele starše, sorodnike, hlapce (celo živino) in vse, ki bivajo pod njegovo streho. Nato ga veže solidarnost s sosedi, sovaščani, rojaki (Izraelci) in šele nato s sestradanimi tujci.”

Neumnež ne zna pomagati

Zanimivo je dejstvo, da vzrokov opisane judovske prakse ne gre toliko iskati pod rjuhami religioznega,  saj skrb za bližnjega ni le teološki premislek. Judovska etika izvira “od spodaj”. Iz konkretnosti izhaja do abstraktnega. Zgrajena je na podlagi izkušenj (zgodovinskih okoliščin) in ne filozofskih spekulacij. Senzibilnost za stiske drugih pogojuje študij Postave (pisne in ustne). Še več. Študij Postave je pravzaprav enačen z etičnostjo in zaradi tega velja, da neumnež bližnjemu sploh ne zna pomagati, saj nima etične, ampak sebično zavest. Judovska skrb za bližnjega se zato bistveno razlikuje od priložnostih karitativnih katarz (lajšanja vesti) zahodnega sveta. Za umnega juda (nasprotje neumnega) pravzaprav velja, da mora zagate brezposelnosti, revščine ipd. reševati v širšem smislu: v odpravljanju vzrokov za krivico, stisko in nesrečo. “Sodnik, ki sodi po pravici, je večje zagotovilo družbene blaginje kot še tako javna kuhinja.” Takšna smer razmišljanja ji daje možnost – tako drugačno od grške filozofije – da razkorak med imanenco in transcendenco, vsaj kar se tiče družbenih vprašanj, ostaja premostljiv.

20 KOMENTARJI

  1. Malo resnosti, Samo, ko govorimo o (menda) primernih etikah:

    Ko je to dejal, je šel spet ven k Judom in jim rekel: »Jaz ne najdem na njem nobene krivde. 39 Toda pri vas je navada, da vam za pasho izpustim enega človeka. Hočete torej, da vam izpustim judovskega kralja?« 40 Spet so zavpili: »Ne tega, ampak Baraba!« Baraba pa je bil razbojnik.

    4 Pilat je šel spet ven in jim rekel: »Glejte, pripeljem vam ga ven, da boste spoznali, da ne najdem na njem nobene krivde.« 5 Jezus je torej prišel ven. Imel je trnovo krono in škrlaten plašč. Pilat jim je rekel: »Glejte, človek!« 6 Ko so ga véliki duhovniki in služabniki videli, so zavpili: »Križaj ga, križaj ga!« Pilat jim je rekel: »Vzemite ga vi in ga križajte, kajti jaz ne najdem krivde na njem.« 7 Judje so mu odgovorili: »Mi imamo Postavo in po Postavi mora umreti, ker se je delal Božjega Sina.«

  2. Svetlobe je ravno prav, da vidi tisti, ki hoče videti. Ravno prav, da ne vidi tisti, ki noče videti. Pa posvetimo še enkrat:

    Judovski bog je bog revnih, je bog pravičnosti. Od tod sledi ogromna razlika med Bogom in ostalimi … khm bogovi. Nekateri verniki namreč verujejo v človekov razum, pa je zadrega z imenom njihovega boga.

  3. “Talmudska etika ne uči razmetavanja in brezumnega deljenja lastnine za “višje namene”. Največ petina imovine se sme razdeliti v namene dobrodelnosti. Več od tega predstavlja obraten efekt.”

    Hm? Če to drži, kako potem uskladiti z Jezusovimi besedami (Mt 19,21): »Če hočeš biti popoln, pojdi, prodaj, kar imaš, in daj ubogim in imel boš zaklad v nebesih. Nato pridi in hôdi za menoj!« On namreč pravi, da ni prišel razvezat postave (talmudske etike), temveč dopolnit (Mt 5,17).

  4. HODIL PO ZEMLJI SEM NAŠI IN……se držal za glavo!
    V ponedeljek sem bil v mestu, Ljubljana, zjutraj ob 10-ih, vsi lokali zasedeni, kavo ni bilo moč sede popiti! Sami mladi, 20 do 35 let, pivo in pivo in bolano nakladanje! Že vse na pol pijano ali zdrogirano!
    Nacejajo se na račun svojih otrok, če jih sploh bodo imeli, so preleni!
    V torek sem šel na občino. Župan nek Žerjav, računovodkinja žena, Žerjav, svetovalec, sin, Žerjav, stiki z javnostjo, hči, Žerjav ITD!
    Visoke plače, zemljišča, komunalna čistilna, grehov, da bi bila držina zrela za dosmrtno!
    V sredo sem šel v Mercator, poln, dolge, dolge vrste pred blagajnami, sami penzionoisti s polnimi vozički! Nabavljajo na račun svojih vnukov!
    V četrtek sem šel zvečer na večerjo, lokali polni, presitih in napuhlih, sem raje doma ocvrl jajca na oko!
    V petek, dopoldne, sem šel malo smučat! Kranska gora polna! Sami Ljubljančani! Najdražja oprema, družine, pa kaj, tistih 500 Eurovčkov za eno samo smučarijo za en sam dan! Smučajo na kredite, ki jih bomo poravnavali mi ali pa na naropano, kar smo zslužili mi
    Ljubljana se koplje v denarju, nakradeno ostalim delom Slovenije in v kreditih, ki jih bo plačevala vsa Slovenija!
    Slovenci ne delajo, ne molijo, niso pošteni in niso pametni!
    Jankovića za predsednika vlade!
    Samo on vas lahko nauči kozjih molitvic, po bizantinsko!
    V bizancu rojeni, za bizanc vzgojeni, naj bo še palica urezana iz bizanca, po bizantinsko!

  5. DOSTI IMAMO, da je standard Ljubljančanov višji kot Berlinčanov, Stockholmčanov, Norvežanov,… Periferija Ljubljane pa je na nivoju standarda Moldavije in Romunije! DOSTI IMAMO!
    Pametnim ostaja samo ena razumna rešitev ODCEPITEV in priključitev AVSTRIJI! Vse ostalo bo samo še večja kalvarija! Ljubljančani so presiti in leni! Bodimo mi vsaj pametni in odidimo iz tega devetega kroga PEKLA, ki se imenuje SLOVENIJA!
    MI HOČEMO NAZAJ K MATERI AVSTRIJI!

    • No, tole vaše jadikovanje je pa res že podobno zgodbi o kislem grozdju.

      Ste pa malo prepozni glede Avstrije, Otto von Habsburg je že pod rušo.

        • Pa tudi za Habsburge gre.

          To so bili naši najboljši vladarji, kar smo jih imeli doslej.

          Otto von Habsburg je imel potomce.

          Če bo treba, bomo obnovili habsburško monarhijo samo za pametne Slovence.

  6. Gospod Petrovc,
    ne tako pesimistično. Tu smo zato, da pokažemo pot. Poglejte, politiki se niso združili z Jankovićem! Kaj ni to veličastna zmaga dobrega!? Veličastna zmaga Dobrega!?

    • AlFe, prijatelj, včasih se zamislim in pride mi, kar je bila verjetno tudi Jezusova žalost, ko je poslušal lastno, po naciji, drhal, ki se je drla, “križaja ga”! Čemu!?
      Pravzaprav je morda vzrok v tem, da se bojim, da izgubim še zadnjo, čeprav, iluzijo!

  7. UPAM IN ŽELI,, da bo za predsednika vlade izvoljen JANKOVIĆ ZORAN!
    Za to upanje imam tri vzroke!
    1. Dokler te butaste Slovence z prenažrtimi Ljubljančani, ne doleti da bodo končno jedli samo to, kar bodo zaslužili s svojim delom! In dokler ne spoznajo kdo jih ropa in kdo jim hoče dobro, je vsakdo, ki hoče tako zarukani naciji pomagati obsojen na izginotje, bo pribit na križ od svojih, kot Jezus!
    2. Če vlado prevzame Janša, ki ga cenim, spoštujem, volim, bo maja 2012, popljuvan, preklet, eliminiran! Kajti obljublja delo in stiskanje pasov! Zarukani Slovenci pa bodo vpili, če bi bil Janković, pa bi nam bilo bolje! Vse je zavozil Janša, dol z njim! Janković je boljši, pod Pahorjem smo živelli boljše, vsega je kriv Janša!
    3. Presita birokracija, učitelji, državni birokrati, sodstvo, ……..ima evropske in nadevropske plače! Priviligirani penzionerji nadevropske penzije,……..Sedaj pa jih poskusi postaviti na nivo delitve usode z ostalo nacijo! Janša bo fašist, bo maščevalen, bo nesposoben,. bo ….

    Naj vlado prevzame Janković in naj se ta zanikrna zgradba, ki se imenuje Slovenija, požge do tal! DO TAL! Šele po tem nas bo peščica pametnih v stanju reševati ostalo, gro neumnih pa bo imelo zaprte požiralnike!
    Povem va, nič drugače ni mogoče rešiti, nočem sodelovati pri Janševem samomoru!

    • No vidite, da znate tudi pametno razmišljati. Edino glede vašega destruktivizma sem pa kar nekoliko skeptičen. Malo mi smrdi po kulturni revoluciji.

    • Butasti Slovenci naj imajo za kazen Jankovića, mi pa gremo pod cesarsko krono.

      Vaterland und Heimat wartet uns!

  8. HODIL PO ZEMLJI SEM NAŠI,…in se držal za glavo!
    V ponedeljek sem šel po Jesenicah! Lokali dopoldne prazni, nikjer nikogar! Na ulici same muslimanke v rutah in s feređo!
    V Četrtek sem šel zvečer na večerjo, v lokalu sem sedel sam!
    V torek sem bil pri mesarju! Povedal sem vic, da sva se nasmejala!Vzel sem kilo stegna mlade govedine! Mesar se je priklanjal, me vikal, me nazival z gospodom! Vprašam zakaj? In pravi, na Jesenicah se ljudje smejijo, samo na prvega v mesecu, ko dobe penzije! Vse ostale dni pa kušpujejo kosti in odpadke!
    Na smučariji v Kranski gori nisem srečal enega samega domačina! Razen tistih, ki so kidali sneg in pometali parkplatz!
    Na poti nazaj pa sem jih cel kup videval, ko so vlačili odpadlo drevje od zadnje poplave Save, da se imajo s čim ogrevat!

  9. BOG: gospodje Bog je eden in je edini! In ni ne Judovski, ne Slovenski, Ne Nemški in ne Ruski, je Bog vseh! Pregrešno je že, da si ga eni lastijo in odrekajo drugim! Bog je um, je energija, je iskra, ki je ustvarila vesolje! Mi smo samo del tega neskončja! Morda celo bacil!

  10. Vendar … sedaj Boga kot zaščitnika revežev propagira prav krščanstvo, čeprav so semena te miselnosti položena tudi v hinduizem, muslimanstvo in še kaj bi se našlo. Čeprav so ta semena verjetno tudi kdaj vcetela pa sedaj so cvetovi v teh verstvih bolj oveli kot ne.

    Zato gospod Petrovc, resnično nimate pravice do žalosti, tudi Slovenci se počasi prebujamo.

Comments are closed.