Koper, imamo problem!

Andrej Čufer 10.5.2017 6:45
 

V eni od Tarč ne tako dolgo nazaj so streljali na glinaste golobe, tistih pravih dveh sočnih vrabcev v roki pa še omenili niso. Vlada še zdaj ne ve, ali bi se lotila s »fračo« za nateg davkoplačevalcev »enotirni drugi tir s podzemnim izogibališčem« v dolžini 750 metrov ali pa z »dvocevko« – hkrati drugi in tretji tir.

Vladni promotorji ne razumejo

»Drugi tir« je bil dejansko projektiran v korist velikih gradbenih podjetji, ki jih ni več. Zato bi morali zdaj projektirati skladno z današnjimi zmožnostmi, s čim manjšim izdatkom za tuja podjetja in ekološko osveščeno. Zlahka se nam lahko primeri, da se zgodi izlitje na vodooskrbnem področju in ostane primorje brez pitne vode.

Projekt »drugi tir« je za vse tehnično razmišljujoče, varčne ljudi samo še mrlič, ki ga je potrebno čim prej pokopati. Prednost naj ima novi projekt, ki bo končan v treh letih, odpravil pa bi naslednje probleme: požari v naravi, ozko transportno grlo, hrup, zastrupljanje tal, plača pa si ga lahko Luka Koper sama v naslednjih 30 letih iz postavke koncesij.

Vladni promotorji projekta »drugi enotirni tir« ne razumejo tehnike, ne razumejo argumentov in ne razumejo, da je prevelika investicija čista izguba in nova prekomerna obremenitev davkoplačevalcev.

Edino, kar bi morda razumeli je: »Rdeča plima v Luki Koper«, ki bi jo morali organizirati sindikati, ali pa »referendum«, ki bi se razširil kot požar v Črnem Kalu. Ampak zakaj bi metali stran štiri milijone za referendum ali predčasne volitve?

Požarna varnost je nevarnost

Po načrtu vlade za enotirni drugi tir se nam ni bati vsaj še 10-15 let težav z iskrenjem v predoru, požari ostajajo samo zunaj na pobočjih ob progi, ker bo do tedaj vozilo več vlakov po stari progi dol v Koper. Toda ko bi bil zgrajen tudi tretji tir in bi vlaki zavirali v zadnjem ovinku z najmanjšim radiem, se bojo šele pokazale prave težave s požari v predoru.

Imamo zakonodajo, ki bi že danes morala sankcionirati povzročitelje požarov v naravnem okolju. Če bi jih, bi zaradi več kot 400 požarov ob železnici samo na odseku Divača – Koper v minulih letih in več kot 15 požarov v zadnjem letu morali odgovorni »piromani« že zdavnaj prenehati s svojim početjem.

V oddaji Tarča je Jure Kač, generalni direktor državne DRI (DRI upravljanje investicij, d.o.o. je največje inženirsko in svetovalno podjetje v Sloveniji), prvič javno povedal, da bi bila maksimalna hitrosti na »drugem tiru« 100 kilometrov na uro, tako za tovorne vlake kot za potniške.

Zato je zavajajoče govoriti o hitrem drugem tiru, kjer bodo drveli vlaki s 160 kilometrov na uro, saj je to predvideno za kratek odsek približno 30 kilometrov in je v klanec nemogoče – že zato, ker ima že prvi ovinek premajhen radij in tudi dve lokomotivi ne premorete toliko vlečne sile, torej je lahko maksimalna hitrost za tovorni vlak proti Divači okoli 75 kilometrov na uro.

Bil bi že čas, da tudi na spletnih strani http:/www.drugitir.si/ začnejo navajati resnične podatke.

Zavajanje: hitrost in cena

S televizijskih programov je treba umakniti animacijo 3D prikaz drvečega vlaka pod viaduktom Črni kal, ki zavaja, saj potniški vlak nikakor ne more voziti po trasi drugega tira, če ni ubežnega rova ali tretjega tira. Takšen nestvaren prikaz grdo zavaja davkoplačevalce.

Najbolj zavajajoče pa so bile na koncu oddaje Tarča izrečene besede o ceni. Na vprašanje »Koliko stane dvotirna proga drugi tir?« je odgovoril Jure Leben, državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo. Dvotirna proga drugega tira, ali bolj pravilno tretji tir, naj bi stala, reci in piši, samo ušivih 97 milijonov evrov.

Če je to res, bi prosil, da zgradimo drugi tir za 97 milijonov in tretji tir za 97 milijonov – skupaj torej za 194 milijonov, kar bi si lahko privoščili in ne bi razmišljali o cenejših alternativah.

Drugi tir in obvezni ubežni predor treh daljših predorov stanejo med 800 in 1.400 milijoni. Tako tretji tir zagotovo ne more stati samo 97 milijonov, kot je izjavil državni sekretar.

Če razložim, kaj je poskusil povedati državni sekretar: cena 97 milijonov, ki jo je navedel, je zgolj cena za izkop materiala, če se ubežni tir poveča s 40 kvadratnih metrov na polni profil 70 kvadratnih metrov v dolžini treh ubežnih predorov, ki so predvideni ob najdaljših treh predorih v skupni dolžini 16,5 kilometrov.

Nikakor pa ta cena še ne vključuje finalizacije rova, petih krajših predorov, viaduktov in vseh tirov.

Cena tretjega tira je enaka ceni drugega tira – edino, kar bi se dalo prihraniti s hkratno gradnjo, je 16,5 kilometra ubežnega tira in podzemno izogibališče v dolžini več kot 750 metrov, kjer bi se predor razširil. To je zelo draga rešitev, ki tudi nima smisla, saj zavirati v predoru na klančini pomeni velike izgube energije in povečano nevarnost požara v predoru zaradi iskrenja.

Kredit na kredit – Slovenija

Če bi stal 2. in 3. tir »le« 2500 milijonov, je to 1250 evrov na prebivalca Slovenije, na aktivnega zaposlenega v gospodarstvu pa okoli 5000 evrov za progo Divača-Koper.

K temu je potrebno prišteti še 5000 milijonov za krpanje bank in skoraj 1500 milijonov za Teš 6: torej 4500 evrov na prebivalca in okoli 18.000 evrov na aktivno zaposlenega v gospodarstvu.

Zato je treba prikazati tudi trikrat cenejše možnosti, kjer je veliko ceneje dodati nasip obstoječi progi in zgraditi protihrupne in požarne kraške zidove na širše nasipe, pa zgraditi samo 4,1 kilometra dvotirnega predora z vgrajeno požarno odvodno ventilacijo in gašenjem z zrakom z manjšim odstotkom kisika.

Pritiski in grožnje

Dr. Jože Damijan je v oddaji Tarča potarnal, da se nanj izvajajo pritiski.

V oddaji Studio City je trdil, da so tudi predor Markovec gradili po metodi TBM (Tunnel Boring Machine). Stroj za vrtanje predorov ni nikoli vrtal v predoru Markovec, je pa res, da so del predora namesto z razstreljevanjem rezkali s »kremplji«, ki so bili nameščeni na navaden bager, pred tem pa je delal podoben stroj, ki ga je uporabljala avstrijska Alpine.

Po metodi TBM se je v Sloveniji doslej gradil edino vodooskrbni predor v Soški elektrarni Plave. Zato bi bilo bolje, da bi Damijan raje govoril o lastnem neznanju, ne o pritiskih.

In še nekaj: kar naprej se dogajajo smrtne nesreče na skoraj tisoč nezavarovanih železniških prehodih; nimamo za zapornice, pa bi radi gradili »metro« za tovorni promet. Pol Evrotonela (50,45 km) je malce prevelik zalogaj za dvomilijonsko Slovenijo, tudi če imamo komisarko za promet v Bruslju.

Bolje je imeti v roki dva vrabca (dvotirno železnico), kot pa na strehi crknjenega goloba (drugi tir).

Pripis: časnik Delo avtorjevega razmišljanja ni želel objaviti.

 
Značke:

10 komentarjev

  • No, to, kar se mi poraja kot sum že nekaj časa, berem zdaj od avtorja v pripisu spodaj. To, kar objavlja skupina uglednih strokovnjakov predvsem tehničnih strok na časniku.si okoli dr. Duhovnika v zvezi z drugegim tirom, slovenski dominantni mediji očitno sistematično ignorirajo in cenzurirajo.

    Kot da smo leta 1952. Enostavno se poglobljena, strokovna in široka debata ne sme izvesti. Da ne bi kdo ogrozil takšnega megalomanskega projekta kot ej po volji oblasti.

    A se dominantni mediji usklajujejo pri tem vprašanju? Med sabo in s politiko? Ali dobivajo in voljno upoštevajo politične direktive te vrste? Še vedno? Ali imajo obljubljene podkupnine, če bojo pridno sledili projekt vlade in za hec zraven še malo Damjanovega, ki je bolj ali manj isti, samo finančna konstrukcija je druga?

    So morda podkupnine že prikapljale tudi na druge naslove kot le tistih, ki so sestavljali projekte?

  • Politično medijsko-stanje je danes še bolj bizarno enoumno kot pred izvedbo projekta TEŠ6. Danes se recimo vsi mediji za nazaj delajo velike skeptike glede te nesrečne šaleške zgodbe, ki prinaša ob dolgovih samo rdeče cifre. Že od začetkov, da so bili vsi proti. No, pa ni niti približno tako bilo. Malo novinarjev je skeptično pisalo do projekta TEŠ6. Za prste ene roke.

    Nacionalna RTV hiša je pri tem odigrala eno najbolj mizernih vlog. V dnevno-informativnih oddajah je lokalna šaleška dopisnica stalno propagirala projekt; očitno je bila to tudi uredniška politika. Omizja na temo je pa vodila predvsem Vida Petrovčič. In kot strokovnjak je bil zraven vedno Peter Novak. Ta omizja so bila vedno vodena tako, da so izvenela kot podpora premogovništvu in projektu nove fosilne termoelektrarne. In skeptično do jedrske energije in obnovljivih virov. Tudi “okoljevarstvena” omizja je vodila ista novinarka. Skupaj z njenim priljubljenim gostom Mišom Alkalajem je kazala posebno veselje do norčevanja iz podnebnih sprememb in toplogrednih emisij. So to bila le prepričanja, ali so zadaj peli kakšno posebni interesi ali konkretni cvenki?

    Takrat bi se projekt TEŠ6 še dal racionalno ustavit.

    Spomin ljudstva je žal šibek. Celo za obdobje manj kot 10 let. Ampak zadeve so verjetno le arhivirane in zmeraj je možno preveriti, kako je s tem, da se danes vsi postavljajo, kako so nasprotovali TEŠ6, ki menda ni imel nobenega podpornika ( vsaj ne med danes živimi Slovenci). Ampak kamni bojo spregovorili resnico, če bo potrebno. Z imeni in priimki. Če to hočemo, seveda. Alternativa je življenje v laži ( česar smo vajeni iz komunizma in nekaterim očitno godi).

  • slovencsm

    Zadeva je čisto enostavna. Drugi tir je projekt, ki mora biti! Mora biti postavljen tako, da se lahko iz njega financira slovenska leva politika. Stroka tukaj nima nobene vloge. Do nje se obnaša ponižujoče in ignorantsko. Pa saj se drugače tudi ne more, ker bi takoj padla na predstavitvi argumentov.
    Pri nas bi morali za velike državne projekte vpeljati sistem izvedbe. Ta bi moral biti pregleden in kontroliran s strani stroškov. Še bolje pa je, če bi ga dali delati kar zunanjemu izvajalcu, pri čemer bi bil soudeležen tudi pri financiranju. Tako bi imel interes zadevo speljati strokovno in ekonomsko.

  • Tu nima smisla kaj dosti diskutirati, ker diskusija ne bo nič spremenila. Potrebno je premagati lenobo in aktivno ukrepati.
    Potrebno je ustaviti to mafijsko norost. Za začetek zavreti in spodkopati ta zakon o drugem tiru:

    http://beta.publishwall.si/assets/vili.kovacic/VK13-Obrazec-2TDK-novo.pdf

  • https://twitter.com/mzi_rs/status/862647366263984131

    Kaj pa Afganistan?
    In kje je mogoče videti ta pisma podpore?
    Vedno več denarja je potrebno za podkupovanje. Zdaj že za pisma podpore?

    Niste se hoteli pogovarjati arogantneži, sedaj cvilite, podpisov za začetek zbiranja je dovolj!

  • Libertarec @Libertarec
    Tudi gospodarska delegacija Vanataua s pismom podpore #2tir -u.

    https://pbs.twimg.com/media/C_j8h05XgAA1CQe.jpg:small

    🙂 🙂

  • David Novak‏
    Vrhovni vodja Kim Jong-un v imenu delovnega ljudstva S. Koreje izrazil navdušenje nad #2tir. Gosp. minister v ozadju piše pismo podpore SLO.

    https://pbs.twimg.com/media/C_kBNsRXgAEfyTE.jpg

  • Medijsko pokrivanje in onemogočenje objektivnega soočenja je v razmerah enoumja potrebno, ko gre za politične projekte. Ta projekt je postal politični, ko je njeno gradnjo po obstoječem projektu ukazal upokojenec Kučan.

    Nekaj podobnega lahko pričakujemo tudi v primeru gradnje 3. razvojne osi, kjer šaleški lobi vsiljuje gradnjo avtoceste, ki tudi ni ekonomsko upravičena. Upravičena bi bila pa dobra cesta, na lokaciji, kjer je največ prometnih tokov, a to šaleški veji SD-ja ne ustreza.

    • Zdravko

      Da Kučan zahteva drugi tir?!
      Ni mi pa jasno, kdo so v tej famozni šaleški veji SD, da nas takole furajo žejne prek vode. Isto s TEŠ. In res je cesta noro prestavljena v to dolino. Toda ni šans, da bi kaj spremenili.

  • Preprost laični premislek:

    spomnimo se trajanja gradnje ter vseh zapletov pred in med gradnjo predora Markovec, vse do danes, ko je moral DARS, podjetje v stoodstotni državni lasti, poplačati podizvajalce, ki jih propadlo podjetje CPM ni poplačalo, čeprav je denar od DARS-a prejelo. Določena gradbena dela je torej DARS, podjetje v stoodstotni državni lasti, dvakrat plačalo.

    http://www.regionalobala.si/novica/11-letna-saga-gradnje-predora-markovec

    http://www.primorske.si/Novice/Slovenija/Dars-v-placilo-se-treh-milijonov-evrov-zaradi-grad

    Dolžina ene cevi predora Markovec je 2.144 metrov, dolžina druge pa 2.174 metrov. Vozna pasova sta široka 3,50 metra, robna pasova 0,35 metra, skupna širina ene cevi torej znaša 7,70 metra.

    Sedaj pa premislimo, kolikšno število predorov, mostov, galerij,… je predvidenih pri izgradnji nove železniške povezave med Koprom in Divačo in kako dolgi, široki, visoki… bi bili vsi ti objekti – bilo naj bi jih veliko in bili bi precej daljši od dobrih dveh kilometrov.

    Če združimo vse te premisleke, si lahko zelo dobro predstavljamo, kaj bi pomenila gradnja drugega tira – črno jamo brez konca in dna za metanje davkoplačevalskega denarja vanjo.


×
 
Nadaljuj na CASNIK.SI