Ko bom velik, bom dreser delfinov

0

Pri osebnem srečevanju z učenci in dijaki ter izvajanju delavnic karierne orientacije se počasi oblikuje vzorec izzivov in problemov na področju izbire poklica in šole tako na ravni mladega posameznika kot na ravni podpornih ustanov in države.

Vsi športniki, umetniki ali vzgojitelji

V zadnjem času sem postal pozoren na to, koliko osnovnošolcev si želi poklicno delati nekaj v povezavi s športom, umetnostjo ali delom z otroki. Veliko jih ugotavlja, da so na področjih športa umetnosti, dela z mlajšimi otroki dobri in to radi počnejo.

Zakaj ravno ta tri področja tako izrazito izstopajo. Otroci imajo največ možnosti, da se s temi področji srečajo. Športne in umetniške aktivnosti so na voljo v vsaki šoli, v vsakem lokalnem okolju.  Ti otroci imajo mlajše brate in sestre ali pa le te srečajo na ulici pri igri. Posameznik lahko res intenzivno ugotovi, da je v nečem dober in da nekaj res rad počne, če to poskusi. In te dejavnosti lahko otroci intenzivno poskusijo,  ne  le da so  opazovalci.

Kje so radioamaterji in modelarji

Precej manj pa je priložnosti za izkušnjo v tehniki ali naravoslovju. Modelarski krožki so redki, radioamaterstvo je prišlo iz mode. Naravoslovni predmeti so v šolah, ne vem pa koliko imajo otroci možnost izkušnje. Sam se iz svoje osnovne šole pri fiziki spomnim le en izkušnje s prakso. Pri demonstraciji Pascalovega zakona nas je učitelj poškropil z brizgo, ki je imela na koncu krogle s polno luknjicami. Mislim, da kaj drugega praktičnega v dveh letih fizike nismo počeli.

Na osnovnih šolah imajo tehniške dneve. Kar precej šol zapolni tehniški dan s predstavitvami poklicev in drugih srednjih šol. To je seveda tudi potrebno, a se mi ne zdi, da je to tehniški dan.  Sam bi si predstavljal, da v tehniškem dnevu otroci žagajo, zbijajo, stružijo, spajkajo ter konkretno ustvarjajo na področju tehnike.

Seveda nič ni narobe, če se otroci odločajo za poklice povezane s športom, umetnostjo in delom z malimi otroki. Narobe je, če poznajo omejen nabor poklicev in če imajo kakršnekoli praktične izkušnje še iz bolj omejenega nabora.

Skozi izkušnje se tudi rojeva predanost in skozi izkušnje lahko otrok dobi tudi pozitivne  povratne informacije, ki prispevajo k njegovi pozitivni samopodobi.

Elastomobili  – izziv in izkušnja

Prijateljev sin je skozi sodelovanje na tekmovanju elastomobilov, ki ga razpisuje Hiša eksperimentov, razvijal predanost tehniki in zorela je tudi njegova poklicna odločitev. Skoraj ne more biti boljšega sporočila, ki se oblikuje v mladem človeku kot je: v tem sem res dober, to res rad počnem.

Plavati z delfini

Ko sem na delavnici vprašal devetošolce, kaj bi res radi počeli, je neki fant rekel, da bi bil rad dreser delfinov. Vprašal sem ga od kod ta ideja. Izkazalo se je, da iz izkušnje, ko je plaval z delfini in pred tem gledal predstavo z njimi. Zveni kot zelo nerealne sanje. A so res? Izkušnja in občutki ob njej so bili nedvomno zelo močni. Fanta sem vprašal, ali ima kakšne kontakte od teh dreserjev. Rekel je, da ima njihove telefonske številke. Spodbudil sem ga, da jih pokliče in se z njimi pogovarja, kako so prišli do tega poklica. Na tak ali podoben način pa pomagamo otroku, da začne sanje iz oblakov prestavljati na trdna tla.

Foto: Danilo Kozoderc

Danilo Kozoderc je direktor podjetja Vizor, vizije organizacij.