Montessori za telebane

Foto: Danilo Kozoderc
Foto: Danilo Kozoderc

Še vedno sem presenečen, kako malo ljudi, tudi tistih iz pedagoškega sveta, pozna montessori vzgojni koncept. Ko ljudje slišijo besedo montessori, se spomnijo, da obstaja v Sloveniji nekaj montessori vrtcev. Ker so najbolj intenzivno začeli z uvajanjem montessori koncepta v katoliških krogih in je dejansko v Sloveniji največ montessori vrtcev tudi katoliških, precej ljudi to skoraj enači. Montessori je nekaj katoliškega.

Marija Montessori

Vse premalo se zavedamo, da je bila Marija Montessori izjemna pedagoška reformatorka, ki se je spustila k otroku. In to dobesedno: majhni stoli in mizice, prepoznavanje občutljivih obdobij, ko je otrok najbolj dovzeten za učenje posameznih veščin, spoštovanje sposobnosti otroka, da lahko sam naredi zelo veliko. Nekatere stvari, ki se nam danes v vrtcih in šolah zdijo samoumevne, so v veliki meri dediščina Marije Montessori.

Temeljni montessori elementi, ki morajo izzivati javno šolstvo so gotovo naslednji:

Pripravljeno okolje

Okolje v montessori vrtcih in šolah je pripravljeno tako, da lahko otroci jemljejo didaktične materiale samostojno in z njimi delajo. Ti materiali imajo mikavno točko – nekaj, kar pritegne otroka in ga motivira, da to začne samostojno uporabljati. Vključena je kontrola napake. Otrok sam ugotovi, ali je nalogo pravilno končal, ali ne. Težavnost nalog se da izolirati tako, da lahko otrok v določeni starosti nalogo tudi lahko naredi.

Montessoirijeva pravi: “Otroci, ki so prišli k nam, so bili iz najnižjih slojev družbe, njihovi starši pa nepismeni. In vendar so se ti otroci do petega leta naučili brati in pisati, ne da bi jih kdorkoli kakorkoli poučeval. Če so jih obiskovalci spraševali: “Kdo te je naučil pisati?”, so pogosto zgroženi odgovarjali: “Naučil? Mene ni nihče ničesar učil.” Dejansko je dobro pripravljeno okolje bilo ključni temelj učenja. Veliko materialov je načrtovanih tako, da pripravljajo otroka na kasnejše naloge npr. na pisanje.

Osredotočenost na otroka

Otroci sami izbirajo dejavnosti. V določeni starosti so otroci posebej dovzetni za določene dejavnosti in takšne dejavnosti v veliki meri otroci tudi sami izbirajo. Vzgojitelji sicer ponujajo in predstavijo različne dejavnosti, primerne otrokovemu razvoju. Zgodi se, da posamezni otrok zelo dolgo časa deal le eno in isto dejavnost. Ustanovitelj Amazona Jeff Bezos je zelo dolgo obdobje v Montessori vrtcu le risal. To je seveda v montessori okolju dopustno delovanje otroka.

Ob širitvi IKT tehnologij se vedno bolj govori, da bo to omogočilo prilagajanje procesa učenja vsakemu posameznemu otroku. Zanimivo, da je to Mariji Montessori uspevalo že pred 100 leti in potem se je nekje izgubili in se še vedno išče.

Srkajoči um

Montessorijeva je ugotovila, da so otroci kot gobe, ki srkajo znanje in izkušnje. Zelo hitro so zmožni poskrbeti za nekatere temeljne potrebe in zahteve: hranjenje, oblačenje, počistiti za sabo. Ta točka je zopet povezana s pripravljenim okoljem. Vsi pripomočki, ki jih otrok potrebuje za vsakdanja opravila, morajo biti njemu primerna in na voljo.

Pripravljeno okolje je tudi vzpodbudno okolje. Vedno je dovolj možnosti, da otroka izzivajo nove stvari ali novi način in ga vzpodbudijo k uporabi določenega materiala in seveda k učenju tega, kar ta material omogoča.

Od posebnih potreb do montessori kmetije

Prav zanimivo je, da danes na šolah najbolj poznajo montessori metode specialni pedagogi, ki nudijo dodatno učno in strokovno pomoč. Ti tudi uporabljajo zelo veliko didaktičnih materialov, da omogočijo optimalno učenje tem otrokom. Nekatere poznam, ki s samo prevažajo kovček z materiali. Marija Montessori je začela najprej delati z otroci s posebnimi potrebami in za njih razvijati didaktične pripomočke. Po naključju oz. ker ni imela nič drugega na voljo, je te iste materiale ponudila tudi ostalim otrokom. In rezultati so kazali, ta se tudi “normalni” otroci bolje in hitreje učijo s konkretnimi didaktičnimi materiali. Pravzaprav je vsak otrok otrok s posebnimi potrebami.

Velika odlika, ki jo prepoznavam v delu Marije Montessori je tudi, ta, da je iskala in se sproti prilagajala potrebam in izkušnjam, ki so se kazale. To je seveda bilo mogoče, ker montessori koncept temelji tudi na dobrem opazovanju otroka. Skozi to opazovanje vzgojitelj ponuja otroku primerne dejavnosti. In skozi to opazovanje lahko tudi odkrijemo nove izzive in možnosti. Če vemo, da so montessori Srednje šole danes, kmetije, restavracije in še kaj. Otroci se skozi konkretno in realno delo učijo potrebnih znanj in veščin.

// //