Mercedes za nadškofa

13

Pred petdesetimi leti je bila ljubljanska škofija povzdignjena v nadškofijo, škof Vovk pa v nadškofa. Ob tej priložnosti so mu izseljenci iz ZDA podarili luksuzni Mercedes 190D, kar pa je pri škofu povzročilo precej nelagodja. Kratka anekdota, ki govori o veličini nekega nadškofa, ki se kaže v majhnih stvareh.

Škofov »vozni park«

Papež Janez XXIII. je 22. decembra 1961 ljubljansko škofijo ob njeni 500-letnici povzdignil v nadškofijo. Na prvi pogled se zdi, da je bila tovrstna povzdignjenje le ena izmed tistih titularnih  akrobacij, »monsignorizmov« oz. balasta, ki je v Cerkvi tako doma, a dejansko je imel dogodek resnejši pomen, saj je bil to prvi korak k ustanovitvi samostojne slovenske cerkvene pokrajine, kar se je zgodilo leta 1968, in pomemben korak v slovenskem osamosvojitvenem procesu. Povzdignjenje v nadškofijo je bilo spomladi leta 1962 primerno obeleženo z vsem cerkvenim ceremonialom in celo partija je na dogodek gledala z določeno naklonjenostjo, je pa seveda zadevo medijsko popolnoma blokirala.

Ob tej slovesnosti je v emigraciji stekla akcija zbiranja denarja za avto, »vreden« ljubljanskega nadškofa, ki pa je imel do takrat že zelo zanimiv »dosje« glede svojega transporta. Po vojni je škofija ostala brez kakršnega koli motornega vozila, zato je škof Vovk v začetku najemal taksije. Tej praksi se je bil kmalu prisiljen odpovedati, saj so mnogi od teh avtov utrpeli poškodbe, prebodene pnevmatike itd. Po škofiji se je zato vozil z vlakom, od železniških postaj dalje pa z vozom zapravljivčkom, ker mu je vzelo mnogo časa, a je škof to sprejel brez pritoževanja. S tem je partija škofa tudi lažje kontrolirala in na eni takih poti je nanj izvedla tudi atentat – zažig v Novem mestu. Šele v letu 1958 je škof dobil svoj prvi avto. To je bil znameniti črni hrošč, ki ga je podaril kölnski nadškof Frings. Ta ga je podaril s plačilom carine in vsemi drugimi stroški vred, ko je ob priliki osupel izvedel, da je ljubljanski škof brez avtomobila in da je odvisen od javnega transporta, kar je bilo zanj povsem nepredstavljivo. Vovk je bil darila zelo vesel, saj mu je v času, ko ga je že močno pestila bolezen, olajšalo pastoralno delo. Ob tem je zapisal: »Letos smo na birmah nobel, ker se vozim s svojim avtom. Kdo bi si kaj takšnega mislil?«

A mnogim se je zdelo, da to ni »reprezentativen voz«, vreden nadškofa, če v Sloveniji skoraj vsak direktor manjšega podjetja vozi mercedesa, se to spodobi tudi za nadškofa. Odločili so se za nakup luksuznega Mercedesa 220, a so se na koncu zaradi zapletov s carino in predvidenega odpora nadškofa odločili za manjši Mercedes 190D. Skoraj ves denar so zbrali izseljenci v ZDA, država pa je »dobrodušno« pristavila svoj lonček ter zaračunala astronomsko carino, ki je bila višja od nakupne cene celotnega avtomobila.

In nadškof?

Akcija je potekala brez vednosti novega nadškofa, ko pa je bil z njo seznanjen, se je močno razburil in ozmerjal svojega tajnika, ki je koordiniral akcijo in zagotavljal, da njegovi osebi in potrebam povsem zadošča volkswagen in da bo to povzročilo le nepotrebno zgražanje med ljudmi. Tenkočutni nadškof ni videl prav nobene potrebe, da bi tekmoval s socialističnimi direktorji in funkcionarji, medtem ko so njegovi duhovniki in verniki živeli v »socialističnem blagostanju«, predvsem pa se mu je zdelo povsem nesprejemljivo, da bi s katero koli potezo, še najmanj pa z nepotrebnim luksuzom, povzročil nezaupanje ljudi v Cerkev, omajal njen moralni ugled in s tem ogrozil njeno temeljno duhovno poslanstvo. A akcija nakupa je bila že tako daleč, da se je ni dalo zaustaviti in nadškofu ni ostalo nič drugega, da se s stvarjo sprijazni. Nov avto je v Ljubljano prispel 1. maja 1962, nadškof ga je sprejel sicer z nelagodjem, a s hvaležnostjo vsem, ki so prispevali sredstva.

Cerkev tistega časa je bila trpeča in preganjana Cerkev, ki se je približala svojim vernikom in z njimi delila njihovo usodo, bolečino, preganjanje. Imela je visok ugled, ki ji ga partija kljub dolgotrajnemu kontinuiranemu preganjanju in nizkotnemu blatenju v medijih, šoli itd. ni uspelo omajati. In ljudje tudi mercedesa nadškofu niso zamerili, saj je svojo avtoriteto in verodostojnost pridobil že davno pred tem, tako da mu je tudi luksuzni mercedes, za katerega ni bil nič kriv, ni mogel odvzeti.

 


13 KOMENTARJI

    • Ti pa ravno veš. Če te tišči, so za to predvideni zasebni prostori. Ne počni takih reči v javnosti. Gnus.

    • Najprej diskreditacija, kajne, gospod Tinko? Pa pavsalne ugotovitve in podtikanja. Saj te metode se prevec dobro poznamo – se Vam kolca po njih? Verjamem, da je za Vas nevzdrzljivo, da neka institucija, ki je po Vasem delala samo slabo, obstaja ze 2000 let. Vendar pa ljudje dobro vedo, da je ravno ta institucija naredila za svet tudi veliko dobrega. Nisem se slisala, da bi komunisti iz lastnih sredstev podpirali uboge in revne po vsem svetu. Upam, da ste Vi svetla izjema in da radi podpirate tovrstne projekte. Potem imate vsaj “pravico”, da kazete s prstom na tiste, ki Vam niso po volji in ki brzkone tudi delajo napake.

  1. Veličina človeka in velikost avtomobila sta pogosto v obratnem sorazmerju. Benedikt XVI se je kot kardinal prevažal z golfom, na letalih pa je bil več kot en potnik v ekonomskem razredu presenečen, ko je ugotovil, da sedi zraven “drugega najmočnejšega človeka v Vatikanu”.
    Ratzinger, podobno kot Vovk, se očitno tudi ni uspel izogniti mercedesu, odkar je na novem delovnem mestu 🙂

  2. Ja, nadškof Šuštar se mi zdi je bil podobne sorte. Za nekatere danes pa to težko rečeš. Enostavno čutiš samo zunanjost in praznino notri. Upam da bo slovenska Cerkev premogla toliko samokritičnosti, poštenosti in vpogleda v dušo da bo preprečila da bi postali odločilni v svetu s katerim v resnici nimajo stika- duhovnem svetu. Bom kar neposredna, ciljam na gospoda Antona Jamnika.

      • Aja , ne veš ?
        Ne samo da so odgovorni vsi mariborski škofi in nadškofi in škofi pomočniki ampak ta finančna malverzacija ni omejena na mariborsko nadškofijo. Vsi poznamo pomožnega škofa Antona Jamnika, ki ima ključno vlogo pri povezovanju Cerkve na slovenskem s finančnimi tokovi, predvsem NLB, v kateri je bil nadzornik njegov brat, zadolžen za večja podjetja. In kdor pozna razmere v slovenski cerkvi ve da je Jamnik naslednik Stresa ne samo na fakulteti kjer mu je bil pri vseh nalogah od diplome do doktorata mentor, ampak da je bil predviden za najvišje položaje v vrhu Cerkve. Zakaj sam Bog ve, ker meni se je zdel vedno samo retorični napihnjenec. Ampak to je že drugo vprašanje. Bolj pomembno vprašanje je ali je sedel na ušesih, ko je Papež ob obisku v Sloveniji leta 1996 v ljubljanski stolnici pridigal o nevarnostih liberalizma. In potem leta 1997 zagovarjal doktorat z naslovom Rawlsov poskus etične utemeljitve liberalizma. In zdaj hodi okoli in pridiga naivnim župljanom kako je za finančni škandal vedelo in bilo odgovorno ‘le neka peščica ljudi’. Sebe pa ne omeni.
        Da ne boste mislili kako ste boljši od Vatikana ali Tarcisia Bertoneja. Z vso pravico vas je poklical k odgovornosti. Zato se je ne otepajte. Slaba prihodnost vas čaka če bodo na čelo Cerkve na slovenskem prišli ljudje ki so za finančni polom odgovorni. Mogoče mislite da boste z rovarjenjem proti Bertoneju ohranili tudi svoje položaje. Ampak Bog vse vidi. Tudi take zlagance kot ste vi.

  3. Tale je že bil skromen in nelagodno mu je bilo. Ampak dandanes bi bil verjetno edini tak. Rode se je iz Rima pripeljal s CL55AMG. Na poti iz Vatikana do Lj in nazaj tak avto porabi za polovico slovenskega minimalca goriva. Toliko o skromnosti.

  4. Kakšni komentarji do to?! Zakaj bi bilo škofa sram imeti mercedesa? Gospod Lah, pa si nabavite osla, tako kot Jezus, če mislite da je v tem poanta. Sram vas je lahko gospod Ratz! Škof ni noben potepin, da bi ne smel imeti dober avto. Kakšna hipokrizija je to.

    • Ja tako razmišljanje je pripeljalo do 800 milijonske luknje, za katero zdaj škofje niso krivi, ker očitno oni ne odločajo o pomembnih odločitvah v Cerkvi ampak to počno njihove kuharice.
      Mercedes se pa vzdržuje sam in pelje na sonce a ne ?
      Hiporizija par excellence.

  5. Tina, kje pišem da škofi niso krivi in ne odločajo o ničemer? Podtikaš!
    In ne, mercedes se ne vzdržuje sam, ne pelje na sonce. Je treba tankat. Kakšna hipokrizija je v tem?

  6. Tiste čase SO MERCEDESE smeli imeti samo TITO in njegovi najožji ! MERCEDES omenjenega tipa , je bil sicer zelo racionaleno diselsko vozilo in predvsem trajno z nizkim navorom , zato trpežen . Z njim so delali tudi po 1 miljon km.

    TITO JE IMEL TRIINPOL TONE TEŽKEGA “PULMANA ” za desetkratno ceno !
    Moja slaba izkušnja je bila iz leta 1980 , ko so partijci bili ALERGIČNI na ta vozila ! Ti satani so poznali samo zvezdo tega avta in to je bilo dovolj ! TEGA leta je prišel miličnik k meni in hotel izvedeti odkod , odkje mi tak avto , češ , da so na policijo klicali iz partijskega komiteja , da to hočejo vedeti ! Kako so bili nespametni , namesto , da so klicali na CARINO , pa bi vse iz-vedeli ! Pred postroj moje čete v TO , pa je prišel partijski sekretar in pred vsemi razlaga kako je nesocialistično in neokusno , da se nekdo pripelje na vojaško vajo z “MERCEDESOM ” !
    SKORAJ neverjetno se sliši , vendar resnično ! !

Comments are closed.