D. Steinbuch, Portalplus: Vojna premaga vse, tudi ljubezen, toda na koncu zmaga resnica, sicer je vse brez smisla

Časnik 22.8.2017 6:38
 

“Vojna premaga vse, še vse tiste, ki se vojskujejo. In tiste, ki samo čakajo, da bo minilo.” Drago Jančar, In ljubezen tudi

Drago Jančar se svojim zadnjim romanom In ljubezen tudi (Založba Baletrina, Ljubljana 2017) postavlja ob bok takšnima mojstrovinama, kakršna sta Strah in pogum ter Prišleki. Če je Edvard Kocbek prvi subtilno obelodanil temno stran partizanščine z vso njeno morilsko slo, Lojze Kovačič pa skozi oči odraščajočega otroka epsko popisal vojno in povojno divjanje oblastnikov v Ljubljani, potem se je Jančar zdaj lotil Maribora in Štajerske, kjer je bil trk germanskega šovinizma in slovenskega prezira do nemškutarstva bržkone najhujši.

Po Kocbkovi zbirki novel Strah in pogum in Kovačičevih Prišlekih, ki jih marsikdo ocenjuje kot najboljši slovenski roman 20. stoletja, je zdaj v to občutljivo tematiko mojstrsko posegel Drago Jančar. Njegov roman In ljubezen tudi, v katerem so vsi ključni dogodki zgodovinsko verodostojni, predstavlja prvo takšno literarno delo, ki osvetljuje drugo svetovno vojno na Štajerskem. Se pravi v tistem delu leta 1941 okupirane in razkosane Dravske banovine (Slovenije), po katerem so nacisti najbolj hlepeli in ki so ga aprila 1941 tudi najbolj temeljito ponemčili.

Maribor, v katerem sta desetletja, celo stoletja drug ob drugega butala germanski in slovenski svet, je doživel precej drugačno izkušnjo kot Ljubljana, v kateri so se do jeseni 1943 šopirili Italijani. A če je Ljubljanska pokrajina (z Notranjsko, Dolenjsko in delom Gorenjske) doživljala drugo svetovno vojno predvsem skozi kaos državljanskega klanja med “rdečimi” in “belimi”, potem se je Štajerska srečevala s tisoči, celo desettisoči prisilno mobiliziranih moških v nemški Wehrmacht (nekaj jih je zaradi takšnega ali drugačnega razloga vstopilo tudi v SS), nad vsem tem pa je lebdelo staro, nikoli ugaslo sovraštvo med Slovenci in Nemci, sploh pa med “pravimi” Slovenci in “nemškutarji”. Med tistimi, ki se nikoli niso odrekli svoji nacionalni in kulturni identiteti, ter tistimi, ki so to storili in se poskušali spremniti v lojalne, običajne in normalne Nemce.

V takšnem svetu je bilo težko ostati Anton Belak, moral si imeti srečo oziroma pravi poklic, da si to lahko ostal, predvsem pa da si vojno preživel. Lažje je bilo iz Ludeka Miškolnika postati Ludwig Mischkolnig in imeti službo v obveščevalni službi SS. Takšne, ki so govorili slovensko z lokalnim mariborskim narečjem, so imeli okupatorji najraje. Infiltracija v mehki trebuh okupirane dežele, iz katere so želeli odstraniti vse nelojalne slovanske elemente. Zato so bili ponemčeni Miškolniki zlata vredni, dokler so s srcem in razumom sledili Führerju. Dokler se niso zapletli s kakšno pomoči potrebno domačinko, ki je bila v zameno za takšno pomoč pripravljena narediti vse.

Ironično naključje je, da sem Jančarjev roman In ljubezen tudi bral ravno v dneh, ko je v nekem drugem času, v nekem drugem, Mariborčanom sicer zelo ljubem mestu, nek drug mogočnež zlorabil pomoči potrebno mlado žensko. In če je bila v primeru mariborskega nemškutarja v uniformi oficirja SS izgovor za “seksualno korupcijo” vojna in z njo povezana človeška stiska, potem sem dejansko brez besed, ko gre za podoben primer v sedanjosti. Zlasti ker smo Slovenci v zadnjih sedemdesetih letih očitno izgubili že večino občutka za čast in spodobnost. V tem primeru bo “naša hiša” ostala razdeljena, narod pa obsojen na večno slepoto, ki rojeva zgolj sovraštvo, jezo in gnus.

Več lahko preberete na portalplus.si.

 
Značke:

25 komentarjev

  • svitase

    Tudi Mariborska Štajerska boleha zaradi neresnice in nepravice. To med drugim dokazuje dejstvo, da Maribor nima v svojem Pokrajinskem muzeju predstavljenega obdobja
    od let 1945 do 1941. Ima pa Maribor zelo natančen in obširen muzej o II. svetovni vojni.

    Zakaj ostaja prepovedana tema zgoraj navedeno obdobje?
    Mogoče zaradi slabe vesti?

    Ali ni čas, da se tudi na tem področju stori sprava- med Slovenci in Nemci?!

  • svitase

    Popravek letnice v prejšnjem komentarju:

    …obdobje od leta 1848 in do 1941.

  • svitase

    Saj ni več Hitlerja in Tita, da ne bi mogli živeti civilizirano.

  • svitase

    Je pa Maribor v tem letu postavil ruski muzej. To pove vse.

  • svitase

    Zakaj oblastniki v Mariboru ne zmorejo spoštljivega odnosa do naših prednikov, pa tudi z veliko večino tistih, s katerimi smo Slovenci solidno in v sožitju živeli od leta 1848 do 1941?!

  • svitase

    Naši levi oblastniki so za multikulti, vendar le do določenih skupin, ne pa do tiste skupine, s katero smo v miru živeli več stoletij.

  • Zdravko

    Če vojna premaga ljubezen tudi resnica nima pomena, bi popravil avtorja.
    Zdi se pa kot da se je prav to zgodilo pri nas.

  • Zdravko

    mogočnež zlorabil pomoči potrebno mlado žensko.
    ========
    Menda ja ni mišljena Jankovićeva farmacevtka?!

  • svitase

    Podoben odnos kot ga imajo mariborski oblastniki do naših prednikov, imajo vodilni v slovenskem slovenističnem društvu, ki združuje učitelje oziroma profesorje slovenskega jezika.

    Ti so združeni v Slovensko slavistično združenje, ki ima edini poseben oddelek za ruski jezik.

    Slovensko slavistično ( za slovanske jezike) društvo ima naziv od leta 1936, ko Slovenci še nismo imeli svoje države.

    Zdaj, ko imamo svojo slovensko državo, pa tisti, ki so od slovenske države plačani, da ohranjajo, negujejo in poučujejo slovenski jezik nimajo do slovenskega jezika toliko spoštovanja, da bi zapisali Slovensko SLOVENISTIČNO društvo, torej društvo za slovenski jezik.

    Kako dolgo bomo še čakali, da se bo to spremenilo?!

    tudi tu imajo zraven prste levi oblastniki, sicer bi bilo drugače. Zato pa izginja slovenski jezik, zlasti še, ko gre za etični odnos med prodajalcem in kupcem, kjer se pozabil slovenski “prosim” in ga je nadomestil balkanski prostaški “evo”.

    Pozivam vse, da zahtevamo STOP nespoštovanju do slovenskega jezika!!!

  • svitase

    STOP do nespoštovanja do slovenskega jezika in neetičnega odnosa v poslovnem odnosu med prodajalcem in kupcem in med uradnikom in stranko oziroma državljanom

    Če ni etike v samem temelju, je tudi ne more biti višje.

    • Kapodistrias

      “Če ni etike v samem temelju, je tudi ne more biti višje.”
      Natančno tako. Zato tudi lustracija ni uspela, tranzicija v drugačen družbeni red je zastala na pol poti, slovenski narod pa ni samo še bolj razdvojen, ampak nosi pečat duhovne in ideološke pohabljenosti, realna moč levičarstva pa se perpetuira na tisoč in en način, vse pa na račun davkoplačevalcev. Če ni etike v samem temelju, je rezultat – vsegliharstvo.

  • svitase

    Prebudimo se, da se ponovno uveljavil spoštljiv in vljuden odnos v poslovnem odnosu
    in da ga bomo izražali pristno sonaravno, avtohtono v slovenskem jeziku!!!

    To si zasluži slovensko lepo naravno okolje in naši predniki.

  • svitase

    Mnogo uradov, gospodarskih in trgovinskih organizacij ima certifikate, da dosegajo vrhunske standarde v odnosu do svojih strank, vendar pa ne premorejo črke A, torej temelja, ki se začne in konča pri spoštljivem in vljudnem odnosu do strank.

    Vsi ti so se spoštljivosti in vljudnosti učili tudi v šolah.

    Zdaj vas pa vprašam: Zakaj so tiho njihova gospodarska in trgovinska združenja, ki bi lahko red napravila z enim organizacijskim navodilom!!!

  • svitase

    Očitno imajo levi oblastniki glavno besedo tudi v teh združenjih.

  • svitase

    Zdaj vas pa še vprašam: Ali se zavedajo oni in mi, kašno škodo delajo posameznikom in skupnosti na različnih življenjskih področjih!?

    Kdo bo to ovrednotil v duhovno vrednotnem pogledu in materialnem pogledu?!

  • svitase

    Zakaj smo dopustili in dopuščamo, da nas levi oblastniki tiščijo v veliko vrednotno apatijo, v kateri zatajimo svojo vrednotno bit in se sprijaznimo s stanjem kot je?!

    Ali je to naš smisel življenja?!

  • svitase

    To vprašanje bi postavil tudi gospe Ljudmili Novak, ki večkrat ne reče in ne stori tisto, kar bi morala reči in storiti, da bi se krepilo slovensko posamično in skupno dobro.

  • Če je resnica lažna potem je zlagan tudi smisel.
    Se pravi smisel še vedno je ampak ni resničen temveč je iluzija.

  • svitase

    Zato pa želijo da sta dve resnici in dva smisla, vendar posledice ne morejo biti dve, ampak je lahko le ena :
    duhovno vrednotna rast ali pa duhovno vrednotno obubožanje.

  • svitase

    Resnica ima torej svoj vzrok in posledico.

    Če ugotovimo posledico in vzrok te posledice, najdemo resnico, ki je lahko le ena, pa četudi je več vzrokov za določeno posledico.

  • svitase

    Ko levi oblastniki siromašijo mojo in našo ( mojih otrok in vnukov, bližnjih in daljnih soljudi) duhovno vrednotno bit, se najverjetneje moramo prebuditi iz ležernega spanja in reči in še kaj storiti, da nočemo biti sužnji zlu.

  • svitase

    Če pa je med njimi tudi kdo iz desne, pa velja isto zanj.

  • svitase

    Kakšno siromašenje imam v mislih?

    Naslednje:

    – poveličevanje totalirizma, saj ga nočejo sprejeti Evropske deklaracije o obsodbi totalirizmov
    – cenzurirane in nevrednotne medije
    – razkroj družine
    – onemogočanje, da bi dedki in babice lahko skrbele za vnuke, če ni več njihovih staršev ali so ti nezmožni za vzgojo, pa čeprav Mednarodna konvencija o otrokovih pravicah daje to pravico otrokom
    – zgledovanje po tistih državah, ki ne spoštujejo demokracije in človekovih pravic
    – ignoriranje evropskih standardov pa smo v zvezi evropskih držav
    – politično kadrovanje le tistih, ki imajo zgornje poglede na življenje
    – ignoriranje in nedopustno onemogočanje opozicije….
    – nespoštovanje slovenske kulturne dediščine in kulturne tradicije

  • svitase

    in zloraba pravosodja za onemogočanje političnih nasprotnikov….

  • Franc Zabukošek

    V troje gre rado ! K aktualnim in sorodnim razmišljanjem še tretjič dodajam apel za vse dobro naravnane:

    Dovoljujem si dodati misel, ki nasprotuje pogosti misli pri nas: Margaret Mead: “Nikoli ne dvomite, ali majhna skupina predanih ljudi lahko spremeni svet. Pravzaprav je edina stvar, ki ga spreminja. !!!!
    Zato je res geslo Radia Ognjišče: “Skup držimo pa bo šlo” ali dr. Antona Trstenjaka z groba: “Vkup držimo, zdaj gre za človeka” !!!!


×
 
Nadaljuj na CASNIK.SI