Kako mame potrjujejo kakovost kurje paštete in kako volivci kakovost kandidatov

Aleš Čerin 27.5.2014 7:59
 

Reklama Foto: Aleš Čerin

Na velikih plakatih po Ljubljani je opaziti reklamo za kurjo pašteto, katere kakovost, da potrjujejo mame. Pašteta je hrana, ki ne slovi po tem, da je zelo zdrava. Med pripravo se lahko vanjo zmeče »vse živo«, ker se le-to med tehnološkim procesom zmelje do neprepoznavnosti. Tako se kot visoko-kakovostno hrano lahko proda ostanke iz mesno-predelovalne industrije.

Pa se je slavna tovarna v resnici precej slavnih paštet odločila, da povabi na ogled tehnološkega procesa mame, ki so si ogledale tehnološki proces in s tem naj bi potrdile kakovost. Sicer dobro zastavljena marketinška akcija, ki je temeljila na vrednoti transparentnosti, je padla v začetku lanskega leta v vodo, ker je blogerka ugotovila, da so v reklamah uporabljali fotografije žensk kupljenih pri ponudniku fotografij na spletu in ne resničnih mam, ki so (naj bi) potrjevale kakovost.

Lansko leto je torej izgledalo, da je marketinška akcija klavrno pogorela, da jo bo korporacija pospravila v predale, a so jo (kot je videti – vsaj v Sloveniji) po dobrem letu obnovili. Tokrat s pravimi mamami. S plakatov se namreč smejijo mame, ki so se poleg svoje slike podpisale z imenom in priimkom. Profile mam pa je moč najti tudi na spletnem omrežju Facebook.

Kompetence mam in njihova orodja

Se sprašujem koliko so mame, ki naj bi bile – po besedah PR službe korporacije – “najstrožje sodnice in nadzornice kakovosti, ko gre za prehrano družine”, sploh kompetentne, da ocenjujejo kakovost kurje paštete. Ali so ženske sploh imele orodja, da bi preverile kakovost? Kaj pa sploh pomeni kakovost kurje paštete?

Saj verjamem, da so mame tokrat v resnici preoblekli v sterilne halje, jih peljali po čisti proizvodnji, da so mame lahko fascinirane strmele v kotle, kjer so se pred njihovimi očmi kuhali najboljši deli kurjega mesa. Saj verjamem, da so jim pokazali papirnate certifikate, ki zagotavljajo izvor kur. Saj verjamem, da so jim pokazali analitski laboratorij, kjer so strmele v – lahko prav banalno enostavne – analitske inštrumente in si jih razlagale kot čisto znanost. Ker so mame pač “samo” mame, in od mam ni pričakovati, da so strokovnjakinje za tehnološki proces, za varnost in kakovost hrane. Tudi zdrava kmečka pamet nam pravi, da od mam ni pričakovati, da lahko potrdijo kakovost kurje paštete. Tako je verodostojnost potrjevanja kakovosti kurje paštete s strani mam, ki so v resnici zaskrbljene za varnost svojih otrok, že v samem jedru vprašljiva.

Trdim, da običajna mama (če ni slučajno zdravnica, farmacevtka, toksikologinja), ki ima lahko še tako rada svoje otroke, sploh nima potrebnih znanj, da bi si zastavila prava vprašanja o kakovosti. Recimo ono zame eno od najtežjih: o vsebnosti nezaželenih snovi v kurjem mesu – recimo ostankov zdravil, hormonov. Trdim, da nobena mama nima na razpolago orodij, s katerimi bi lahko preverila relevantne parametre kakovosti hrane. Kar ima mama od analitskih orodij, so pravzaprav le običajna “orodja” za določanje organoleptičnih lastnosti paštete: oči, katerim pa je korporacija pokazala, kar je hotela pokazati, nos in brbončice za okus, ki jih pa pašteta prav gotovo ni razočarala – za to poskrbijo pač živilski strokovnjaki.

Zdrava pamet mi pravi, da v kotel za pripravo paštete ne vržejo samo “izbranih kosov kokošjega mesa” (kot je moč prebrati na spletni strani korporacije), pač pa skoraj celo kuro (kot je pravzaprav videti tudi na predstavitvenem filmčku korporacije). Zdrava pamet mi pravi, da se kure najbrž niso pasle na zelenih travnikih in se pitale s črvi, tako kot včasih, pač pa so šle skozi s farmakološkimi sredstvi (sicer dovoljenimi) podprto kurjo proizvodnjo.

Kompetence volivcev in njihova orodja

Prav zanimivo je vzporejati tole od mrtvih vstalo marketinško akcijo za pospeševanje prodaje kurjih paštet, z preverjanjem kakovosti kandidatov s strani volivcev na vsakokratnih volitvah. Prav enake vrednote, kot od proizvajalca paštet pričakujemo tudi od političnih strank, ki pošljejo kandidate v boj za privlačne funkcije: transparentnost in verodostojnost (= SSKJ: ki mu je verjeti) preteklega delovanja in s tem povezanega zaupanja o pričakovanem delovanju v bodoče.

Zanimivo, da tudi politične stranke – tako kot živilska korporacija – pričakujejo, da smo volivci bitja s kratkim spominom. Korporacija že kar v enem letu obnovi enako marketinško akcijo, ki se je pokazala za neverodostojno, računajoč na slab spomin potrošnikov. Prav tako politični botri obnovijo in v nove politične grupacije zapakirajo stara, že izrabljena imena, računajoč na slab spomin volivcev.

Prav tako kot mame – “najstrožje sodnice in nadzornice kakovosti, ko gre za prehrano družine”, tudi volivci – “najstrožji sodniki in nadzorniki kakovosti, ko gre za vodenje in upravljanje države”, v Sloveniji nimamo pravih orodij za preverjanje verodostojnosti in transparentnosti kandidatov. Menim, da imamo v Sloveniji večinske medije, ki nam namesto prinašanja transparentnosti le meglijo sliko in nam namesto s pomočjo “analitskih inštrumentov” pridobljenih verodostojnih analiz delovanja politikov v preteklosti, ponujajo le “papirnate certifikate”, ki jim – pozabljivi kot smo – kar verjamemo. Iz leta v leto.

Po moje volivci v rokah trenutno nimamo pravih orodij, da bi lahko kompetentno glasovali. Morda se tega zavedamo in verjetno tudi zato vedno nižja udeležba na volitvah. A vseeno, volivci imamo zdravo pamet, ki pravi, da je zrel čas, da Slovenija končno dobi boljša orodja – verodostojne medije. Volivci lahko – na primer z odpovedjo naročnini – počasi “izvolimo” boljše medije! A ker se zavedam, se to še ne bo tako kmalu zgodilo, je za sedaj le možnost, da volivci vključimo spomin in zdravo pamet. Da se preprosto poskušamo spomniti preteklih dejanj in transparentnosti delovanja kandidatov in si na podlagi zdrave pameti naredimo analizo verodostojnosti kandidata, ki ga potem volimo. Ne vidim druge hitrejše rešitve.

Foto: Aleš Čerin

 
Značke:

27 komentarjev

  • Janko Korošec

    Potrošnik ima v primeru, kot ga opisuje Aleš, osnovno pravico – da enostavno ni potrošnik.

    Nerodno je, ker podobno pravico uveljavljajo tudi volilci.

    • Zdravko

      Potrošnik nima te pravice. To je kot bi rekel, da ima vsak pravico da se ustreli.

  • Zelo dober in kritičen prispevek.

    Ko poslušam po vrtcih in šolah, kjer imam otroke, kakšna osebna imena imajo otroci ( prf…njena), mi je jasno kakšne so današnje mame in kakšni revčki so današnji očetje. Ženske so v večini še bolj mahnjene na ugodje kot moški, zato so velikokrat še manj sposobne kritičnega pristopa, razumnega obvladovanja – razen redkih izjem. To je morda iz evolucije, zato je ženske lažje osvojiti. 😉 če jih res hočeš, boš že vedel kaj hoče slišati.

    Mi je pravil prijatelj za svojega prijatelja, ki je odraščal brez očeta. Da mame svojih otrok ne pripravijo na svet, na politiko, na vrednote. Da so taki otroci, možje, ženske brez orientirja ( referenčnega okvirja, zgradbe vrednot in informacij). s tem je skušal prikazati njegovo medlost, šibkost, nezmožnost razlikovanja v politiki in vrednotah v svetu.

  • Zdravko

    Saj verjamem, da so mame tokrat v resnici preoblekli v sterilne halje, jih peljali po čisti proizvodnji…
    ===================
    Odkod vam pa to? Kdo pravi da so jih kam peljali in jim kaj razkazovali? Če so prej kupili slike, so jih tokrat morda kvečjemu zares slikali in vsaki plačali 100€ za slikanje. Lepo vas prosim?!

    • @Zdravko: Ker proizvajalec tako pravi in prikaže na filmčkih. Preveril. Če imate čas, lahko tudi vi. Sicer pa to ni bistvo članka.

      • DoroTeja

        Sem en izmed treh mam iz kampanje. Žal vas moram razočarati – naše plačilo oz. nagrada za snemanje je bilo bivanje za en vikend v hotelu ***** ter nepozabno druženje in izkušnja z mamami. Žalosti me, da ne preverite vseh dejstev ter klevetate – nas, mame. Ponosna sem, da sem del takšnega projekta, da pa nas mečete v isti koš kot politiko… res smo v naši deželici na samem dnu moralnosti in pozitivizma.

        • Spoštovana, gospa DoroTeja!

          V članku nisem govoril o tem, da so vas podkupili. Problematiziral sem samo to, da mama, ki je sicer res zaskrbljena za zdravje svojih otrok, ne more potrjevati kakovost paštete. Še posebej ne glede vprašanja kakovosti “ki se ne vidi”. Mama, če ni slučajno zdravnica, farmacevtka ali toksikologinja si sploh ne more postavljati pravih vprašanj glede vsebnosti zaostalih farmakoloških in drugih sredstev v samem mesu. To, da so vrgli kure v pašteto brez perja, kljuna in krempljev pa tako in tako ni sporno. In to ste ve mame potrdile.

          Tudi vas nisem vrgel v isti koš kot politiko, pač pa sem primerjal nekompetentnost mam za ocenjevanje kakovosti kurjih paštet, z volivci (kar pa smo mi vsi).

          To, da ste se mame imele lepo pa rad verjamem. Vse dobro vam želim.

          • DoroTeja

            Bilo nas je 18 mam, ena je zdravnica, dve pa celo živilski inženirki. Spet posplošujete! Zakaj se ne prepričate o dejstvih in potem zaključujete!? Kakšne pa so potem vaše kompetence, da delate takšne primerjave?! Ste politolog ali farmacevt?! Le čevlje sodi naj Kopitar. Samo to!

          • Zdravko

            Aleš, tu pa se res motite. Seveda so “podkupljene”. To je razmeroma normalno, za marketing. Kot pravi Doroteja, so imele en lep vikend. In do tu vse ok. Huje je TopShop in druge reklame z vrhunskimi športniki.

            In dajte razumeti da to res nima nič opraviti s strokovno kakovostjo paštet, ne glede na to, da to reklama insinuira. To so res mame. Ne razumem vas, ali res pričakujete v reklamah znanstveno tehnične ocene kakovosti?

          • DoroTeja: “Bilo nas je 18 mam, ena je zdravnica, dve pa celo živilski inženirki.”
            =========

            In, kaj potem? A sta ti dve živilski inženirki imeli v hotelu na voljo tudi laboratorij?

          • DoroTeja

            Riki, poleg proizvodnje smo bile tudi v laboratoriju podjetja. Torej so tiste iz stroke točno vedele, kaj in kako. V hotelu smo prenočile in obedovale.

          • DoroTeja: “Riki, poleg proizvodnje smo bile tudi v laboratoriju podjetja. Torej so tiste iz stroke točno vedele, kaj in kako. V hotelu smo prenočile in obedovale.”
            =======

            Verjetno pa niste bile tam od koder so prišle t.i.”surovine” v proizvodnjo. Začne se v klavnici. V take produkte kot pašteta zmečejo vse odpadke.
            Lev Tolstoj je po obisku klavnice postal celo vegetarijanec.

        • Gospa DoroTeja! V tem primeru si upam trditi, da vem o čem govorim. Sem farmacevt s 15-letnimi izkušnjami dela v laboratoriju kontrole kakovosti velike farmacevtske tovarne in točno vem kako poteka analiziranje vstopnih surovin in končnih izdelkov v eni najbolj reguliranih industrij (farmacevtski). Vem kako težavna zna biti analitika zaostalih snovi v mesu, vem kaj pomeni sistem vodenja kakovosti, vem kaj je HACCP, … in vem tudi kako se da voditi obiskovalce skozi proizvodnjo, laboratorije, … skozi celoten proces, da mame kot ste bile ve (vključno z zdravnico in živilskima tehnologinjama) niste videle veliko – bistva pa sploh ne. V tem primeru pač “čevlje sodi kopitar”. Ve mame pa niste bile sposobne oceniti kakovost paštet in pika. Pa ne zato, ker niste hotele, pač zato ker niste mogle. V tem je vsa težava te sicer lepo zastavljene marketinške akcije. Vse dobro vam želim.

  • Zdravko

    Morda res ni bistvo članka. Kar hočem reči je izpraznjenost marketinga. Če Jure Košir, vrhunski športnik, lahko za nekaj evrov laže na vsa usta o svojih izkušnjah z Dormeo ležišči…
    Neumestno se je spraševati ali imajo mame potrebna znanja da bi ocenjevale kakovost. Razumete?
    To je marketing. Nekaj časa gre, ko pa se mame naveličajo je treba prit z drugo pašteto. In če gre to s paštetami v nedogled, v politiki ne gre.
    V politiki je tako, da ko ljudje kupujejo obljube, se počasi nehajo udeleževati volitev. In tako naši vrli politiki danes jokajo za porazno udeležbo. In bo padala še naprej. Ne bodo se volilci zbudili kar tako, če ne bodo politiki nehali meglo prodajat.

  • malo za šalo: g. Čerin dela tudi reklamo za vrtičke na tem portalu a samooskrba s hrano se noče in noče dvigniti…

  • Zadnjič smo morali obglaviti naše 3 kure. Iz ene sem že prvi večer skuhala juho. Povsod piše, da to kurje meso ni ravno dobro, pa sem vrgla v mikser (slavni mikser iz recepta za nutelo :)) obrezane kose lepega kurjega mesa, kurjo kožico, čebulo, začimbe in sol…

    Mama je preverila kakovost. Edin problem je bil, ker je nastalo dosti preveč paštete za našo družino, ki je poleg vsega imela malo predsodke jesti pašteto narejeno iz naše ljube Špelce…

    Ampak naslednjič bo še boljša. In obljubim Aleš, da jo dobiš en lonček.

  • Neumnosti (tako v marketingu kot politiki) pridejo skozi, ker ni prave kritične civilne družbe. Raznoraznih neumnosti se je nabralo že kar precej, tako da včasih sploh nimaš več prave izbire.

    Tudi sam sem pogosto pred kakšnim izdelkom ali politikom v dilemi – preprosto ne poznam dovolj dobro stvari. Takrat z velikim veseljem preberem ali poslušam mnenje koga, ki mu zaupam. Ki zaupam tako njegovi strokovni kompetentnosti, kot resnicoljubnosti.

    • @j: Točno tako kot pravite: “Tudi sam sem pogosto pred kakšnim izdelkom ali politikom v dilemi – preprosto ne poznam dovolj dobro stvari. Takrat z velikim veseljem preberem ali poslušam mnenje koga, ki mu zaupam. Ki zaupam tako njegovi strokovni kompetentnosti, kot resnicoljubnosti.” Dvakrat ste uporabili besedico zaupanje in tudi dobro definirali zaupanje – kot “znati” in “biti verodostojen”. Hvala.

  • Aleš Čerin

    Polonca, se priporočam. Tebi zaupam tudi kot mami.

  • Pri volivcih gre bolj za priseganje na blagovno znamko, kot zadovoljstva s kvantiteto. Normalen potrošnik po parih poskusih menja tudi blagovno znamko, volivec očitno ne. Verjetno je prepričan v vsegliharstvo, da izbere po načelu manjšega zla in sploh ne gleda na korist, ker vanjo preprosto ne verjame.

  • Zdravko

    Ne moremo primerjati politike s paštetami! Za božjo voljo!
    Res da pri obeh gre za poslovnost ponudnika, pa vseeno. Pri tem lahko vzameš drugo pašteto, v politiki pa nehaš hodit na volitve, dokler ne pride nekdo, ki ga je vredno poslušati. Samo komunisti vztrajajo na nakladanju, ker se zavedajo da volilci nimajo kam. Narod ne more uiti oblasti. Bodo že zrušili tistega, ki jim ni všeč, dokler ne bo narod glasoval za njih. Pa jim je vseeno če trije pridejo na volitve.

  • Mame potrjujejo kvaliteto Dejana Židana. 😉

  • V kampanijo se je priključila tudi mama Alenka Bratušek.
    Mama Alenka Bratušek potrjuje kakovost izdelkov tudi po preteku roka uporabnosti.

  • Mame potrjujejo kakovost Mira Cerarja. Najbolj zaželjeni zet ta trenutek.

  • veteranka

    To bo pa menda uresničlivo, saj se je pred nedavnim ločil.
    Sicer pa hvala za takega zeta !!!

    • Ločil??? 🙂
      A in tak človek, ki ni sposoben uštimat niti svoje familije naj bi vodil državo?


×
 
Nadaljuj na CASNIK.SI