Kaj morate zares vedeti o drugem tiru

Pretekli teden je 2TDK objavil v več medijih oglasno sporočilo. Npr. v Delu.  Bilo je objavljeno tudi v Financah, kjer so arhitektu Andreju Čuferju omogočili objavo popravka. Prejeli smo ga tudi sami in ga objavljamo v celoti. 

Gospodarski, ne politični projekt

Pretovor v severno jadranskih pristaniščih hitro narašča, kar je velika priložnost tudi za Luko Koper. Ali bo tovor iz Azije pristal v Trstu, na Reki ali v Kopru, je odvisno od nas in od tega, ali bomo sposobni zgraditi dvotirno progo, ki bo dovolj kakovostna in cenovno dostopna, da jo bo lahko odplačevala luka Koper sama. Že virus ptičje gripe, vojna v Aziji ali na Bližnjem vzhodu, sprememba tečajev valut, lahko zaustavi trende globalizacije in zato morajo biti stroški gradnje vzdržni tudi ob letih suhih krav. Še pomnite tovariši Teš6.

Dvotirna proga je za Luko Koper torej strateški projekt. S povečevanjem prometa nam prinaša dodatne ekološke vplive in dvigovanje sedimentov v plitvem zalivu, hrup ob vsej trasi zastarelih prog in pretirano porabo električnih lokomotiv, ker še vedno uporabljamo zastarelo enosmerno napajanje in lokomotive ne morejo rekuperirati električne energije pri vožnji po klancih dol. Če bi vložili denar namesto v nesmiselno kopanje predorov raje v zamenjavo napajalnih transformatorjev, bi prihranila Slovenska vsako leto več deset milijonov evrov in si tako zmanjšala izgube ali pa bi pocenili prevoze in bi s tem bili še bolj konkurenčni. Za energetsko zelen projekt tudi veliko več nepovratnega denarja.

Druga proga drugega tira je na poti v arhiv železničarskega muzeja

Vlada RS je prisluhnila krajanom Črnega Kala, in zato jim bo zato še vsaj 10-15 let zažigala pobočja, Svetu za civilni nadzor projekta drugi tir, s „strokovnjakom „dr. Damijanom“ ki ne ve niti kaj je TBM metoda, Borisu Popoviću z občinskim svetom Mestne občine Koper, ki mu podarjajo novega direktorja luke Gašper Gašper Mišića, Zvezi društev upokojencev Slovenije, ki jim ne bo potrebno dolgoročno plačevati kreditov in tudi Luki Koper in podprla gradnjo dvotirne proge z vodstvom v odhodu.

Dvotirna proga je najučinkovitejša rešitev, saj vladni polovičarski projekt z enotirno progo po trasi Drugega tira ter širitve obveznih servisnih cevi na polni premer, za ceno vsaj 1.500 milijone in to še brez „kraških presenečenj“ pomeni en tir in še vedno zažiganje pobočji na Črnem Kalu. Kdaj bo stara proga namenjena turizmu in koliko bi stal drugi tir drugega tira pa gospod bodoči minister Leben »še nima na mizi« in jasno povedati javnosti.

Če upoštevamo cene, po katerih so zgradili 2 x 57 km predor St. Gottard je drugi tir s 2 x 20,5 km kar 35% dolžine tako je tudi cena lahko kar 35% švicarskega projekta in bi gradnja drugega in »drugega tira in drugega tira drugega tira« lahko znašala tako pri nas 4.300 milijone evrov in to še brez »Kraših presenečenj« in ne »pod milijardo«. Ni načina, da bi mi brez lastnih podjetji za gradnjo predorov lahko zgradili vse za ¼ cene. Zato noče nobeden povedati končne cene, in predsednik vlade je »gospodar«, ki gredi projekt nasilno brez finančnih izračunov. Kot gradnjo podpira SMC, ki predstavlja interese, ki jih imajo posredniki del tujcem.

Z Madžarsko vzpostavljamo koridor proti vzhodu

Avstrija je v navezi z Italijo že obšla Slovenijo. Madžarska bi se lahko navezala na Hrvaško, vendar je še zmeraj zainteresirana za železniški koridor do Kopra. To je priložnost, ki je Slovenija ne sme izpustiti, če nočemo postati osamljen otok, ki se bo dušil v kolonah tovornjakov. S sodelovanjem Madžarske pri financiranju projekta dobimo strateškega partnerja pri razvoju logističnih tokov in koridorjev na zalednih trgih, sam projekt pa pridobi značaj čezmejnega, mednarodnega projekta. To pomeni več nepovratnih evropskih sredstev.

Resnica je prav nasprotna. Toliko nedorečenosti, toliko se skriva pri raznih barantanjih še nismo videli. Preprosto povedano to pomeni težave, ker se še na tiskovni konferenci niso mogli dogovoriti, kaj bosta povedala zunanja ministra Madžarske in Slovenije. Mi smo videli preko njih zaledne države oni pa preko nas svoj pomol v Kopru. Na dolgi rok pa še ena država s katero ne bomo mogli reševati problemov, kot jih ne znamo in ne zmoremo s Hrvaško.

Drugi tir ne bo »še ena luknja brez dna«, ker bomo zgradili dvotirno železnico

Projekt je pod nadzorom Finančne uprave RS in KPK, v projektno-finančnem svetu je tudi predstavnik civilnega gibanja. Ker Slovenija s projektom kandidira za evropska nepovratna sredstva in posojilo Evropske investicijske banke, so vse faze in postopki izvedbe pod nadzorom Evropske komisije, EIB in partnerstva Jaspers. Poleg tega se je Vlada RS že odločila v projekt vključiti tudi predstavnike civilne družbe in začela pogovore tudi s predstavniki organizacije Transparency International.

Ker sami ne znamo kontrolirati nas bodo kontrolirali drugi, potem pa samo še prodamo Luko Koper skupaj z železnico in ne bomo imeli nobenih skrbi več, razen plačevanja kreditov za bankrotirani projekt. Dokaz več, s kakšno politiko razprodaje Slovenije se ta trenutek soočamo. Cerar se bo herojsko boril »Do zadnjega diha« in razprodajal slovensko zemljo in razglašal zastarel projekt kot dosežek njegove vlade?

Referendumsko vprašanje: drugi tir ali stranski tir dvotirna železnica?

Referendum je izbira med usmeritvijo v pospešen razvoj države za domačo ekonomijo, ki se po logiki »to lahko naredimo sami« okrepi domača gradbena stroka in s minimalnimi posegi v naravo ohranimo Kraški rob. Drugi tir z enotirno progo in mnogo kasneje morda kdaj dvotirno progo pa je gradnja 32 portalov bolje rečeno kamnolomov na Kraškem robu in nerazumno zadolževanje za tak poseg.

Zbrani podpisi za referendum pomenijo, da se projekt drugega tira ustavi za vedno ter pomeni, da se zamenja tudi minister in če to ne bo zadoščalo tudi vlada. Nepovratni denar 100 milijonov iz EU s katerim nas straši g. Leben je pri ceni 4.300 milijone samo drobiž, ki ga ne dobimo in ni strošek priprave finančne dokumentacije. Mnogo večji prihranek je razumno projektiranje.

Če gradimo 41 km predorov po mednarodno primerljivih cenah kar bi znašalo 4.300 +180 milijonov za dodatne lokomotive potem je vložek Slovenije in Madžarske po 200 milijonov skupaj 400 milijonov šele 8% skupne cene ali povedano drugače »drobiž«.

Pri dvotirni železnici ki bo stala 800 milijonov pa je vložek 400 milijonov že 50% lastnega financiranja in če k temu prištejemo še energetske prihranke bomo zlahka dobili manjkajoči del denarja. Čakajo pa nas še projekti Železnice Ljubljana Sežana, poglobitev ali obvoz skozi Ljubljano in še mnogi drugi ,kjer je dela več kot dovolj za dela željne gradbenike.

In če drugega tira ne bo?

Pridobili bomo vsi: Luka Koper v 3 letih povečano pretočnost z izgradnjo vzporednih tirov v 4 letih po končani izgradnji predora in montaži vlečno zaviralne naprave popolno modern dvosmerno železniško povezavo in pretočnost 45 milijonov do 50 milijonov ton. Slovensko gradbeništvo se bo okrepilo in pridobilo reference za podobne projekte v tujini. In tudi zaledne države, ker bojo dobile dvotirno povezavo v 4 letih in ne šele v 10-15, torej po letu 2034 do 2035.

Drugi tir je mrtev, zmagal je razum, stroka in ko se odpravi še medijska blokad bojo tudi največji cepci videli kako idiotska ideja je bila drugi tir in kako so nas zavajali, ljudje brez osnovnega znanja stroke in razumevanja tehnike.

Začela se bo graditi pospešeno dvotirna proga, gradbena podjetja bodo imela delo takoj.

Andrej Čufer uni.dipl.ing.arh. MBA