Kam drvimo z drugim tirom?

Milan Gregorič 1.9.2017 6:1418 komentarjev
 

Foto: MMC/TV Slovenija

Vlada bo poraženka v vsakem primeru. Če referendum uspe, bo morala spakirati. Če pa ne uspe in bo vztrajala na spornem projektu, bo šla v zgodovino kot glavni krivec za dokazano sporno investicijo, za katero zraven vsega ob začetku izgradnje sploh še ne vemo, koliko bo stala, kdaj se bo lahko začela in kdaj končala.

Drugi tir je nastal v okviru dogovorov med Italijo in Slovenijo o posodobitvi železniške povezave Trst/Koper-Divača kot dela 5. koridorja, na podlagi smernic EU za obnovo jedrnega vseevropskega železniškega omrežja, za kar je bila EU pripravljena prispevati 40% nepovratnih evropskih sredstev za meddržavne železniške odseke in 20-30% za notranje proge. Kljub surovim pritiskom Italije, da bi se naj Koper priključil na 5. koridor prek nove kratke proge Koper-Trst in se odpovedal svoje novemu tiru do Divače, kar je bilo za Slovenijo nesprejemljivo, sta bila s soglasjem Bruslja oba odseka Trst/Koper-Divača proglašena za sestavni del 5. koridorja in s tem pridobila pravico do 40% nepovratnih evropskih sredstev. Vendar pod pogojem, da se na primernem mestu združita in skupaj kreneta proti Divači. Naravna pot obeh odsekov bi bila, da bi se oba, koprski prek Rižanske doline in tržaški prek Osapske, združila nekje ob Črnem kalu, kar je Slovenija tudi predlagala, a je Italija izsilila, da je do združitve prišlo nižje, bližje italijanski meji. In tako je Slovenija s svojo traso že kmalu po izhodu iz Luke skrenila na levo v predor pod Škofijami in Plavjami v smeri Osapske doline, kjer se je približala italijanski meji na 50 m in potem naredila velik zavoj nazaj ter se pri Črnem kalu vrnila na svojo naravno pot proti Divači. S tem zavojem, poznanim v javnosti kot slepo črevo, se je proga podaljšala za najmanj 4 km ali okrog 15 %, si zraven  tega nakopala dva nepotrebna večkilometrska predora in še dva viadukta zraven ter se je temu ustrezno tudi podražila. Do danes nisem zasledil še nobenega uradnega pojasnila, zakaj smo na to morali pristati.

Izstop Italije iz dogovora in njegove posledice za Slovenijo

Potem, ko je izsilila ta nepotreben zavoj, je Italija za nameček leta 2010 nenadoma izstopila iz dogovora o gradnji in poteku skupne trase proti Divači, usmerila vse svoje energije in finančna sredstva v posodobitev svojega priključka na očitno perspektivnejšo pontabeljsko progo in Jadransko-Baltski koridor ter pustila Slovenijo na cedilu, s slepim črevesom vred, ki ni imelo s tem nobenega smisla več. Saj so se avtorji ostalih treh variant s svojimi projekti vsi po vrsti ognili zavoju v Osapsko dolino in se po naravni poti  usmerili proti Divači. Vendar v sedmih letih od izstopa Italije iz dogovora nobena vlada ni projekta revidirala, kar zbuja sum,  da smo se kljub izstopu morda s kakim sporazum obvezali, da trase ne bomo spreminjali.

Ob sedanjih pripravah na gradnjo pa je prišla streznitev ter je slepo črevo samo od sebe udarilo na dan z vso silo. Že s samim izstopom Italije iz posla je bila namreč nova proga Koper-Divača degradirana iz meddržavne v notranjo progo ter ji je zaradi tega namesto 40 % evropskih sredstev pripadalo le še 20-30 %, kar pomeni, izgubo 10-20 % evropskih prispevkov oz. 140 do 280 mio evrov pri 1,4 milijardi vrednosti investicije. Slepo črevo pa je zraven tega še podaljšalo traso za najmanj 4 km oz. pri dolžini proge 27, 1 km za okrog 15 %, ter jo pri vrednosti investicije 1,4 mia evrov podražilo za najmanj 210 mio evrov. In ne nazadnje bi ob realizaciji tega projekta koprski tovori stoletja potovali po progi, ki je po nepotrebnem predolga in s tem dražja ter bi to zmanjševalo konkurenčnost Luke in SŽ.

Tej vladi sicer ni mogoče naprtiti odgovornosti za nastanek sporne trase, je pa bila dovolj zgodaj opozorjena na ta dejstva, da bi lahko ustavila postopek in revidirala projekt, a tega, očitno, ni zmogla, ni hotela ali morda celo ni smela. Še več, traso je celo zabetonirala s z brzopletim sprejetjem posebnega zakona, sedaj pa s podporo njej lojalnih dominantnih medijev z vso silo drvi nekam naprej. Zdi se, da ji gre predvsem za obljubljeno skorajšnjo zasaditev prve lopate kot velike predvolilne trofeje. In to kljub vetu Državnega sveta, pa odporu Gospodarske zbornice, združenja prevoznikov, Luke Koper in širše javnosti, strokovne in laične. In kljub opozorilom o neprimernosti vključevanja Madžarske v posel pod neugodnimi pogoji, pa o tehnološki zastarelosti in tehnični nepopolnosti projekta ter še neopravljenih geoloških raziskavah, o nepotrebnem ustanavljanju posebnega podjetja za izgradnjo proge itn. Na vse te dileme vlada ne daje prepričljivih odgovorov. Inscenirana cenena parada odločnosti in enotnosti, ki nam jo je nedavno uprizorila ob ogledu gradbišča nove izvlečne proge iz Luke Koper, samo še utrjuje dvome javnosti o primernosti vladinega početja. Izgovor, da je bil sporni zavoj potreben za premagovanje višinske razlike s še sprejemljivim naklonom 17 %, ne prenese resne presoje, ker je iz »Pregleda variant železniških tras Koper-Divača« razvidno, da sta se npr. dve drugi varianti izšli s podobnim in celo nižjim naklonom brez zavoja v Osapsko dolino (Varlova s 17 % in Duhovnikova celo z 12 %). Kot je iz navedene primerjave tudi razvidno, da so ostale variante cenejše za najmanj 400 mio evrov in s predvidenim krajšim časom izgradnje (vladina 7-8 let, Jazbinškova 5-6 let, Varlova 6 let in Duhovnikova-dvotirna 3-4 leta). Tudi podatek o že vloženih 40 milijonih evrov v projektiranje vladine trase in nakup zemljišč ne opravičuje  vztrajanja pri projektu, ki je že samo zaradi slepega črevesa za najmanj 210 mio evrov dražji in bo stoletja obremenjeval ceno prevoza z  nepotrebnimi stroški.

Kakšen razplet lahko pričakujemo iz tega spora?

Zavedam se, da je ustavitev postopka in revizija projekta huda reč zaradi vloženih sredstev v projektiranje in nakup zemljišč, zaradi verjetnih sklenjenih dogovorov z Italijo, Brusljem, Madžarsko, itn., pa tudi zaradi poraznega vtisa, ki bi ga to povzročilo v slovenski javnosti. Vendar menim, da je to za vlado edini dostojanstven izhod iz nastalega položaja, če je v dani situaciji to sploh še možno, ker bo sicer poraženka v vsakem primeru. Če referendum uspe, bo morala spakirati. Če pa ne uspe in bo kljub navedenim dejstvom in tehtnim opozorilom vztrajala na spornem projektu, bo šla v zgodovino kot glavni krivec za dokazano sporno investicijo, za katero zraven vsega ob začetku izgradnje sploh še ne vemo, koliko bo stala, kdaj se bo lahko začela in kdaj končala. Slovenija pa bo tako odločitev drago plačala že pri sami izgradnji in jo potem plačevala še stoletja.

 
Značke:

18 komentarjev

  • svitase

    Nazorna obrazložitev.

  • Igor MB

    Hvala za tale članek. A mi lahko avtor ali kdo drug dovolj kompetenten vseeno pojasni še:

    > Naravna pot obeh odsekov bi bila, da bi se oba,
    > koprski prek Rižanske doline in tržaški prek
    > Osapske, združila nekje ob Črnem kalu

    ?

    Predvsem me zanima Duhovnikova varianta (a tudi vse ostale) in njihova kompatibilnost z omenjeno idejo, da bi se kdaj v prihodnosti Italijani vendarle priključili na našo – krajšo pot na vzhod ampak po zgoraj omenjeni naravni poti in ne po prej tem od strani vplivnejše sosede izsiljeni.

  • Zdravko

    To z izsiljevanjem Italijanov je pa glupo. Italijani so ves čas bili edini žarek zdrave pameti pri celem projektu. Še živo se spomnim naših žolčnih izpadov do ideje za progo Koper Trst. Potem so se nas “usmilili” v EU in smo dobili rešitev Koper Divača, kamor naj bi se priključili tudi Italijani. Končno so Italijani ostopili tudi od te nerazumne rešitve in šli svojo pot. Nam pa je ostal slepi tir Koper-Divača.
    Uspešno smo se skregali z vsemi in sedaj imamo. Še te milijarde naj zapravimo, pa bomo spet vrhunska dežela, z zahodno kulturo, nič balkanskega itd.
    Naj ponovim, uspešno smo se skregali z vsemi! In ostali s svojim slepim tirom za milijardo ini pol!!! Bravo. Kot vedno.

    • Uh hudiča, a celo tako dolg rep ima ta drugi tir!?
      Ali so bili Italijani žarek upanja ali izsiljevalci?
      Vsekakor je bil sporazum slab, če so lahko izstopili kar brez kakršnih koli penalov zanje. Tudi ta primer lepo razgali zlagano in skorumpirano mentaliteto našega političnega establišmenta. Lastne državljane, ki imajo tehtne pomisleke so pripravljeni poimenovat notranji sovražnik medtem, ko na videz z lahkoto, naivno podležejo tujim pravljicam.

      Sicer je pri sedanjem drugem tiru Madžarska igra malce drugačna: Ali Madžari ponujajo tistih dvesto petdeset miljonov na lepe oči? Ne. Vse kar smo doslej slišali o njihovi ponudbi kaže na to, da so zavohali za njih dober posel in se odločili pristavit svoj lonček – kot partner v zločinu. Kot pravijo: “Med tatovi ni časti,” zato je končen izid enako nepredvidljiv.

      • Zdravko

        Nikar tega slovenskega špekulantstva. Kako lahko tujci izsiljujejo, da bi mi dobili koridor? Izsiljevali bi lahko kvečjemu, da bi imeli svoj! Takšna izmišljena obtoževanja so tako slovenska in tako neumna, da ni čudno, če se z nami nihče ne more spogajat o ničemer.

        Če je kdo kaj izsiljeval, so lahko kvečjemu naši izsiljevali koridor čez Divačo. V začetku očitno uspešno. Vendar so Italijani odstopili od te norosti. Verjetno ni bilo nobenega sporazuma. In vsem v olajšanje, kot kaže.

    • Zdravko: “… Potem so se nas “usmilili” v EU in smo dobili rešitev Koper Divača, kamor naj bi se priključili tudi Italijani. Končno so Italijani ostopili tudi od te nerazumne rešitve in šli svojo pot. Nam pa je ostal slepi tir Koper-Divača.”
      ================================

      To je približno tako kot če bi rekel, da ceste med LJ in KR ne potrebujemo saj itak lahko iz LJ v KR pridemo po cesti preko Domžal in Kamnika. Skratka, da je cesta med LJ in KR nerazumna rešitev.

      • Zdravko

        Zakaj si tako bojno razpoložen ves čas, da niti ne premisliš.
        Sam se strinjaš, kako megalomanska je ta trasa, pod zemljo, en sam tir, tako da ni čudno če so Italijani našli kakršnokoli boljšo rešitev. Ta trasa ničesar ne prispeva k koridorju Benetke – Dunaj. Je res slepi tir. Ideja da bi se Italijani priključili na ta tir je morda videt dobra, vendar je nora. Zato so, po mojem, odstopili in šli razvijat svoj koridor.

  • Pričakovati dostojanstvo od hlapcev in dekel je naivnost.

  • Sarkazem

    Slovenske železnice je treba gledati kot celoto in ne samo govoriti o tem miniodseku od Kopra do Divače. Nujno so potrebne obnove in modernizacije. Nujno je potreben drugi tir na Gorenjskem in od Maribora do Šentilja, sicer nam noben drugi tir do Divače ne pomaga. Ta prenova bo pa vzela veliko, veliko časa in denarja, ker se je desetletja odlašala. Zato izgleda zaenkrat neizvedljiva s tem famoznim 2. tirom vred. Je pa seveda izvedljiv z nekaj deset milijoni dvojni tir Koper -Trst in naprej priključek na italijansko -avstrijski železniški sistem. To bi Luki Koper najbolj pomagalo, vključno s prijateljskim sodelovanjem z Italijo in Avstrijo. Saj smo vendar vsi člani EU in lahko sodelujemo, ne da bi škodovali drug drugemu. Vožnje po zatarelem in razpadajočem slovenskem železniškem sistemu bi še vedno ostale in denar za njegovo modernizacijo bi morali postopoma zbirati, za začetek bi lahko vzeli del denarja namenjenega 2. tiru in ga namenili 2. tiru od Maribora proti Avstriji, ki ga je odmontirala ideološko blazna prejšnja komunistična oblast. Kolikor vem ima tudi celotna železniška os od severa Švedske do Carigrada in naprej, edino ozko enotirno oviro na Gorenjskem.

  • Andrej Umek

    G. Gregorič sicer zelo nazorno opisuje razvoj projekta “2. tir” pri tem pa spregleda nekatera osnovna dejstva. Italija ni odstopila samo od dogovora o skupni progi Trst/Koper – Divača ampak je z de facto vodenjem 5. EU koridorja skupaj z Avstrijo obšla Slovenijo. Nastala je moderna, hitra železniška povezava italijanska severno-jadranska pristanišča – Kanalska dolina – Koroška – Graz. Edino še manjkajoči element te povezave je predor pod Svinjo planino, ki pa je tik pred zaključkom gradnje. S tem obe sosednji državi v prometnem smislu Slovenijo izrivata iz Srednje Evrope in jo potiskata na Balkan. Žal tega naša Vlada ne razume ali noče razumeti. Načrtovani “2. tir” ne bo konkurenčen obvoznemu koridorju. Posledično se bodo tudi prometni tokovi premeščali iz Kopra v bližnja italijanska pristanišča. Slovenija potrebuje moderno Južno železnico visokih hitrosti, do te pa vodi samo odločen NE na referendumu.

  • Sarkazem

    Torej se Slovenija lahko izogne izrivanju iz Srednje Evrope z moderno italijansko – avstrijsko železniško povezavo samo s priključkom nanjo in ne s tekmo pri gradnji skozi Slovenijo, ki je ne zmoremo. Nismo vitalno odvisni od železnice skozi Slovenijo in transporta nasploh, ker nam povzročata samo probleme, kot so zastoji na cestah in izgube na železnici. Imamo več drugih možnosti za razvoj, ki nam zaenkrat kar dobro delujejo od turizma do izvoza! Tudi Luka Koper ima le 200 milijonov prihodkov in 40 milijonov dobička. Ne more se širiti in v nedogled večati pretovora. Ne ustvarja toliko sinergij kot problemov s škodo turizmu, prepirov s Hrvati in drugim tirom. Naj se pogodi s Trstom in priključi na njegov železniški sistem. Ne moremo tekmovati z bogatejšimi in močnejšimi sosedi ali se zaradi morja prepirati z njimi.

  • Zdravko

    Niti z izrivanjem Slovenije se ne bi strinjal. Če bi mi želeli okrepiti koridor Ljubljana – Trst – Benetke, sem prepričan, da bi dobili cel kup sredstev iz EU v ta namen. Toda nekateri so hoteli “pokopavati” Trst in iz Kopra narest Rotterdam. Argument proti tiru Koper – Trst je bil ravno prevlada Italijanov. Nam pa že ne bodo.
    Mi se kar sami izrivamo, predvsem tako, ker bi radi izrinili druge, potem pa potegnemo krajši konec. Potem pa v jok, kaj nam delajo, na Balkan nas rinejo. Dobr, da nas v morju ne utapljajo, v Piranskem zalivu po možnosti.

    • Po moje so proti takim idejam najbolj Primorci –
      predvsem iz zgodovinskih razlogov in mislim, da jih kar razumem. Četudi se nasprotovanje morda zdi neracionalno. V tem pogledu, kolikor sam poznam Italijane, bi naš podrejen položaj poizkušali neusmiljeno izkoristiti in ga tudi mastno zaračunati. O tem sem prepričan.

      Kot kaže bi nas v Piranskem zalivu še najraje utopili Hrvati. Js še vedno ne razumem te hrvaške fanatičnosti, tega hrvaškega pohlepa po našem morju. A je tam pri meji tolk rib, da bo njihova ribiška industrija brez njih propadla? Seveda ni, če ne iz pohlepa zakaj potem?

      • Zdravko

        Ne bi se rad prilizoval Italijanom, ampak močno dvomim. Luka Koper je imela celo pomol v najemu v tržaškem pristanišču. Cel pomol! Dokler niso naši managerji hoteli, da bi v Trstu pretovarjali na Veliko noč. Prišlo je do takega spora, da so naši morali spokat.
        Primorci pa, dokler jim na Sabotinu piše Naš Tito, je bolje da molčijo.

        • Čeprav je Slovenija na uradnih indeksih korupcije uvrščena daleč pred Italijo, po moje slovenski politični sistem nič kaj ne zaostaja za severno-italijanskim. Se pravi ne našim ne njihovim politikom ni za zaupat glede tega o čem se v resnici pogovarjajo za kulisami.

  • Tudi jaz ne vidim, kje naj bi Slovenija vzela denar za novo hitro Juzno zeleznico. Verjetno vec kot 10 milijard. Tole z drugim tirom je ocitno ena potratna stukarija s sila malim efektom za vlozen denar. Enako kot Zdravko in Sarkazem ne vidim potrebe za paniko, ce bi Luka Koper del tovora posiljala preko Trsta.

Dodaj komentar

Za komentiranje se morate prijaviti:

Vi ste verjetno prijavljen objavi komentar


×
 
Nadaljuj na CASNIK.SI