A. Stres za siol.net: Evropa ni več krščanska

7

Imamo samo dve možnosti: dialog ali vojna. Za kristjane pa je izbira tudi samo ena: dialog, je prepričan škof Anton Stres.

Z Antonom Stresom, doktorjem teologije in filozofije, nekdanjim dekanom teološke fakultete v Ljubljani, zdaj po nekajletnem bivanju v Parizu rektorjem katoliškega inštituta v Ljubljani, smo se pogovarjali o tem, kaj teroristični napadi v Parizu pomenijo za Evropo in evropsko civilizacijo.

So napadi v Parizu prelomnica naše dobe? Se vam zdi, da gre za evropski 11. september? Bomo od zdaj drugače dojemali islam?
Prelomnica verjetno ni. Kljub podobnostim so tudi velike razlike med napadom na newyorška dvojčka in pariškim pokolom, predvsem kar zadeva razsežnost akcije. Posledice bi lahko bile tudi pozitivne v tem smislu, da bi evropski voditelji nehali tiščati glavo v pesek. Vendar mi njihovo dozdajšnje obnašanje ne daje veliko upanja.

Je ‎Evropa kot civilizacija pred propadom?
Zaradi tega dogodka ne in zaradi vsega, kar se je zgodilo do zdaj, tudi še ne. Če bo šlo po tej poti še dolgo naprej, pa zagotovo.

Se ti napadi dogajajo, ker je Evropa krščanska, ali zato, ker ni več dovolj krščanska? Ali so zadaj čisto drugi motivi?
Evropa ni več krščanska in ko je sprejemala svojo “ustavo”, je dala jasno vedeti, da noče biti krščanska. V imenu sekularizacije se ves evropski javni prostor vedno bolj dosledno oddaljuje od krščanskih znamenj in vrednot. Je pa v Evropi še veliko kristjanov z bolj ali manj jasno identiteto.

V Evropi je krščanstvo “kognitivna manjšina” (P. Berger), kar pomeni, da ga, ne glede na odstotek prebivalstva v javnem prostoru, govoru, simbolih in referenčnih točkah, skoraj ni videti. Tudi če je, ima drugo ime. Na primer namesto ljubezni do bližnjega, ki zveni evangeljsko, govorimo rajši o solidarnosti ali altruizmu. Sicer so si pa ti dve besedi že v 19. stoletju namenoma izmislili zato, da se lahko izognejo vsaki evangeljski referenci.

Pogovarjala se je Urška Makovec, več lahko preberete na siol.net.

_______________
Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.


7 KOMENTARJI

  1. Saj dobro, da ni. Ko je Evropa bila krščanska se ni veliko razlikovala od islamskega sveta. Pozicija krščanov je zato v luči spopada med sekularno Evropo in teokratsko Islamsko Državo (nekakšen povečan islamski Vatikan) pomembna: ali bodo bližje sekularni in razsvetljenski, lahko rečemo: poganski Evropi (torej deloma zanikali svoje bližnje-vzhodne monoteistične korenine) ali pa bližje svojim abrahamskim bratom.

  2. Kakšnih krščanov?

    Z vsem spoštovanjem, g. Stres, ampak problem ni teološki. Tako tudi dilema dialog ali vojna niti ni dilema, ker je tudi vojne niso brez dialoga in niso nasprotje dialoga. Vedno dobivamo teološka navodila za življenje. A življenje ne deluje po navodilih. In to bi škof lahko vedel.

      • Kdo pravi, da ni. Slab primer si potegnil. 🙂
        Mene ne boš našel, da bi Stresu rekel, da je heretik. Ali da krši zakon. Ker mi je avtoriteta.

  3. Jaz pa mislim, da Anton Stres spet, kot ponavadi, govori zelo razumno, natančno, brez okraskov, s smislom za bistveno.

    Z dialogom gotovo zmanjšujemo možnost vojne, saj je v mnogi vojnah, posebej tistih, kjer so zraven elementi kulturnega ali verskega konflikta, problem v tem, da drug drugega ne razumemo in ostajamo, namesto pripravljenosti na iskanje rešitev v vzajemno korist, v iracionalnem območju frustracije, ki nerešena raste in potem hitro lahko izbruhne v neobvladljivi spirali nasilja.

    Seveda obstajajo tudi hladno interesno pogojeni vztopi v vojne, kjer dialog žal nima pravega preventivnega vpliva. Vojne so sicer nesreča človeštva. Če koristijo, koristijo redkim, večino pa puščajo v nesreči in mizeriji. Senzibilizirana demokratična večina bi torej lahko oz. morala znati dušiti glasnike vojnih tromb, recimo med trgovci z orožjem ali grabežljivci tujih ozemelj in lastnine.

    Konflikt islamsko-arabske civilizacije z Zahodom je gotovo področje, kjer bi dialog in to dialog enakopravnih na politični in versko-kulturni ravni lahko veliko pomagal. Takšno “teološko” navodilo je torej zlahka mogoče vzeti za zdravorazumsko navodilo.

    • Zgolj intelektualno razumno. Kot škof zagotovo ne.
      Že prvi stavek: Za kristjane pa je izbira tudi samo ena: dialog.
      Torej je Hollanda kar izobčil? Kako pogumno.

      • Hollande je vojno napovedal le teroristom. Vojno izvaja država, ne krščanska verska skupnost. Mislim, da se ne izključuje to, kar govori Stres in to, kar je napovedal Hollande.

Comments are closed.