J. Levart, Radio Ognjišče: Kdo si, človek?

Novice iz sojenja zdravniku Radanu me vedno znova vznemirijo. Tako je bilo tudi na začetku tega tedna, ko je tožilstvo odstopilo od pregona v primeri smrti dveh pacientov. Ne vznemirjam se toliko zaradi bizarnosti primera in čudnih okoliščin, ki nam jih na spektakularen način, skoraj že v stilu Sherlocka Holmesa, predstavljajo vpleteni v primer. Izjemoma se ob tem tudi ne razjezim na abotnosti slovenskega zdravstvenega sistema, za katerega že težko rečemo, da je sploh sistem z jasnimi prioritetami in takim načinom delovanja, da je v službi ljudi, ki ga plačujemo in ne v službi elit.

Ne, usodnejša vprašanja ob pričujočem primeru, so povezana s smrtjo nedolžnih in nebogljenih ljudi. In zdi se, da ob vseh anomalijah in zgodbah okrog »primera Radan« na to pozabljamo. Velika etična vprašanja, povezana z evtanazijo se ob tem odpirajo. Vprašanja človekovega dostojanstva in človeške osebe. Filozofske, etične in duhovne dileme, ki jih lahko strnemo v vprašanje: Kdo si, človek? Od odgovora na to vprašanje je odvisno marsikaj, tudi naš odnos do svojega in življenja drugega. Ta odgovor postane ključen ob dveh epohalnih dogodkih človekovega življenja: spočetju in smrti. Kdo torej si, sem? Skupek naključnih celic, združenih v celoto, za katere je ob spočetju obstajala velika verjetnost, da se bo iz njih razvil človek? Vegitat na intenzivni negi, priklopljen na medicinske aparate, ki čaka, da se ga nekdo usmili? Ali pa sem vedno in povsod, ne glede na okoliščine in stanje oseba in s tem nosilec dostojanstva in avtonomnosti. Človek je vedno subjekt in nikoli objekt. Posebej še v trenutku, ko je popolnoma odvisen od zdravnika ali od drugega, je oseba in nikoli predmet zdravljenja. Kako usoden je torej naš odgovor na vprašanje, kdo je za nas človek? To še zdaleč ni zgolj tehnično ali pravno vprašanje, je predvsem etično in tudi duhovno vprašanje. In splav in evtanazija sta v tem kontekstu dva pola iste zgodbe.

Več: Radio Ognjišče