Kdo čuti Slovenijo?

Počasi postaja sistemsko, da sem vedno, ko komuniciram s slovenskimi državnimi organi, razočaran. Pri volitvah predsednika sem bil razočaran, ker sem glasovnice za glasovanje po pošti iz tujine prejel šele po končanem prvem krogu in tako nisem uspel opraviti državljanske dolžnosti. Tokrat me je razočarala Slovenska turistična organizacija (STO).

USC je univerza z največ mednarodnimi študenti v ZDA. V oddelku za razvoj medicinskih naprav smo iz ZDA, Mehike, Koreje, Kitajske, Indije, Irana, Šrilanke in Slovenije. Pogosto organiziramo t.i. ‘potluck’ srečanja, na katere vsak prinese tipično jed iz svoje dežele. Ker sem edini Slovenec v družbi in nihče razen vodje laboratorija še ni bil pri nas, je Slovenija še toliko bolj zanimiva. Najbolj so navdušeni in presenečeni, da je vse tako blizu – v manj kot dveh urah iz Ljubljane si lahko sredi gora, v vinskih goricah, ali pa na morju.

Že pred odhodom, sem pisal na Urad Vlade RS za komuniciranje za predstavitveni DVD, pa so mi sporočili: »Promocijskih DVD-jev nimamo, imamo pa objavljena dva krajša filma o Sloveniji (gospodarski in turistični) na naši spletni strani. Ena izmed možnosti je, da vam zapečemo filma na DVD, potem si jih boste pa še sami, če boste želeli komu film podariti. Od promocijskih izdelkov imamo na razpolago samo brošuro Slovenia-Profile of an adventure, zemljevid Slovenije in nalepke.« Zahvalil sem se, prevzel nekaj omenjenega gradiva, ki je hitro pošel, filma pa sem si sam prenesel na računalnik. A iskreno povedano filma nista taka, da bi ju s veseljem pokazal kolegom, še posebej po tem, ko sem videl predstavitvene filme drugih držav. Pričakoval bi, da bi v današnjem elektronskem svetu Slovenija premogla soliden nekajminutni promocijski video, ki bi pokazal vse naravne lepote Slovenije. Konec koncev je turizem najhitreje rastoča gospodarska panoga. A temu žal ni tako (najnovejši film Green, Active, Healthy,Slovenia preprosto ne pokaže tistega, kar bi lahko pričakovali. Vsaj Bled ima lep promocijski video, ki vse očara.)

STO ima na spletu objavljeno fototeko. Potrebno je prositi za dostop, kar sem storil 28. novembra in kot obrazložitev navedel, da sem podiplomski študent na izmenjavi v ZDA in da imamo s kolegi tematske večere, kjer mednarodni študenti predstavimo svoje države in želim pokazati fotografije Slovenije. Ko skoraj en mesec ni bilo odgovora, sem jim pisal in hitro dobil odgovor: »…fototeka obsega vrhunske fotografije profesionalnih fotografov iz Slovenije in je v prvi vrsti namenjena predstavnikom tujih medijev za objavo v njihovih prispevkih ter za promocijo Slovenije v katalogih tujih agencij. Glede na številne zlorabe fotografij v preteklih letih, smo merila za dodeljevanje dostopa poostrili, zato smo na podlagi vašega opisa uporabe, prošnjo zavrnili.«

Razumem strahove naših uradnikov, vendar bi po mojem morali razmisliti o merilih in potegniti ločnico med komercialno rabo in rabo za promocijo Slovenije. Če že sami ne pripravijo predstavitve, ki bi bila na voljo, bi lahko vsaj dali na razpolago gradivo (ki je bilo verjetno pridobljeno z javnimi sredstvi) in bi nato mi sami ustvarili predstavitve. Konec koncev je Slovenija naša dežela in verjetno vsak izmed nas o njej rad pove kaj lepegaj. Na STO bi lahko bili zainteresirani za vsako tako promocijo. Slikam bi po moje morali dodati napis avtorja in znak ‘I feel Slovenia’ ter jih dati na voljo na uporabo vsem, ki želijo. Vsaka brezplačna reklama bi morala biti s strani državnih organov pozdravljena in spodbujana. A pri nas očitno temu ni tako. Bolj so pomembna merila in dodeljevanje dostopa (upam, da ni zasedala 5 članska komisija in ugotavljala upravičenost moje prošnje. Čeprav po drugi strani razumem, da je potrebno zagotoviti delo za vse državne uslužbence).

Sprašujem se, koliko uradniki STO dejansko čutijo Slovenijo. Ena izmed akcij ob 20 letnici samostojnosti je bila “Slovenija smo ljudje”, poimenovana po istoimenskem videospotu, ki se je zasidral v naših srcih. In moj osebni (mogoče pristranski/prizadeti) občutek je, da STO ne deluje po tem principu. Da ne bom krivičen, prepričan sem, da se mnogi trudijo za promocijo Slovenije v svetu z vso predanostjo. A žal, takšni odzivi pokvarijo celostno podobo organizacije. Upam, da bo kdo od pristojnih razumel poanto in predlog, da je gradivo javno (nato pa naj preganjajo tiste, ki bodo kršili pogoje uporabe in izrabljali gradivo v komercialne namene).

Še dobro, da nas čuti najbolj znan popotniški vodič Lonely Planet, ki je Slovenijo uvrstil med najbolj cenjene popotniške destinacije v letu 2013.

Nekako se bom že znašel in naredil predstavitev Slovenije med prazniki, ki jih bom preživel skupaj s tujimi študenti v ZDA. Vsem v domovini pa želim blagoslovljene božične praznike, vesel Dan samostojnosti in enotnosti (predvsem, da bi bili enotni) ter veliko pozitivne energije, nekaj zdrave pameti in da bi se ‘čutili’ v novem letu.

Vir slike “I feel Slovenia”: www.ukom.gov.si