Črni križ naših tašč

Aleš Čerin 4.4.2016 7:50
 
Črni križ pri Hrastovcu nad jezerom Komarnik Foto: Aleš Čerin

Črni križ pri Hrastovcu nad jezerom Komarnik Foto: Aleš Čerin

Če s Pomurske avtoceste zavijete dol pri odcepu za Lenart, zavijete desno proti gradu Hrastovec ter po kakih 50 m levo na makadamsko cesto po kateri peljete le dobrih 100 m, na desni, na rahli vzpetinici zagledate Črni križ*.

Spomenik taščam

Znamenje je dal leta 1605 postaviti hrastovški grof Ivan Friderik Herberstein, stoji pa na kraju, kjer je njegova mati dala zaradi čarovništva obglaviti njegovo ženo Agato.

Grad Hrastovec, spredaj jezero Komarnik Foto: Aleš Čerin

Grad Hrastovec, spredaj jezero Komarnik Foto: Aleš Čerin

V 16. stoletju se je namreč mladi hrastovški grof Friderik zaljubil v lepo Agato z bližnjega gradiča Štarleka. Friderikova mati je – kot se rado zgodi – nasprotovala njuni ljubezni, a Friderik je bil pravi moški in jo je vseeno na skrivaj poročil. Ko je šel od doma na vojno, je mati mlado Agato mučila tako, da je predčasno rodila mrtvega otroka in jo zato obdolžila čarovništva. Ko se je Friderik vrnil, žene ni našel, je pa postavil križ iz črnega marmorja. V spomin na mrtvo ženo in – bi rekel – kot opomin taščam.

Niso vse tašče Friderikove mame

Velikokrat se šalimo iz naših tašč. Zdi se, da se možu prav ne spodobi povedati kaj lepega o svoji tašči. Zadnjič sem na enem od predavanj omenil, da sam lahko povem le dobro o svoji tašči … in bil deležen začudenja in skoraj posmeha. A moja tašče je mama od žene. Hujše so one druge.

Tašče namreč ločimo v dve veliki skupini: tašče-mame od moža in tašče-mame od žene. Moja je mama od žene. A ni hecno, da moram danes to tudi napisati? Take tašče-mame od žene so manj znane, manj “taščaste”, kot one druge. One druge pa – velikokrat – delujejo tako kot Friderikova. Skrajno razdiralno.

Priprave in vklop mehanizma

Priprave na odganjanje žensk, s katerimi bi sin stopil v resno zvezo, se začnejo že v rani sinovi mladosti. Sina lahko matere z nevidnimi drobnimi nitkami, katerih se mladec in tudi mama sploh ne zavedata, počasi pripenjajo nase. Še posebej nevarne so one brez moža. Takih je danes žal veliko. Tudi zaradi “šlevastosti” moških, seveda. Ali ste vedeli, da gre danes vsak tretji sklenjen zakon narazen? Če ženska nima moža, lahko nezavedno prisili sina, da prevzame vlogo moža in ga s tem pravzaprav čustveno zlorablja.

Ženskam v naši državi po razvezi v veliki večini ostanejo otroci in če so to sinovi, so v veliki nevarnosti, da se jim zgodi kaj takega kot Frideriku. No, ne morda kaj tako krutega, kot je obglavljanje zaradi čarovništva, za zakon, še posebej pa uspešen zakon, pa prav tako razdiralnega.

Ko se sin želi tesneje povezati z žensko, se vključi že v naprej pripravljen (verjamem, da nezaveden) mehanizem razdora, velikokrat preko vzbujanja slabe vesti, preko igranja žrtve, pri nas kristjanih še preko četrte božje zapovedi. Če sin ni tako močan kot Friderik, ki je kljub nasprotovanju Agato vzel, se lahko zgodi, da za “vekomaj-amen” ostane lepo pri mami. Ta ga lepo oskrbuje s storitvami – kot pravimo – “hotela mama”. Če pa je sin vseeno tak dec kot Friderik, da jo vzame in če se ne odseli daleč, daleč stran (kar je danes težko), se jima tašča začne vpletati v zakon in dela razdore med njima, ki vodijo do končne rešitve – ločitve. In začetka novega potenciala za “taščo tipa Friderikova mama”.

Nekaj primerov poznam, ko je mati uspešno odgnala vse ženske, potem dolgo živela in ko je umrla, je bil sin star 60 ali več, kar je bilo davno prepozno za kakšno rodovitno zvezo. Poleg tega pa sin po tolikih letih življenja z mamo, ki ga “pedena”, postane pač invalid. Ne gre drugače.

Zapustiti taščo od svoje žene

Koncept tašč (in tastov, ki imajo drugačne “fore”, a o teh bom pisal kdaj drugič, tudi sam sem tast) in njihovih grozodejstev so poznali že v Stari zavezi, kjer je že na prvih straneh Svetega pisma (v Genezi) zapisano: “Zaradi tega bo mož zapustil očeta in mater in se pridružil svoji ženi in bosta eno meso.” 1 Mz 2,24 Enak stavek ponovi še sveti Pavel v pismu Efežanom (Ef 5,31). Se mi zdi, da tole dvojno pojavljanje enakega stavka na dveh tako različnih mestih v Svetem pismu močno potencira njegov pomen, ki se ga premalo zavedamo in ga strašno podcenjujemo. Tudi v pripravi dveh mladih ljudi na zakon se tole močno podcenjuje, še posebej zaradi moči in zlorabe četrte božje zapovedi, ki jo radi tako napak razumemo – kot podrejanje staršem in ne kot spoštovanje.

Tašča od žene na odličnem tretjem mestu

Čas je, dragi možje in fantje, da se nevarnosti tašč od naših žena, naših mam torej, zavedamo (še pred zavezo, pravi dec pač da zavezo) in takoj tudi delujemo kot pravi “deci”. Tako, da damo ženo na prvo mesto in pri odločitvah to tudi upoštevamo. Pika. Otroke damo na drugo, starše in s tem tudi mamo pa na – še vedno odlično – tretje mesto. Z vsem spoštovanjem. Vse zato, da bo manj “črnih križev” po naši Sloveniji.

*Vir: Wikipedija

Foto: Aleš Čerin

 
Značke:

23 komentarjev

  • svitase

    Zanimivo.

    V bližini mojega kraja sta bila dva zanimiva primera, ko sinova dveh, torej svojih mam na različnih domovih ( eden na veliki urejeni kmetiji, drug pa tehnolog) nista pokazala nobenega interesa za dekleta vse do 45 leta starosti, kop sta mami umrle.

    čeprav so ljudje za časa življenja njunih mam govorili, da sta pedra, sta to po smrti svojih mam zanikala.

    Oba sta si takoj našla dekle in se poročila in obadva imata veliko otro, eden celo pet.

  • Feministka

    Tudi ko gre zakon narazen ima otrok še vedno OBA starša, torej je kazanje s prstom na žensko zaradi tega v kakšno osebo se bo sin razvil, nepošteno, in tudi v nezdravem odnosu mati-sin gre za dve, večinoma odrasli osebi, nekateri se uslugam in skrbi mama-hotela zavestno in prav z veseljem prepustijo. Nekako velja, da se človek do 25. leta v osnovi formira, postane odgovoren za svoja dejanja in od takrat dalje težko krivimo starše za njegovo stanje.

    To, da večina otrok po razvezi ostane pri materi je med drugim posledica tega, da očetje sploh ne zaprosijo za skrbništvo, ker se še vedno manj skrbijo za nego in vzgojo otrok kot ženske in jih tudi po razvezi le-ti manj zanimajo in želijo predvsem iti novim “dogodivščinam” nasproti.

    Formiranje tašče-zmaja po mojih izkušnjah ni toliko odvisno od tega ali ostane mati sama, večina žensk si danes po razhodu itak poišče novega partnerja, ampak predvsem od karakterja, neizpolnjenosti življenja z drugimi stvarmi (služba, hobiji, ….), zaradi česar se mi zdi fokusiranje zgolj na materinsko vlogo ženske, ki jo forsirajo tudi na tem portalu, precej škodljivo in seveda tudi okolja. O primerjavi med ameriško materjo, ki je vajena, da pri 19tih posadi sina na konja in ga pošlje v svet in slovensko, ki mu še pri 40 tih cankarjansko lika srajce, je veliko in dobro pisal že Mazzini.

  • Odličen članek.

    V Sloveniji je gospodovalnosti mnogo več kot podjetnosti.

    Tudi za starce v politiki (čarovniki in Gargameli) bi lahko postavili črni križ.

    Tako za podjetnost kot za dolgoročen odnos (zakon) moram biti zrela, odrasla oseba.

    Zagrenjene ženske spodijo može, očrnijo vse moške in svoja egoistična gospodovalna čustva investirajo v otroka.

    Po gospodovalnosti (ne po ustvarjalnosti, iskrenosti, lepih odnosih in preprostosti) je Slovenija fevdalna, rovtarska, luzersko socialistična, birokratsko mafijska. Slovenija je zelo lepa po naravi. Po družbi in ljudeh pa strašno zaj…a, čarovniška in hudobna (vse za zaščito mojega fevda in trebuha). Saj skoraj noben ne protestira ko z 2,5 milijardnim pufom čarovniki in čarovnice Slovenije svoje lastne otroke ŽREJO.

    • Feministka

      Zagrenjene ženske spodijo može, očrnijo vse moške in svoja egoistična gospodovalna čustva investirajo v otroka.

      ==============================================================

      Torej bi se bilo za vprašati zakaj so te ženske tako zagrenjene. Morda pa zato ker jim že stoletja tupijo v glave, da so kot samostojne osebe NIČ-vredne, da je njihova vrednost zgolj v odnosu do moškega, in ko mož odide ostane samo še sin. Vzgajanje deklic v svobodne in samozavestne ženske pač nikoli ni bila prioriteta naše kulture, čeprav je povsem jasno, da so le takšne sposobne zdravih odnosov z drugimi.

      • Ja, ampak to je bilo pred stotimi leti…

        • Feministka

          Pred stotimi leti? Madonca, kako čas beži, meni se je pa zdelo, da sem še prejšnji teden tukaj prebirala kako je ženska največ vredna ko je v vlogi matere in žene.

          • Zdravko

            Ta zagrenjenost prihaja iz tega, da jim niti siceršnja telesna privlačnost ne pomaga, da bi kdo hotel z njimi spiti kavo.
            Pred stotimi leti dvomim, da je tega sploh kaj bilo.

      • “Vzgajanje deklic v svobodne in samozavestne ženske pač nikoli ni bila prioriteta naše kulture”

        Res. Odkar pomnim, pa to ni malo let, se ženski odvzema ženskost in se jo enači z moškim ali pa spreminja v predmet poželenja moškemu.

        • Feministka

          Kljub vsemu je položaj žensk danes bistveno boljši kot kadarkoli prej v zgodovini, zato pač ne morem pritrjevati tezi o dobrih starih časih, ko so bile ženske še “ženstvene”. Premiki v smer življenjske in duhovne samostojnosti žensk kot človeških bitij so sicer počasni in še niso povsem dosegli ženskih množic ampak se dogajajo, tisočletne, globoko zakoreninjene vzorce je pač težko spreminjati.

          • Vsak berač svojo malho hvali. Tudi feministke ali pa kakšni zadrti tradicionalisti.

            Hvališ izpolnjenost “življenja z drugimi stvarmi (služba, hobiji, ….)”. Lahko bi dodala tudi šoping, pretirana skrb za zdravo hrano, postavo, itd. Zato da se človek zamoti, ko ga gloda občutek praznine.
            Tu gre za navaden individualizem, ki na koncu, ko mašila postanejo brezvezna, postanejo osamljenost. Spodbujanje individualizma je v interesu sodobnih oblastnikov, da laže vladajo in uresničujejo svoje ideje.

            Feministke se preprosto bojijo biti ženske, žene, mame. Niso imele pravega zgleda, zato v to žensko moč ne verjamejo.

          • Zakaj imaš tako negativen odnos do individualizma? Si tudi ti kolektivist?

          • Ja, rad sem v skupnosti(h). Brez njih je človek čisto sam v vesolju. Rad sem pa tudi svoboden. Svoboden v smislu, da se sam odločim, kateri skupnosti se podredim.

            Razne oznake, kot so kolektivist in podobo, mi niso čisto jasne, ker ne vem natančno, kaj si kdo pod tako oznako predstavlja. Ne razmišljam na tak način.

            Klasificiranje ljudi na tak način se mi zdi površno, mogoče je to celo značilnost revolucionarjev, da laže vedo kdo je njihov in kdo ni. Človek je precej kompleksno bitje, nikogar se ne da dokončno določit z neko oznako. To je že sodba, sodbo pa naj bi prepuščali Bogu.

  • “Čas je, dragi možje in fantje, da se nevarnosti tašč od naših žena, naših mam torej, zavedamo (še pred zavezo, pravi dec pač da zavezo) in takoj tudi delujemo kot pravi “deci”. Tako, da damo ženo na prvo mesto in pri odločitvah to tudi upoštevamo. Pika. Otroke damo na drugo, starše in s tem tudi mamo pa na – še vedno odlično – tretje mesto. Z vsem spoštovanjem. Vse zato, da bo manj “črnih križev” po naši Sloveniji.”

    ==========================================================

    Včasih kar ne morem verjeti, koliko hudega je lahko med dvema ženskama in kako po nepotrebnem nastajajo problemi, ki jih po naravnih zakonitostih sploh ne bi smelo biti.

    V srednjem veku so tašče lahko kar “na direkt” morile svoje snahe, ker se je žensko hitro lahko proglasilo za čarovnico in se jo zažgalo, sedaj pa jih nekatere morijo na bolj prefinjen način, tako, da jim jemljejo dušni mir. No, ne vse. Veliko jih je dovolj zrelih, da se zavedajo svojega “tretjega mesta” v sinovem življenju, ga spoštujejo in so krasne mame in stare mame.

    Opažam, da niso vedno samo mame-tašče problem, ampak tudi sin ali hči, ki kljub letom zakona še vedno mešata vrstni red med svojimi starši, otroki in sozakoncem.

    Ne samo, da se zbudijo možje, kot poziva avtor članka, tudi žene so poklicane v pravilno razvrščanje oseb v postavitvi svoje družine in posledično v manj novodobnih “črnih križev”.

    Dela na sebi zvrhan koš za vse nas… Veliko uspeha! 🙂

  • Feministka

    @j

    In kaj točno je smisel življenja po tvoje? Da se obesiš kot mlinski kamen okoli vratu drugim?

    Če si človek sam ne zna osmisliti življenja mu ga tudi drugi ne morejo, niti zapolniti praznine v njem. Individualizem je seveda lahko problematičen in ne govorim o njem oziroma nekem plehkem egoizmu ampak o zavedanju lastne vrednosti, ljubečem sprejemanju sebe, ki je podlaga tudi za odnose z drugimi, o svobodni navezanosti kot temu pravi Alenka Rebula: “Svobodna navezanost pomeni, da nas drugi lahko ljubijo, a da pa to ni pogoj, brez katerega se počutimo izgubljene in mrtve. Drugi nas niso dolžni ljubiti zato, da nas rešujejo pred nesmislom. Nikoli ne bomo na varnem, če se brez najdražjih doživljamo kot nesmiselna praznina.”

    Feministke se ničesar ne bojijo, želijo pa enakovreden odnos, ne podrejanja, ki se od žensk po defaultu pričakuje.

    • “In kaj točno je smisel življenja po tvoje? Da se obesiš kot mlinski kamen okoli vratu drugim?”

      To je v naši družbi izredno, izredno pogost pojav. Bile so neke ekonomske razprave, da samo desetina ljudi proizvede tisto, kar je za življenje potrebno. Ostalih devet desetin pa se tepe za rezultate one desetine.

    • Naštela si službo in hobije. To ni ravno nekaj s hudim smislom. To so lahko tudi mašila.

      “Če si človek sam ne zna osmisliti življenja mu ga tudi drugi ne morejo, niti zapolniti praznine v njem.” To je res, ni pa res, ko mi očitaš, kaj da jaz mislim.

      Feministke imajo problem s svojo svobodo. Ampak za to niso toliko krivi sodobni moški, pač pa vsak človek (in vsaka feministka) nosi v sebi dediščino svojih prednikov. Vsak človek mora svoje demone sam premagat in najti sožitje s tistim kar je dobrega v njem. In potem je svoboden. Človek se lahko osvobaja sam, lahko pa mu je v veliko pomoč tudi dober sozakonec.

      In pa, nikakor se ne pričakuje od žensk, da morajo obvezno biti žene in mame. Mati Terezija je bila velika ženska. Ali pa Edith Stein iz prejšnjega članka. Feministke pa niso preveč.

      • Feministka

        Uresničevanje lastnih potencialov, ustvarjalno delo, služba, ki jo z veseljem opravljaš, občutek, da si drugim koristen in pomemben, vse to je lahko izvor zadovoljstva in izpolnitve.

        Človeka oblikuje njegova osebna zgodba kakor tudi okolje, družba, zgodovina. Če bi se lahko vse rešilo na osebnem nivoju potem feminizma sploh ne bi potrebovali, ampak temu seveda ni tako. Ravno feminizem je zagotovil, da imajo ženske danes več svobode kot kadarkoli, če se tega ne zavedajo ali ne vedo kaj s to svobodo početi, ker je niso vajene, ali si same nadevajo nove, nepotrebne okove, je druga stvar, ampak v osnovi je možnosti in izbire ogromno. Feministke imajo gotovo še najmanj problemov s svojo svobodo.

        Angela Vode, Zofka Kvedrova, Cilka Krek …. da naštejem le nekaj iz med množice odličnih osebnosti, bork za ženske pravice, na katere si mastno pljunil zaradi svojih predsodkov do feministk.

        • Svetnice ravno niso, nisem pa pljuval po njih. Močno pa dvomim, da bi katera od njih, če bi še živela, podpirala sodobne feministične ideje, kot je npr. teorija spolov.

          Sicer sem že stokrat zapisal, ampak pravim še enkrat, da imam osebno raje svobodne ženske. (Mogoče celo iz iz čisto egoističnih razlogov.) Ne bojim se nobene. Problem pri feministkah, ki imajo močan odpor do moškega sveta, je predvsem v tem, da se z njimi ne da ustvariti nikakršne skupnosti. Bile bi samo nezanimive, ampak ker vsem vsiljujejo neke protinaravne teorije, se pravzaprav postavljajo v vlogo nasprotnic.

          • Feministka

            Prav gotovo bi vse naštete podpirale enakost med spoloma, če imaš pa v mislih teorijo spolne identitete, pa to sploh ni feministična ampak levičarska ideja, ampak za pavšalno pljuvanje po feministkah pride vse prav, ane.

            Večina feministk nima odpora do moških ampak do njihovega slabega obnašanja in želje po nadvladi, z nami se lahko ustvari enakovredna, seveda pa ne patriarhalna skupnost, kakršno idealiziraš ti.

            Živimo v svobodne svetu kjer ima vsak pravico izražati in zagovarjati svoje ideje, če pri tem ni nasilen, tudi feministke, zato je tvoja teza o “vsiljevanju” česarkoli povsem deplasirana.

          • Ne, ne idealiziram partiarhalne skupnosti, zagovarjam samo tisto, kar piše v Svetem pismu.
            Me veseli, da ne zagovarjaš teorije spolov, zdaj to samo še razloži ostalim feministkam. Ne verjamem, da te bodo kaj dolgo lepo gledale.

  • svitase

    Amalie, očeta sta zgodaj umrla.

    • Amelie

      Hvala svitase, saj se mi je zdelo … tako je bila mati primorana prevzet tudi vlogo očeta v družini.


×
 
Nadaljuj na CASNIK.SI