Corruptus

25

kpkOdstop senata Komisije za preprečevanje korupcije v petek je dodobra pretresel slovenski prostor. Vsaj v petek. Odzivi so bili različni – eni presenečeni, drugi predlagajo njegovo ukinitev, spet tretji so v tem videli nezaupnico pravosodju, noben pa ni prav odločno in resno zahteval, da svoj nepreklicni odstop prekličejo. Zdi se, da sta tako leva kot desna stran vsaka na svoj način zadovoljni, da so Klemenčič, Praprotnik in Selišnik odstopili. Kje iskati razloge za to?

Razlogi tistih na desni strani so vsaj na prvi pogled veliko bolj jasni in razumljivi. Že od svojega nastanka se del slovenske javnosti ni mogel znebiti občutka, da je bila glavna naloga te komisije (do leta 2004 se je imenovala Urad Vlade RS za preprečevanje korupcije) predvsem gonja proti desnim politikom, še posebej ali predvsem proti Janezu Janši, ter tistim, ki so bili tej opciji naklonjeni. Skrb za resnično odkrivanje in preganjanje korupcije je bila, ali se je vsaj tako zdelo, bolj drugotnega pomena. Vsi se tako verjetno še spominjamo vloge Draga Kosa pri aferi Patria, ki je v slovenskem prostoru, poleg orožarske afere, že dolgo stalnica, priročna še posebej pred pomembnejšimi dogodki, kot so na primer volitve. Po njegovem odhodu je vodenje prevzel Klemenčič, ki je dvignil kar nekaj medijskega prahu, ko je za svojega namestnika izbral Roka Praprotnika, ki je pred tem kot novinar Dnevnika večino svojega dela posvetil svoji veliki »ljubezni« – prvaku slovenske demokratske stranke. KPK je nato svojo največjo vlogo pravzaprav odigrala v času rušenja vlade Janeza Janša. S svojim poročilom, v katerem je ugotavljala, da predsednik vlade ne more dokazati izvora premoženja v višini dvesto tisoč evrov, je spodbudila odhod nekaterih strank iz takratne koalicije ter s tem povzročila njen razpad ter prispevala k sestavi nove, leve vlade. Takrat so sicer očitali korupcijo tudi takratnemu predsedniku Pozitivne Slovenije, pri katerem so ugotovili, da je župan del finančnih prilivov prejel na svoj osebni bančni račun »preko naslova verižnih transakcij, ki imajo svoj začetek v podjetju, ki posluje z MOL«; ugotovili pa so tudi nepojasnjeno povečanje finančnega stanja na računu v vrednosti prek 2.4 mio evrov. Ugotovitve KPK za župana niso imele (večjih) posledic.

»Našim« pa nič

Zdi se, da je s tem, ko je KPK »obsodila« Janšo ter prispevala k padcu njegove vlade, izpolnila zaupano ji poslanstvo. Glede na njena ravnanja po postavitvi nove vlade se je zdelo, da se je od nje pričakovalo samo še potrjevanje ravnanj ministrov sedanje vlade ter njej naklonjenih posameznikov in skupin. S tem, ko niso vztrajali pri zahtevi, da se Janković poslovi z mesta župana MOL-a, čeprav je bil očitek o njegovi korupciji povezan prav z njegovim županskim mestom, z mnenjem, da podelitev subvencij ministrovemu podjetju nima znakov korupcije ter nekaterimi drugimi podobnimi stališči, so pravzaprav izgubili vso verodostojnost. Namesto, da bi vztrajali pri razkrivanju korupcije na vseh nivojih, predvsem pa v vseh političnih opcijah in ne samo pri posebej izbranih, so tudi sami postali del problema. Iz tega naslova popolnoma razumem njihov odstop, ki v luči tega niti ni tako presenetljiv, temveč edina rešitev zanje, če se niso želeli do konca osmešiti oz. odkriti, v čem je pravzaprav smisel in namen KPK.

KPK je torej sama s svojimi ravnanji v zadnjih mesecih prispevala k krepkemu znižanju zaupanja javnosti v njeno delovanje (moramo vendarle priznati, da so tudi nekateri na desni »sceni« ob nastopu Klemenčiča ter njegovih prvih odzivih upali, da so dobili predsednika, ki se bo uprl vsem pritiskom ter bo jasen in odločen v boju proti korupciji, ne glede na stran oz. politično pripadnost). S svojimi odločitvami, mnenji se je politično popolnoma razkrila. Tu ni šlo za enakost levih in desnih. Daleč od tega. Morda pa so se njeni člani šele sedaj resno zavedli, da so bili zgolj orodje v rokah tistih, ki resnično vodijo naš politični prostor. In morda prav zaradi tega tudi levica, vsaj po prvih odzivih, ni hudo obžalovala njihovega odstopa. Če so člani senata prišli do spoznanja, da KPK ni bila nikoli namenjena dejanskemu odkrivanju in preprečevanju korupcije v Sloveniji, temveč so imeli politiki z njo druge načrte, potem si zlahka predstavljam, da za tiste, ki v resnici vodijo našo državo, ter za njihove številne koruptivne posle, sedaj pomenijo preveliko grožnjo.

Korupcija in jaz

V resnici pa vprašanje ali bi bilo treba KPK razpustiti ali ne, niti ni tako pomembno ali za naš prostor relevantno vprašanje. Za nas je predvsem pomembno, da končno priznamo, da se je korupcija v naši državi tako razrasla, da smo z njo okuženi pravzaprav že vsi. Ta »virus« se je na nas prenesel z vrha, kjer se je korupcija najprej začela. Če je korupcija kršitev dolžnega ravnanja z namenom pridobiti korist zase ali za drugega – ali to ne pomeni, da nosijo tudi naša ravnanja s tem, ko od obrtnika ne zahtevamo računa, ko uporabimo veze in poznanstva, da hitreje uredimo kakšno sitnost na upravni enoti ali ko prinesemo kakšno pozornost medicinski sestri, ker vemo, da bomo zaradi tega hitreje na vrsti, v sebi nekaj koruptivnega?

Da, pri nas je potrebno na novo prebuditi v vsakem posamezniku in družbi nasploh občutljivost za to, kaj je prav in kaj ne. Besede mikajo, zgledi vlečejo. Premalo je, če korupcijo le obsojamo in o njej le govorimo. Samo zaradi tega se ne bo zmanjšala, kaj šele izginila. V našo družbo, v nas same, je potrebno ponovno vgraditi aksiom, da pošteno delo zahteva pošteno plačilo. In tu bi morali zahtevati od naših politikov, da nam morajo biti zgled. Dober zgled, ki bo vlekel.

PS: Za ponedeljek je tudi Zoran Janković napovedal, da bo podal svoj pogled na odstop senata KPK. Me zanima, kaj bo rekel. Verjetno ne prav dosti o tem, kaj korupcija pomeni njemu. Pa tudi novinarji, ki bodo tam, ga verjetno o tem ne bodo spraševali. V teh časih je pač težko dobiti drugo službo.

Foto: KPK




25 KOMENTARJI

  1. “S tem, ko niso vztrajali pri zahtevi, da se Janković poslovi z mesta župana MOL-a, čeprav je bil očitek o njegovi korupciji povezan prav z njegovim županskim mestom, z mnenjem, da podelitev subvencij ministrovemu podjetju nima znakov korupcije ter nekaterimi drugimi podobnimi stališči, so pravzaprav izgubili vso verodostojnost.”
    1.Kolikor vem, KPK nikoli ni vzrajala da morata Janša in Jankovič odstopiti, torej je argument o izgubi verodostojnosti ničen (drugače bi se lahko reklo o Virantu).
    2. Glede subvencije podjetju v delni lasti ministra pa so lepo povedali, da po spremenjenem zakonu o lastništvu (ki ga je predlagala SLS) njegovo dejanje ni več sporno. Torej s svojimi očitki lajate na napačno drevo.
    Se mi zdi pa simptomatičen nasvet na konču članka: vsi so skorumpirani, torej je najbolje da vsi jemljemo račune za kavico. In ne: bodimo manj tolerantni do korupcije na najvišjih nivojih (ki požre neprimerno več denarja) in na volitvah kaznujemo najbolj očitne primere korupcije.

    • Naloga KPK ni dajati mnenje o zakonitosti, ampak mnenje o tveganju korupcije in tu je očitno javnost na vsem lepem imela več senzibilnosti od KPK (zaradi česar je moral Stepišnik vendarle odstopiti).

    • K točki 1: ni vztrajala, vendar se večina ljudi (recimo SLS), ko jih več deset tisoč ljudi (protesti) hoče videti pribite na križ, nato jim pa njihovo mnenje potrdi kvazi strokovna in neodvisna inštitucija, pokaka in zbeži z ladje.

  2. Mahnič, mislim, da ste zadeli žebljico na glavico. Pravzaprav je Helenin komentar dokaz, kako spretno je politika obrnila pozornost in pričakovanja javnosti na KPK, sama pa med mehčala zakone, niso odstranili Jankovića iz MOL, poslanska skupina SDS še vedno slepo sledi Janši. In zdaj lahko, tako kot Helena, KPK očitajo, da ni dovolj naredila. Jaz ta protestni odstop čisto razumem.

    • Protestni odstop… ha ha ha…

      Gre za odstop, kjer se bo slej ko prej pokazalo en kup napak.

      Če bi bila komisija res poštena, bi najprej preverila zakonodajo, kaj lahko po zakonu naredi in potem po zakonu delala, hkrati pa predlagala izboljšave.

  3. Odstop g.Klemenčiča oz. senata KPK je pričakovan.Svojo nalogo je opravil. Nadaljeval je le delo prejšnjega predsednika g. Kosa. Janša je “izbrisan”, ni pa še “dokončno odstranjen”? Njegov sobarabin g.Jankovič je bil v zgodbi “samo demokratična kulisa”, češ poglejte vsi
    so, neglede na politično opredelitev, pred mnenjskim sodiščem KPK enaki.Povedani vzroki za odstop so “protestni”,v maniri g. Klemenčiča. Gospod zapušča na podoben način, z odstopom, že svojo tretjo funkcijo. Simptomatično.
    Vladajoči garnituri lahko postane komisija v svojem iskanju in delovanju, če prestopi zamišljeni okvir, celo nevarna.Njihova “pomoč” za protestni odhod je bil zato prikrita vendar nujna in potrebna.

  4. Abraham, mene pri celi stvari nekaj zelo bega. Zakaj je Klemenčiča Kos toliko napadal in zakaj zdaj pravi, da nebi smeli odstopiti. Očitno tole ni bilo usklajeno s Kosovim botrom.

    • Omenjeni gospodje vedo drug o drugem, kar javnost ne ve….
      Odzivnost zdaj takšna, potem drugačna, je del igre “človek ne jezi se”, ki poteka samodejno in je vedno usmerjena po željah “botrov”. Botri niso več fizične osebe. So samodejno udejanje naučenih in privzgojenih vedenjskih matrik v glavah igralcev iz zgodbe.
      Učitelji se ne oglašajo več. Igre, ki jo igrajo akterji se bo nadaljevala tudi na odru naslednje KPK.

  5. Socialistična država je KORUPTIVNA država.

    Če danes ta država crkne – kdo od 2 milijonov ljudi je tako ekonomsko svoboden, da naslednje mesece preživi brez denarja države ( ni plač iz državnega sektorja, ni penzij, ni solidarnostnih ” pomoči”.

    Dejansko je v socialistični državi večina ljudi postalo nedelavnih, neustvarjalnih, nepodjetnih, zbirokratiziranih. Samo čakajo na plačo od države. Še neka dodatna komisija pomeni samo še nekaj več stroškov iz Skupne sklede, ki jo vzdržujejo predvsem tisti redko prebivalci Slovenije, ki še kaj znajo ponuditi na svetovnem trgu.

    Smrt socializmu, svoboda narodu!
    Edine reforme so prodaja državnih kolhozov + šolstvo na trg + zdravstvo na trg ( da uničimo parazitsko rdečo mafijo) in za 2/3 zmanjšati državni aparat.

    PS zadnjič mi je en policaj pravil: ” na terenu nas dela 2.000 policajev, 6.000 policajev pa je v pisarnah.”

  6. Najverjetneje je KPK ugotovila, da je bila prav tako izigrana kot slovenska skupnost, ki je verjela, da bo Jankovič prisiljen odstopiti od državnih funkcij.

    Ker se to ni zgodilo, je bila dana zelena luč korupciji, da se bohoti, saj je bilo s tem potrjeno, da se je vse zgodilo zaradi odstranitve Janše, ki je opozarjal na napake in na nedomoljubje.

  7. Pod državno funkcijo je vsekakor šteti tudi funkcijo župana mesta, sicer bi se štelo, da se lahko na vseh nivojih odvija korupcija, razen na nivoju točno določene funkcije.

  8. Dejanska hotenja političnega establišmenta v državi, da se na področju učinkovitega preganjanja korupcije resnično kaj stori, bo pokazala nova sestava senata – takoimenovane trojke KPK. Ampak v primeru, da se misli resnično resno ukrepati, bo to šele potrebni pogoj.

    Moje širše poglede v zvezi z zadnjo potezo KPK-ja sem pa itak že objavil na svojem blogu.

  9. Če držijo navedbe na teletekstu, je odstop KPK obžalovala tudi NSI.
    Vse bolj sem prepričan, da člane NSi nikoli ne bom več volil. Kako lahko pomladna stranka obžaluje odstop tipičnih izvajalcev ukazov stricev iz ozadja?
    Tu nekaj ne more biti v redu. Ga. Ljudmila Novak, potujete v narobe smer!

  10. Sicer nisem pravni strokovnajk, a vseeno: KPK nima nobenih vzvodov, s katerimi bi lahko karkoli pravno odredil. Daje pa seveda mnenje. In to mnenje ima še kakšno moč – razpadla je celo vlada! In to, da KPK nima nobenih pravnih vzvodov, je pravzaprav trojanski konj celotne sage o KPK. Če bi namreč imel pravne vzvode, bi se na le-te tudi bilo mogoče pritožiti (predvidevam, bolje bi vedeli pravniki). Možnost pritožbe pa mora biti temeljna sestavina vsakega normalnega pravnega sistema in pravne države – ljudje smo namreč zmotljiva bitja! Kako je torej možno, da institucija poseduje takšno moč, da zruši celo vlado, ni pa se mogoče pritožiti na njegove sklepe? To je več kot očiten absurd pred katerim si janšomrzneži zatiskajo oči in je možen samo v taki udbovsko-mafijski državi, kot je Slovenija.

    • Da KPK nima dodatnih pravnih vzvodov so krivi tisti, ki so sprejemali zakone- torej tudi desnica, pri čemer je JJ Klemenčiča zelo hvalil ko so obravnavali Kresalovo.
      Naivno se mi zdi mnenje, da je KPK neposredno kriva za razpad vlade- izdali so poročilo, ki so ga predsedniki strank vzeli na znanje in podali pogoj za nadaljni obstoj koalicije, namreč da Janša gre. Ker se to ni zgodilo je vlada razpadla.

      Btw, Janša se je pritožil na upravno sodišče, ki je presodilo da
      “je bil nadzor nad Janševim premoženjskim stanjem izveden skladno z določbami zakona o integriteti in preprečevanju korupcije. Po njihovih navedbah so bile spoštovane vse v omenjenem zakonu zahtevane postopkovne določbe, ki pomenijo izpeljavo načela varstva pravic strank ter tudi varstva javne koristi in načela zaslišanje stranke iz zakona o splošnem upravnem postopku.”

      Torej, če ti kaj ni všeč je kriva zakonodaja, ne pa “udbo-mafijska država”.

      • “Da KPK nima dodatnih pravnih vzvodov so krivi tisti, ki so sprejemali zakone- torej tudi desnica, pri čemer je JJ Klemenčiča zelo hvalil ko so obravnavali Kresalovo.”

        In, ja, vse mogoče pomanjkljivoti zakonodaje je možno daljnosežno predvideti. Not! Potem bi zakoni že davno bili napisani. Temu se pa lahko reče naivnost, ja.

        “Naivno se mi zdi mnenje, da je KPK neposredno kriva za razpad vlade- izdali so poročilo, ki so ga predsedniki strank vzeli na znanje in podali pogoj za nadaljni obstoj koalicije, namreč da Janša gre. Ker se to ni zgodilo je vlada razpadla.”

        Mogoče si pa ti naiven. KPK poročilo je imelo veljavo, tako med ljudmi, kot med politiki. Na nekoga je padel od državne inštitucije potrjen sum korupcije. Poročilo je torej imelo izreden vpliv in bi v vsakem primeru imelo za posledico tektonske premike. To je poanta mojega posta, ne pa to, na kar se obešaš ti. O tej vzročno-posledični zvezi bi se dalo razpravljati. Očitno ti je antipatičnost do Janše preveč zameglila um, da bi to sprevidel.

        “Btw, Janša se je pritožil na upravno sodišče, ki je presodilo da
        “je bil nadzor nad Janševim premoženjskim stanjem izveden skladno z določbami zakona o integriteti in preprečevanju korupcije. Po njihovih navedbah so bile spoštovane vse v omenjenem zakonu zahtevane postopkovne določbe, ki pomenijo izpeljavo načela varstva pravic strank ter tudi varstva javne koristi in načela zaslišanje stranke iz zakona o splošnem upravnem postopku.””

        Poglej današnje novice in boš videl, da ustavna presoja KPK-ju grozi, da bo večina njenih aktivnosti v zadnjem času proglašena za nezakonita. To se omenja tudi kot možen razlog za odstop, mimogrede.

        “Torej, če ti kaj ni všeč je kriva zakonodaja, ne pa “udbo-mafijska država”.”

        Samo v udbo-mafijski državi se veliki večini ljudi to lahko zgodi normalno, kapiš?

        • “In, ja, vse mogoče pomanjkljivoti zakonodaje je možno daljnosežno predvideti. Not! Potem bi zakoni že davno bili napisani. Temu se pa lahko reče naivnost, ja.”
          KPK in številni pravniki so ves čas delovanja komisije opozarjali, da so zakoni slabo napisani, vendar se problema nihče ni lotil. Člani senati so tako že februarja, ko so napovedali možnost odstopa, še enkrat opzorili na luknje v zakonodaji.

          “Mogoče si pa ti naiven. KPK poročilo je imelo veljavo, tako med ljudmi, kot med politiki. Na nekoga je padel od državne inštitucije potrjen sum korupcije. Poročilo je torej imelo izreden vpliv in bi v vsakem primeru imelo za posledico tektonske premike. To je poanta mojega posta, ne pa to, na kar se obešaš ti. O tej vzročno-posledični zvezi bi se dalo razpravljati.”
          Podpišem se pod vse, kar si tukaj napisal. Čemur sem ugovarjal, je samo predstava, da se je zlobna komisija spravila nad vlado, ki ji potem sam bog ne bi mogel pomagati.

          “Poglej današnje novice in boš videl, da ustavna presoja KPK-ju grozi, da bo večina njenih aktivnosti v zadnjem času proglašena za nezakonita. To se omenja tudi kot možen razlog za odstop, mimogrede.”
          Kolikor sem bral, so se spravili nad slabo napisan zakon, ki je usmerjal delovanje komisije. Škoda, da je toliko časa trajalo.

          Glede tvoje udbomafijske države mi res ni jasno kaj hočeš povedati. Komisija je delovala po zakonu, izglasovanem v demokratičnem parlamentu. Kar se pa zgodi po izdaji poročila, pa se imenuje politika.

      • Glavno, da zvališ krivdo na desnico.

        Dejstvo je, da je bilo vse skupaj zrežirano, da se ukine vlada.

        Kriva je udbo mafijska država.

        Upravno sodišče ni razsodilo tega, kar praviš, ampak je razsodilo, da nad tem nima pristojnosti.

    • KPK je neke vrsta trajna parlamentarna komisija. Le da bi v njej morali sedeti poslanci. Tako pa je nekim uradnikom dan status višji od poslancev. Pri tem pa KPK ne izdaja odločb, ampak poročilo, spet kot parlamentarna komisija. Poročilo komisije bi moral obravnavati parlament. Nanj ni pritožbe, ampak parlament odloči kaj in kako naprej ali nazaj. Zato KPK sploh ne funkcionira in Klemenčič je končno odstopil. Kaj pa drugega. In Pahor dvomim, da bo našel kandidate za naprej. Ali pa bo spet nastavil kake kužke, s katerimi bodo upravljali iz ozadja.
      To je totalna zmeda. V tem se znajde samo naši neo-levičarji.

  11. Še to: vas to, ko Klemenčič izjavlja, da nekdo, ki dela 30 let na dobro plačanem mestu, ter ima tudi ženo, ki je na zelo dobro plačanem delovnem mestu, ne more pojasniti kako je plačal neke brezvezne karte za Južno Afriko, ne spominja jasno na kakšne jugo oficire? Mene že.

  12. no, ali ni katarina kresal odstopila zaradi mnenja KPK?

    jaz bi sicer KPK ukinil.
    zdi se mi, da je bolje imeti standardne inštance, ki imajo zadaj nek procesni standard. no, ali pa je pri KPK še kakih pet let za počakat, da nekaj izoblikuje neka praxa…

    klemenčič sicer meni ni bil najbolj slab.
    vprašanje, če se bo kakšnega takšnega še lahko našlo…

    • Pri levičarskih politikih je bilo vedno tako – odstranili so ga, ko je v javnosti izgubil vso podporo.

      S tem so ustvarili videz objektivnosti, ampak dejstva so pa taka.

      Pri Kresalki je bilo vse ok, dokler ni postala pasja princesa. Ista komisija prej ni ugotovila nič spornega, pozneje pa je.

      Enako je z Jankovičem. Podpora mu je padla, ko se je izkazal za nesposobnega sestaviti koalicijo, ali, kot to mazohistično dojemajo levaki – še bolj boleče – ko mu je Janša speljal vlado.

  13. Za Udbo-mafijsko državo so značilne naslednje stvari:

    – pri prehodu iz zločinskega v demokratični režim se ni izvedla lustracija. Zakaj sploh obstaja pojem lustracije?
    – udbo-mafijska država ima velik delež družbene lastnine, saj je tako preko politične moči in omrežij možno izsesavanja podjetij v državni lasti ipd. Slovenija ima največji delež družbene lastnine v Evropi ter so jo nekateri tuji mediji že proglasili za najbolj socialistično državo v Evropi. Pika.
    – v udbo-mafijski državi je težko uvesti kakršnekoli reforme, ki ogrožajo finančne koristi udbo-mafijskih kartelov. Zato v Sloveniji praktično ni mogoče narediti temeljite reforme zdravstvenega sistema ali izpeljati normalne privatizacije. “Začuda” privatizaciji najbolj nasprotujejo dediči partijskega režima.
    – v udbo-mafijski državi je velika večina ustvarjalcev javnega mnenja levičarjev. Iz tega razloga je tudi veliko več prispevkov, ki razširjajo levičarsko idejo in misel. Kdor tega ni zmožen razbrati, ne razume dobro pojmov kot so neoliberalizem, levica itn. Ti ustvarjalci javnega mnenja – seveda tudi na nacionalnem mediju – pogosto ponavljajo fraze, ki se največkrat pojavljajo v tedniku Mladina.
    – v udbo-mafijski državi se v javnost pogosto plasirajo novice, ki vodjo opozicije prikazujejo v negativni luči. Vsak mesec se sproži kakšna preiskava – pranje denarja, orožarska afera, afera Patria, stoprvič preiskava premoženja, ki je v povprečju vredno petino premoženja vodilnih levičarskih politikov ipd. (takšne vzorce delovanja oblasti lahko vidimo velikokrat v Rusiji in Belorusiji).
    – rezultati preiskav vodje opozicije v udbo-mafijski državi so v glavnem dvoumni ali absurdni.
    – v udbo-mafijski državi komisijo za preprečevanje korupcije imenuje nasprotnik vodje opozicije in to iz ljudi, ki se odkrito razglašajo za levičarje ali so malodane obsedeni in sovražno nastrojeni do vodje opozicije.
    – v udbo-mafijski državi varuhi prejšnjega totalitarnega režima ali njegovi glavni arhitekti odidejo na drugi svet brez kančka suma, da bi bili česarkoli krivi, pa čeprav je vsem jasno, da so krivi. Če varuhi in arhitekti prejšnjega režima še niso na drugem svetu, potem najbrž zasedajo pomembna mesta v družbi, kot je recimo predsednik vrhovnega sodišča, pomembno vplivajo na politične odločitve ali so nasploh zelo vplivne medijske osebnosti.

Comments are closed.