Za bolj civilno civilno družbo

Žiga Turk 13.10.2015 6:44
 

krokarji zarotaPrejšnji teden je Socialna akademija organizirala posvet o delovanju in vlogi civilne družbe v Sloveniji. Trenutek je bil srečno izbran. Civilni družbi gre namreč v Sloveniji dobro. Vpliv državljanov na odločevalce je velik. Prejšnji torek npr. so delovni ljudje in občani po enem tednu dostojanstvenega protestiranja pred TV sprejemniki dosegli odstavitev bogato plačanih tujcev z vrha DUTB.

V zgornjem odstavku je nekaj sarkazma, ki kaže na smer tega, kar hočem povedati. Problem Slovenije ni, da imajo državljani premajhen vpliv na odločevalce, problem je, da imajo nekateri prevelikega in da so formalni vzvodi demokratične in politične moči v primerjavi s tem šibki. Mislim seveda na tisti del civilne družbe, ki se srečuje s politiko.

O problematiki politične civilne družbe lahko govorimo na treh ravneh. Prvič, kako na to razmerje vpliva razvoj sveta, drugič, kakšne specifične probleme ima civilna družba v slovenski obliki demokracije in tretjič, kakšen je položaj konservativno-liberalnega dela civilne družbe in kako ga izboljšati.

Čedalje manjši delež pametnih dela za oblast

Oblika demokracije se v vsem svetu spreminja in sicer zaradi drugačne razporeditve pameti in informacij. Cilj demokracije ni, da si ljudje izberejo oblast, ampak, da so vladani pripravljeni mirno trpeti vladajoče. Da jim zaupajo. In ljudem se dobro zdi, če imajo občutek, da so si vlado sami izbrali.

Več kot je pameti med ljudmi, težje ti prenašajo, da se jih komandira. Več kot si ljudje domišljajo, da vejo, manj se pustijo komandirati. Stopna participacije je torej odvisna od razporeditve pameti in informacij v družbi. V demokraciji je več participacije kot v absolutističnih monarhijah.

Še nikoli ni bilo razmerje med pametjo oblasti in pametjo ljudstva tako zelo v škodo oblasti. Absurd sedanjosti je, da še nikoli ni tako majhen delež vseh pametnih in izobraženih delal za vlado, pa še nikoli ta nikoli manjša manjšina ni tako podrobno urejala življenj vseh ostalih.

Participacija civilne družbe je način za premostitev tega nasprotja. In sicer tak, ki je všeč zagovornikom močne in velike države. Za uradništvo in večino politike je manjše zlo. Druga načina sta večanje svobode v družbi in samoregulacija namesto državne regulacije.

Primer samoregulacije je internet. Do zdaj je deloval, ne da bi se v njegovo upravljanje vtikale države. Vsaj demokracije se niso. Zdaj se odvijajo borbe, ali si bo politika podredila internet, ali pa bo internet postal zgled, kako naj se politika umakne še iz kakšnega področja. Primer omrežne nevtralnosti je zahteven prav zato – na eni strani odpira vrata državi v regulacijo interneta, na drugi se odpira nevarnost balkanizacije interneta.

Slovenija ni zrela demokracija

Demokracija s svojimi rituali, torej volitvami in podobnim, v Sloveniji ne vzpostavlja zaupanja med vladajočimi in vladanimi. To dokazujejo vse statistike, od volilne udeležbe do zaupanja državljanov v vlado, parlament … In tudi statistika, ali se v Sloveniji različne politične opcije menjavajo na oblasti. Se ne. 85% časa so na oblasti politiki, ki so kontinuiteta s prejšnjim režimom.

Razlogov za nezaupanje je veliko, glavni so volilni sistem, način oblikovanja koalicije in način oblikovanja vlade na njegovi podlagi. Volilni sistem je zanič, ker nihče ne ve, za koga je glasoval ali koga je njegov glas na koncu pripeljal v parlament. Če bi kdo hotel v zvezi z nekim problemom telefonirati svojemu parlamentarcu, sploh ne ve, kdo to je. Glasovanje za neko stranko ne pove, za kakšno koalicijo bo šel glas. Niti se na dan volitev ne ve, kdo bi znali biti ministri.

Glavni postranski razlog je nadaljevanje samoupravljanja. Politika in stranke so še iz socializma ven na slabem glasu, vse je boljše, kot strankarska politika. Stroko, civilno družbo in t.i. nevladne organizacije nam prodajajo kot alternativo politiki. Politika je menda slaba, civilna družba je dobra. Kar je nevarna neumnost.

Zato je treba najprej dati veljavo politiki. Politični sistem mora delovati, imeti mora oblast, ne pa, da imamo pogosto občutek, da je vlada izvršni svet ozadja, ki ima v Sloveniji dejansko oblast. To ozadje seveda ni tisto, kar imamo za civilno družbo.

Ne ločimo med politikami in politiko

V Sloveniji velja enačaj med politiko kot procesom, ter politikami kot metodami, rešitvami. Prvo delajo politiki, ljudje. Politike (npr. zdravstveno, prometno, …) lahko oblikuje kdorkoli, ne samo stranke, ne samo politiki. Za razvite demokracije je značilno, da politike razvija civilna družba, inštituti in think-tanki.

V Sloveniji ni razvitega sistema organizacij, kjer bi nastajale, se kresale in se soočale ideje o politikah. Njihovo vlogo do neke mere prevzemajo univerze ali inštituti, ki nastanejo na njihovem robu ter mediji. Tisto malo nevladnih organizacij si v veliki meri financira kar vlada sama iz proračuna.

Desna revščina

V posebej depriviligrianem položaju je civilna družba, ki izvira iz konservativnih ali klasično liberalnih vrednot. Razmerje moči v civilni družbi namreč odraža ne odraža rezultatov volitev, ampak razmerje neformalne moči v družbi. Razmerje neformalne moči se po letu 1990 skorajda ni spremenilo.

Ta moč se kaže v vrednostni orientaciji v novinarstvu, v družboslovni raziskovalni dejavnosti in v političnih simpatijah managementa večjih podjetij. Podjetja, ki so dovolj velika, da bi lahko podpirala so del državnega ali paradržavnega gospodarstva, ki si financira svojemu »nacionalnemu interesu« primerno civilno družbo. Uspešni podjetniki, ki so po letu 1990 začeli iz nič, večinoma niso dovolj veliki, da bi lahko zapravljali za družbeno odgovornost.

Formalno na desni sicer obstaja množica inštitutov, zborov in centrov, če pa bi prešteli ljudi, ki jih lahko plačajo, bi jih lahko prešteli na prste. Nekateri so odvisni od strankarskega denarja, kar iz njih naredi strankarsko transmisijo brez prepotrebne ustvarjalne svobode.

Če se na tem področju ne bo nič spremenilo, bo slovenski javni prostor še naprej prikrajšan za naravni in produktivni spopad idej. Rešitev, dokler Slovenija ne dobi normalne gospodarske strukture in davčne zakonodaje, bi bil proračunski sklad za razvoj civilne družbe, ki bi pravično podpiral razmišljanja vseh političnih barv. V nasprotovanju taki ideji se bodo, pričakujem, združili libertarni fundamentalisti in levičarski miselni tankisti. Prvi iz principa, drugi, ker imajo sredstev zase povsem dovolj.

Pomagati politiki

Prva naloga take politične civilne družbe pa bi bila – absurdno – pomagati politiki na oblast. Pomagati, da imajo dejansko in učinkovito oblast izvoljeni predstavniki ljudstva. V eni pomembnejših knjig o političnih sistemih, »Origins of Political Order« je Francis Fukuyama zapisal: »Svobodni trg, živahna civilna družba in spontana modrost množic so vse pomembne komponente delujoče demokracije, ampak na koncu nobena ne more nadomestiti funkcij močne hierarhične vlade«.

Pri nas smo sicer nekaj časa imeli sistem, ki je bil še naprednejši od tega, saj so imeli oblast delovni ljudje in občani, ampak včasih je treba narediti kak korak nazaj, da bi lahko potem v pravo smer dva naprej.

 
Značke:

37 komentarjev

  • svitase

    Spet aktualna tema.

    Zanimivo je tudi, da ni resnega in sistematičnega pristopa, kako vzpostaviti zaupanje ljudi v oblast in državne institucije. Kot da to nekomu ustreza, da se ničesar ne spremeni.

    Vzroki za nezaupanje pa so številni:
    – oblast ne drži besedo za kar je bila izvoljena
    – slabo delo vlade in institucij
    – koruptivnost
    – odločanje iz ozadja
    – kršitev ustave, mednarodnih deklaracij in zakonov
    – nevrednotna usmeritev
    – nedomoljubje
    . neodgovornost…

  • svitase

    Ni mi jasno zakaj opozicija ne pristopa k tem vzrokom sistematično in celovito, jih razgalja in si pridobiva simpatije volivcev.

    • To tudi meni ni jasno.

      Poglejmo Tw. To dela edino Libertarec. Jokajo, se da nimajo trobil, a imajo internet.

      Preveč pasivni in ne temeljiti so.

  • Odlično. Desnica je tako nemočna in vsi ljudje tako nesvobodni razen mafije, ki ima popolno oblast in v kali zatre ali relativizira vse predloge ljudi.

    Veliko pove pismo bivšega vice guvernerja Švedske centralne banke Nyberga , ki prikazuje kako so tajkuni uničili Savo, Gorenjsko banko in na rob pahnili slovenski turizem. Vse izgube bomo morali plačati davkoplačevalci, sedaj pa si ta banda pod Naratom krade rešilni denar tako, da postajajo spet večinski lastniki bankrotiranih monopolistov.

  • svitase

    Imam občutek, da se opoziciji zdi dovolj, da njihovi poslanci nekaj povejo in predlagajo v parlamentu.

    Vendar to ne doseže večine volivcev. Za seznanitev in navdušenje volivcev je potrebno mnogo več.

    • svitase: “… Za seznanitev in navdušenje volivcev je potrebno mnogo več.”
      ===================

      In s čim so levičarji seznanili in navdušili volilce?

    • Pavel in Svitase … malo višje pravita da vama ni jasno … ????
      … in da sta sedaj dobila odgovor preko tega vprašanja (Riki)!!

      • Morda sem nerazumljivo komentirala ?
        Menim, da se ljudstvo lažje obvladuje z retoriko levice (da ne dogovorimo še o pobojih), ker “piha na dušo” s slogom .. “ne bojte se, vi ste naši, mi vas bomo ščitili, samo bodite lojalni in tako naprej”.
        Kaj pa govori desnica ?

  • RTW Rok
    “Ti Slovenci. Ko Franc postavi radarje in JJ zniža plače v JU za 1% je na ulici 30k, ko pa nam kradejo milijarde, mirno dalje gledamo Kmetijo! “

    • Pavel,končno si pošteno priznal,kje črpaš ideje,mirno glej naprej kmetijo,ne daj se
      motiti, Janša ti je očitno razrahljal živčne vozličke in greš raje na kolena s pocukrano
      starleto,ki jo vodi in ti cuka everčke iz žepa!

  • Besedna zveza med dvema starogrškima besedama “demos” in “kratos” je v članku blago rečeno zelo svobodno interpretirana. In to prav v jeziku, ki je skupaj z latinščino pojem eksaktnega, nedvoumnega izražanja.

    Sicer je pa zadnje, kar ta država rabi, dodatno proračunsko kupovanje slovenske pameti. Npr. think-tankov katerekoli barve. Nasprotno, to “pamet” ( v velikem delu gre za levičarsko zmedo in blodnjavost) bi bilo v skupno dobro čimprej v čimvečjem obsegu spraviti s proračunskih pipic.

    In s tem denarjem, če seveda ne bi bilo letno milijardne luknje, končno narediti blejsko obvoznico ali ljubljansko urgenco. Nekaj zavetišč za brezdomce. Mnogo koristnejše.

    • Ja, saj se zdi, da je zelo težko, če ni celo nemogoče sploh najti kak dober predlog, kaj storiti. Tako je tudi s tem predlogom. Žiga to predlaga v lastni nemoči najti rešitev.
      Kot da rešitve res ni. Kot da je propad edina možna pot. Tvoj predlog o boljši porabi denarja tudi ni za nikamor. 🙂 Žal.
      Komunisti požgejo vse za seboj. Temu, kot da se ne da izogniti, nikakor.

      • Zakaj misliš, da je moj predlog za nikamor? Če dovolj zavetišč za bredomce ni sposobna zagotoviti civilna družba ( dobrodelna združenja, verske skupnosti ipd.), je prav, da se vključi lokalna ali državna oblast.

        To, da ima vsakdo vsaj v hladnem in mokrem delu leta streho nad glavo, vsaj za silo ogret prostor, ležišče, možnost osnovne higiene telesa in obleke in enega toplega obroka na dan, spada k zavedanju o dostojanstvu človeka kot človeka, ne glede na osebne okoliščine. Če je sposoben ali voljan sam dovolj skrbeti zase, ali če ni.

        To ni velik denar. Mogoče 12 evrov dnevno. Če je vključeno prostovoljno delo, se lahko postavka še zniža. Po mojem bi to sodilo k prioriteti proračunov, lokalnih in državnega. A je zadnja briga.

        Kaj pa je zate proriteta? Denar za Delavsko-punkersko univerzo, Mirovni inštitut, umetnike Janeze Janše, okupatorje Roga in centre za kulturno izmenjavo z vesoljci, za tisoče uradov in inštitutov pri vladi in ministrstvih, denar za svetovalne pogodbe, denar za brezkončna rajanja ZB NOB? To?

        • In s tem denarjem,…
          ============
          Vsak predlog, ki se tako začne ne more iti naprej. Nekako velja, da se nobena stvar ne more narest z nekim “drugim” denarjem…
          Ali drugače, takšni dobrohotni predlogi niso za nikamor.

  • Tadej Vengust

    Problem civilne družbe je v tem, kdo jo financira. Tisti, ki jo financira, temu služi. Neodvisen ostaja samo tisti del civilne družbe , ki ga vzdržujejo altruisti. Slovenska država je verjetno ena redkih držav, kjer je popolnoma ukinila davčne olajšave od dohodnine. Tako ves denar ,ki ga država pobere od državljana razporeja politika, s tem pa dobi popolno kontrolo na družbo. V normalnih državah posameznik lahko del dohodnine nameni za financiranje ustanov javnega pomena. V Franciji vsaka donacija zmanjša za 2/3 vrednosti donacije dohodninsko osnovo https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F426. S tem dosežemo kot prvo, da je vpliv države na delovanje teh ustanov bistveno manj odvisen od politike (proračuna), kot drugo pa damo posamezniku veječo možnost participacije v demokratičnem procesu. Državljan s tem zavestno sodeluje pri sooblikovanju države, Slovenci so se žal zadovoljili samo s participacijo na volitvah. Politika je s tem manevrom ukinjanja davčne olajšave v temelju odtujila ljudi od upravljanja države.
    Stvari se bodo lahko premaknile, ko se bo ponovno uvedla davčna olajšava po vzorcu, kot jo poznajo vse razvite demokracije.

  • Fukuyama: “Svobodni trg, živahna civilna družba in spontana modrost množic so vse pomembne komponente delujoče demokracije, ampak na koncu nobena ne more nadomestiti funkcij močne hierarhične vlade”.

    Slovenske razmere v največji meri potrjujejo Fukuyamovo tezo, saj imamo politično dirigiran trg, letargično civilno družbo ter pohlevne in lahko vodljive množice, ki kupijo vse, kar dominantni mediji v navezi s politiko prodajajo. Vse našteto so pomembne komponente, zaradi katerih demokracija v Sloveniji ne more zaživeti.

    Ker ne funkcionira svobodni trg, ker nimamo živahne civilne družbe in ker nam primanjkuje spontane modrosti množic, na koncu vse to nadomeščajo pijavke iz interesnih omrežij, ki po mili volji mešetarijo po državi in iz ozadja obvladujejo šibko marionetno vlado. Namesto normalno delujoče demokracije imamo perfektno delujočo dejmokrastcijo.

  • Žiga Turk se zaveda, da se je s podpisom pod predlogom o veliki koaliciji zaletel, še posebej po tej sramotni odstavitvi tujcev iz DUTB-ja.
    Sedaj se, da bi kompenziral svojo zaletavost “ven vleče” z nekim predlogom o nekem skladu. Pa za vraga saj hočemo to državo narediti bolj vitko ne pa da bi ji obesili na ramena še eno institucijo (sklad in nekaj na novo zaposlenih).
    Je pa Turk v zadnjem času že drugič omenil, da je naš volilni sistem zanič. Se strinjam, in sem že pod njegov podpis za veliko koalicijo navedel, da bi bilo potrebno spremeniti volilni sistem in ne izumljati nekih nenačelnih koalicij.

    Torej zakaj Turk ne bi spreminjal nekaj kar je zanič in bi raje hodil z desno roko v levi žep???

  • Imam občutek, da se desna politika in cerkev ubadata z istim problem, kako navdušiti ljudi za vrednotni pogled, ki ga zagovarjata.

    Pri tem izstopajo naslednje značilnosti:

    – pogostoma nejasen in necelovit vrednoten pogled na javno in zasebno življenje

    – prekinjen stik s civilno družbo zaradi pisarniškega pristopa

    – nejasno in necelovito vrednotno dihanje, v katerega se po zdravi pameti vključuje civilna družba in kar jo tudi vrednotno osrečuje .

  • Žiga Turk

    Če bi imeli veliko koalicijo, se na DUTB to ne bi dogajalo. Torej je bil predlog dober. In dober je bil tudi za določena druga spoznanja.

    • Dober predlog za probleme transporta bi bila tudi teleportacija. Kot v Star Treku. Nobenih izpustov…

      Hočem reči, da je v nasprotju z realnostjo. Da bi šlo za Veliko konforntacijo, namesto koalicijo. Demokracija je več kot le večina v parlamentu.

    • Po svoje ne morem, da ne bi pritrdil temu mnenju, tudi glede velike koalicije. In sumom Nyberga, da gre spet za korupcijo in okoriščanje na račun davkoplačevalcev na vsakem koraku in tako močne lobistične naveze, da so raje pustili da raznese DUTB kot da bi presekali njihov vpliv.

      Po drugi strani bi hotel verjeti, da so pozicije Dragonje glede Savinih hotelov dobronamerne. Mogoče povsem naivno. A s spominom na blejski turizem pred drugo svetovno vojno. Ki je bil na elitnem nivoju. Ne seveda na način, da bi bil obisk Bleda omejen za navadnega človeka, romarja ali turista. Večina blejskih hotelov, skrbno in odlično upravljanih, vključno z imenitnimi Toplicami, je bilo v rokah lokalnega slovenskega človeka oz. družin hotelirjev.

      Kako da danes to ni mogoče in da so izgleda edina alternativa slovenskim postsocialističnim mučkam in korupciji neke mednarodne hotelske korporacije, ki jih je bolj malo briga za lokalno okolje in lokalnega človeka? Ali pa Balkanci sumljivih navad in s premoženjem sumljivega izvora…

      Precej depresivno, skratka … V zgodbi sredi od Boga danega neverjetnega zaklada lepote.

      • Evo, malo o zgodovini in obletnici Grandhotela Toplice.

        http://www.napovednik.com/dogodek197111_odprtje_razstave_80_let_grand_hotela_toplice

        1918 je Luisenbad, prehodnik Toplic od lokalnega poštnega šefa ( verjetno nemškega rodu) kupila blejska podjetnica Julka Molnar. Potem dala zgraditi Toplice in še marsikaj na Bledu. V stilu, z eleganco.

        Na Bledu je pred vojno preživljala poletja med drugimi diplomatska elita, cela vrsta ambasad je tu imela letne rezidence. Enako je cela poletja tu preživela družina Karađorđević, predvsem kraljica Marija ( grškega rodu) s sinovi Petrom, Tomislavom in Andrejem.

        Slovenija je zamudila priložnost, da bi sijaj blejskemu hotelirstvu povrnila s hitro denacionalizacijo. Vnuku Julči Molnarjeve Feriju Molnarju so z dolgoletnim zavlačevanjem, pri katerem so sodelovale tako oblasti kot pravosodje in smešnim razsojanjem o povojnih vlaganjih v Toplice zagrenili zadnja desetletja življenja in mu končno pred smrtjo betežnemu vrnili le delček tistega, kar bi mu po naravnem pravu seveda moralo pripasti. Z odškodnino vred. Seveda je ta delček takoj prodal gumarjem, kaj pa naj bi.

        Namesto nazaj k Molnarjem so hoteli prišli h kranjskim gumarjem. ( Iz te družine Molnar je tudi Melita Štih Volk in hčerka Ejti Štih.) Po volji neodvisne Slovenije. To je bistvo problema.

    • Če verjamete v profesorja Baltazarja in njegove izume.
      Bili ste v vladi in imeli enega najbolj nehvaležnih resorjev. Veste kako pravi tisti rek “treh profesorjih in izgubljeni državi”. Morda je vaš pogled na vsa dogajanja kot radi pravijo preveč akademski. Politika pa je na en način obrt. In dober obrtnik mora biti zelo konkreten, kajti v poslu ni časa za akademske razprave vsaj ne preveč. Pri nas se razglablja na veliko o civilni družbi. Vedno in povsod so interesi določenih sfer iz ozadja ali strani. Če pa smo izšli iz “sistema diktature proletariata” potem je jasno, kako še določene generacije razumejo civilno družbo. Pa če se povrnem nazaj na to da je politika obrt. Veste, če pelješ avto k mehaniku si lahko tudi strojni inženir strojništva je za popravilo vsaka akademska debata odveč. Enostavno je treba poseči v drobovje avtomobila po sistemu dela in stvar opraviti. Samo potem pa imaš tudi umazane roke in pa obleko. Morda primerjava z politiko ni daleč.

  • If, komentiraš na visokem nivoju, zato izpusti tisti prostaški balkanski evo, pa bo nivo komentiranja še višji.

    Bolj civilna družba je bilj normalna družba.

    • A je res balkanski? Lahko da imaš prav. Niti ne pomislim, ko ga zapišem. Italijani imajo ecco in eccola, tudi podobno zveni. Prostaški pa res ne vem, zakaj bi bil. Če te tako moti, se opravičujem.

  • Sploh pa je Turk tako navdušen nad svojo otročjo bravuro, da še naprej goni svojo lajno o tem kako so TV gledalci izgnali tujce:

    Ziga Turk: “Prejšnji torek npr. so delovni ljudje in občani po enem tednu dostojanstvenega protestiranja pred TV sprejemniki dosegli odstavitev bogato plačanih tujcev z vrha DUTB.

    V zgornjem odstavku je nekaj sarkazma, ki kaže na smer tega, kar hočem povedati.”
    ===================

    Če je potrebno razlagati, da gre za sarkazem, to pomeni, da je ta sarkazem (zelo) slab!
    Hoče povedati namesto, da bi povedal. 😉

    Stvar je resna, ker je sistemska in ne sporadična, in jo je potrebno imenovati s pravim imenom. Kot sem že napisal pred dnevi:
    Tujce so res odstavili civilisti ampak ne tisti civilisti pred TV zasloni pač pa so to naredili skorumpirani vladajoči politiki (civilisti) ob pomoči servilne propagande civilistov na TV SLO.
    In sedaj berem, da bi morali dobiti še bolj civilne civiliste.

    • In, na 3 programu TV SLO je bila (mini) debata na to temo:

      http://4d.rtvslo.si/arhiv/na-tretjem/174364210

      89% gledalcev je na vprašanje ali je bila odstavitev politična, odgovorilo z da. Kar z drugimi besedami pomeni, da se zavedajo, da so bili tujci neupravičeno odstavljeni.

      Ergo, tujcev niso odstavili civilisti za TV ekrani, pač pa mafijski civilisti v političnih “uniformah” s pomočjo, predpripravo mafijskih civilistov med dominantnimi mediji.

  • svitase

    If, veš zakaj sem alergičen na evo? Zato, ker je v mnogih trgovskih, bančnih in gostinskih lokalih zamenjal spoštljiv in vljuden odnos ” prosim, izvolite hvala”. Tako pa ti bleknejo le evo ( na, tu imaš, če hočeš), ko ti dajo papir ali blago. Mizerno.

  • svitase

    Takšnega prostaškega odnosa včasih ni bilo.

    In se nihče ne zgane. Pa je problem enostaven. Bančna, gospodarska, trgovska in gostinska združenja bi morala le apelirati, naj se ponovno vzpostavi vljuden, spoštljiv odnos do strank. Odnos, ki ga terja poslovnost in normalen etičen nivo, med ljudmi.

    Kako naj gospodarska in druga združenja pričakujejo, da bodo njihovi zaposleni imeli odgovoren odnos do dela in strank, če že pri črki A, ko stopajo v ta odnos pokažejo svojo negativno naravnanost do svojega plemenitega delovnega poslanstva.

    Kako naj pričakujemo, da bo slovenska skupnost pozitivno in vrednotno naravnana, če se v samih temeljih dopušča takšno negativna necivilizirana naravnanost.

  • Franc Mihič

    Vpliva državljanov na “odločevalce” oz. politike skorah ni,saj politike pri vseh partijah ščiti čisti proporcionalen volilni sistem, ki že desetletja tako generira neodgovornost v družbi in negativno selekcijo kadrov v politiki! Brez spremembe volilnega sistema, ne bo osebne odgovornosti za stanje, ne reform, ne napredka demokracije in ne več blagostanja!

    • Franc Mihič

      Ponovno berem članek “Smrt demokracije”, kjer je avtor podal zelo aktualno sporočilo, le kdo ga je na desnici slišal?
      Vredno je prebrati to aktualno in usodno sporočilo: “Prvi razlog za umiranje demokracije od znotraj je slaba ponudba kandidatov, ki naj jih ljudje volijo. Stranke, ki so naravno in potrebno orodje za združevanje politično sorodno mislečih ljudi, hitro postanejo fevdi takih in drugačnih zaprtih krogov, tudi klik imenovanih ali struj, ki ne dovolijo, da bi kdorkoli, ki ni »naš« prišel na kandidatno listo »naše stranke«. Notranji boji v strankah se tako ali drugače odločijo v korist ene same struje, ki potem skrbi, da ostane na položajih. Politične stranke običajno vodijo predsedniki, ki so na položajih zelo, zelo dolgo.
      Naloga strank je, da poskrbijo za kvalitetne (človeško – nravno in strokovno) kandidate. Ker pa se kandidira predvsem po logiki »naš« v smislu strankarske struje oz. klike, potem smo priča prvi stopnji negativne selekcije, ki uničuje demokracijo od znotraj. Drugi korak naredijo potem mediji, ki močno vplivajo na izbiro državljanov. Če so mediji enoumni, kakor je to primer Slovenije, potem se kolo negativnega kadrovanja zavrti čedalje hitreje in se tako razvrednoti predstavniški sistem, ki je bistven za vsako demokracijo. Poslanci postanejo zgolj »glasovalni stroj«, kakor lahko opažamo pri nas, posebej, ko so na oblasti sile kontinuitete.
      Na slovenski ravni mora stranka prestopiti parlamentarni prag, potem pa se po volilnih enotah primerja okraje in procente glasov, ki so jih kandidati iste stranke prejeli, da se določi kdo bo prišel v parlament. V praksi to pomeni, da nihče ne ve koga voli in kdo bo izvoljen.
      Ali ne bi bilo bolje, da bi ukinili volilne okraje in uvedli strankarske liste v volilnih enotah s pravico do preferenčnega glasu? Preprosto, pregledno in pošteno. Verjetno pa je to preveč za naše strankarske lobije. Šele tako bi volivci neke stranke lahko soodločali koga hočejo in koga ne v parlamentu.
      Tako dr.r. Andrej M. Poznič, moralni teolog, publicist in dekan.
      Časnik.si – 27.2.2015
      http://www.casnik.si/index.php/2015/02/27/smrt-demokracije/

    • Franc Mihič

      Kaj pa civilna družba in desne stranke menijo o tem, od česa bomo živeli, v čem smo dobri?
      Strategija pametne specializacije je strateški dokument, ki ga mora pripraviti vsaka članica EU, ki želi črpati evropska sredstva za znanost in za razvoj gospodarstva oz. države. To je dokument, ki ga potrebuje vsaka politika, država oz. vlada, ki načrtno in odgovorno vodi razvoj države. To je tudi »pravo sito«, skozi katerega bi morale iti vse stranke, ki žele oblast, da jasno povedo, »v čem smo v Sloveniji dobri in perspektivni«. Doslej pri nas to ravno ni veljalo. Bivši rektor dr. Jože Mencinger v članku, »Neuporabnost Kisika za gospodarstvo«, namreč zagovarja drugo prakso, saj sprašuje: »Kako sprostiti strateške investicije in okrepiti financiranje globalno konkurenčnih razvojnih projektov? Naj vlada ugotavlja, kateri so globalno konkurenčni razvojni projekti? Mar ni to posel »delodajalcev« in ne države?« Kam nas je to pripeljalo? Berem članek »Državljani pogrešajo vizijo vladajočih«, kjer piše: »Nova evropska strategija pametnega razvoja zahteva veliko višjo kompetenco vodenja, bolj jasno vizijo. Od dobre priprave kakovostnih razvojnih projektov in njihove izvedbe je namreč odvisno, ali nam bo uspelo v sedmih letih pametno vložiti 4,1 milijarde evropskega denarja. »Živimo na kredit«, smo še vedno nizko v globalni mednarodni konkurenci, imamo nizko dodano vrednost na zaposlenega in previsoko brezposelnost, zlasti med izobraženimi mladi, ki se selijo v tujino za boljšim kruhom. živimo na kredit in brez dvoma občutno slabše, kot bi glede na bogate potenciale narave in znanja lahko, če bi bili uporabljeni podjetno. Ekonomska zanka okoli vratu se zateguje vsem državljanom, najbolj pa trpijo brezposelni in vse ranljive skupine. Cela generacija mladih je oropana perspektiv, žrtvovana na oltarju nekompetentnega vodenja države.« Prof. dr. Jože P. Damijan je tudi kritičen, saj nedavno pravi: »Če pa pri nas vprašate politike, kaj bomo počeli čez 30 ali 40 let, nobeden nima pojma, kaj naj bi počeli. Vizija naših politikov je računovodska, zanima jih samo eno, da se bilance na letni ravni zaprejo, ne pa dolgoročen gospodarski razvoj. Ta »računovodska politična vizija« nas bo dolgoročno pahnila v zaostajanje tudi za vzhodnoevropskimi državami. Češka nas je že prehitela.« Vlada je zadnjo različico strategije poslala v Bruselj. Prav bi bilo, da prenehamo izvažati naše zeleno bogastvo, hlode, in s tem delovna mesta! Upam, da je vlada postavila realne cilje in strategijo pametne specializacije, kjer je jasno, v čem smo in bomo dobri, da bomo vedeli od česa bomo živeli in kdo bo imel delo?

    • Franc Mihič

      Slovenska(e) partija(e) je/so venomer bila/e za človekove pravice na papirju”, a imela je oz. imajo zadnjo besedo, zlasti komunisti, ko so bili edini na oblasti! Ko pa je treba ukreniti, so pa drugi krivi in odgovorni! Državljan pa lahko izbira samo med partijami na volitvah, nima pa temeljne demokratične in človekove pravice do preferenčnega glasu, da bi sam izbral kandidata ki mu da mandat za oblast, to vedno stori šef partije, ko sestavi volilno listo. Tako državljan omogoči negativno selekcijo politikov, poslancev, ki so tako zvesti strankarskemu šefu, ne pa volivcem, ki so za njih predvsem motnja v politični karieri….
      Že tu izginejo človekove pravice malega človeka, vse drugo je izpeljanka tega žalostnega dejstva.

      • Franc Mihič

        To ni prava demokracija, takšna volilna zakonodaja generira neodgovornost med politiki v družbi in zavira ves razvoj.

        • Franc Mihič

          Levica in desnica se delata norca iz vas, zakaj jih volite?

          Osebno mislim, da za to državo ni več rešitve in da ste tega krivi predvsem tisti, ki slepo podpirate svoje leve ali desne nategovalce.

          Pravzaprav si zaslužite lekcijo v obliki ekonomske krize, ki pa jo tako ali tako s svojo neumnostjo odprto vabite v državo.

          Rado Pezdir, ekonomist.

          FINANCE-11.2.2008


×
 
Nadaljuj na CASNIK.SI