Elastomobil – model novih pristopov k učenju

V soboto, 8. maja je Hiša eksperimentov v Ljubljani na štadionu v Šiški, organizirala že 7. državno tekmovanje elastomobilov. Kaj sploh so elastomobili? To so vozila na pogon dveh elastik (zagotovijo jih organizatorji), ki morajo v okviru dveh atletskih steza, prevoziti čimdaljšo pot.

Tekmovanje je pravi praznik osnovnošolske ustvarjalnosti in praktično pokaže koliko znanja, domiselnosti in ustvarjalnosti premorejo naši osnovnošolci.

Letošnji zmagovalci

Prav vse ekipe nadebudnih mladih inovatorjev – letos jih je tekmovalo preko 40 – so zmagale. Prav vse so šle skozi celoten ustvarjalni proces. In to največ šteje. Zmagala je ekipa Raketna znanstvenika (OŠ Franca Rozmana – Staneta, Ljubljana), ki je v seštevku treh voženj dosegla razdaljo 257,87 m. Druga je bila ekipa  Modri dirkač 204,05 m (OŠ Dornberk) in tretja ekipa Luna z 201,80 m (OŠ Dornberk), ki je kljub krajši elastiki dosegla tudi nov rekord (preko 114 m, kar je maksimalna možna dolžina na stadionu).

Za najbolj domiselni vozili (ocenjuje se inovativnost, domiselnost, racionalnost tehničnih rešitev, ekološkost, likovna barvitost, identiteta, lahkost) sta bila izbrana elastomobila ekipe 3x2y1zN iz OŠ Božidarja Jakca v Ljubljani in ekipe Luna iz OŠ Dornberk.

Kako se pelje elastomobil?

Novi pristopi k učenju

Tekmovanje je pravzaprav samo zaključna faza večmesečnih načrtovanj, dela in priprav. Celoten proces izdelave elastomobila v okviru Hiše eksperimentov bi lahko služilo kot model za nove pristope k učenju. V tem načinu učenja je vse kar človek rabi pri svojem poklicnem delu. Učenci v celotnem procesu uživajo in večinoma sploh ne vedo, da se učijo.

Tako učenje ima naslednje značilnosti, ki bi jih veljalo uvesti tudi v formalno šolsko izobraževanje:

  • Pravila, ki odpirajo prostor  inovativnosti in so obenem zelo jasna
    Pravila so dobro postavljena – vidi se, da so bili na delu tehnični strokovnjaki. Pravila, ne zapirajo prostora ustvarjalnosti, nasprotno, spodbujajo k inovativnosti.
  • Povezovanje znanj, direktna povezava teorije in prakse
    Za izdelavo in vodenje elastomobila je potrebno zelo veliko znanj (fizika, znanja načrtovanja, projektnega dela, …) in spretnosti (logično razmišljanje, risanje načrtov, povezovanje ljudi, branje literature). Redko se najde primer, kjer bi se teorija (tu je pač v glavnem fizika) tako direktno povezovala s prakso.
  • Od zamisli do izvedbe
    Idejo je treba v procesu pripeljati do konca. Izdelati je treba vozilo, ki mora delovati tudi v praksi. Za to da vozilo pelje naravnost, je treba z vozilom tudi “potrenirati” na atletski stezi.
  • Timsko delo
    Sama pravila zahtevajo, da se v projekt vključijo vsaj trije (vsaj dva učenca + mentor). Pokazati je treba spretnosti iskalca virov, povezovanja, koordinacije in tudi analiziranja. Tipične Belbinove timske vloge kar “tolčejo” ven.
  • Projekt je izzivalen
    Otroci projekt več mesecev “nosijo v sebi”: premišljujejo, načrtujejo, rišejo, žagajo, izdelujejo, razglabljajo, trenirajo, … , kar pomeni, da je treba ohraniti visoko stopnjo motivacije preko dolgega časovnega obdobja.

Hiša eksperimentov

Celoten projekt tekmovanja elastomobilov je odlično zasnovan, skrbno izveden, z veliko medijsko podporo in spektakularnim tekmovanjem. Hiša eksperimentov prav vse (od prvega dopisa, do zaključka tekmovanja) opravi profesionalno na izjemno visoki organizacijski ravni. Hvala celotni ekipi.