M. Lulik, Sds: Blagor tistemu, ki bere

Casnik 31.10.2016 23:54
 

S temi vrsticami želimo spodbuditi k razmisleku, kako slovenski človek dojema, čuti dan reformacije in kako bi bilo vredno osredotočiti njegov pomen in vrednost v bodoče.

Glede na katoliško tradicijo naše domovine, ki se od Linhartovih časov spogleduje še z duhom razsvetljenstva in sekularizma, ga dojemamo Slovenci večplastno. Večina prebivalstva mu pripisuje predvsem kulturni pomen, ki je povezan z utemeljitvijo našega knjižnega jezika. Vendar se izbira dneva nanaša na dogodek iz 16. stoletja, ko je dr. Luther s svojimi znamenitimi 95 tezami sprožil proces, ki je spremenil celotno zahodno krščanstvo, tudi rimo-katoliško. Jedro je torej versko. O tem so skozi pisano besedo razmišljali številni teologi in filozofi. Kako nas torej protestantska misel nagovarja danes, tukaj in zdaj?

Bistvo Trubarjeve življenjske poti, lahko rečemo smoter njegovega celotnega delovanja, bivanja, je bil evangelij, vesela novica. Njegov namen, kakor lahko domnevamo tudi za Luthra in druge reformatorje, ni bil ustanovitev nove vere, temveč povratek k izvoru. V svojih delih uporablja izraz stara vera, stara cerkev. Osredotočen je bil torej na Kristusovo misel, ki nas vabi k rojstvu novega človeka, vabi nas k duhovnemu rojstvu. Glede na večinsko rimo-katoliško vero in glede na močen pečat sekularizma v naši domovini, si ob povedanem drznemo trditi, da večina Slovencev dojema dan reformacije kot neke vrste kulturni praznik. Kulturi se tako poklonimo dvakrat v letu, če pa upoštevamo še 3. december, Prešernov rojstni dan, ko muzeji odprejo vrata vse do sredine noči, obeležimo to trikrat. Ali smo toliko kulturen narod ali prav zaradi primanjkljaja na tem področju poudarjamo tisto, v kar nismo prepričani?

Poskusimo na to pogledati še nekoliko drugače, recimo z rahlo noto teološkega pristopa: če bi nekdo izjavil, da smo prebivalci Slovenije ljubeznivi, veseli, mirni, potrpežljivi, blági, dobrotljivi, zvesti, krotki, samoobvladani, kot nas napeljuje v ta vprašanja Pavlovo pismo Galačanom, ki opisuje sadove duha: ali bi prikimali, ali bi se nam ustnice izoblikovale v ironični nasmešek? Menimo, da bi imela evangelijska misel vsem nam še veliko spregovoriti.

Zakaj pa so vrednote evangelija tako pomembne za evropsko družbo? Ali smo postavili preveč banalno vprašanje? Ali ni samoumevno, da je krščanstvo prineslo spoštovanje vsakega človeka, saj »v Kristusu ni ne Juda, ne Grka, ne sužnja, ne svobodnjaka, ne moškega ne ženske«, pravi isto pismo Galačanom, Trubar pa je zapisal: »Pred Bugom smo vsi glih«.

Ali ni samoumevno, da različne poglede in mnenja, danes zaradi teh vrednot, ki cenijo človeško življenje, rešujemo s pogovorom, v parlamentu. Ta beseda izvira prav iz glagola govoriti, to je francosko: parler. Ali je razreševanje konfliktov na miren, spoštljiv način danes samoumevna vrednota? Vedno ni tako. Ne gre le za nekaj posameznikov, temveč za močen tok, ki je v Sloveniji kar se da podprt z državnimi mediji. Ne bomo se spuščali v podrobnosti, a poklon revoluciji je poklon ubijanju. Celotna evropska dilema je danes na določeni ravni še ostrejša, kot v času reformacije: takrat se je družba ukvarjala s tem, na kakšen način naj sprejme in živi krščansko vero, medtem ko se aktualna politika Unije ukvarja s tem, koliko krščanstva sploh pripustiti na področje javnega življenja, v lažnem leporečju žal večkrat skozi pogled dvojnih meril.

Nadaljevanje razmišljanja Matjaža Lulika, predsednik Kulturnega foruma SDS, na tej povezavi.

 
Značke:

24 komentarjev

  • Odličen članek.
    Zadnji čas veliko bolj opažam, kako je veliko število katoličanov nestrpna in sovražna do protestantov in ateistov v pravem pomenu besede, ne antiteistov, ki imajo veliko zamero do Cerkve in veliko sovraštvo do Cerkve.
    Nekako podobno nacistom ali komunistom: vsi morajo biti taki, kot smo naši. Nek bolan socialističen duh je vdrl v Cerkev. Množičnost, biti enak večini.

    • Me prav zanima, v kakšnem krogu ljudi se gibljete, gospod Pavel? Jaz nimam takega videnja.

      • V svoji župniji sem eden redkih, ki sodelujem z lokalnimievangeličani.Zadnjič sem nesel en njihov plakat za koncert, da bi ga obesili na župnijsko oglasno desko. A,ga nisem videl. Strah pred konkurenco, strah pred zavezniki, skrivanje v luknji fevda in streljanje na vsakega, ki ni naš.Druga stvar pa je samostojno razmišljanje: zelo hitro me “pravi”verniki,ki čakajo na mnenje župnika ali škofa,zmerjajo sprotestantom.

        • Zdravko

          Saj, pravzaprav, kdo pa si? Tvoja opredelitev je vse bolj nejasna.

          • Preberi si zgornji članek svojega kolega iz SDS s katerim se strinjam. Pa boš videl, kdo sem. Razen če ne trolaš. Ves čas zelo jasno pišem, kdo sem. Katoličan, klasični liberalec. Se ne pustim ujeti v ideologije in množice. Kritik socialistične Cerkve, Slovenije, “levice” in “desnice”.

          • pavel: “… kdo sem. Katoličan, klasični liberalec. Se ne pustim ujeti v ideologije in množice. Kritik socialistične Cerkve, Slovenije, “levice” in “desnice”.
            ==========================

            Kdor ima veliko idej o samem sebi je vedno z najmanj eno nogo v norišnici.

          • Po tekmi trener okrca napadalca v svoji ekipi:

            “Poslušaj ti kaj se pa greš, zakaj si dal tri strele na naš gol?”

            Napadalec odgovori: “Opazil sem, da ima naša ekipa slabo obrambo. Jaz pa sem kritični intelektualec, nisem ne levi ne desni, zato sem dal nekaj strelov na naš gol, ker sem želel kritično pokazati na slabosti naše obrambe”

          • Zdravko

            Pa se je treba znati opredeliti. To se mi ne zdi slabo. Le da za klasičnega liberalca se zdiš prevelik anarhist, Pavel.

          • Riki, jaz vedno streljam na komunistične gole. Tako CSD kot SDS vsebuketa v sebi močan vpliv SD komunistov. ;).
            Glede norcev si pa pravi za pamet solit. Na eni strani častiš svojega norega šefa sekte, na drugi pa normalne ljudi, ki bežijo iz te sekte, zmerjaš z norci.

          • Zdravko, boš moral več povedati o sebi, da te bom razumel. Meni se ne zdi tako. Povej kako ti dojemaš klasični liberalizem in kaj je zate anarhist.

          • Guardini

            Sosedov kuža nam gre vsem na živce. Laja na vse živo, mačke, druge pse, poštarja, otroke, ki gredo v šolo, avtomobile, kolesarje, menda celo na tatove. Menda je pasme mesojedi vegetarijanec

          • Oh, samo na socialiste lajam. Še posebej na tiste, ki se predstavljajo za “desničarje” in že 26 let fanatično malikujejo udbovca
            http://www.gibanje-ops.com/prispevki-razlicnih-avtorjev/41-prispevki-razlicnih-avtorjev/589-kdo-je-v-resnici-ivan-janez-jana-in-kakno-vlogo-igra-e-od-afere-jbtz-1988-naprej-

          • pavel: “http://www.gibanje-ops.com/prispevki-razlicnih-avtorjev/41-prispevki-razlicnih-avtorjev/589-kdo-je-v-resnici-ivan-janez-jana-in-kakno-vlogo-igra-e-od-afere-jbtz-1988-naprej-”
            ========================

            Ti pa tudi vse prav pride. Neverjetno, sedaj se sklicuješ celo na zapise ala Mikstone.
            Ta zapis je toliko verodostojen kot to, da je JJ lizal sladoled v zaporu:

            “Janša na zaslišanju v priporu na Roški nasmejan in s sladoledom v roki”

            No kavo je pa res pil, to je priznal sam njegov zasliševalec Vasiljević. To si lahko pogledaš v tem videu (“Smrt YU”) od cca 35:00 dalje:

            https://www.youtube.com/watch?v=XcGc2n8lKs4

        • Aha, tudi v Cerkvi vseglihar. 😉

          • V Cerkvi in povsod sem jaz. In ne nekdo, ki bi se trudil, da bi pripadal “Pravim!”
            To je komunistom nemogoče dojeti.

        • tolmun1

          Pavel ti streljaš na vse po vrsti,streljaš tudi kozle!
          Prigoda s plakatom me je navedla na misel,kaj bi bilo,če bi župnik
          farne cerkve nalepil plakat,ki bi vabil na mašo posvečeno žrtvam
          Hude jame na vhodna vrata SD ali ZL stranke!

          • Lažeš!
            Tu sem pohvalil tvojega strankarskega tovariša in kar nekaj jih iz SDS poznam, ki so v redu. Morda so ravno ti na tem forumu in v medijih (znani politiki, ki samo trolajo, kot je delal zelo znani “desni” udbovec Jelinčič, katerega naivni podporniki so sedaj našli novo “edino pravo stranko”) največji obup?

  • “.. tako razumemo, da nobenemu ni dano dojeti vseh globin modrosti in da dojemamo resnico toliko, kolikor nam je pač dano, kar nas nedvoumno vabi k zdravi ponižnosti in medsebojnemu spoštovanju. V skladu z Jezusovimi besedami lahko z gotovostjo trdimo le eno: če želimo slediti Bogu, moramo ljubiti bližnjega, kakor samega sebe

    • Pavel .. “da dojemamo resnico toliko, kolikor nam je pač dano”
      ———
      …kar nas nedvoumno vabi k zdravi ponižnosti.
      Tle bi jaz naredila piko.

    • Kaj si hotel s tem povedat ?

      • Saj ni važno. Saj vedno po svoje zaključek narediš. Vprašaj Zdravka, ti bo rade volje razložil.

  • Matjaž Lulik: “Ali ni samoumevno, da različne poglede in mnenja, danes zaradi teh vrednot, ki cenijo človeško življenje, rešujemo s pogovorom, v parlamentu.”
    =====================

    Oh kako lepo, ampak …

    Matjaž Lulik: “Biti kristjan ne pomeni … umazati svojo dušo z … strankarstvom, …”
    =====================

    Na eni strani ceniti in opevati parlamentarizem na drugi strani pa imenovati strankarstvo za umazano je v protislovju.
    Stranke so osnova parlamentarizma, strankarstvo je osnova strankarskega sistema. Dokler bo svoboda političnega delovanja toliko časa bodo tudi stranke in parlamentarizem.

    Torej to zgornje lahko pomeni samo, da je za kristjane umazano če sodeluje v politiki.

    • Zdravko

      To bi jaz prevedel kot slišimo večkrat iz ameriških kampanj, kot “partisanship”. Strankarstvo – partizanstvo.

      • Tu je SSKJ zelo jasen, ne pušča dvoma:

        stránkarstvo -a s (ȃ) v nekaterih državah pojavljanje, obstajanje strank: razvito strankarstvo; prepoved strankarstva // nav. ekspr. (navdušena) pripadnost stranki: tudi med učitelji se je čutilo strankarstvo ♪


×
 
Nadaljuj na CASNIK.SI