Argentina legalizirala splav

1

Dva dni po prazniku nedolžnih otrok, 30. 12. 2020, bo za zgodovino Pro-life glibanja in za nerojene otroke v Argentini ostal temačen datum. Narodni senat v Argentini je potrdil zakon, ki dovoljuje splav do 14. tedna nosečnosti ne glede na okoliščine.

Na Zavodu Ž!VIM, ki pomaga družinam v stiski, ženskam v krizni nosečnosti, ženskam, ki se soočajo z nenačrtovano nosečnostjo in staršem, ki trpijo zaradi izgube otroka, so se na to odzvali s člankom.

Argentina je bila še ena izmed zelo redkih držav, ki je imela zelo strogo zakonodajo splava. Ta je bil v splošnem prepovedan, dovoljen le v primeru posilstva, incesta in kadar je bilo zaradi nosečnosti ogroženo življenje matere. Sprememba zakona bo zagotovo globoko zarezala v večinsko katoliški in življenju naklonjen narod.

Sprememba zakona

V Argentini že vrsto let poteka kulturni boj med prizadevanji za »pravice žensk« ter legalizacijo splava in na drugi strani za zaščito nerojenih otrok, ki jo je dosedanji zakon podpiral. Avgusta 2018 so že razpravljali in odločali o spremembi zakona. V spodnjem domu argentinskega parlamenta je bil takrat zakon sprejet, nato pa v senatu zavrnjen z 38 glasovi proti in 31 za. Letos je argentinski predsednik Alberto Fernández ponovno predlagal zakon o legalizaciji splava in 11. decembra je bil zakon sprejet v spodnjem domu argentinskega parlamenta z 131 glasovi za in 117 proti. 30. decembra pa ga je po dvanajsturni debati potrdil še senat z 38 glasovi za in 29 proti, kar pomeni odločilno spremembo za argentinsko zakonodajo na področju splava.

Zakon po novem določa, da je splav dovoljen do 14. tedna nosečnosti iz katerega koli razloga, prav tako pa v višji nosečnosti v primerih posilstva ter če je v nevarnosti materino zdravje ali življenje. Splav je dovoljen tudi za dekleta stara 14 let brez vednosti ali soglasja staršev.

Predsednik Fernandez je kmalu po uzakonitvi na Twitterju zapisal: »Varen, zakonit in brezplačen splav je uzakonjen. Danes smo boljša družba, ki razširja pravice žensk in zagotavlja javno zdravje.«

Na ulicah so se zbirali tako podporniki življenja kot podporniki splava. Oboji so organizirali svoje shode in dogodke ter močno čustveno doživljali pričakovanje in odločitev senata.

Prizadevanja zagovornikov življenja

Zagovorniki življenja so že tedne pred glasovanjem organizirali proteste, izobraževalne kampanje, molitvena bdenja in druga prizadevanja, da bi ohranili zakon naklonjen življenju v svoji državi. Prav tako so se v molitvi zbirali katoliški, judovski, pravoslavni, muslimanski in evangeličanski voditelji in verniki, da bi njihova država podprla življenje.

Spremembi zakona so nasprotovali in nasprotujejo tudi argentinski škofje. Škof Sergio Buenanueva iz San Francisca v Argentini je kmalu po objavi rezultata na spletu zapisal: »Jasno je, da najslabše v letošnjem letu 2020 ni COVID-19.« V ponedeljek so izdali močno sporočilo, v katerem obsojajo »vročično obsedenost« političnih voditeljev z legalizacijo splava, namesto da bi si prizadevali za lajšanje resničnega trpljenja v njihovi državi. Politike pozivajo, naj »branijo človekove pravice šibkih na tak način, da jim jih ne bomo odrekli, tudi če niso bili rojeni.« Opozarjajo, da je »treba rešiti na tisoče zdravstvenih in socialnih vprašanj, ki zahtevajo vso našo pozornost.« Kar pa jim ponuja splav, je po njihovih besedah »udarec upanju«.

Argentinske zagovornike življenja je podprl tudi sorojak papež Frančišek, ki je v odprtem pismu zagovornicam življenja novembra zapisal: »Ali je pravično odpraviti človeško življenje, da bi rešili problem? Ali je pošteno najeti morilca, da reši težavo?« Dodal je, da pro-life ženske »vedo, kaj je življenje.«

“Temo o splavu je bilo zelo težko spremljati. Država je bila razdeljena na dvoje: modri, ki branijo življenje otroka in matere ter zeleni, ki so zahtevali splav kot žensko pravico. Težko je bilo slediti, saj so bili razlogi, ki so jih zeleni navajali, proti vesti. Brez srčnosti so zahtevali umoriti otroka, ki se ne more braniti. Trenutni oblastniki s predsednikom na čelu so pritiskali na senatorje, da naj sprejmejo ta zakon. Mnogi razlogi so nespametni, med njimi ta, da je splav primer javnega zdravja, ko pa vendar večina državnih bolnišnic nima osnovne medicinske zaloge.

Zakon o splavu v Argentini je protiustavni zakon in to je zelo boleče za Argentince. Mi, ki smo davkoplačevalci, bomo morali plačevati splave, in imamo občutek, da smo sokrivi za umor nedolžnih otrok. To res ubija zavest ljudstva.

Večina Argentincev je proti temu zakonu in čuti se, da gre tukaj za mednarodni pritisk. Prav tako se je čutilo, da je bilo zanalašč, da so ta zakon hoteli sprejeti v božičnem času in v bližini dneva umora nedolžnih otrok (28. 12.). Kristjane nas je zelo pretreslo, da želijo uveljaviti zakon v tem času, ko pa vendar mnogi komaj čakajo, da mine to težko leto. Še naprej se bomo borili proti temu zakonu, ne samo kristjani ampak tudi zdravniki. Zelo se bomo še naprej borili proti temu.”

Damian Črnak, argentinski Slovenec, bogoslovec v Bariloche v Argentini

Zagovorniki izbire – zmagovalci?

Na ulicah so odločitev za legalizacijo splava napeto pričakovale mnoge zagovornice in zagovorniki splava. Njihovi protesti so bili glasni ter močno čustveno nabiti. Čeprav je večina Argentincev na strani življenja, pa so bili zagovorniki splava zelo dobro organizirani in kot običajno podprti s strani močnih svetovnih organizacij, ki tudi upajo, da bi bila Argentina kot ena večjih in vplivnejših držav v Južni Ameriki zgled še drugim državam Južne Amerike, kjer so zakoni glede splava še precej strogi.

»Navijači« za izbiro so svoje proteste označevali z zelenimi trakovi in zastavicami. Na njihovih shodih so izrabili tudi kip Marije (foto tukaj), ki so mu okoli ust zavezali zeleno rutico. Zagovorniki splava so s čustvenim pritiskom predstavili, da zaradi ilegalnega splava v Argentini umre veliko žensk, uporabljali so argumente skrajnih primerov in prodirali s trditvijo, da zakon nikogar ne sili, da naredi nekaj, česar noče, le dovoljuje izbiro.

Argentina po stopinjah drugih držav?

Argentina se je tako pridružila množici držav, kjer je splav dovoljen na zahtevo ženske. Čeprav mnogi pričakujejo pozitivne spremembe za njihovo družbo, kot na primer manj umiranja žensk, bolj svobodne ženske, manj revščine in podobno, pa bodo na žalost verjetno tudi sami morali okusiti temno stran prakse splava v družbi: manj spoštovanja žensk, več čustveno zlomljenih ljudi, usihanje otroškega vrišča na ulicah, staranje prebivalstva. In seveda splav ne bo zmanjšal revščine in izboljšal zdravstva in izobraževalnega sistema, za to so potrebni drugi ukrepi.

Čeprav zagovorniki izbire to zanikajo, je dejstvo, da legalizacija splava vedno prinese zelo povečano število splavov, se pravi smrti nerojenih otrok. Zaradi tveganosti postopka samega lahko ob povečanem številu splavov predvidevamo, da se smrtnost žensk verjetno ne bo zmanjšala, le statistike bodo spet prilagojene v drugo smer.

Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.

Kje bi lahko videli upanje?

Pozitiven vidik kulturnega boja v Argentini morda lahko vidimo v tem, da se je v tem času utrdilo gibanje za življenje v Argentini, ki ob tej spremembi zagotovo ne bo usahnilo, ampak si bo še naprej, zdaj na nov način, prizadevalo za zaščito najmanjših v njihovi državi.

Poleg tega se je k njim zdaj usmeril pogled mnogih podpornikov življenja po svetu in bodo deležni naše podpore, vsaj molitvene. Morda pa bodo Argentina in tudi druge države kmalu spoznale, da gredo ponekod trendi v državah, ki imajo že dolgoletno tradicijo splava, v nasprotno smer, kot na primer Louisiana.

s. Tina Čerin

Viri:

Foto: H. Hach, Santiago Manosalva, Pixabay 

1 komentar

Comments are closed.