Izziv ali resnica

izziv ali resnicaS hčerama sem bil otroškem igrišču. Medtem, ko sta se oni dve igrali, sem poslušal skupino deklet, starih med 12 in 15 let, ki so se zibale na enem od rekvizitov. Rahlo so se dolgočasile in začele so z igro „izziv ali resnica“. Eno od deklet je doletel izziv, da je morala pozvoniti pri bližnji hiši in vprašati za pot do cerkve. Dekle je sicer malo poenostavilo zahtevnost izziva, a vseeno pozvonilo pri hiši. Ni ji bilo čisto lahko. A bil je izziv.

Pravi izzivi najboljša motivacija

Mladi, otroci potrebujejo izzive (odrasli seveda tudi nismo izjema). Pravzaprav je pravi izziv najboljša motivacija. In kaj sploh je izziv? Izziv je za posameznika dejavnost, ki jo zmore narediti, če vloži dovolj veliko mero del in koncentracije. Je nekaj, za kar v prvem trenutku misli, da je nemogoče. Obenem pa je tako privlačno, da vodi k premagovanju praga nemogočega. Sam se iz svojih let šolanja ne spomnim nobenega resničnega izziva. So bile stvari, ki so zgledale nemogoče in so zahtevale veliko dela, a niso izzivale. Potrebna je bila zunanja motivacija, da sem jih naredil.

V štirih letih elektro fakultete ni bilo izziva, ki bi me premaknil, da bi dejansko naredil neko uporabno vezje.

Opazujem svojega sedem letnega sina, ki ima toliko energije, da lahko cel dan teka in se vozi s kolesom. To je zanj izziv. Seveda pa lahko to energijo uporabi tudi za druge izzive. In resnično ga izziva nekaj kar skoraj presega njegove sposobnosti. Ne znam vedno odkriti teh izzivov.

Kako energijo izzivov uporabiti?

Otroke moramo izzivati z ravno pravimi izzivi in jih ravno prav podpirati, da te izzive opravijo. Izzivi morajo biti povezani z interesi otrok in starši, učitelji pa tudi mladinski voditelji te izzive postavijo pred otroke. Skozi izkušnje s svojimi otroki lahko rečem, da sta starejša sposobna mini projektov. Opažam, da je pri mlajših otrocih težava sodelovanje, a če je izziv dovolj velik, se pojavi tudi to. Preprosto pa se da sodelovanje urediti tako, da posamezniki napravijo posamezne koške, potem pa jih z vzgojiteljevo pomočjo sestavijo v celoto.

Izzivi za starše in učitelje

Odkrivanje pravih izzivov, izzivati z njimi mlade in nuditi ravno pravo podporo zahteva precej priprave in časa. A nenazadnje je tudi to izziv. Vodi v boljše razumevanje otrok, odkrivanje priložnosti za izzive.

Izzivi so realni

Ko je sin pomagal dedku z veliko žago žagati veje, je bil to zanj izziv. Otroci in mladi še bolj čutijo, ali je nekaj res potreba, ali pa je samo za to, da se učijo. V območju realnih potreb so doma pravi izzivi za otroke in mlade. In to je uporabno že pri najmlajših. Ko dveletna hči prinese krožnik z mize ali pobriše vodo, ki jo je polila, je opazno ponosna.

Sam si predstavljam za idealno šolo kmetijo ali ustanovo, kjer otroci delajo realne stvari, kar ustvarja priložnosti, da se učijo potrebno ‘teorijo’, ki v tem primeru sploh ni več teorija.

Foto: Danilo Kozoderc