Hobit ali … krščansko sporočilo v domišljijski preobleki

23

Pri založbi Družina je te dni izšla knjiga z naslovom Hobit, neizrečeno krščansko sporočilo avtorja Devina Browna, mednarodno priznanega poznavalca Tolkiena, ki na razumljiv, duhovit in zanimiv način  oboževalcem Hobita, tako knjige kot filmske priredbe, ponuja svež pogled na njegovo vsebino.

Krščansko vsebino …

Čeprav drži, da je Hobit ali Tja in spet nazaj napisan v edinstvenem igrivem, mestoma norčavem slogu in da povest ne skriva, da je namenjena tudi »pripovedovanju v polkrogu pred kaminom sedeči gručici otrok«, pa je to le eden Hobitovih obrazov. Hobit, eno najbolj branih in priljubljenih mladinskih del vseh časov, je namreč otroška knjiga »samo v tem smislu, da bi jo prvič lahko brali v otroštvu«. Šele čez leta, pravi Lewis – ko se vrnemo in še »desetič ali dvanajstič« preberemo zgodbo o Bilbovi pustolovščini – pa se bomo začeli zares zavedati imenitne učenosti in globokega razmišljanja, ki sta omogočila njen nastanek.

Imenitno učenost predstavlja dejstvo, da je literarni svet Hobita spleten iz številnih (neobičajnih) interesov in hobijev njihovega avtorja – ljubezni do starodavnih jezikov in nordijske mitologije ter preprostih užitkov, ki jih ima rad tako on kot hobiti: vrtov, dreves, ročno obdelanih polj, dobre in preproste hrane, okrašenih plaščev, gob in preprostega smisla za humor –, ki so desetletja počasi rastli in se razvijali v domišljijsko podobo, dokler le-ta ni dosegla kompleksnosti izven dosega običajnega bralca. Tolkienov domišljijski svet ima namreč svojo lastno zgodovino, do zapletenosti podrobno in vsestransko obdelano. Njegova razumna bitja imajo svoje lastne jezike, pisave, vladarske rodbine, slavne prednike in junake … Tolkienov literarni svet ima, in pri tem prav nič ne pretiravamo, svojo civilizacijsko kulturo. Vse to zgodbi o Bilbovi izkušnji daje občutek globine in vtis, da se za razmeroma preprosto zgodbo skriva še mnogo več.

Krščansko sporočilo?

Z »mnogo več« pa ne označujemo samo neznansko ozadje platna, ki se pne v ozadju Bilbove pustolovščine in ji pridaja občutek globine in, če želite, učinek začaranosti. Niti ne Tolkienova prvotna namera, da bi povest sestavil kot parodijo na določene tipe ljudi ter njihove prehranjevalne in sploh vsakršne življenjske navade. Čeravno vse omenjeno povsem drži, pa to še ne izčrpa razmeroma preproste zgodbe, ki skriva še mnogo več. V predgovoru k Bratovščini Prstana, ki v celoti velja tudi za Hobita, je Tolkien zapisal: »Kar pa se tiče kakega skrivnega pomena ali ‘sporočila’, ju avtorjev namen ne vsebuje. Ni ne alegorična ne aktualistična«. Zato Gandalfovo »vstajenje« za razliko od Aslanovega v Zgodbah iz Narnije ne smemo razumeti v smislu krščanske alegorije, ki je bila Tolkienu »od srca zoprna v vseh svojih manifestacijah«.

Pozorno branje omenjenih del vendarle nakazuje prepletenost s krščanskimi veroizpovednimi idejnimi tokovi. Vendar krščanske »uporabe« v nobenem primeru ne smemo potencirati, saj je Tolkienova lastna mitologija dosegla stopnjo avtonomije, sploh pa je pri ustvarjanju nove mitologije šel v smer »krepostnega poganstva« in ne v smer klasičnega krščanstva. Krščanske vrednote v Hobitu ne temeljijo na alegoričnosti, pač pa na aplikativnosti, ki ni v službi avtorjeve prevlade nad bralcem, temveč vedno ostaja, glede na izkušnjo bralcev, znotraj bralčeve svobode.

»Otroška knjiga«, ki skriva nekaj več

Hobit je tako pripoved za otroke, a je tudi nekaj več. Previdnost, namen in morala gredo v Hobitu proti toku sodobnega razmišljanja. »Uporabnost« moralne dimenzije pri Tolkienu je krščansko uporabna: Vojna za Prstan ni bila dobljena v velikih bitkah in z orožjem, temveč pod Meglenim gorovjem, ko se je Bilbo odločil, da bo ravnal sočutno in usmiljeno ter ohranil Golúma pri življenju. Hobiti, miroljubna krotka bitja Srednjega sveta, vznemirjajo posvete vélikih in krojijo usodo mnogih, kajti »prvi bodo zadnji in zadnji prvi« (Mr 10,31). V Hobitu Tolkien svoje bralce vpelje v svet, ki je napolnjen s smislom in namenom, v svet, v katerem bralci naletijo na kontrastna nasprotja med dobrim in zlom, med pravilnim in napačnim. Isto občinstvo, ki bi se v drugačnih okoliščinah morda norčevalo iz krščanskega pogleda na svet, ga v Hobitu, ugotavlja Devin Brown, avtor pričujoče knjige Hobit, neizrečeno krščansko sporočilo, sprejema.

»Kristjan sem in seveda bo to, kar pišem, izhajalo iz tega bistvenega stališča«. To bistveno krščansko stališče je pri razumevanju in branju Tolkienovih vrstic razmeroma zapostavljeno, če ne spregledano. Še posebej v slovenskem jezikovnem prostoru, ki ni izpostavljen globalnemu prepihu. Knjiga Hobit, neizrečeno krščansko sporočilo zato slovenskemu ljubitelju in bralcu Tolkienovih del prinaša vidik, ki je v medijih te in one vrste največkrat spregledan ali vsaj do neprepoznavnosti zakrit, a nepogrešljiv za celostno razumevanje pisateljevih vzgibov in namenov pisanja. Vera in vrednote so namreč metafizične resničnosti, kar pomeni, da so resnične, čeravno so oblečene v mitološko ali pravljično ozadje. Hobitovo pripoved zato lahko primerjamo z lepim okrašenim plaščem, Tolkienu tako ljubem, ki ga je potrebno »sleči«, da lahko odkrijemo neizrečeno krščansko sporočilo v domišljijski preobleki.

 

Opomba: izvirni besedilo (z referencami) je spremno besedilo knjige Hobit, neizrečeno krščansko sporočilo.

23 KOMENTARJI

  1. Boljše je vsaj nekaj krščanskega duha kot pa nič.
    Na ta način je velika verjetnost, da ga bo čedalje več.

  2. Mislim, kdor pozorno gleda na to literaturo, da je v teh delih predvsem VENETSKO-GERMANSKA mitologija.
    Priseganje na mecu, odnos do gozdov, spostovanje zensk, vile, imena pokrajin,…..
    Tu je zelo malo krscanskega v pravem smislu pomena!
    Krscanstvo se je v to kulturo cepilo mnogo kasneje!

    • Spoštovani g. Petrovc …

      Glede vaših naslednjih besed:

      Mislim, kdor pozorno gleda na to literaturo, da je v teh delih predvsem VENETSKO-GERMANSKA mitologija.
      Priseganje na mecu, odnos do gozdov, spostovanje zensk, vile, imena pokrajin,…..

      vam odgovarjam z mojimi (iz prispevka):

      Vendar krščanske »uporabe« v nobenem primeru ne smemo potencirati, saj je Tolkienova lastna mitologija dosegla stopnjo avtonomije, sploh pa je pri ustvarjanju nove mitologije šel v smer »krepostnega poganstva« in ne v smer klasičnega krščanstva.

      Glede vaših besed:

      Tu je zelo malo krscanskega v pravem smislu pomena!
      Krscanstvo se je v to kulturo cepilo mnogo kasneje!

      Res je, da se je krščanstvo “cepilo” v Tolkienovo pisanje kasneje. Vendar je to storil Tolkien sam, najprej nezavestno (“kristjan sem in seveda bo to ….”), kasneje zavedno … Tako je dejal Tolkien sam …

      Lepo pozdravljam!

      • Spostovani @Samo Skarlovnik: saj sem samo zelel dodati, vse je v redu.
        Ni mi pa povsem jasno, kaj ste mislili:
        -Krscanstvo(celotno krscanstvo, tudi pravoslavje)
        -Katolistvo, RKC
        -Protestantizem.

        Kakorkoli, je Krscanstvo koreninilo vsem.
        In vendar so te Tolkien pravjice SAMO IN ZGOLJ PROTESTANTSKA KULTURA!

        Lepo Vas pozdravljam!

      • Spostovani @Svitase: to pa ne bo drzlo! SPOSTOVANJE ZENSK JE, v zgodovini, IZKLJUCNA DOMENA VENETOV IN GERMANOV!
        Iz tega so se Rimljani, ki so jim bile zeske seksualno sredstvo, poleg fantkov, norcevali.
        Se dandanes zensk ne uposteva 4/5 clovesva:
        _Rusi, Kitajci, Crnci, Muslimani, Indijci.
        Spostovanje zensk izhaja od Protestantov-cascenje Marije.

  3. Spoštovani Petrovc!

    Pozabili ste, da so bile ženske enakopravne tudi v naši Karanataniji!

  4. Temelj enakopravnost žensk v družbi, je bil postavljen z vlogo Svete Marije.

    Sicer pa se moramo zahvaliti novim rodovom prav ženskam, ko opravlajo svoje plemenito poslanstvo matere.

    Družina je temeljna celica družbe in nosilka pozitivnega življenja.

    Tudi zaradi tega bi bilo prav, da so duhovniki poročeni.

  5. BEG

    Tiho, glej snezi,
    lega ten noci,
    je nekoc bilo,
    v domu je toplo,
    v domu luc gori,
    s krikom se rodi,
    se otrok igra,
    radost tu kipi,
    dete tu zivi,
    jutra veseli.

    V mraku sam sedim,
    v prazno zdaj strmim,
    dalec tisti dom,
    tukaj veje hlad,
    tu kraljuje strah,
    tu veselja ni.

    Trudne so oci,
    v dusi boj kipi,
    v srcu strah ne spi,
    jutra se boji,
    trudne so oci,
    kam uiti mi,
    kot da hrepeni,
    crne zene roke,
    solze mi rose,
    senca, noc oci.

    V sanje se utopim,
    v sanjah se borim,
    mi telo je v znoju,
    hladnem kot je noc,
    mi telo drhti,
    joce dusa mi,
    iscem vonj telesa,
    iscem ljubljen vonj,
    iscem te povsod,
    konca teme ni,
    .
    Volja pot edina,
    Pred Teboj klecim,
    vera, je zivljene,
    vse ljubezen stke,
    Boj je Bog usode,
    mec premaga noc,
    zvezde spet zare,
    ljubim te Zivljenje,
    ljubim te svobodno,
    nic se ne oklepam,
    dolga pot je se,
    jutro, nov je dan,
    to prekrasno jutro,
    kdor gre skozi noc,
    zvezde glej zare mu,
    jutri se rodim,
    cvetje moje duse,
    beli edelweiss,
    vse je le spomin.
    s krikom se rodi,
    s smehom zapusti.

    Mihael Altay 2012.

  6. Gospod Petrovc. Zakaj pa ne bi rekli Karanatancem Karantanci ( Korošci), ko pa se je njihova država tako imenovala?

  7. Gospod Petrovc. Zakaj pa ne bi rekli Karanatancem Karantanci ( Korošci), ko pa se je njihova država tako imenovala?

  8. Spostovani @svitase: imenovanje KARANTANCEV za Korosce JE SKRAJNO ZALJIVO!
    Karantanci so 7.500 let stara nacija na tem ozemlju. Korosci so samo pokrajina v Avstriji!

  9. Samo zelo dobro pišeš. Sicer mene osebno ta pisanja ne zanimajo. Sem pa prebral. Film sem šel s težavo gledati in ni me kaj pretirano navdušil. Vidim, da pišeš iz notranje navdušenosti.

    Fino mi je, če v sekularizirano civilizacijo kak umetnik prinese v svojih delih plemenita sporočila. Nekaj podobnega je bil film Matrica: Trinity, pa lažna resničnost v katero vsi verjamejo razen redkih izbrancev. Sicer pa sem zelo kritičen do raznih modernitet tipa Harry Potter in Gospodarji prstanov, pa sado-mazo pornografije za seksualno OTOPELE in frigidne mlade mamice in danes neki vampirski filmi.

    Potrebujem še tvoj nasvet kdaj dati to knjigo otrokom, ki sedaj vstopajo v šolo, pri katerem letu. Sam sem bil vedno malo zafrustriran, ker moji delavski starši niso imeli meščanske izobrazbe, pa so drugi otroci v šoli poznali rimsko in predvsem grško mitologijo. Zadnjič sem se smejal in hkrati zgrozil nam mainstream permisivnostjo in PREZAŠČITENOSTJO, ko je neka socialistična TETA v pismih bralcev norela, ko je kupila Grško mitologijo za nečake ( očitno še čaka na zakon o umetni oploditvi, ker je toliko časa čakala na princa na belem konju : VROČE PRiPRIPOROČAM INTERVJU http://www.delo.si/druzba/panorama/zoran-milivojevic-ce-je-prijetno-se-ne-pomeni-da-je-dobro.html ) in po tem z grozo ugotovila, da se v tej knjigi opisuje pobijanja, pedofilijo, varanja, žrtvovanje živali in ljudi, vojne. Skratka ti ljudje živijo v vatki lepih socialističnih želja.

    Zadnje čase, ko se mi med priklapljanjem kanalov vsiljujejo vampirski filmi, in so mi ti filmi odvratni, in razmišljam zakaj so tako popularni in kakšen je namen holivuda, mi je šinila ideja, da nam hoče Holivud poslati neko globlje sporočilo. Ko gledam slovensko in evropsko realnost, kako socialistični birokrati in socialistična mafija pijeta delavcem, inženirjem, podjetnikom, obrtnikom, kmetov in umetnikom ( Gerard Depardieu) KRI, kajti veliki davki in robotsko birokratski sistem, ki ga je pred 150 leti opisoval KAFKA v PROCESU, nam nakazujejo, da je v denarju davka skrita življenska energija človeka, nejgova kri, sanje, hrepenenje, čas, napor, muke, molitve. Skratka vampirji so verjetno v teh filmih socialisti ( od fašistov do komunistov). Njihovo kloniranje in neumrljivost je grozljivo. Sam križ in česen pa proti njim seveda ne pomagata.

  10. Gospod Petrovc. Zakaj pa zamolčite, da je Karantanija, katere center se je pozneje in tudi danes imenuje Koroška( slovenska in avstrijska Koroška in s tem tudi slovenski Korošci in slovensko avstrijski Korošci), ko pa to upoštevajo vse zgodovinske knjige.

    Sicer pa je Karantanija obsegala celotno ozemlje Slovenije, vzhodni del Italije in južno polovico Avstrije.

    Gre za zdravo samozavest Slovencev, da se s tem ponašamo ne pa sramujemo.

  11. Spoštovani g. Pavel, hvala za link.
    (še bolj zaskrbljujoče glede linka je, da so g. Milivojeviča komentatorji takoj grobo napadli!)
    Neverjetno kako je del sekularizirane družbe postal agresiven in domišljav in tepta, blati vse kar je, ne bom rekel krščansko, kar je tradicionalno, kar ima v sebi majcene sledove tradicionalne družbene ureditve.
    In krščanstvo je v zadnjih 100 letih samo pripeljalo do tega – zadnjih 100, tel, zadnjih 30 let pa sploh intenzivno je v DEFENZIVI.
    Glede naslovne teme: če kdo komurkoli omeni, da ima Tolkien v zgodbah določeno krščansko podstat, ali pa da je avtor Zgodb iz Narnije C.S. Lewis v njih vpletel krščansko filozofijo in sporočilo, sekularisti totalno znorijo.

  12. Tudi sam sem doživel to trilogijo kot boj dobrega proti zlu, kot je to v življenju – krščanskem in vsakršnem. Dober komentar.

Comments are closed.