H. Požarnik, Demokracija: Spopad za pojme

3
261

Avstrijski publicist Günther Nenning je pred leti ošvrknil evropsko levico, čeprav je sam liberalno levo orientiran. Med drugim ji je očital, da preveč lepo misli o sebi in si zato še vedno lasti izključno pravico, razlagati zgodovino ter razsojati na primer, kdo je »fašist« ali »demokrat«, kdo je nazadnjaški in kdo napreden ali kdo je nestrpen fundamentalist in kdo je toleranten. In to, tako Nenning, kljub polomu, ki ga je doživela, kljub dejstvu, da prav ona ni zmogla do sedaj prav velike mere demokratičnega duha, in kljub temu, da nikoli ni bila strpna do nikogar, ki ji je bil napoti, in do ničesar, kar ji ni bilo v prid.

Kar je Nenning očital evropski levici, velja v polni meri tudi za slovensko. Tudi ta se izdaja za nekaj, kar ni, in si jemlje pravico soditi druge, ki ji ne gre. Zgovoren primer so nedavne proslave in zborovanja, na katerih so Janez Stanovnik, Milan Kučan in ljubljanski župan Zoran Janković ter njihovi pod zastavami s peterokrako zvezdo, torej simbolom komunističnega totalitarizma, vzneseno prepevali: »… na Slovenskem smo mi gospodar,« hkrati pa se izdajajo za demokrate od nog do glave.

Razlog je preprost. Človek je družbeno bitje in zato močno zaznamovan s komuniciranjem z drugimi ljudmi. Zato poteka sedaj, ko politična oblast ne sloni več le na fizični sili, tudi boj zanjo na drugačne načine. V veliki meri kot spopad za ključne pojme. Po domače: politične stranke in skupine skušajo po novem kar se da zasesti, prilastiti si pojme, ki jih ljudje praviloma zelo cenijo. Le tista, ki ji uspe, da jo večina državljanov miselno povezuje z njimi, si lahko veliko obeta na prihodnjih volitvah.

Nobena skrivnost ni, da odločajo o zmagovalcu v tej semantični vojni v veliki meri mediji, natančneje, medijska premoč te ali one politične stranke ali skupine. Je zato naključje, da v Sloveniji ne premoremo poglobljenih empiričnih študij o nazorski in politični usmerjenosti naših osrednjih medijev, tistih z največjo gledanostjo in naklado, ki bi lahko bile ena od varovalk pred morebitnim kratenjem ali vsaj oviranjem pravice državljanov do uravnoteženega informiranja ter pred medijskimi triki, ki jih ti le težko spregledajo? Obstaja namreč upravičen sum, da ti niso tako zelo objektivni in nadstrankarski, za kakršne se izdajajo.

Mimogrede – Nenning in z njim vred še mnogi drugi so tudi podvomili, ali evropska levica, ki ima sebe za tako napredno, v resnici ve, kako se izkopati iz krize, v katero zadnje čase tonemo. Za odgovor ni treba iti daleč: kdor vsaj malo pozna njeno slovensko izpostavo, se ne more načuditi njeni zmedenosti. Po mnenju Slavoja Žižka, enega njenih ideologov torej, hoče biti večina državljanov, med katere sodi po lastni navedbi tudi sam, »pasivna in se zanesti na učinkovit državni aparat, ki zagotavlja gladko delovanje celotne družbe«. To, kar potrebuje subjekt, da se dvigne nad »človeka – žival«, je zato po njegovo Gospodar, Vodja. Nasprotno vidi neetablirani del slovenske levice v nasprotju z etabliranim po njenem mnenju »psevdolevičarskega«, to je socialdemokratskega dela, ki stavi na socialno državo, pot v »demokratični socializem« samo v vnovični oprtosti na nekoliko predelanega Marxa, v oživitvi razrednega boja ter v družbeni lastnini nad proizvodnimi sredstvi. S tem seznam programov in strategij prehoda slovenske levice še dolgo ni končan. Tako so se na primer manj radikalni deli pripravljeni zadovoljiti z univerzalnim temeljnim dohodkom in z nanj vezanimi družbenimi spremembami, z decentralizacijo in lokalizacijo, z ustanavljanjem kooperativ, skratka, z ekonomsko demokracijo, medtem ko si »ekosocialna« levica ne more zamisliti prihodnosti brez temeljite ekološke prenove družbe in človeka ter ničelne rasti gospodarstva.

Več: Demokracija

3 KOMENTARJI

  1. Izvrsten članek, ki izpostavlja pomen nepristranskih, resnicoljubnih medijev.

    Medijev, ki opravljajo svoje plemenito poslanstvo spodbujanja pozitivnih vrednot, brez katerih ne bo duhovnega in materialnega napredka.

  2. Tisti mediji in družbene skupine, ki bodo spodbujale sistematično pozitivne vrednote, bodo pridobile simatije skupnosti, ki na to duhovno hrano željno čaka.

Comments are closed.

Prijava

Za komentiranje se prijavite