Enaki, vsaj v smrti

39

huda_jama2Bliža se 23. avgust, dan spomina na žrtve vseh totalitarnih režimov. Ob tej priložnosti bodo Študijski center za narodno spravo, Občina Kobarid in Društvo slovenskih izobražencev iz Trsta, pri italijanski kostnici nad Kobaridom, v petek, 30. avgusta 2013, ob 19.00, pripravili spominsko slovesnost. Slavnostni govornik na njej bo stoletni slovenski pisatelj iz Trsta Boris Pahor. Izbira govornika je vsaj dvakratno simbolična. Najprej je Pahorjevo ime povezano z dejstvom, da je zavrnil vse tri totalitarizme 20. stoletja, tako fašizem in nacizem, kot komunizem. Po drugi strani pa je Boris Pahor starosta, modrec, ki že s svojimi častitljivimi leti zbuja spoštovanje in njegova beseda ima v javnosti vedno odmevno težo.

Naj le spomnim na zgodovinski pogovor z Edvardom Kocbekom, ki sta ga z Alojzom Rebulo leta 1975 objavila v zamejski reviji Zaliv. V intervjuju ob Kocbekovi 70 letnici je ta prvič javno priznal pokol domobrancev po drugi svetovni vojni na slovenskem ozemlju, kar je takrat razumljivo sprožilo številne odmeve v javnosti. Kot odziv oblasti sta bila na zapor obsojena sodelavca revije Zaliv iz Slovenije Viktor Blažič in Franc Miklavčič. Revija je bila razumljivo v totalitarni Sloveniji prepovedana, Boris Pahor pa je bil, za nekaj let v nekdanji skupni državi, persona non grata. Bi lahko zdaj, po 38. letih od omenjenega intervjuja, že bil pravi čas, ko bi lahko jasno pozvali tudi k pokopu omenjenih žrtev?

Za to se poleg civilne javnosti in številnih posameznikov zavzema tudi zgodovinar dr. Mitja Ferenc, ki je v velikem intervjuju v Delu, 19. avgusta, naštel nekaj dejstev o našem neciviliziranem obnašanju glede pobitih med in po vojni.

Najprej je tukaj Huda jama, kjer ostanki ljudi ležijo v plastičnih gajbicah na policah v rudniškem rovu. Vodja izkopavanj v Hudi jami Mehmedalija Alić, avtor knjige z naslovom Nihče, ki je pred kratkim izšla, razlaga, kako je v rudarski zavesti tako dejanje skregano z zdravo pametjo, saj je v primeru nesreče v rudniku, mrtve vedno potrebno iznesti iz rudnika. Le tako človeški ostanki spet pripadajo nekomu, sicer so izgubljeni, so nihče. In če si nihče, te lahko zazidajo za enajstimi rudniškimi pregradami in hodijo po tebi…

Ampak iznos iz rudnika in pokop bi bil očitno za nekatere ohranjevalce preživelih mitov že lahko vprašljiv. Po besedah Mitje Ferenca je Huda jama „zelo nazorno razkrila neznansko nečlovečnost zločincev.“ Bila je enostavno prehuda in morda so se nekateri ustrašili, da bi v javnosti pokop žrtev imel prevelik odmev. Pokop bi seveda zahteval tudi gradnjo kostnice. To bi po Ferenčevem mnenju, pomenilo ogromno ljudem, ki verjamejo, da so njihovi svojci v Hudi jami, saj bi vojno grobišče lahko obiskovali in tam prižigali sveče. Marmorna plošča z napisom „Vojno grobišče Huda jama“, ki je zdaj pred vhodom in na kateri ne najdemo niti napisa za katere žrtve gre, niti kdo jih je povzročil, se v tej luči zdi kot posmeh ljudem, ki še po 70 letih ne smejo žalovati za svojci…

Da je temu res tako .pritrjuje tudi Mitja Ferenc, ki navaja, da je nekdanja totalitarna oblast ukazala zravnati z zemljo vse grobove „narodnih izdajalcev“ in da ti sploh ne smejo obstajati. 600 evidentiranih prikritih grobišč tako še vedno sledi omenjeni uredbi iz maja leta 1945. Na tem področju se ni veliko spremenilo. Le deset odstotkov od vseh, je označenih. In tukaj nas čaka še veliko dela, predvsem pa politične volje. Le kdo od vladajočih bo uspel zagristi v to kislo, grenko jabolko? Do zdaj si še nobena vlada, ne leva ne desna, na tem področju ne more lastiti kakšnih posebnih zaslug.

23. avgust, dan spomina na žrtve vseh totalitarizmov je dobrodošel opomnik stvari, ki nas še čakajo. Muzejski svetnik, zgodovinar Jože Dežman, je pred časom na vprašanje, ali bomo sploh kdaj pokopali naše umrle, odgovoril, da če jih ne bomo mi, jih bodo pa naši zanamci. Nekdo se bo nekoč moral soočiti s tem. Posmrtni ostanki žrtev ne bodo odšli nikamor. Tukaj bodo čakali na nekoga, ki si jih bo, tako kot starogrška Antigona, upal pokopati. Da, upal! Kaže namreč, da je odlašanje s pokopom več kot 20 let po samostojnosti in skoraj 70 let od zločina, lahko le stanje strahu. Kajti človek si grob zasluži, kakršenkoli je že bil, katerikoli rasi, veri ali političnemu prepričanju je pripadal. To je njegova pravica, ki mu gre z rojstvom, s človeškim dostojanstvom. Če kdaj, ob smrti smo si vsi enaki! Takrat „ni več ne Grka ne Juda, ne obrezanega ne neobrezanega, ne barbara ne Skita, ne sužnja ne svobodnega…“ Kol 3,11

Foto: Jože Bartolj

 

39 KOMENTARJI

  1. > Bi lahko zdaj, …
    > jasno pozvali tudi k pokopu omenjenih žrtev?

    Sami ste si odgovorili na svoje vprašanje z:

    > niti kdo jih je povzročil,

    Sploh vam ne gre za humanost pač pa za izkoriščanje od nekaterih predvsem klerikov zavedenih kmečkih fantov za obračunavanje s komunistično kontinuiteto. (Radi bi slišali javno priznanje, kdo je belogardiste pobil in ne serijo majhnih družinskih grobekov, ob katerih bi se lahko vsaka družina spominjala na svoje rajne.)

    Zato desne vlade zmorejo še manj kot leve… 🙁

    In še nekaj. Pravica do pogreba (po smrti smo vsi enaki) je krščansko prepričanje. Res smo krščanska civilizacija, a sam se ne strinjam, da res čisto vsem pripada pravica do groba. Med drugo svetovno vojno so se dogajala takšna grozodejstva…

    No, ko bi se takrat zadnjič. 🙁 Ne, nekateri nimajo pravice niti prositi za milost.

    • Kakor je meni znano in to tudi opazujem, zavira raziskavo leva stran. Še vedno nekateri klavci tlačijo to zemljo, še vedno tisti, ki so odgovorni za ta pokol in dobivajo super pokojnino, njim ni potrebno odgovarjati. Samo eno vprašanje-ali je bila naveza komunistov in nacistov do 22.6.1941 kolaboracija, ali ne?Malo poglejte na You Tube in vam bodo Angleži povedali kaj je to. Drugo, je bila kolaboracija skupni napad Italijanov in partizanov na Turjak. Sami vemo, da partizani niso bili usposobljeni streljati s topovi. Zanimivo, Vaške stražarje (namenoma ne pišem Bela garda, ker te v SLO ni bilo, je bila pa v Rusiji v prvem desetletju prejšnjega stoletja)..je bilo treba pobiti, Italijane pa lepo spustiti domov. Tu se vidi ničvrednost komunizma, pobiti domače ljudi, okupator je lahko šel nekaznovan domov. Zakaj po vojni niso obsodili le glavnih krivcev pri domobrancih, tako, kot so sodili Rosenerju, nemškemu vodji na Slovenskem…ne lažje je bilo pobiti 12.000 ljudi..le te pa potem nadomestiti z uvoženim narodom iz juga države. Žal, neintelektualnega naroda, z tujimi navadami, prikriti genocid SLOVENCEV.Tako pač je, imate ene vatle za poboje domobrancev, ene pa za partizane a razlika je, eni so pobijali med vojno, drugi pa večinoma po vojni…baje so uspešni komunisti pospravili 3000 Nemce v in 900 Italijanov…bolj slab izkupiček proti 97.000 likvidiranih SLOVENCEV. Čas bo rane zaprl, mrtvi bodo, če bo vladavina levih ostala in izropala še to, kar je ostalo, bodo ostali tam kjer so, žal…pa da vidim vas, kako bi vam bilo, da vas nekdo zazidal v rudniški rov.Si predstavljate? To vam ne privoščim, res ne!!!

      • Močno dvomim, da smo prišleki z juga manj bili manj izobraženi od takratnega povprečja v Sloveniji. Že dejstvo, da smo se večinoma naselili v predmestjih govori proti temu… 😉

        Še nekaj. Prosim za natančnost. Nenatančno izražanje vodi v kaotične misli in slabe sklepe. Beseda genocid pomeni nekaj drugega kot asimilacija… 🙁

        • Genocid je bil narejen takoj po vojni, ali ni bil genocid to pobijanje? O izobrazbi prišlekov pa nebi tukaj sedaj…konec koncev so pa izgnali veliko Nemcev (tudi take, ki niso bili nič krivi, lojalni), veliko izobražencev (preberite si Kardeljeva navodila), tudi cvet SLO izobraženstva je odšel v tujino, saj ni videl perspektive.In konec koncev, izobrazba pa taka z juga ex SFRJ; da še po 30-40 letih NE ZNA, ali pa NOČE govoriti in pisati SLO jezika. Sam sem poskusil tujino in se takoj učil jezika, ki ni svetovni in ni bilo težav. vse se hoče, če je volja, tudi v Nemčiji se prav ti priseljenci s tistih prostorov ex YU naučijo reči hitro Danke in ostalo. Zanimivo pa, da tako ponosni hodijo delat k ex okupatorju!

        • pa še tole? Koliko priseljencev je članov gasilskih društev, gorskih reševalcev?Koliko jih živi na kmetijah? Omenjate predmestja, tu bo pomota…bolj se držite mestnih jeder, predvsem Ljubljana, Velenje, Jesenice in Maribor ! Sicer vsa čast tistim, ki so se znali vklopiti v življenje tukaj, da ne posiljujejo okolice z svojimi navadami, da spoštujejo jezik okolice, ki jih je sprejela !

          • Na kmetijah jih živi toliko, koliko jih ima za partnerje slovenske kmete oziroma kmetice. In morda še na prste ene roke takšnih ki so vseeno dobili status kmeta… Tako da ne mešati posledic in vzrokov. (Tako v mestih tipično prostovoljstvo ni v gasilskem društvu… 🙁 )

        • Spoštovani!

          Zaradi želene natančnosti velja zapisati, da sta posplošena izraz “belogardist” in “bela garda” (v vseh sklonih) umetna tvorba, ki so jo komunisti nalepili svojim nasprotnikom. Kot taka sta izraza ne samo napačna ampak tudi žaljiva. Ti ljudje so so bili člani vaških straž ali domobranci, sebe niso imenovali nikoli kot belogardiste. Prav tako je posplošena in napačna trditev, da so bili pobiti po vojni npr. belogardisti. Najdeni ostanki ženskih las in otroških čeveljcev npr. v Barbarinem rovu govorijo, da so bili med žrtvami tudi civilisti, torej ne moremo uporabljati za žrtve enega in še napačnega izraza. Vsakršno zagovarjanje kateregakoli totalitarnega sistema, torej tudi komunizma, je nedopustno, neokusno in protičloveško dejanje. 23. avgust naj bi bil dan premisleka vsem nam in dan odklanjanja totalitarne miselnosti.

      • Da so pustili Italijane domov, vsaj ena častivredna gesta na strani komunistov. Nikar jim še tega ne očitajte.

        • Ja, tudi Nemce so spustili, razen “šefov”, kar je tudi prav! Zakaj pa niso to naredili tudi z Slovenci? Ker so se bali reakcije so nam govorili nekoč , danes in v prihodnje čase…bla bla bla…

          • Bali so se reakcije. Seveda. Kontra revolucija je bil njihov največji problem. Zakaj praviš bla bla… Zakaj pa misliš da so pobili toliko Slovencev?

            Nemce so pa kar “pridno” pobijali med umikom. To z italijani mi sploh ni jasno, kako da so jo tako (srečno) odnesli.

          • @zdravko…bla bla sem navedel, kot to, da som nam vedno nakladali neke pravljice.Hvala Bogu, danes lahko preberemo literaturo tudi druge strani in potem sodimo, kaj je res in kaj ni. Meni so bile pač neke trditve komunistov vedno neki bla bla bla..nakladanje množici, katere velik del je vedel zakaj mora biti tiho, ker UDBA je imela povsod špicle…žal! lp

          • Zelo se trudim paziti na svoj jezik. Zanesljivo nikomur od sogovornikov nisem rekel belogardist. Zavedam se, da je dejstvo, da “špot gre iz ust v nedrje” in včasih me prav šokira način, na kateri na koncu vsak plača svoje grehe.

            Po očetovi in mamini strani izhajam iz partizanske tradicije, a sem se kot študent zatreskal v fatalko. Ki svojemu dedku prižiga svečko na Teharjah…

            P.S. Res nisem vedel, da termin belogardist uporabljamo samo “naši”.

          • Igor Đukanović, 21.8.2013 9:42: “Radi bi slišali javno priznanje, kdo je belogardiste pobil …”

            dva dni pozneje:

            Igor Đukanović, 23.8.2013 11:14:”V Bosni se otroci radi gredo igrico: “Šta si rek’o, to si ti.”

  2. Igor Đukanović: “In še nekaj. Pravica do pogreba (po smrti smo vsi enaki) je krščansko prepričanje.”

    Arheologi dešifrirajo stare civilizacije preko grobov. Ena od lastnosti , ki človeka loči od živali je, da pokoplje svoje mrtve. Čeprav je človek posameznik, pa je njegova bit grajena na poreklu, na svojih prednikih. Žalovanje kot del te povezanosti, ki se s smrtjo prekine, potrebuje grob, torej fizično prisotnost, da se poslovi. Človek, ni sposoben žalovati za neznano kam izginulimi osebami. Žalovanje človek potrebuje, da v miru zapre preteklost in se posveti prihodnosti, to velja tako za posameznika kot za narod.

    Zmotno je mišlejnje, da gre za krščansko prepričanje. Ta potreba je zapisana v človekov Genom. Prav ima Dežman, ko pravi, da nas bodo naši mrtvi čakali. Nobena ideologija ne more resetirati našega genoma, kajti dokler bo človek bitje porekla, do takrat bo človek potreboval pogreb. Tudi ideologija gradi svojo pripadnost na poreklu, če temu ne bi bilo tako, bi ideologija v eni sami generaciji izginila.

    Igor Đukanović: ” Res smo krščanska civilizacija, a sam se ne strinjam, da res čisto vsem pripada pravica do groba.”
    Kdo bi lahko bil razsodnik, ki bi odločal o tem?
    Pravica do gorba vsem, je pogoj, da se od preteklosti poslovimo.
    Ko bomo v Sloveniji pokopali vse, ki nimajo grobov, ko bomo vsem priznali pravioc do groba, takrta bo 2. svetovna voljna izginila iz vsakdanjika. Prepričan sem, da se v Sloveniji noče pokopati vseh, ker se nočemo posloviti od 2. svetovne vojne.
    Eni bi rekli: “Prihodnosti nimamo, ampak vsaj preteklost je svetla “

    • Če si ateist kot Djukanović, potem lahko mrtve tudi pomečeš c kante in recikliraš na nekem smetišču. Tako da nimaš več z njimi opravka.

      • Ne pokop in žalovanje nima veze z svetovnim nazorom. Verjetno samo določena skupina pishopatov izgubi to potrebo, kar pa sodi med bolezni.

      • Če si ateist kot Đukanović, potem lahko mrtve pustiš tudi v plastičnih gajbicah na policah v rudniškem rovu.

        • Riki, govoril sem o sebi. Za sebe ne želim nikakršnega cirkusa po smrti. Nikakršnega pogreba, le higiensko odstranitev telesnih ostankov. Nisem govoril o žalovanju. Seveda pričakujem, da bodo ob moji smrti organizirali sedmino za sorodnike in prijatelje.

          • Oh, kakšen naval samovšečnosti in egoizma:

            Igor Đukanović: “Riki, govoril sem o sebi. Za sebe ne želim nikakršnega cirkusa po smrti”
            =====

            Grobovi niso zaradi mrtvih ampak zaradi živih. Lahko pa naredite preiskus. Vsem svojim sorodnikom podajte svojo željo, oporoko, npr. naj vas po smrti vržejo v kanto za smeti. Tako boste lahko v njihovih očeh že za časa svojega življenja uživali v dobrobitih ponosa na svoj ateizem. :))

          • A ni pri štiridesetih malo zgodaj za oporoko? 😉

            Sicer pa sorodniki za moje želje vedo. Vsi najbližji in tudi nekateri iz širšega kroga. Če pišem javno po forumih (podpisan z imenom in priimkom), je menda očitno, da tudi v javnem življenju povem enako.

            A kanta za smeti ni higienski način odstranjevanja trupel pač pa zelo problematičen z epidemiološkega stališča.

          • Oh, kakšen naval samovšečnosti in egoizma: in pokvarjenosti:

            Igor Đukanović: “Riki, govoril sem o sebi. Za sebe ne želim nikakršnega cirkusa po smrti”
            ==============

            In tako naj se godi tudi vsem drugim. Kar je zame dobro je za druge zakon.

          • Dvomim, da so si zrtve totalitarnega zlocinskega sistema zelele biti zakopane (ne pokopane) na tak nacin.
            In ce so o njihovem zakopu po skrivnih jamah odlocali zlocinci, potem to se ne pomeni, da so imeli prav.
            Ce pa si nekdo zeli drugacen pokop oz. odstranitev trupla ali njegovih ostankov, lahko to zeljo tudi primerno uredi. Problem je vedno v tem, ali se spostuje zelja in navade umrlega.

          • Še malo o cirkusih po smrti:

            Igor Đukanović: “Za sebe ne želim
            nikakršnega cirkusa po smrti.”
            ============

            Cirkus po smrti je glavni argument ateističnih komunistov s katerim še danes argumentirajo, da Josip Broz ni bil diktator in množični morilec. Tako navajajo, približno: “Tito je imel veličasten pogreb na katerega so prišli državni voditelji s vsega sveta, če bi bil zločinec se to ne bi zgodilo”

            Zanimivo, kako ateisti opevajo pogreb nekega človeka. Jebeš človeka katerega glavno življensko delo je njegov lastni pogreb.
            Lenina pa so ateisti celo balzamirali in ga postavili na ogled komunističnim množicam, posamezni zagrizeni ateisti pa so omedlevale od čakanja v dolgih vrstah, da bi si ogledali balazmirano ateistično truplo v mavzoleju.
            Ja res, ateistom pogrebne zadeve resnično nič ne pomenijo. 🙂

          • Riki, razen mene obstaja na svetu vsaj še ena ateistka ženskega spola.

            (Pred posploševanjem trditve na vse ateiste, bi bilo treba poiskati vsaj ustrezno velik reprezentativen vzorec, a ne? In še potem bi večina komentirala: “laž, prekleta laž, statistika”. Ne?)

          • Bolno, tudi jaz menim, da bi pri pogrebu morali upoštevati predvsem želje pokojnega. A žal ni niti približno tako. “Pogreb”, kakšnega si jaz želim, kolikor vem ne le v večini evropskih držav pač pa tudi v Sloveniji sploh ni legalen. Upošteva se tradicija in mnenje večine o tem, kakšen mora biti pogreb.

          • Čemu tolikšno ukvarjanje s pogrebom, če pa je takrat (zame) “vse končano”? Potem je prav vseeno, kaj se z mojimi ostanki zgodi … Ali vendarle kje globoko v človeku (tudi t. i. “ateistu”) ostaja vsaj sled upanja, da pa mogoče le ni tako?

            Glede oporoke pa: nikoli ni prezgodaj (saj jo lahko kasneje popravite – če boste imeli možnost), lahko pa se zgodi, da je prepozno, tudi če mislite, da je prezgodaj. Pa: tudi jaz je (še) nimam namena napisati, saj se za mano ne bodo kregali zaradi mojega “ne-imetja”. In nenazadnje: me niti ne zanima toliko, kaj se bo z mojimi ostanki zgodilo, saj zame to ne bo imelo pomena – vendar iz drugačnega razloga, kot je (trenutno) vaš. Ja, še ena izmed “fanatk”; taka, ki je prepričana, da telo ni edina “materija” naše biti … O novem telesu pa kdaj drugič … 🙂

  3. Pa saj so komunisti vse svoje, že zdavnaj pokopali in jim vseskozi izkazovali potrebno spoštovanje. Kako da druge še kar naprej ovirajo pri tem dejanju?
    Morda pa še vedno menijo, da drugače misleči le niso pravi ljudje ?

  4. Genocid so revolucionarji izvedli s pobojem kompletne veje moškega roda družin. Za temeljito opravljeno delo so k pobitim navrgli še ženske z otroki vred.
    Asimilacijo Slovencev v balkansko povprečje je pa murglski general štab opravil z uvozom 200.000 intelektualcev z juga. Ljubljanski župan JankoviĆ in ta trenutek najbolj razvpiti GG MišiĆ, sta že sad asimilacijskih naporov juga v Sloveniji.
    Največja pridobitev za slovensko abecedno bogastvo z juga, sta dodani črki Ć in Đ.

  5. Mene vedno znova zmoti, ko se pod članke, ki govorijo o dostojanstvu človeka kot osebe v kontekstu totalitarnih režimov, nekateri vse skupaj zožijo na partizansko-domobranski spopad in potem vpijejo o narodnih izdajalcih itd. Kar je pravzaprav prefrigana zvijača, kako posredno opravičiti vse zločine revolucije in tudi storilce teh zločinov, češ saj so vendarle ravnali v dobro naroda, ker so pobijali "izdajalce". Osebno menim, da bi se morali tem provokacijam in raznim sofizmom, ki zožujejo razpravo o zločinih totalitarnih režimov na poboj domobrancev, upreti. Pobiti domobranci so v tej zgodbi samo vrh ledene gore – kje so potem še vsi ostali, predvsem pa civilisti? Pobiti so bili tudi tisti, ki so podpirali OF, njihov "greh" pa je bil, da so imeli preveč premoženja, ki je morda nekomu zadišalo. Pobojev ni mogoče opravičiti s kolaboracijo, ki je bila v veliki meri izsiljena, dejstvo pa je tudi, da poboji tudi niso bili mišljeni kot kazen za kolaboracijo, pač pa kot genocidno uničevanje vseh potencialnih nasprotnikov komunizma. Kakšne bistvene razlike, ali so te obsodili na revolucionarnem sodišču ali zatolkli brez sodbe, pravzaprav sploh ni bilo. Videti je, da spravnega procesa ne bo mogoče končati brez jasne obsodbe revolucije in njenih dejanj (če že storilcev ne moremo več obsoditi), saj bi s tem dali jasno sporočilo tudi mladim rodovom, ki svoje frustracije kompenzirajo prav s tem, da preko spleta nastopajo kot nekakšni biciklisti, ki se klanjajo titoizmu in pritiskajo navzdol (na drugače misleče). In dostikrat sem že doživel, da je name tulil kakšen pametnjakovič, rojen po letu 1991, a navdušen nad komunizmom ter dogajanjem leta 1945, ker je pač nekje nekaj prebral ali pa so mu kje oprali glavo, da ne sme dopustiti, da nekdo misli drugače.

    • zgodovinar001: “so sem vštete tudi žrtve rkc?”
      ===========

      No zgodovinar 001, pa vi naštejte te t.i. žrtve RKC-ja, čakam na (vaš) spisek, t.i. zgodovinar.

Comments are closed.